Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bankzaken doen in Venezuela uit buitenland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-10 14:34
Hoi allen,

De situatieschets: een vriendin van mij woont in Miami, maar heeft (ook) een bankrekening in Venezuela. Ze is dan ook Venezolaanse. Nu heeft de Venezolaanse regering besloten dat mensen uit het buitenland geen bankzaken meer mogen doen bij een Venezolaanse bank. Resultaat: haar rekening was geblokkeerd. Inmiddels heeft ze hem weer kunnen deblokkeren, maar ze is bang dat er later weer een blokkade op komt.

Ze vroeg aan mij hoe dit te voorkomen. Mijn idee is om vanuit Venezuela haar bankzaken te doen. Daarvoor heb ik drie opties bedacht:

1) Een commerciële VPN-provider gebruiken. Er zijn er die in Venezuela werken, dus dat zou moeten werken. Echter, de regering is nog niet niet zó dom, dat ze niet weten dat er VPN's zijn. Bij deze optie ben ik dus bang dat bankzaken vanaf de VPN-ip een blokkade opleveren.

2) Een laptopje neerzetten met daarop VPN-software. Op die manier kan ze via die VPN haar bankzaken doen en ziet het er vanuit de bank-kant normaal uit. Het probleem dat ik ermee zie: ze is niet zo handig en dus óf al haar verkeer gaat (langzaam) via Venezuela óf ze vergeet de VPN aan te zetten. Derde foutmogelijkheid: dat het internet er in Venezuela uit ligt, waardoor ze niet merkt dat haar VPN niet meer werkt.

3) Datzelfde laptopje, maar daarop Teamviewer. Dan kan ze alleen voor bankzaken remote inloggen en zo haar zaken blijven doen. Nadeel: het is langzamer dan een VPN.

Een laptop (of PC) daar neerzetten is geen probleem en bij stroomuitval kan iemand dat ding wel weer aanslingeren.

Nu heb ik twee vragen:

1) Kan de Venezolaanse overheid zien dat iemand via Teamviewer of een privé-VPN inlogt?
2) Is er een veel betere oplossing, waar ik niet over heb nagedacht?

Alvast dank!

Groeten,

Jorg

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1. Ja; recentelijk ook een topic dat ergens in Afrika een heel land zonder VPN zat.

2. Bankrekening opheffen en lekker in "Miami dollars" betalen?

Voor wat betreft puntje 2: een volatile politieke situatie kan voor (hyper-) inflatie zorgen waardoor alle banktegoeden (tijdelijk) bevroren worden en/of niets meer waard worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:00
Bankrekening opzeggen?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:56
Typische reacties.
'Ik zoek een auto, welke zal ik nemen, A of B?'
- Wat dacht je van een skateboard?

Enfin:

- VPN laptop aldaar kan. VPN router ook. Ik zou dan alleen poort 443 gebruiken om het als SSL verkeer te maskeren. Wordt dan een stuk lastiger te blokkeren c.q. te herkennen.
- Teamviewer idem: de vraag is wellicht niet of ze herkennen dat je vanuit Venezuela inlogt, maar ook hoe er verbonden is naar de thuislocatie aldaar?

Als je eenmaal een veilige verbinding met een host daar hebt, is niet meer te zien dat je 'doorhopt'. Vraag is alleen hoe je de verbinding naar die 'hop' realiseert. Ik zou zelf voor een SSL VPN (OpenVPN oid) kiezen op poort 443 denk ik.

Overigens disclaimer: als je hiermee lokale wetten overtreedt is dat voor eigen risico, maar ik ga er maar vanuit dat ze haar vrienden en familie daar probeert te helpen. Lijkt me een behoorlijke rotsituatie om in te leven.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-09-2018 15:02 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:58
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:50:
2. Bankrekening opheffen en lekker in "Miami dollars" betalen?

Voor wat betreft puntje 2: een volatile politieke situatie kan voor (hyper-) inflatie zorgen waardoor alle banktegoeden (tijdelijk) bevroren worden en/of niets meer waard worden.
Je bent op de hoogte van de situatie in Venezuela? Dat is exact wat er aan de hand is, je kunt er dus rustig van uitgaan dat niemand voor z'n lol daar nog een bankrekening onderhoudt.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:59:
Als je eenmaal een veilige verbinding met een host daar hebt, is niet meer te zien dat je 'doorhopt'. Vraag is alleen hoe je de verbinding naar die 'hop' realiseert. Ik zou zelf voor een SSL VPN (OpenVPN oid) kiezen op poort 443 denk ik.
Let wel: OpenVPN is geen 'SSL' VPN en probleemloos fingerprintable, dus een SSL/TLS-poort gebruiken voegt bar weinig toe als je bang bent dat men specifiek VPN-verkeer blokkeert.

Als je OpenVPN wilt verbergen (lijkt me in geval van TS niet nodig), dan zul je het door TLS moeten tunnelen (stunnel) of static key mode gebruiken (geen handshake).

Het is wel nuttig bij simpele poortblokkades, maar dat is meer een dingetje voor het WiFi in de Starbucks, bij wijze van spreken.
don_jorg schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:44:
1) Een commerciële VPN-provider gebruiken. Er zijn er die in Venezuela werken, dus dat zou moeten werken. Echter, de regering is nog niet niet zó dom, dat ze niet weten dat er VPN's zijn. Bij deze optie ben ik dus bang dat bankzaken vanaf de VPN-ip een blokkade opleveren.
Er zit een gigantisch verschil tussen buitenlandse verbindingen blokkeren en actief (gedeelde) VPNs opsporen. Denk dat jij/je vriendin het risico beter kunt inschatten dan eenieder hier.

Als je de mogelijkheid hebt om lokaal een Raspberry Pi of OpenWRT router te plaatsen dan zou ik dat doen.
2) Een laptopje neerzetten met daarop VPN-software. Op die manier kan ze via die VPN haar bankzaken doen en ziet het er vanuit de bank-kant normaal uit. Het probleem dat ik ermee zie: ze is niet zo handig en dus óf al haar verkeer gaat (langzaam) via Venezuela óf ze vergeet de VPN aan te zetten. Derde foutmogelijkheid: dat het internet er in Venezuela uit ligt, waardoor ze niet merkt dat haar VPN niet meer werkt.
Volgens mij vermarketen alle commerciële aanbieders die feature als 'kill switch' (:r).

Je kunt ook een dedicated router (Raspberry Pi, OpenWRT) gebruiken, mits juist geconfigureerd zou ik daar nog meer vertrouwen in hebben. Bij voorkeur met een aparte VM voor bankzaken, waarop je IPv6 uizet en je VPN-router als gateway instelt.

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-10 14:34
Dank jullie wel! Tenminste, voor de inhoudelijke antwoorden ;)

Ja, de wet wordt daar zeker overtreden door deze actie. Maar aangezien het land toch al wetteloos is, trek ik me daar eerlijk gezegd weinig van aan, zeker als het dit soort onzindingen zijn die alleen maar bedoeld zijn om iemand anders de schuld te geven van de problemen in het land. Ze heeft die bankrekening niet voor de lol, nee, maar om op die manier haar familie in Venezuela te kunnen ondersteunen. Dus ja, ik probeer haar (met mijn beperkte kennis) te helpen.

Het wordt lastig om dedicated apparatuur die kant op te krijgen. Wat dat betreft voelt het een beetje als Apollo 13, waar ze een reparatie hebben uitgevoerd met de aanwezige zaken en niet even naar de Hornbach konden lopen ;)

Ik ben dus beperkt tot wat ik met een laptop kan doen en dan het liefst nog 'gewoon' onder Windows 7, zodat ze hem zelf ook kunnen blijven gebruiken. Dan heb ik daar ook nog eens niemand die verstand heeft van computers...

Ik verwacht niet dat ze actief VPN's gaan opzoeken, maar voor de zekerheid wil ik het zo 'sneaky' mogelijk :)

Ik ga kijken naar OpenVPN en kijken hoe ik dat kan tunnelen. Dat lijkt me uit jullie antwoorden de beste oplossing.
Pagina: 1