Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
Een tijdje geleden is plotseling mijn Lenovo Yoga 500-14ACL ermee opgehouden. Hij gaat niet meer aan, en als ik de adapter inplug gaat ook het oranje laadledje niet branden. De laptop is 2,5 jaar oud, dus garantie is er niet meer.

Precieze type, aldus het etiket achterop (ik geloof dat de Yoga 500 elders als IdeaPad 500 verkocht wordt):

code:
1
2
3
4
Lenovo Yoga 500-14ACL
Model name: 80NA
Mfg Date: 15/09/14
MTM: 80NA001JMH

Het kan zijn dat de accu leeg was. Ik heb de accu er uit gehaald, de powerknop 30 seconden ingedrukt gehouden, alles weer in elkaar gezet, hielp niet.

Op dit punt was de adapter mijn hoofdverdachte, dus ik ben ermee naar de lokale computerboer gegaan. Die hebben het geprobeerd met een andere adapter, maar dat werkte ook niet.

Toen heb ik hem daar achtergelaten voor het vervangen van de power connector, want "het kan eigenlijk niets anders zijn". (Als de accu stuk was, zou hij met AC adapter nog wel aan moeten gaan, werd mij verzekerd.) Een paar weken later (levertijd + gebrekkige communicatie) hadden ze de power connector vervangen en werkte het echter nog steeds niet. 8)7

Nu heb ik de laptop weer terug. Ik zou de Lenovo klantenservice nog kunnen proberen, maar daarvan heb ik weinig verwachtingen, dus ik vraag liever eerst hier even of iemand nog ideeën heeft... :)

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

Beste antwoord (via WildernessChild op 11-09-2018 15:35)

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
"ik houd er niet van om dingen weg te gooien die waarschijnlijk nog 99% prima zijn, en nog jaren mee zouden moeten kunnen"
Ik ken dat. Grote kans idd dat het je mobo is. Dan zou ik als eerste kijken wat zo'n mobo kost op bv. Marktplaats, Ebay of Alibaba.
Vervolgens moet je jezelf afvragen of je in staat bent dit zelf te vervangen of dat je daar ook nog kosten voor moet maken.
Ik lees ergens:
"Prijzen moederbord reparatie
Een moederbord reparatie kost altijd €199,-. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Onze prijzen zijn inclusief de onderdelen die nodig zijn, reparatiekosten en verzendkosten. Kunnen wij je laptop niet meer redden? Dan betaal je natuurlijk niets!
"
Maar het zal natuurlijk ook wel anders kunnen. Kwestie van wat zoeken.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
"Toen heb ik hem daar achtergelaten voor het vervangen van de power connector, want "het kan eigenlijk niets anders zijn". (Als de accu stuk was, zou hij met AC adapter nog wel aan moeten gaan, werd mij verzekerd.) Een paar weken later (levertijd + gebrekkige communicatie) hadden ze de power connector vervangen en werkte het echter nog steeds niet. "

Ik neem aan dat je niets hebt hoeven te betalen want hun diagnose was immers fout!
Ik zou toch verwachten dat die computershop verder kijkt dan hun neus lang is. Op zijn minst dat ze kunnen aangeven wat er dan wél aan de hand is. Zeker als je voor de reparatie hebt moeten betalen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
De nieuwe connector (110 euro ofzo :o) hoefde ik niet te betalen, wel 25 euro onderzoekskosten, had geen zin daar moeilijk over te gaan doen. Hun vermoeden was dat het moederbord stuk was, maar daar konden ze niets mee beginnen.

Het gaat mij er meer om dat deze laptop van slechts 2,5 jaar oud het weer gaat doen. Want ik houd er niet van om dingen weg te gooien die waarschijnlijk nog 99% prima zijn, en nog jaren mee zouden moeten kunnen (m.u.v. de accu misschien).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"ik houd er niet van om dingen weg te gooien die waarschijnlijk nog 99% prima zijn, en nog jaren mee zouden moeten kunnen"
Ik ken dat. Grote kans idd dat het je mobo is. Dan zou ik als eerste kijken wat zo'n mobo kost op bv. Marktplaats, Ebay of Alibaba.
Vervolgens moet je jezelf afvragen of je in staat bent dit zelf te vervangen of dat je daar ook nog kosten voor moet maken.
Ik lees ergens:
Een moederbord reparatie kost altijd €199,-. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Onze prijzen zijn inclusief de onderdelen die nodig zijn, reparatiekosten en verzendkosten. Kunnen wij je laptop niet meer redden? Dan betaal je natuurlijk niets!
"
Maar het zal natuurlijk ook wel anders kunnen. Kwestie van wat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Als dit bord een A4 als cpu heeft, zou ik er niet echt veel moeite aan besteden. Wellicht meteen denken aan een upgrade qua cpu, als je dan toch voor een ander bord gaat. Oh, en als je een Ideapad in tent-modus probeert te zetten....gaat ie niet leuk vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Veng7 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 23:36:
Ik lees ergens:
"
Klinkt niet gek. Waar heb je dat gevonden?
poema schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:06:
Als dit bord een A4 als cpu heeft, zou ik er niet echt veel moeite aan besteden. Wellicht meteen denken aan een upgrade qua cpu, als je dan toch voor een ander bord gaat.
Nadat ik de 5400rpm HDD had vervangen door een SSD was hij snel zat. Ik doe er niet zo veel CPU-heavy dingen op.
Oh, en als je een Ideapad in tent-modus probeert te zetten....gaat ie niet leuk vinden :)
Heh, toch geen IdeaPad dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Gewoon, om een idee te krijgen wat ik bedoel met cpu upgrade:

https://www.ebay.co.uk/it...46313e:g:cBAAAOSwOt9anfbn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Ik weet niet of ik hier reclame mag maken maar als je even op een deel van die tekst searcht vind je de aanbieder snel.
Ik zocht op "laptop" "moederbord" "reparatie"
Voordeel van zelf searchen is dat je meerdere aanbieders zult vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Veng7 op 09-09-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
De reparatieservice van Lenovo (Medion) schat de kosten zelf ook in op 200-250 euro. Dan kan ik het net zo goed daar laten doen in plaats van zelf aan het sleutelen gaan (met als risico dat een nieuw mobo het alsnog niet oplost). Bedankt voor de input!

Edit: zodra de resultaten van het onderzoek binnen zijn zal ik hier nog even weer posten en de topictitel editen.

[ Voor 18% gewijzigd door WildernessChild op 11-09-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WildernessChild Waarom ga je er van uit dat er geen garantie meer is ?
De Nederlandse consumentenwet bestaat uit garantie van wat je mag verwachten van een product. Fabrieksgarantie is een service van de fabriek, 2j garantie is van een shop/winkel, maar de wet blijft gewoon bestaan. Dus moet je je wenden tot de shop van aankoop (dat had je bij elk mankement moeten doen)

Hoe lang duurt de wettelijke garantie?
Sommige verkopers zullen u vertellen dat u maximaal twee jaar garantie hebt op een product. Dit berust op een misverstand. Het klopt dat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie een wettelijke termijn van twee jaar is opgenomen, maar dat is een minimumtermijn. Elke EU-lidstaat mag zijn eigen regels hierover opstellen. Zolang deze regels maar voordeliger voor de consument zijn dan de gestelde minimumvereisten.

De Nederlandse wetgever heeft er voor gekozen om aan de consument een grotere bescherming dan de minimumtermijn te bieden. In de wet wordt dan ook geen tijdsverloop aan de wettelijke garantie verbonden. Hoewel de wettelijke garantie dus in principe oneindig is, wordt deze beperkt door de verwachte levensduur ofwel technische levensduur van het desbetreffende product (zie ook Consumentenkoop I). Dit betekent dat de wettelijke garantietermijn in Nederland duurt zolang u redelijkerwijs kunt verwachten dat het product meegaat. De wettelijk garantietermijn kan dus – afhankelijk van het product – wel vijf of meer jaren duren.

bron

[ Voor 67% gewijzigd door Hackus op 11-09-2018 15:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
WildernessChild schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:36:
De reparatieservice van Lenovo (Medion) schat de kosten zelf ook in op 200-250 euro. Dan kan ik het net zo goed daar laten doen in plaats van zelf aan het sleutelen gaan (met als risico dat een nieuw mobo het alsnog niet oplost). Bedankt voor de input!

Edit: zodra de resultaten van het onderzoek binnen zijn zal ik hier nog even weer posten en de topictitel editen.
Ik raad je inderdaad een reparatie aan te vragen via Support van Lenovo,
Ik heb mijn laptop ook eens moeten opsturen en dit werd allemaal prima geregeld. Wellicht kun je in de chat het nog bespreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:42:
@WildernessChild Waarom ga je er van uit dat er geen garantie meer is ?
De Nederlandse consumentenwet bestaat uit garantie van wat je mag verwachten van een product. Fabrieksgarantie is een service van de fabriek, 2j garantie is van een shop/winkel, maar de wet blijft gewoon bestaan. Dus moet je je wenden tot de shop van aankoop (dat had je bij elk mankement moeten doen)

...

De wettelijk garantietermijn kan dus – afhankelijk van het product – wel vijf of meer jaren duren.
Ik weet het, maar in dit geval denk ik niet dat ik de verkoper daarvan kan overtuigen. Hij komt van Alternate.nl, en ik kon nergens een garantietermijn vinden van hun. Zou op de factuur moeten staan, mooi niet dus. Sterker nog, Alternate zegt zelf:
In de regel is de fabrikant, of een speciaal voor deze producten door de fabrikant aangewezen servicebedrijf, uw aanspreekpartner voor deze service en niet de verkoper. De afhandeling van garantie verloopt in deze gevallen dan ook direct via de fabrikant of het servicebedrijf.
Kortom, theorie en praktijk komen in theorie weer eens beter overeen dan in de praktijk :P

(Waar kan ik überhaupt vinden hoe lang de wettelijke termijn van een laptop is? Heeft de wet een grote lijst met voor elk soort product een verwachte levensduur?)

Jelmer93 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:48:
Ik raad je inderdaad een reparatie aan te vragen via Support van Lenovo,
Dit pad ben ik nu ingeslagen, maar mijn angst wordt bewaarheid: snel is anders...

11 september: Met Lenovo klantenservice gechat en een tel.nr. van de Medion reparatieservice gekregen. Meteen gebeld en per email een pakbon ontvangen. Ik kan hem hiermee gratis opsturen, en dan geldt na het stellen van de diagnose een turnaround time van 3 weken.

14 september: tijd gevonden om het ding veilig in te pakken en af te geven bij PostNL.

20 september: bevestiging dat ze 'm ontvangen hadden.

28 september (vandaag): nog geen diagnose ontvangen.

Intussen ben ik serieus aan het overwegen om parallel hieraan maar gewoon een nieuwe te kopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WildernessChild De grote vriend van alle winkels Uneto-VNI heeft een lijst. dit voeren ze ook aan in de rechtbank, en is ontstaan door info van hoe vaak mensen iets vernieuwen. (dus elke 2j een nieuwe smartphone etc) niet echt overtuigend vind ik. Er is ook veel tegenstand hier tegen van oa de consumentenbond etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
19 oktober: ik schrijf dit nu op mijn laptop, die net door DPD is afgeleverd. Ze hebben het mobo vervangen a 223 euro (ex. btw, ik gebruik hem vooral zakelijk), maar nou doet 'ie het tenminste weer.

Daarmee zijn ook wat dingetjes in de BIOS gereset (of hoe heet zo'n ding tegenwoordig, UEFA ofzo :P) waardoor de Linux bootloader is overschreven en hij alleen maar naar Windows gaat, maar goed, dat kan ik fixen.

En ze hebben het toetsenbord en trackpad schoongemaakt, want ze voelen niet lekker meer ;)

Pagina: 1