Waterleiding door steunbalken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 08:42
Ons appartement heeft momenteel leidingen over de muur lopen wat erg lelijk is. Ik wil graag deze leidingen door de steunbalken laten lopen.

Ik heb de vloer opengemaakt en de balken zijn al verstevigd door multiplex. Ik zie tevens glaswol en daaronder is het plafond van mijn onderbuurvrouw. Ik zie ook inbouw spots zitten.

Ik zal koud en warm water D.M.V. deze: https://bit.ly/2Cr2q7g leggen. De gaten worden geboord tussen het midden van de steunbalk en de draagmuur om zo belasting te minimaliseren. Dus op 1/4 van de ruimte.

Ik wil de gaten in het midden van de steunbalken boren maar dit betekend dat ik door een stuk van de multiplex moet. De multiplex zit maar op de helft van de steunbalk en loopt door tot iets onder.

Situatie: https://imgur.com/a/vdPe5L2

Hebben de inbouwspots invloed op de locatie van de leidingen?

En er is ruimte tussen de balken en het plafond van mijn onderbuurvrouw dus daar zou het ook kunnen maar ik weet niet of dit de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
zitten die spots nu gewoon in de glaswol?
bulletproof93 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:20:

En er is ruimte tussen de balken en het plafond van mijn onderbuurvrouw dus daar zou het ook kunnen maar ik weet niet of dit de beste optie is.
- buurvrouw gaat lampje ophangen
- boort door jouw waterleiding heen
- gezeik en schade

[ Voor 81% gewijzigd door leecher op 09-09-2018 19:58 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Volgens mij is je (onderkant) vloer het einde van je appartement dus iets in het plafond aanleggen van je onderburen is.............
Of je nou eigenaar of huurder bent, niet aan beginnen verzin een andere oplossing.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50

Roozzz

Plus ultra

Uhh en wat vind je onderbuurvrouw en de vve (of verhuurder) van dit plan?
Ik zie tal van mogelijkheden voor gezeik, dus of je hier aan moet willen beginnen...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zelf een verlaagd plafond nemen, door draag/steunbalken mag officieel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
plaspvd schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:23:
Zelf een verlaagd plafond nemen, door draag/steunbalken mag officieel niet.
Hier ligt er volop 16mm PVC door de steunbalken voor het elektra. Het gebeurt blijkbaar wel door aannemers.

Maar ik zou er in een VVE situatie ook niet aan beginnen. Verlaagd plafond is een goede tip.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 22:28 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Is de vloer verhogen geen optie? Met een cm of 3,5 ben je er al. Gewoon wat latten op de huidige vloer en daar platen overheen (underlayment oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
leecher schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:33:
Is de vloer verhogen geen optie? Met een cm of 3,5 ben je er al. Gewoon wat latten op de huidige vloer en daar platen overheen (underlayment oid).
Dat wordt een klankkast ben ik bang.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Of direct vloerverwarming leggen, met ruimte ernaast voor de leidingen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:04

Theo

moederbord

De huidige vloer verwijdern (laminaat?) Dan twee of drie cm aan piepschuinplaten op de gehele vloer leggen. Hierin sleuven snijden/maken voor je leidingen, dan een OSB of multiplex plaat erop, en hierop je vloer (laminaat?)

Dan heb jij je leidingen afgewerkt, is er gelijk extra geluidsisolatie en zit je niet in het plafond van je buurvrouw te boren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:32
Gaten voor spotjes in het gips bij de onderbuurvrouw? En een houten verdiepingsvloer?

Hoe zit dat met de brandcompartimenten? Er moet minimaal 30 minuten brandvertraging tussen twee appartementen zitten, te bereiken door een dubbele laag volledig gesloten gipsplaten, in verband aangebracht (of met speciale brandvertragende gipsplaten met afgedichte naden. Inbouwspots, centraaldozen, leidingen etc mogen dan alleen nog aangebracht worden in een brandvertragende behuizing of doorvoer.

En zijn die multiplex stroken echt ter versterking van de balken, of slechts om het plafond van de onderbuurvrouw uit te lijnen?

In elk geval: voor je eigen aanpassingen moet je toestemming hebben van de VvE. In principe is midden door de balken boren met 18 of 20 mm geen probleem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@50Miles

zal wel meevallen als je de platen op genoeg punten vast zet. Anders opvullen zoals Theo zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 21:16
Je hebt een oude houten vloer op oude houten balken die, jij denkt zijn verstevigd met multiplex.
Niet aan beginnen... gezien de spotjes in het plafond van de benedenburen is het eerder hun ruimte dan jouw ruimte. Los dat als je te scherp of verkeerd monteert, zij met het leidinggeruis zitten als jij de kraan vol open zet.

Oplossing van @Theo en de opmerkingen van @Ivow85 komen het dichtst bij je oplossing. Eentje die je het minste problemen zal geven ook met de VvE schat ik in.

Volg de muren neem niet per defenitie de kortste weg van A naar B... de muren zijn een logische route en daar is de kans van in vloer boren of in plafond boren ook aanzienlijk lager dan ergens anders..

Die flex buis.. ZONDER lassen en overgangen leggen... dus uit één stuk. Op die manier zit je met koppelingslekkages iig veilig. Let ook op de diameter.. te klein is ruis, te ruim is zonde van je geld ;) Heb je nu geen ruis? Mooi! Neem dan op z'n minst de zelfde diameter als je buizen op de muur. Wel ruis? check de bochten, knieën en/of neem een maat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:02
1 maat groter eigenlijk. 12mm = 16x2, 15mm = 20x2 etc.

en kijk eens bij www.installatiestore.com dat is iets goedkoper dan die gamma/praxis rommel.

16x2 meerlagenbuis

Eurokono knelkoppelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Ook een mooie optie is het toepassen van estrich platen en daar dan die leidingen in leggen. Dan heb je ook hele goede geluidsisolatie naar je onderburen. Kost je wel drie cm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:51
Als je de vloer verhoogd (liefst "zwevend", tegen geluidsoverlast naar beneden, en de leidingen erin legt; zie Theo e.a.) dit goed aangeven, anders boort je opvolger ze weer lek.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Zou *jij het boven je hoofd willen en toelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Als het niet meer dan 25graden word in die ruimte zou het kunnen. Word het wel warmer dan die 25 graden heb je een mooie legionella broeiplek

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 14:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Consigliere schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:58:
Als het niet meer dan 25graden word in die ruimte zou het kunnen. Word het wel warmer dan die 25 graden heb je een mooie legionella broeiplek
Met inbouwspotjes boven een kamer die verwarmd wordt (en de meeste warmte zit bovenin een ruimte) zit je daar wel heel snel aan......

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Coach4All schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:18:
[...]

Met inbouwspotjes boven een kamer die verwarmd wordt (en de meeste warmte zit bovenin een ruimte) zit je daar wel heel snel aan......
True.. dus daarom goed nadenken of isoleren

• Waarnemer
beascob schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:53:
Als je de vloer verhoogd (liefst "zwevend", tegen geluidsoverlast naar beneden, en de leidingen erin legt; zie Theo e.a.) dit goed aangeven, anders boort je opvolger ze weer lek.
Ook in nieuwbouw waar leidingen worden gelegd gaat dit over de nog af te werken vloer.

Elektra buizen die uitkomen in je centraaldoos en weer afgaan richting wandcontactdozen komen van over de vloer erboven.
Met waterleidingen in de muur is dat in de muur andersom... vloeistoffen komen van onder.....
Maar horizontaal gaan ze óver de vloer.

Die vloer is daarna natuurlijk leuk afgewerkt en vlak gemaakt. Je ziet er dus niks van. Het is dus niet verstandig in vloeren te boren. En als je in muren gaat boren niet een gaatje maken recht boven de wandcontactdoos en ook niet recht onder een kraan.

Dus als we gaan verherbouwen in oude en bestaand is het handig dit toe te passen. Dan is het nieuwe tenminste veilig.

In het kort... je hoort niet in vloeren te boren. Plafonds mag wel... dat is redelijk gebruikelijk voor het ophangen van lampen en aanverwante zaken... vandaar dat de leidingen OVER de vloeren gaan. En nee er is geen garantie.....
Consigliere schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:58:
Dat valt reuze mee. (1) Geen idee wie zijn kamer op 25 graden stookt.. (2) het is leiding in frequent gebruik (uitgaande van warm en koud gaat het of naar keuken, of naar badkamer. Behoudens langdurige stilstand bij vakantieafwezigheid, Zal dit niet gauw voorkomen.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Waarnemer schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:17:
[...]
Dat valt reuze mee. (1) Geen idee wie zijn kamer op 25 graden stookt.. (2) het is leiding in frequent gebruik (uitgaande van warm en koud gaat het of naar keuken, of naar badkamer. Behoudens langdurige stilstand bij vakantieafwezigheid, Zal dit niet gauw voorkomen.
Het is sneller 25 graden in een gesloten plafond dan jij denkt. helemaal als er ok nog een warm water in dat plafond zit. dan moet je al een x aantal cm uit elkaar blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
Consigliere schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:33:
[...]

Het is sneller 25 graden in een gesloten plafond dan jij denkt. helemaal als er ok nog een warm water in dat plafond zit. dan moet je al een x aantal cm uit elkaar blijven
Je moet ook niet in het plafond, maar in de vloer....
Kijk even hiernaar: http://isso.nl/fileadmin/...t-hotspots-15-04-2013.pdf

Isso bladen zijn uitwerking aan de hand van normen zoals de NEN 1006 die gaan hierover.

Zo zal je zien dat een CV leiding wordt geisoleerd om te voorkomen dat ie warmte verliest (hetzelfde als voorkomen dat ie warmte afgeeft) en een warmwater (uitstroom) leiding voor bijvoorbeeld keuken, wastafel, bad en douche, niet wordt geisoleerd om zo snel mogelijk zijn warmte te kunnen verliezen bij stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Ik weet het.. ( zie mijn onderschrift )

Alleen of TS het weet..

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 17:02

TWKterry

Master Mariner

anders kun je nog een koof maken langs een van de zijdes van de ruimte, kan zowel op de vloer als langs het plafond en daarin de leidingen leggen. Hoeft niet groot te zijn en is gelijk een mooie plint voor eventueel speaker kabels.
Pagina: 1