Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Hey tweakers!

Een vriend van me heeft een klein schooltje, waar ongeveer 30 studenten de hele dag op hun laptopjes huiswerk maken. Het leersysteem dat hij gebruikt is een web applicatie, en de studenten oefenen ook met andere online services zoals github en cloud deployments. Vanzelfsprekend is dus dat als het wifi crappy is, zijn hele schooltje even stilstaat.

Nou wil het dat dat zo nu en dan het geval is, en hij wil zich beschermen tegen de crappiness door een eigen wifi netwerkje te beginnen en zich zo te isoleren van wat er nog meer in zijn gebouw gebeurt.

Het gebouw is een groot oud kantoorpand, met overal ethernet uitgangen waar je gewoon IP adresjes krijgt van een dhcp server zonder fratsen. Er is ook een professioneel aangelegd wifi netwerk, ik weet niet precies waarom het soms crappy is, misschien is het niet uitgerust voor een volle klas computerstudentjes. Het lokaal is een groot relatief leeg rechthoek, ik denk 6*12 meter ofzo, misschien iets groter.

Hij heeft de ontwikkelaar van zijn leersysteem gevraagd wat hij kan doen om zijn wifi te verbeteren, en zij gaven hem als advies om een set ubiquiti hardware te kopen. de Unifi AP AC HD, samen met een PoE switch en een gateway.

Lang verhaal, mijn vragen:

1. Werkt die AP alleen op PoE? is er dus een PoE switch nodig of kan er ook een adaptertje aan?
2. Is die gateway nodig? Ik las dat er ook een software controller is die je op een laptopje kan installeren. Kunnen we die AP gewoon aan het bestaande netwerk hangen, configureren met de software controller en gaan?
3. De Ubiquiti website raad voor 1 ruimte 2 AP's aan, lijkt mij een beetje veel gezien dat ding al zo duur is. Misschien 2 van het iets goedkopere pro model?
4. Is het aannemelijk dat dit zijn problemen oplost? ik heb geen fatsoenlijk onderzoek kunnen verrichten, en er is geen geld om een professional langs te laten komen. Het is een beetje een gooi een paar honderd euro tegen het probleem en hoop dat het weg gaat oplossing.

Thanks!

Beste antwoord (via d-snp op 07-09-2018 20:48)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:40
analyseer eerst de bestaande situatie even

a) wat is je internet snelheid ( surf is naar speedtest.net )
b) welke apparatuur zie je staan ... zie je bv nog een linksys wrt54G router weet je al dat ie niet echt geschikt is voor zoveel traffie , idem met je bestaande accespoints ...
c) download is n rssi tooltje en wandel is rond , zitten de gebruikers niet te ver van je accespoints ?
d) is er een mogelijkheid om je wifi te ontlasten (bv gebruikers bekabeld laten aansluiten ?)

gewoon extra accespointen erbijgooien kan je probleem evengoed vergroten, eerst analyseren wat er precies foutgaat

om toch op je vragen te beantwoorden :
1) dr zit geen injector bij volgens ubnt.com , je kan wel een losse POE injector kopen (die dingen zijn universeel)
2) gateway is enkel nodig voor statistieken te verzamelen bv , voor in te stellen heb je deze niet nodig, enkel de controller software op je pc
3) ik zou altijd beginnen met 1 zender... het zijn relatief dure apparaten en je ruimte is niet groot genoeg
je laptop kiest toch altijd de zender met het beste RSSI / beste ruis enzo... die kijkt niet naar "hoe druk die al bezig is". deze zender , als ie inderdaad wifi AC wave2 prima doe, en apparaten kiezen daar ook voor, zou een flinke verbetering kunnen zijn

4) het lijkt me een dure gok... en het is niets meer dan een gok..
vergelijk het een beetje met "koop maar een porsche, dan kan je zeker 120kph rijden... " dat werkt niet als je met zn alle in de file staat

[ Voor 42% gewijzigd door ijske op 07-09-2018 15:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:53
je zou ook kunnen kijken naar een openmesh systeem. voordeel daarvan is dat je de controller in de cloud heb zitten en je geen "controller" pc/software hoeft te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
d-snp schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:56:
Er is ook een professioneel aangelegd wifi netwerk, ik weet niet precies waarom het soms crappy is, misschien is het niet uitgerust voor een volle klas computerstudentjes. Het lokaal is een groot relatief leeg rechthoek, ik denk 6*12 meter ofzo, misschien iets groter.
Maar is het geen idee om dit gewoon op te lossen ipv. nieuwe apparatuur op te hangen die waarschijnlijk last heeft van dat al bestaande netwerk. Lijkt me dat de professional die het netwerk beheerd dit op dient te lossen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:40
analyseer eerst de bestaande situatie even

b) welke apparatuur zie je staan ... zie je bv nog een linksys wrt54G router weet je al dat ie niet echt geschikt is voor zoveel traffie , idem met je bestaande accespoints ...
c) download is n rssi tooltje en wandel is rond , zitten de gebruikers niet te ver van je accespoints ?
d) is er een mogelijkheid om je wifi te ontlasten (bv gebruikers bekabeld laten aansluiten ?)

gewoon extra accespointen erbijgooien kan je probleem evengoed vergroten, eerst analyseren wat er precies foutgaat

om toch op je vragen te beantwoorden :
1) dr zit geen injector bij volgens ubnt.com , je kan wel een losse POE injector kopen (die dingen zijn universeel)
2) gateway is enkel nodig voor statistieken te verzamelen bv , voor in te stellen heb je deze niet nodig, enkel de controller software op je pc
3) ik zou altijd beginnen met 1 zender... het zijn relatief dure apparaten en je ruimte is niet groot genoeg
je laptop kiest toch altijd de zender met het beste RSSI / beste ruis enzo... die kijkt niet naar "hoe druk die al bezig is". deze zender , als ie inderdaad wifi AC wave2 prima doe, en apparaten kiezen daar ook voor, zou een flinke verbetering kunnen zijn

4) het lijkt me een dure gok... en het is niets meer dan een gok..
vergelijk het een beetje met "koop maar een porsche, dan kan je zeker 120kph rijden... " dat werkt niet als je met zn alle in de file staat

[ Voor 42% gewijzigd door ijske op 07-09-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Bedankt voor de snelle reacties!
rens-br schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:00:
Maar is het geen idee om dit gewoon op te lossen ipv. nieuwe apparatuur op te hangen die waarschijnlijk last heeft van dat al bestaande netwerk. Lijkt me dat de professional die het netwerk beheerd dit op dient te lossen?
Dit advies zal ik zeker even doorgeven, maar volgens mij is het probleem dat het netwerk aangelegd is, en nu niet meer in professioneel beheer is. Misschien dat het gebouwbeheer te porren is voor een wat actievere houding hierin, maar er zijn meerdere bedrijfjes in het gebouw die hun eigen wifi's hebben opgezet om meer controle te hebben en het gebouwbeheer is daarvan op de hoogte.
ijske schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:02:
Ik ben het zeker met je eens dat de bestaande situatie verbeteren handiger zou zijn. Het bestaande netwerk heeft professioneel uitziende (onopvallende) AP's hangen. Normaal is het internet snel, het is alleen zo nu en dan dat het hapert. Mensen bekabelen is helaas niet mogelijk, volgens mij zitten ze ook allemaal goed binnen bereik van het AP, maar dat kunnen we ook eens nalopen.