Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:54
Ik heb glasvezel via WeServe waarop we 2 IPTV ontvangers hebben. WeServe levert IPTV via Sparql

Het netwerk is als volgt opgesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Modem (Draytek 2133fvn)
    --> Switch (Netgear GS208) 
         --> IPTV ontvanger
         --> IPTV ontvanger
    --> Switch (Netgear GS108) 
         --> TPlink 1043ND Accesspoint (draaiende op DD-WRT)
             --> E1000 Wifi client (voor IP camera's)
         --> TPlink 1043ND Accesspoint (draaiende op DD-WRT)
         --> Bekabelde computers en smart TV's

Nu is het dus zo, eens in de zoveel tijd slaat het netwerk compleet dicht. Zowel bekabeld als via wifi verbonden. Zet ik de switch waar de IPTV ontvangers achter staan uit, dan loopt het netwerk na een tijdje weer als vanouds. 1 van de accesspoints moet ik dan wel opnieuw starten maar voor de rest is er niets aan de hand. Hoe kan dit?

Alle reacties

• To_Tall
  • Laatst online: 20:40
Staat igmp snooping op je switch wel goed ingesteld? IPTV is namelijk broadcast verkeer. Als igmp niet goed ingesteld staat zal naar elke port op de switch het broadcast verkeer worden gestuurd.

Gevolg. Je netwerk verkeer loopt vast.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• BlackWhizz
Zo bekend ben ik nog niet met die techniek. Bedoel je specifiek nog 1 vd 2 switches? Want zover ik weet is de GS108 een switch waar nog ergens een menu in zit. De 208 niet.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:52
Wat @To_Tall zegt. En niet alleen IGMP snooping moet goed staan, je hebt ook switches nodig die IGMP snappen van je router tot aan elk IPTV device. Dus als je een ontvanger in je huiskamer en je slaapkamer hebt, dan moet de hele route daarheen voorzien zijn van switches die dit ondersteunen. Doorgaans switches die ook Vlan's snappen. Via KPN heb ik 1 5 poorts switch gekregen voor de route naar m'n tv toe bijvoorbeeld.
BlackWhizz schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:12:
Zo bekend ben ik nog niet met die techniek. Bedoel je specifiek nog 1 vd 2 switches? Want zover ik weet is de GS108 een switch waar nog ergens een menu in zit. De 208 niet.
Uhm volgens mij heeft de normale versie geen IGMP awareness/snooping, maar bijvoorbeeld de 'E'-versies wel:

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E

Maar dat moet je even goed dubbelchecken en dan het liefst ook nog even of de switch met jouw provider wordt gebruikt/werkt. Want je hebt managed switched, semi-managed switches en unmanaged switches en alles wat ertussen zit - het één werkt beter dan het ander :)

[Voor 49% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-09-2018 13:16]

• Omisys
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
Ik had thuis ook de GS108E in gebruik maar deze legde nog steeds met netwerk plat ondanks dat IGMP snooping aan stond. Zou deze dus niet aanraden voor deze toepassing.

• itsalwaysme
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-01 21:09

itsalwaysme

Graast voor DB

Hij heeft de GS108. Dat is de unmaneged variant van de GS108E. Waarschijnlij is ook dat het probleem.Deze heeft geen ondersteuning voor Vlan en IGMP.

pricewatch: Netgear Prosafe GS108

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:22

rens-br

Moderator Mobile & IN
itsalwaysme schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:24:
Hij heeft de GS108. Dat is de unmaneged variant van de GS108E. Waarschijnlij is ook dat het probleem.Deze heeft geen ondersteuning voor Vlan en IGMP.

pricewatch: Netgear Prosafe GS108
En hij heeft ook de pricewatch: Netgear GS208 ook dat is een unmanaged switch.

• To_Tall
  • Laatst online: 20:40
BlackWhizz schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:12:
In dit geval zal ik dan bij je provider raadplegen welke switch je zou kunnen gebruiken gezien je meer switch porten wil gebruiken dan dat je provider levert op zijn router.

Indien mogelijk zelfs een switch die door hen geleverd zou kunnen worden.
KPN levert bijvoorbeeld de GS105E. Ik denk dat deze dan ook misschien door je eigen provider ondersteund wordt?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Het is bekent dat verschillende netgear switches geen igmp snooping ondersteunen en over het algemeen netgear niet zulke beste switches heeft met hele oude hardware erin, want alle huidige chipsets ondersteunden dat al jaren.

Maar buiten dat, het heeft in dit geval natuurlijk helemaal niets met die switches te maken, maar enkel met die Draytek router, daar moet igmp snooping aanstaan.
Die Draytek ondersteund dat in ieder geval (tenzij de firmware aanpassingen van je ISP dat er weer uitgesloopt hebben).
Die router moet er voor zorgen dat het iptv verkeer niet op de poort van die GS108 terecht komt.

Overigens is het bij de meeste providers zo, dat het IPTV exclusief op een (of meerdere) bepaalde poort(en) komt dus dat zou ik eerst maar eens gaan uitzoeken.
Als je namelijk die GS108 op een poort gezet hebt waar het iptv verkeer op uit komt dan krijg je altijd dit effect.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• BlackWhizz
Allereerst bedankt voor de reacties. Het gekke is dus dat de fout er langzaam in loopt, langzaam maar zeker wordt de boel trager. 1x per week de boel eventjes herstarten loste het vaak op, maar is natuurlijk geen permanente oplossing.

Ik heb even wat onderzoek gedaan naar IGMP snooping. Wat ik hieruit begrijp is dat het een techniek is die dus 'heel praktisch gezien' IPTV streams specifiek naar de ontvangers stuurt ipv naar alle apparaten in het netwerk door te luisteren naar de data die over het netwerk stroomt. Je switches moeten dit ondersteunen anders sturen die alsnog alle IPTV data door naar alle apparatuur? Is dat correct?

@Ben(V) Het modem is een 2133 Fvac geleverd door de provider. De fiber aansluiting is gekenmerkt als WAN1, en wordt opgesplitst in meerdere VLans,

code:
1
2
3
4
5
Channel   WAN Type      VLAN Tag
1.                      161
4. WAN4   Fiber (WAN1)  168
5. WAN5   Fiber (WAN1)  169
6. WAN6   Fiber (WAN1)  None

Bij Routing kan ik alleen wat vinden over WAN4. Hierbij worden de IP's tussen de 10.120 range gezet van de TV ontvangers gok ik. Ik kan niet vinden dat het IPTV verkeer op de 4e lan poort gezet wordt. De monteur zei dat de ontvangers op alle poorten aangesloten konden worden. Achteraf heeft hij ook alleen het modem ingesteld en daarna was ie weer weg omdat ik de rest al gedaan had.

IGMP snooping staat aan in het modem. IGMP fast leave staat uit.

Bij installatie is ook gezegd dat de 208 waarschijnlijk wel werkt, maar als het netwerk later onstabiel wordt kan het daardoor komen herinner ik me nu pas -_-. Waarom kan de 108 dan wel blijven en moet er alleen een andere switch op de IPTV ontvangers?

• Ben(V)
  • Nu online
Volgens mij heeft die isp van je maar een poort voor normaal netwerk gereserveerd.
Ik kan de benaming en nummering van jouw niet helemaal volgen.

Normaal heb je een WAN poort (dat is de glasvezel) en vier LAN poorten.
Volgens Draytek is LAN-poort vier een normale poort (dat zou volgens jouw tabel dan WAN6 heten) en zijn de andere drie poorten voor IPTV en hebben dus vlan tagging.

Op die normale poort moet je dus die GS108 en dus de rest van je netwerk aansluiten.

Op de andere drie poorten zit IPTV, die kun je volgens mij niet zomaar op een GS208 aansluiten, daar heb je een managed switch voor nodig die met die met vlans om kan gaan.
Je kunt in dit geval beter die twee TV's rechtstreek op de Draytek aansluiten, want tenzij die GS208 fysiek ergens anders staat, heeft hij toch geen enkel doel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• BlackWhizz
Daar sla je de spijker op z'n kop @Ben(V) . Het modem staat in de meterkast en de switches staan in een andere ruimte in een kast. Kwam beter uit qua kabels trekken.

• Ben(V)
  • Nu online
Dat wordt dan een tweede kabel trekken of managed switches kopen denk ik.
Misschien kun je met een managed switch af, maar dat is afhankelijk of die Draytek alle vlan's op alle IPTV poorten gezet worden.
Is dat niet het geval, dan heb je naast die Draytek ook een managed switch nodig om beide vlan's op een kabel te zetten.

• BlackWhizz
Okay. Ik denk dat ik dan iets niet goed heb uitgelegd.

Er liggen nu twee kabels van meterkast naar berghok. 1 is voor IPTV bedoeld en 1 voor de rest van het netwerk.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is over de werking van IGMP:
- Als alles 1 netwerk is; en ik heb 1 switch met alle niet TV-ontvangers. Is dat goed of is dat ook niet houdbaar?
- Als ik alleen een switch heb met IGMP snooping voor de TV ontvangers (waar geen andere apparatuur op zit), dan weet het modem dus waar de TV ontvangers te vinden zijn en dus wordt de TV data alleen naar die switch gestuurt en niet naar de computers/accesspoints switch?

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:17
Voorzover ik weet en altijd gezien heb wordt Sparql routed geleverd. Dat wil dus zeggen dat alle poorten op de Draytek geschikt zijn voor zowel IPTV als "normaal" IP verkeer. In de Draytek staat de routering ingesteld die ervoor zorgt dat de IPTV boxen werken dmv multicast verkeer. Zie ook www.netwerkje.com.

Weserver is niet echt duidelijk over de instellingen op hun website, misschien dat er een login gedeelte is voor klanten waar meer informatie te vinden is. Aangezien het een zakelijke (en waarschijnlijk prijzige?) provider is lijkt het me dat zij dit moeten kunnen oplossen of in ieder geval advies moeten kunnen geven over noodzakelijke hardware.

In ieder geval zal de Draytek IGMP proxy moeten draaien, maar dat lijkt me niet het probleem als deze is geleverd door de provider.

De switches moeten IGMP snooping ondersteunen en hier zijn ook nog verschillende versies van.

Dit haal ik van de FAQ van https://sparql.nl:

"De Sparql Box maakt verbinding middels een normale netwerkverbinding. Binnen het huishouden zal dus een netwerkkabel van de router naar de ontvanger moeten lopen. In veel gevallen kun je in plaats van deze kabel ook gebruikmaken van draadloze verbindingssets. Daarbij bestaat echter de kans dat het signaal niet sterk genoeg is. Wij adviseren altijd om gebruik te maken van een netwerkkabel, en bij veel dealers zul je het trekken van een kabel door een monteur uit kunnen laten voeren."

Ook dit wijst op routed IPTV.

Is het overigens niet zo dat Sparql inmiddels gestopt is?

Dit komt van https://www.xs4all.nl/ser...n-fritzbox-instellen.htm:

De router maakt (naast de normale internet verbinding via een PPP verbinding) ook een (bridged, RFC1483) verbinding voor de TV.
• Voor ADSL gaat dat via vpi/vci 8/71
• Voor VDSL en FTTH via (802.1q) VLAN 4

Via DHCP wordt een ip adres (alleen v4) opgehaald. In het DHCP request moeten de volgende opties staan:
• 55 (parameter-rquest-list), bevat minstens 1, 3, 28 en 121
• 60 (Vendor Class Identifier), bevat de string IPTV_RG

Het DHCP antwoord bevat (in optie 121, zie RFC3442) een of meer statische routes, daarmee wordt dynamisch aangegeven welk verkeer niet via de PPP verbinding maar via de iTV verbinding gerouteerd moet worden. In optie 121 worden niet meer dan enkele routes doorgegeven, maximaal 16.
Let op, in dat DHCP antwoord zit ook nog een nameserver, die moet genegeerd worden.

De STB wordt (via DHCP op het LAN) voorzien van een normaal ip op het LAN, daar zit verder niets speciaals in.

Omdat de klantrouter als eind-device functioneert vanuit het TV platform gezien moet daar een IGMP proxy actief zijn (IGMPv2). Alle live tv streams, alsmede gids informatie en STB updates zijn multicast gebaseerd. Een eventueel switch deel moet IGMP snooping implementeren. IGMP fast leave is noodzakelijk om onnodige streams (zappen van zender naar zender) af te kappen.

Video-on-demand functionaliteit gaat via unicast, hiervoor is geen speciale functionaliteit nodig, anders dan de statische route als via DHCP aangegeven. ‘MeerTV’ functionaliteit geschiedt via de normale internet verbinding

Voorzover ik weet gebruikt Sparql een soortgelijke routed setup voor IPTV als hierboven al zijn zij daar helaas een stuk minder transparant over.

Kasper
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True