Stroomnetwerk thuis - Aardlekschakelaar valt uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 17:44
Hey

Ik heb een vraag. Ik was een spotje aan het installeren, ik had hiervoor de lichtschakelaar uitgezet (nagemeten met de multimeter).

Toen ik het spotje wou testen --> niets, want de aardlekschakelaar was uitgevallen.

Ik heb eens de fase tov van de aarding nagemeten en heb een spanningverschil van 60V, ook al staat er geen stroom op (hetzelfde tussen de fase en de aarding).

Dit lijkt mij niet normaal? Wat zou dit kunnen veroorzaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Vertor op 07-09-2018 19:15 ]

Beste antwoord (via Vertor op 08-09-2018 13:06)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58
Het is niet raar dat je spanning meet op deze draad. De schakeldraad ligt waarschijnlijk door dezelfde buis als een fasedraad. Deze parallelle draden vormen in feite een condensator. De definitie van een condensator volgens wikipedia: "Een condensator is een elektrische component die elektrische lading opslaat, opgebouwd uit twee geleiders met een relatief groot oppervlak, die zich dicht bij elkaar bevinden en gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal of vacuüm".

Hierdoor meet je een capacitieve spanning. Als je een meter met een lagere inwendige weerstand zou gebruiken (dus geen multimeter, maar een duspol) meet je waarschijnlijk wel gewoon netjes 0V. Met een last parallel aan de meter meet je ook 0V (bijvoorbeeld met de lamp nog aangesloten).

Dit is een verklaarbaar fenomeen, dus, maar het is niet direct de reden dat de aardlekschakelaar is uitgeschakeld. Waarschijnlijk heb je zoals @DukeBox al suggereert sluiting gemaakt tussen nul en aarde.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• Xander
Vertor schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:15:
Ik heb eens de massa tov van de aarding nagemeten en heb een spanningverschil van 60V, ook al staat er geen stroom op (hetzelfde tussen de 0 en de massa).
Even voor de duidelijkheid, wat bedoel je met "de massa"??

We kennen in een normale huisinstallatie maar 4 soorten draden: de fase (bruin), nul (blauw), aarde (groen/geel) en schakeldraden (zwart).

Ik kan me zo voorstellen dat mensen de term "massa" gebruiken voor de nul, of misschien voor de aarde, maar dat bedoel je allebei niet?? Aangezien je zowel massa <> aarde als massa <> nul hebt gemeten bedoel je blijkbaar iets anders. Please enlighten us. ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45
Aardlek kan ook uitslaan wanneer je de nul met aarde verbindt. Dus alleen je schakelaar uitzetten is niet afdoende.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 07-09-2018 18:40 ]

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 17:44
Xander schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:37:
[...]

Even voor de duidelijkheid, wat bedoel je met "de massa"??

We kennen in een normale huisinstallatie maar 4 soorten draden: de fase (bruin), nul (blauw), aarde (groen/geel) en schakeldraden (zwart).

Ik kan me zo voorstellen dat mensen de term "massa" gebruiken voor de nul, of misschien voor de aarde, maar dat bedoel je allebei niet?? Aangezien je zowel massa <> aarde als massa <> nul hebt gemeten bedoel je blijkbaar iets anders. Please enlighten us. ;)
Ik heb de tekst aangepast :) ik ben duidelijk geen elektricien ^^

Dus ten opzichte van de fase (bruin) en de 0 (blauw) heb ik een spanningverschil van 60V, ook al staat de schakelaar uit.
Hetzelfde voor de fase en de aarding (geel/groen).

De spanning tussen de 0 en de aarding = 0

[ Voor 4% gewijzigd door Vertor op 07-09-2018 19:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
Het is niet raar dat je spanning meet op deze draad. De schakeldraad ligt waarschijnlijk door dezelfde buis als een fasedraad. Deze parallelle draden vormen in feite een condensator. De definitie van een condensator volgens wikipedia: "Een condensator is een elektrische component die elektrische lading opslaat, opgebouwd uit twee geleiders met een relatief groot oppervlak, die zich dicht bij elkaar bevinden en gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal of vacuüm".

Hierdoor meet je een capacitieve spanning. Als je een meter met een lagere inwendige weerstand zou gebruiken (dus geen multimeter, maar een duspol) meet je waarschijnlijk wel gewoon netjes 0V. Met een last parallel aan de meter meet je ook 0V (bijvoorbeeld met de lamp nog aangesloten).

Dit is een verklaarbaar fenomeen, dus, maar het is niet direct de reden dat de aardlekschakelaar is uitgeschakeld. Waarschijnlijk heb je zoals @DukeBox al suggereert sluiting gemaakt tussen nul en aarde.