Verzendkosten berekend over een deel wat is teruggestuurd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41
Ik heb een discussie met een vriend van mij wat er nou wel of niet klopt, dus shops hoeven niet benoemd te worden, het is zoals ik nu zie gewoon niet echt duidelijk in de wet.

Vriend van mij heeft bij een online shop 2 producten besteld:

Product A is 12,99
Product B is 73,99

De shop hanteert boven de 30 euro gratis verzending, daaronder is het 4,99. Nu heeft mijn vriend dus product B teruggestuurd en kreeg op zijn rekening 69 euro terug. Dit vond hij zelf vreemd, ik zie de logica er wel van in, want je ontbindt eigenlijk de koop en dus hou je alleen de koop van product A over waar dus verzendkosten aan vast zit, anders zou je product A eigenlijk voor 8 euro hebben gekregen.

Iemand die weet of dit juist is of dat het anders is? Ik kan namelijk nergens text hier over vinden over hoe het nou precies wel zit, iemand die hier iets over weet?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:22
Je vriend heeft alleen product A gekocht. Dit product kost minder dan 30 euro. Dus verzendkosten. Makkelijker kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Eigenlijk ziet de rekening er zo uit:
A: 12,99
B: 73,99
verzendkosten: 4,99
korting ivm bestelling boven € 30,-: -4.99

Na het terug sturen vervalt product B en de korting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:22
Sterker nog. Anders zou dit DE manier zijn om altijd zonder verzendkosten te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
Dat is dus ook mijn mening, maar ik kan het nergens terugvinden.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:07:
Dat is dus ook mijn mening, maar ik kan het nergens terugvinden.
Wat wil je terugvinden? Welk argument is er om geen verzendkosten over product A te hoeven betalen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
Nou, er zijn meerdere "meningen", maar als ik het zo lees heeft die vriend van mij dus de koop ontbonden waardoor er een nieuwe koop ontstaat, waardoor je geen rechten meer kan ontlenen aan de vorige koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:13:
Nou, er zijn meerdere "meningen", maar als ik het zo lees heeft die vriend van mij dus de koop ontbonden waardoor er een nieuwe koop ontstaat, waardoor je geen rechten meer kan ontlenen aan de vorige koop?
Er ontstaat geen nieuwe koop maar een deel van de overeenkomst wordt teruggedraaid waaronder dus ook de korting op de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het werkt hetzelfde als met kortingscodes. Stel dat je vriend een kortingscode had die € 12,99 korting geeft bij een bestelling boven de € 75,00. Hij bestelt de 2 artikelen, krijgt de korting en stuurt het artikel van € 73,99 terug. Volgens zijn redenatie behoudt hij dan de € 12,99 korting en heeft hij product A gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:11
Het hangt wellicht ook af van de precieze bewoording. Stel dat er op de site staat "bij een bestelling boven de 30 euro: gratis verzending!". Dan is er in dit geval sprake van een bestelling boven de 30 euro - dat er daarna geretourneerd wordt veranderd de bestelling niet, lijkt mij. Dat veranderd wel de koopovereenkomst, maar niet de bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Dat is net zoiets als een winkel bellen en vragen, als ik 10 laptops koop, krijg ik er dan 1 gratis?
Zeggen ze ja. Vervolgens stuur je er 9 terug en hou je diegene die gratis is.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:54
Er is wettelijk niks geregeld.
Juridisch gezien heb je geen recht om de overeenkomst deels te ontbinden. De wettelijke bedenktermijn geldt alleen voor de hele overeenkomst. Dat je een deel van de bestelling terug kunt sturen is een extra "service" van de webshop, en die mag daar eigen voorwaarden voor hanteren. Wat hier nu als oplossing is gekozen lijkt me niet onredelijk. Zie ook het guidance document, onderaan pagina 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Bartezzzb schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:59:
Sterker nog. Anders zou dit DE manier zijn om altijd zonder verzendkosten te bestellen.
nee, want dan heb je zelf retourkosten

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CasGas het gaat niet om welk product duurder is, de totale aanschafprijs. als dat onder de €30,- komt is het nu €4,99

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:53

LankHoar

Langharig tuig

WeHoDo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:41:
Dat is net zoiets als een winkel bellen en vragen, als ik 10 laptops koop, krijg ik er dan 1 gratis?
Zeggen ze ja. Vervolgens stuur je er 9 terug en hou je diegene die gratis is.
Dat doet me denken aan:

Klant: "Wat kost een druppel benzine?"
Tankbediende: "Een druppel? Die mag je wel gratis hebben."
Klant: "Oh druppel dan mijn tank maar vol."

Maar zonder gekkigheid, welke argumenten gebruikt die vriend van je om dit in zijn eigen voordeel uit te leggen? Ik vind het een beetje gebrek tonen van realiteitszin.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
@naitsoezn

Ik heb hier iets gevonden:

https://www.webwinkelkeur...mpelbedrag-en-deelretour/

Daarin denken de juristen dat het niet mag, ik persoonlijk vind dat echt kul wat er in staat, maar schijnbaar is het toch ergens op berust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:54
CasGas schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:57:
Daarin denken de juristen dat het niet mag, ik persoonlijk vind dat echt kul wat er in staat, maar schijnbaar is het toch ergens op berust?
Heb je mijn post al gelezen? Daarin verwijs ik naar het guidance document bij de richtlijn. Dat is een officieus document met adviezen (niet-bindend) over de interpretatie van de richtlijn, afkomstig van de Europese juridische commissie. De conclusie in dat document is, kort gezegd, dat het herroepingsrecht alleen geldt voor het retourneren van de hele bestelling. Er bestaat geen "deelontbindingsrecht".
De winkel zou hypothetisch gezien kunnen weigeren om product B terug te nemen tenzij product A ook terug wordt gestuurd. Dat ze toch product B terug willen nemen en daarvoor ook maar iéts terugbetalen is puur coulance. De experts van webwinkelkeur hebben het volgens mij gewoon mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

emnich schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:30:
[...]

Er ontstaat geen nieuwe koop maar een deel van de overeenkomst wordt teruggedraaid waaronder dus ook de korting op de verzendkosten.
Volgens mij is er een nieuwe overeenkomst, met nieuwe factuur en daarbij de verzendkosten.
Er wordt geen nieuw product geleverd, want dat is al aanwezig. beetje onzinnig om alle producten uit de overeenkomst terug te sturen en dan weer het gewenste aan koper. maar een overeenkomst blijft niet bestaan als er producten uit verwijdert zijn. ( dit is mijn mening zonder wetboek bij de hand)
@naitsoezn

Zo zie je maar weer hoe een aantal juristen er verschillend over denken, of te wel 'de wet anders interpreteren'

[ Voor 39% gewijzigd door Hackus op 07-09-2018 21:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
@naitsoezn

Erg jammer dat de juristen uit jouw link wel benoemen welke plichten de handelaar heeft indien de consument overgaat tot ontbinding van de overeenkomst, maar daarin geen rekening houden met de plichten van consument en om die reden vergeten wat die ontbinding van de overeenkomst inhoudt.

De overeenkomst omvat alles dat met de koop te maken heeft en is afgesproken. De artikelen die je koopt, de verzendkosten, de administratiekosten, het betaalde bedrag, de voorwaarden etc.. Wanneer de consument op basis van het herroepingsrecht de overeenkomst ontbindt, dienen de prestaties teruggedraaid te worden. Om het zo simpel als mogelijk te omschrijven, komt het er dan op neer dat de handelaar het ontvangen geld teruggeeft en de consument het ontvangen goed of de ontvangen goederen teruggeeft.

Dan zijn er natuurlijk nog enkele wetsartikelen ter bescherming van de consument en handelaar om misbruik tegen te gaan, als ook enkele wetsartikelen met daarin uitzonderingen opgenomen. Echter is - zoals Tom-Z al correct opmerkt - een gedeeltelijke ontbinding niet een van die uitzonderingen. Althans, voor zover ik weet niet en ook niet kan vinden. Wat mij betreft is het wetboek hier aardig duidelijk over.

"De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten."

Artikel 6:230r lid 1 BW

"Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen."

Artikel 6:230s lid 1 BW

Tenzij ik dus een wetsartikel over het hoofd zie die een gedeeltelijke ontbinding bij het herroepingsrecht mogelijk maakt, zou de handelaar in theorie dus kunnen stellen dat alle goederen uit de overeenkomst door de consument worden teruggezonden en er anders geen sprake is van ontbinding.

Dat betekent echter niet dat de handelaar en de consument zelf afspraken kunnen maken omtrent het gedeeltelijk ontbinden van een overeenkomst. En ik zie geen reden te bedenken dat de handelaar en de consument bij een gedeeltelijke overeenkomst niet overeen mogen komen dat de consument slechts een gedeelte van de goederen terugzendt en handelaar alleen het betaalde bedrag van de teruggezonden goederen terugbetaalt en wel weer verzendkosten in rekening gaat brengen wanneer het totaalbedrag onder dat van gratis verzending uitkomt.
Peter Kager (ICTRecht) schreef:
Sterker nog, de wet stelt zelfs dat de webwinkelier verplicht is om eventuele verzendkosten voor de heenzending van het product ook te vergoeden.
Hier zie je al direct waar problemen kunnen opspelen als deze jurist gelijk heeft. Indien de consument het recht zou hebben op een gedeeltelijke ontbinden van de overeenkomst en een aankoop doet met twee artikelen waarbij verzendkosten worden gerekend, zou bij een gedeeltelijke ontbinding de consument een artikel kunnen terugzenden en daarbij ook de verzendkosten terug kunnen eisen. Tenzij ook hier weer uitzonderingen in de wet zijn opgenomen die ik niet weet en ook niet kan vinden.
Syreetha Gielen (Gielen Juridisch Advies) schreef:
In mijn optiek is dit ook logisch. Als ik een bestelling doe van meerdere producten met een gewicht boven de 10 kg dan zijn verzendkosten hoger, dan wanneer ik onder de 10 kg zit. Stel mijn bestelling bedraagt 10,1 kg en ik retourneer 2 producten en ik zou dan maar € 6,95 hoeven te betalen dan krijg ik van de webwinkel ook niet het verschil tussen € 13,25 en € 6.95 terug.
:F Deze jurist kan het maar beter bij juridisch advies houden.
Jelmer van der Linden (WebwinkelKeur) schreef:
Mocht je dit toch nog doen, dan is wel de minst vereiste om dit heel duidelijk aan klanten te communiceren voordat ze bestellen en dit ook zoals voorgesteld op de factuur te vermelden. De kans is echter groot dat je hiermee door een rechter kan worden teruggefloten.
Die kans acht ik anders helemaal niet zo groot. Indien er een vonnis komt waaruit blijkt dat de handelaar geen verzendkosten in rekening mag brengen bij een gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, kan het zijn dat de rechter een precedent schept waarin de consument vervolgens vrij spel krijgt om goedkopere aankopen te doen door moedwillig meerdere goederen te kopen en zo gratis verzending te krijgen, om vervolgens de goederen die nodig waren voor gratis verzending weer terug te zenden en zodoende het gewenste goed zonder verzendkosten te krijgen.

Dat heeft ook niets meer met consumentenbescherming te maken en lijkt mij vooral niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:46

NMH

Moderator General Chat
Ik ben wel benieuwd wat de winkel zou doen als product A 29,50 zou zijn en product B 1,00. Krijg je het verzoek van de winkel om naast product B ook 4,99 - 1,00 = 3,99 mee terug te sturen. >:)
Pagina: 1