Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
A: 12,99
B: 73,99
verzendkosten: 4,99
korting ivm bestelling boven € 30,-: -4.99
Na het terug sturen vervalt product B en de korting.
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Wat wil je terugvinden? Welk argument is er om geen verzendkosten over product A te hoeven betalen?CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:07:
Dat is dus ook mijn mening, maar ik kan het nergens terugvinden.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Er ontstaat geen nieuwe koop maar een deel van de overeenkomst wordt teruggedraaid waaronder dus ook de korting op de verzendkosten.CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:13:
Nou, er zijn meerdere "meningen", maar als ik het zo lees heeft die vriend van mij dus de koop ontbonden waardoor er een nieuwe koop ontstaat, waardoor je geen rechten meer kan ontlenen aan de vorige koop?
Zeggen ze ja. Vervolgens stuur je er 9 terug en hou je diegene die gratis is.
PSN: plexforce (ps4)
Juridisch gezien heb je geen recht om de overeenkomst deels te ontbinden. De wettelijke bedenktermijn geldt alleen voor de hele overeenkomst. Dat je een deel van de bestelling terug kunt sturen is een extra "service" van de webshop, en die mag daar eigen voorwaarden voor hanteren. Wat hier nu als oplossing is gekozen lijkt me niet onredelijk. Zie ook het guidance document, onderaan pagina 42.
nee, want dan heb je zelf retourkostenBartezzzb schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:59:
Sterker nog. Anders zou dit DE manier zijn om altijd zonder verzendkosten te bestellen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dat doet me denken aan:WeHoDo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:41:
Dat is net zoiets als een winkel bellen en vragen, als ik 10 laptops koop, krijg ik er dan 1 gratis?
Zeggen ze ja. Vervolgens stuur je er 9 terug en hou je diegene die gratis is.
Klant: "Wat kost een druppel benzine?"
Tankbediende: "Een druppel? Die mag je wel gratis hebben."
Klant: "Oh druppel dan mijn tank maar vol."
Maar zonder gekkigheid, welke argumenten gebruikt die vriend van je om dit in zijn eigen voordeel uit te leggen? Ik vind het een beetje gebrek tonen van realiteitszin.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik heb hier iets gevonden:
https://www.webwinkelkeur...mpelbedrag-en-deelretour/
Daarin denken de juristen dat het niet mag, ik persoonlijk vind dat echt kul wat er in staat, maar schijnbaar is het toch ergens op berust?
Heb je mijn post al gelezen? Daarin verwijs ik naar het guidance document bij de richtlijn. Dat is een officieus document met adviezen (niet-bindend) over de interpretatie van de richtlijn, afkomstig van de Europese juridische commissie. De conclusie in dat document is, kort gezegd, dat het herroepingsrecht alleen geldt voor het retourneren van de hele bestelling. Er bestaat geen "deelontbindingsrecht".CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:57:
Daarin denken de juristen dat het niet mag, ik persoonlijk vind dat echt kul wat er in staat, maar schijnbaar is het toch ergens op berust?
De winkel zou hypothetisch gezien kunnen weigeren om product B terug te nemen tenzij product A ook terug wordt gestuurd. Dat ze toch product B terug willen nemen en daarvoor ook maar iéts terugbetalen is puur coulance. De experts van webwinkelkeur hebben het volgens mij gewoon mis.
Volgens mij is er een nieuwe overeenkomst, met nieuwe factuur en daarbij de verzendkosten.emnich schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:30:
[...]
Er ontstaat geen nieuwe koop maar een deel van de overeenkomst wordt teruggedraaid waaronder dus ook de korting op de verzendkosten.
Er wordt geen nieuw product geleverd, want dat is al aanwezig. beetje onzinnig om alle producten uit de overeenkomst terug te sturen en dan weer het gewenste aan koper. maar een overeenkomst blijft niet bestaan als er producten uit verwijdert zijn. ( dit is mijn mening zonder wetboek bij de hand)
Zo zie je maar weer hoe een aantal juristen er verschillend over denken, of te wel 'de wet anders interpreteren'CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:57:
@naitsoezn
[ Voor 39% gewijzigd door Hackus op 07-09-2018 21:35 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Erg jammer dat de juristen uit jouw link wel benoemen welke plichten de handelaar heeft indien de consument overgaat tot ontbinding van de overeenkomst, maar daarin geen rekening houden met de plichten van consument en om die reden vergeten wat die ontbinding van de overeenkomst inhoudt.CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:57:
@naitsoezn
De overeenkomst omvat alles dat met de koop te maken heeft en is afgesproken. De artikelen die je koopt, de verzendkosten, de administratiekosten, het betaalde bedrag, de voorwaarden etc.. Wanneer de consument op basis van het herroepingsrecht de overeenkomst ontbindt, dienen de prestaties teruggedraaid te worden. Om het zo simpel als mogelijk te omschrijven, komt het er dan op neer dat de handelaar het ontvangen geld teruggeeft en de consument het ontvangen goed of de ontvangen goederen teruggeeft.
Dan zijn er natuurlijk nog enkele wetsartikelen ter bescherming van de consument en handelaar om misbruik tegen te gaan, als ook enkele wetsartikelen met daarin uitzonderingen opgenomen. Echter is - zoals Tom-Z al correct opmerkt - een gedeeltelijke ontbinding niet een van die uitzonderingen. Althans, voor zover ik weet niet en ook niet kan vinden. Wat mij betreft is het wetboek hier aardig duidelijk over.
Artikel 6:230r lid 1 BW
Artikel 6:230s lid 1 BW
Tenzij ik dus een wetsartikel over het hoofd zie die een gedeeltelijke ontbinding bij het herroepingsrecht mogelijk maakt, zou de handelaar in theorie dus kunnen stellen dat alle goederen uit de overeenkomst door de consument worden teruggezonden en er anders geen sprake is van ontbinding.
Dat betekent echter niet dat de handelaar en de consument zelf afspraken kunnen maken omtrent het gedeeltelijk ontbinden van een overeenkomst. En ik zie geen reden te bedenken dat de handelaar en de consument bij een gedeeltelijke overeenkomst niet overeen mogen komen dat de consument slechts een gedeelte van de goederen terugzendt en handelaar alleen het betaalde bedrag van de teruggezonden goederen terugbetaalt en wel weer verzendkosten in rekening gaat brengen wanneer het totaalbedrag onder dat van gratis verzending uitkomt.
Hier zie je al direct waar problemen kunnen opspelen als deze jurist gelijk heeft. Indien de consument het recht zou hebben op een gedeeltelijke ontbinden van de overeenkomst en een aankoop doet met twee artikelen waarbij verzendkosten worden gerekend, zou bij een gedeeltelijke ontbinding de consument een artikel kunnen terugzenden en daarbij ook de verzendkosten terug kunnen eisen. Tenzij ook hier weer uitzonderingen in de wet zijn opgenomen die ik niet weet en ook niet kan vinden.Peter Kager (ICTRecht) schreef:
Sterker nog, de wet stelt zelfs dat de webwinkelier verplicht is om eventuele verzendkosten voor de heenzending van het product ook te vergoeden.
Syreetha Gielen (Gielen Juridisch Advies) schreef:
In mijn optiek is dit ook logisch. Als ik een bestelling doe van meerdere producten met een gewicht boven de 10 kg dan zijn verzendkosten hoger, dan wanneer ik onder de 10 kg zit. Stel mijn bestelling bedraagt 10,1 kg en ik retourneer 2 producten en ik zou dan maar € 6,95 hoeven te betalen dan krijg ik van de webwinkel ook niet het verschil tussen € 13,25 en € 6.95 terug.

Die kans acht ik anders helemaal niet zo groot. Indien er een vonnis komt waaruit blijkt dat de handelaar geen verzendkosten in rekening mag brengen bij een gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, kan het zijn dat de rechter een precedent schept waarin de consument vervolgens vrij spel krijgt om goedkopere aankopen te doen door moedwillig meerdere goederen te kopen en zo gratis verzending te krijgen, om vervolgens de goederen die nodig waren voor gratis verzending weer terug te zenden en zodoende het gewenste goed zonder verzendkosten te krijgen.Jelmer van der Linden (WebwinkelKeur) schreef:
Mocht je dit toch nog doen, dan is wel de minst vereiste om dit heel duidelijk aan klanten te communiceren voordat ze bestellen en dit ook zoals voorgesteld op de factuur te vermelden. De kans is echter groot dat je hiermee door een rechter kan worden teruggefloten.
Dat heeft ook niets meer met consumentenbescherming te maken en lijkt mij vooral niet de bedoeling.