XP standby shutdown mijn pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-08-2019
XP standby zetten heeft altijd perfect gewerkt, maar als ik nu standby kies eindigt het altijd met een totale shutdown. En dat terwijl ik al geruime tijd geen software meer heb geïnstalleerd en ook geen hardware heb veranderd. Met Google vind ik ook steeds maar geen oplossing. Heeft iemand misschien het idee wat het kan veroorzaken? Is er een fix voor in de registry?

Alvast bedankt aan degene die de oplossing weet.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom heb je XP nog niet vervangen? Of hangt die PC niet aan internet?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
DJMaze schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:53:
Waarom heb je XP nog niet vervangen? Of hangt die PC niet aan internet?
Hier ben ik ook erg nieuwsgierig naar.

Staat er toevallig software op die alleen onder XP draait?

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

De fix is XP uit het raam kieperen. Het is al 4 jaar niet meer veilig te gebruiken op internet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikerdam
Waarom ik XP gebruik is niet de vraag, het heeft al jaren perfect gewerkt bij mij.
Behalve sinds kort dat standby elke keer aangeeft dat het de standby aan het voorbereiden is en dan vervolgens volledig de pc afsluit. Daarna bij het opnieuw opstarten schakelt die halverwege weer 3 á 4 keer uit. Bijzonder irritant. En dan de vierde of vijfde keer start dat kut XP gewoon weer normaal volledig op.
Ik weet natuurlijk wel dat Windows 7, 8 en 10 wel weer beter zijn, maar dat vind ik teveel gedoe allemaal. Ik heb namelijk ook 2 RAID's met TB's aan data in mijn pc. En bij een nieuwe installatie van een andere Windows versie wil het installatieproces als eerste het hele zooitje formatteren, en dat zie ik echt niet zo zitten. Ik doe verder geen spannende dingen op mijn pc, dus XP voldoet ruimschoots voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 12:09
nelizmastr schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:18:
De fix is XP uit het raam kieperen. Het is al 4 jaar niet meer veilig te gebruiken op internet.
Wie zegt dat de computer verbonden is met internet? Misschien draait er wel een applicatie die alleen compatible is met windows XP zoals Lotus.
Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:22:
Waarom ik XP gebruik is niet de vraag, het heeft al jaren perfect gewerkt bij mij.
Behalve sinds kort dat standby elke keer aangeeft dat het de standby aan het voorbereiden is en dan vervolgens volledig de pc afsluit. Daarna bij het opnieuw opstarten schakelt die halverwege weer 3 á 4 keer uit. Bijzonder irritant. En dan de vierde of vijfde keer start dat kut XP gewoon weer normaal volledig op.
Ik weet natuurlijk wel dat Windows 7, 8 en 10 wel weer beter zijn, maar dat vind ik teveel gedoe allemaal. Ik heb namelijk ook 2 RAID's met TB's aan data in mijn pc. En bij een nieuwe installatie van een andere Windows versie wil het installatieproces als eerste het hele zooitje formatteren, en dat zie ik echt niet zo zitten. Ik doe verder geen spannende dingen op mijn pc, dus XP voldoet ruimschoots voor mij.
Kun je niet de Data op een externe HDD zetten en vervolgens alsnog migreren naar Windows 7/8/10?

[ Voor 58% gewijzigd door MustacheNick op 07-09-2018 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikerdam
XP werkt bij mij wel al jaren veilig op internet. Nooit geen virussen, rootkits, malware en dergelijke gehad.
Mensen die daar wel last van hebben zijn doorgaans een beetje te dom bezig denk ik... of bezoeken allerlei foute sites.

Beetje jammer dat niemand komt met een fix voor mijn standby probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ja, mijn relatie werkte ook jaren perfect en toen opeens niet meer.
Het zelfde gebeurde met mijn wasmachine, droger, gloeilampen, fiets, auto, etc. etc.
En dan de vierde of vijfde keer start dat kut XP gewoon weer normaal volledig op.
Kijk dan even in de logs waarom die dat doet.
Ik heb namelijk ook 2 RAID's met TB's aan data in mijn pc.
Ik hoop voor je dat je daar een backup van hebt op een NAS ofzo.
Als je RAID schijven net zo oud zijn als XP dan zijn die namelijk ook aan vervanging toe.
Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:29:
Ik heb helaas geen glazen bol, daarvoor moet je in de logs zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 07-09-2018 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat klinkt al niet gezond. Een PC heeft niet het eeuwige leven en software ook niet. De kans is best aanwezig dat je het óf in je apparatuur óf in een oude Windows installatie moet zoeken.
Teveel gedoe? Data op een NAS kwakken, heb je daar geen omkijken meer naar. Dan heb je verder geen argument meer om per se op een 17 jaar oud systeem te draaien.
XP werkt bij mij wel al jaren veilig op internet. Nooit geen virussen, rootkits, malware en dergelijke gehad.
Mensen die daar wel last van hebben zijn doorgaans een beetje te dom bezig denk ik... of bezoeken allerlei foute sites.
Je omschrijft het verkeerd. Je hebt al jaren geen infectie opgemerkt tijdens je gebruik. Dat is niet hetzelfde als een veilig systeem hebben.
Beetje jammer dat je zo ondankbaar bent. Wij doen moeite om je advies te geven. Als je dat niet wil horen omdat je je hoofd in het 17 jaar oude zand steekt, dan ben je hier echt verkeerd.

EDIT:

En bovendien voldoet je topic niet aan de postvoorwaarden voor inzet en eigen onderzoek, dus daar mankeert ook nog wat aan. :z

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 07-09-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
Dat lijkt erop dat iets hardwarematigs niet meer in orde is. Waarschijnlijk ouderdom, afgaande op het feit dat je nog XP draait.
Je zou kunnen kijken of het vervangen van het cr2032 batterijtje effect heeft, maar ik betwijfel het.

Upgrade tijd :)
Ik heb namelijk ook 2 RAID's met TB's aan data in mijn pc. En bij een nieuwe installatie van een andere Windows versie wil het installatieproces als eerste het hele zooitje formatteren, en dat zie ik echt niet zo zitten.
Heb je wel backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
nelizmastr schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:34:
[...]

Dat klinkt al niet gezond. Een PC heeft niet het eeuwige leven en software ook niet. De kans is best aanwezig dat je het óf in je apparatuur óf in een oude Windows installatie moet zoeken.

[...]

Teveel gedoe? Data op een NAS kwakken, heb je daar geen omkijken meer naar. Dan heb je verder geen argument meer om per se op een 17 jaar oud systeem te draaien.

Ik heb geen NAS

[...]

Je omschrijft het verkeerd. Je hebt al jaren geen infectie opgemerkt tijdens je gebruik. Dat is niet hetzelfde als een veilig systeem hebben.

Mijn systeem zit volledig dicht getimmerd.

[...]

Beetje jammer dat je zo ondankbaar bent. Wij doen moeite om je advies te geven. Als je dat niet wil horen omdat je je hoofd in het 17 jaar oude zand steekt, dan ben je hier echt verkeerd.

Ik ben niet ondankbaar, maar ik wil alleen een fix voor mijn standby probleempje. En niet allerlei tips over een nieuw OS en allerlei hardware.

EDIT:

En bovendien voldoet je topic niet aan de postvoorwaarden voor inzet en eigen onderzoek, dus daar mankeert ook nog wat aan. :z
Ik heb al dagen aan alle kanten gezocht op internet en van alles op mijn pc. Beetje onzin om dat allemaal te vertellen in mijn topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:47:
[...]

Ik heb al dagen aan alle kanten gezocht op internet en van alles op mijn pc. Beetje onzin om dat allemaal te vertellen in mijn topic
Dat kunnen wij toch niet ruiken? Wij kunnen geen zinnig woord reppen over wat je moet doen als je je bevindingen niet deelt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 14:45
Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:47:
[...]

Het probleem hiervan is dat we voor jouw gezien dingen gaan herhalen die je al onderzocht hebt.

Van welke hardware wordt er gebruik gemaakt ?
Door de regels door te lezen zou het ook best eens een voeding issue kunnen zijn.

(Daarnaast is ondersteuning voor XP op 8 april 2014 gestopt, er werd aangeraden om voor die tijd over te stappen als het apparaat aan internet hangt. Natuurlijk is dat niet altijd mogelijk maar we zijn ondertussen 4 jaar verder. Wellicht is het toch eens handig om eens te kijken naar een ander systeem.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:13

HugoBoss1985

Xenotech

Keep on dreaming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
Ik heb in het XP verleden wel eens vaker gemerkt dat als de pc niet meer goed wil afsluiten of rare dingen doet tijdens de shutdown dat dit de gevolgen zijn van een infectie.

Die raid van TB's waar je het over hebt is die 0 of 1 ? :+

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Case closed? Alleen al dit argument trekt je hele argument omver om je standby-issue te fixen?

Anyhow, als je XP draait en dat op een PC doet waar je, volgens eigen zeggen, al jaren plezier van hebt en TB's aan data op RAID-sets hebt staan, hoe/waar is je backup-oplossing ingericht? Want ik denk, afgezien van je OS, dat we allemaal wel kunnen inschatten dat vroeger of later een bepaald component het kan begeven van de PC en dan ben je per definitie verder van huis dan je huidige standby-issue?

Aangezien je al dagen "van alles" had gezocht, wat is de waarde van je Heuristics-key in je register? Het is namelijk best bekend dat de 7e byte verandert van 01 naar 00 (of andersom) en daardoor werkt je standby niet meer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
back2basic schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:58:
Ik heb in het XP verleden wel eens vaker gemerkt dat als de pc niet meer goed wil afsluiten of rare dingen doet tijdens de shutdown dat dit de gevolgen zijn van een infectie.

Die raid van TB's waar je het over hebt is die 0 of 1 ? :+
Ik heb 1 RAID 5 (striping met pariteit) en 1 RAID 0 (striping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hint: bij een PC die al amper meer wil opstarten: zorg voor een 100% backup van die data!

Andere hint: RAID0 en standby-modii kunnen ook data-corruptie en data-verlies veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:02:
[...]

Case closed? Alleen al dit argument trekt je hele argument omver om je standby-issue te fixen?

Anyhow, als je XP draait en dat op een PC doet waar je, volgens eigen zeggen, al jaren plezier van hebt en TB's aan data op RAID-sets hebt staan, hoe/waar is je backup-oplossing ingericht? Want ik denk, afgezien van je OS, dat we allemaal wel kunnen inschatten dat vroeger of later een bepaald component het kan begeven van de PC en dan ben je per definitie verder van huis dan je huidige standby-issue?

Aangezien je al dagen "van alles" had gezocht, wat is de waarde van je Heuristics-key in je register? Het is namelijk best bekend dat de 7e byte verandert van 01 naar 00 (of andersom) en daardoor werkt je standby niet meer.
Geen idee wat je bedoelt met Heuristics-key in het register. Ik neem aan dat er duizenden van die keys zijn in het register. Kan jij misschien ook aangeven welke specifieke key ik moet checken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:21:
[...]

Geen idee wat je bedoelt met Heuristics-key in het register. Ik neem aan dat er duizenden van die keys zijn in het register. Kan jij misschien ook aangeven welke specifieke key ik moet checken?
Boembatshatseflats, 1e hit :D

*knip* geen kinderachtige lmgty linkjes

[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 10-09-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:18:
[...]

Hint: bij een PC die al amper meer wil opstarten: zorg voor een 100% backup van die data!

Andere hint: RAID0 en standby-modii kunnen ook data-corruptie en data-verlies veroorzaken.
Mijn PC start nog gewoon prima op. Mijn RAID5 is de systeem raid. Zelfs als 1 schijf kapot gaat draait alles door op de resterende schijven tot ik er weer een nieuwe schijf in stop.
Mijn RIAD0 bevat alleen een hoop films, dus geen kostbare gevoelige data.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:29:
[...]

Mijn PC start nog gewoon prima op. Mijn RAID5 is de systeem raid. Zelfs als 1 schijf kapot gaat draait alles door op de resterende schijven tot ik er weer een nieuwe schijf in stop.
Mijn RIAD0 bevat alleen een hoop films, dus geen kostbare gevoelige data.
Bedankt voor de uitleg.

Wij weten hier niets van Windows XP en ook niet van RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Mijn PC start nog gewoon prima op.
+
...Daarna bij het opnieuw opstarten schakelt die halverwege weer 3 á 4 keer uit. Bijzonder irritant. En dan de vierde of vijfde keer start dat kut XP gewoon weer normaal volledig op.
:? Wat is het nou?

Het is ontzettend lastig om een vraagstelling te verhelpen als we, bij wijze van spreken, in elk antwoord nieuwe of tegenovergestelde informatie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:32:
[...]

+

[...]

:? Wat is het nou?

Het is ontzettend lastig om een vraagstelling te verhelpen als we, bij wijze van spreken, in elk antwoord nieuwe of tegenovergestelde informatie krijgen.
Omdat de standby issue de oorzaak is van een niet bedoelde shutdown, dan gaat er onderhuids blijkbaar steeds wat mis met het weer opstarten. Als ik zelf afsluit via de normale manier (dus geen standby), dan start de pc gewoon weer normaal volledig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maykel_Melis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 22:12
Ik zou je willen adviseren om Hibernate te gebruiken i.p.v. Standby. Op mij computer heeft Standby nooit lekker gewerkt en ook het idee dat bij stroomuitval de boel weg is zint mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Mijn RAID5 is de systeem raid. Zelfs als 1 schijf kapot gaat draait alles door op de resterende schijven tot ik er weer een nieuwe schijf in stop.
En als er twee schijven kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DJMaze schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:58:
[...]

En als er twee schijven kapot zijn?
Een beetje modern OS met bijgewerkte drivers/software, zal tijdig rapporteren dat er al een schijf... Oh wacht... ;) Twee schijven tegeljik defect in RAID5 is relatief een laag risico. In ieder geval met een dedicated RAID-controller (en geen software-RAID achtige oplossing) kan dat ook zorgen voor een interrupted boot-sequence :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:01:
Twee schijven tegeljik defect in RAID5 is relatief een laag risico.
Als je verschillende schijven gebruikt. Meestal koop je alles in 1x en zijn de schijven uit de zelfde batch.
De kans wordt dan groter als je niet oplet.
Ik heb het zien gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
DJMaze schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:08:
[...]

Als je verschillende schijven gebruikt. Meestal koop je alles in 1x en zijn de schijven uit de zelfde batch.
De kans wordt dan groter als je niet oplet.
Ik heb het zien gebeuren ;)
Ik heb een dedicated RAID-controller, Deze accepteert ook een schijf uit een andere batch. Hij mag ook groter zijn dan de andere schijven. De controller lost dat dan op ook al gaat er wat ruimte verloren op de grotere schijf. Hij doet dan toch gewoon mee in de RAID 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Mikerdam natuurlijk kan dat. Maar heb je dat ook?

Je lijkt tot nu toe bijna alle berichten/vragen die iedereen schrijft totaal te negeren (vooral over backups).
Ik haak af.

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 07-09-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DJMaze schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:15:

Je lijkt tot nu toe bijna alle berichten/vragen die iedereen schrijft totaal te negeren (vooral over backups).
Ik haak af.
Don't feed the troll anymore. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
DJMaze schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:15:

Ik haak af.
Het gaat mij om de standby issue, meer niet. Backups is geen probleem of issue voor mij.
Haakze verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:18:
[...]

Het gaat mij om de standby issue
Hoe staat het met je registry ondertussen? Al gecontroleerd? Of hij staat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:20:
[...]

Hoe staat het met je registry ondertussen? Al gecontroleerd? Of hij staat goed?
Ik heb alles in de registry gecheckt (ook via diverse filmpjes op youtube), maar alles staat goed zover ik het kan zien en beoordelen. Ik word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
Staat de automatische restart bij een BSOD nog aan?
Ja? Zet dat eens uit.
Nee? Kijk eens in de herstelpunten wat er recent is gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wellicht is het de voeding. Test het eens met een andere.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Mikerdam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:57:
[...]

Ik heb alles in de registry gecheckt (ook via diverse filmpjes op youtube), maar alles staat goed zover ik het kan zien en beoordelen. Ik word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van...
Tja, misschien eens stoppen met je tijd weggooien. Koop een NAS. Douw er schijven in, pomp je data erheen, en blaas die XP bak naar het kerkhof. Ben je van alle gezeik af. Je lijkt er namelijk maar niet aan te willen om de oorzaak buiten een instelling om vast te stellen.

- installeer Linux op een loze schijf, doet standby het daar? Windows probleem, herinstalleren.
- daar ook niet? Hardware probleem, waarschijnlijk voeding. Vervangen dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04

TheVMaster

Moderator WOS
Ik zie hier nu een hele discussie ontstaan over het feit of Windows XP wel of niet veilig is en of de TS wel of niet een backup van zijn data heeft.

Dit is natuurlijk een zaak van de TS zelf en dat hij een OS wil gebruikenb wat al jaren niet meer ondersteund wordt en erom bekend staat om vrij eenvoudig voorzien te worden van malware, virussen etc. tja....als de TS dat risico wil lopen dan is hij natuurlijk vrij om dat te doen.

@Mikerdam Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent, want ik kan je 1 ding vertellen...het is echt heel erg onverstandig om Windows XP te gebruiken als dagelijks OS waarmee je dus ook het internet op gaat. Nu zeg jij dat je nog nooit last hebt gehad van virussen en malware. Maar zorg in ieder geval wel voor een backup van je belangrijke data (een RAID opstelling = geen backup), zodat je in het geval van een crash/malware uitbraak toch nog kunt beschikken over je data.

Moet zeggen dat ik al zeker 10 jaar niet meer met Windows XP werk dus ik kan je helaas ook niet helpen, maar volgens mij zijn er voldoende tips gegeven...en anders toch eens kijken naar een upgrade (nouja..schone install) van Windows 10..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikerdam
Beste Jacksparrow,

Alle ellende is veroorzaakt door mijn moederbord. Inmiddels is deze gestorven hihi.
Ik heb nu een nieuw moederbord, CPU en een paar dimms. En dat zogenaamd geweldige Windows10.
Alles werkt perfect nu, al is het niet het snelste Windows OS.
En ik zal ondanks dat alles weer 100% werkt, mijn ouwe trouwe XP missen...

RIP
XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet het snelste? Je start zeker nog op van een harde schijf i.p.v een SSD? Dan is dat je probleem. Booten van HDD is net zoals XP achterhaald :)

Pagina: 1