Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Th0rsten
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16-05 16:11
@tweakers Heb per ongeluk deze topic eerst gestart onder Tweaking:Overclocking & Tweaking dat was niet de bedoeling en start hem hier opnieuw. kan de oude verwijdert worden?
Excuses voor het ongemak.

Beste Mede tweakers,

Ik heb vorige week een nieuwe plank cpu en werkgeheugen gekocht.
Nu heb ik een probleem waar ik niet aan uit kom.

Hardware:

I5 8600K met NH-D14
Asrock z370 extrema 4
2x8 corsair 3000mhz LPX
GTX 1070
be quiet purepower L8 630w (morgen nieuwe binnen corsair mx550 2018)

Nu start mijn pc op met zijn werkgeheugen op 2133 mhz en de Turbo CPU 4100Mhz door het werkgeheugen op XMP profile te zetten switch het werkgeheugen naar 3000Mhz en mij CPU max Turbo op 4300Mhz dus dat lijkt me goed.

Dat de PC met zulke Mhz'en opstart begrijp ik goed (alles op een soort safe mode).

Maar als ik Prime95 gebruik komt mijn CPU niet hoger dan 4.07Ghz terwijl HWmonitor aangeeft dat hij tot max 4.3GHhz kan.

Na 5 a 10 minuten begin ook mijn CPU wattage op te lopen tot 117W (ontzetten hoog is voor stock) in CUIPD HWmonitor

Af fijn dit zelfde getest met XMP uit maar wel het geheugen op 3000mhz handmatig.
Nu geeft HWmonitor dat ik maar max 4200mhz Turbo heb op de CPU

Nu zie ik ook enorm verschil in de CPU vcore na 10 minuten met Prime95 verschijnen (hij gaat lager! met xmp uit of aan)

Afijn ik hem 2 screenshots toegevoegd van de HWmonitor zodat jullie zelf kunnen oordelen.

Dit is met XMP profile aan voor de RAM
5 minuten in Prime95:
5min in Prime

10 a 15 min In Prime95:
15 min in Prime

Hoop dat jullie ideeën hebben.

Aanvullende info: wat mij opviel is dat mijn NH-D14 heel koel blijf terwijl hij zo tegen 80C oploopt.
Mijn vorige CPU FX-8350@ 4.6 ghz was 78C Max en die straalde toen echt warmte uit via de Koeler.

3x opnieuw Thermal paste Artic Silver 5 toegepast (rijstekorrel) alles lijkt na het er weer af te halen dun en mooi verdeelt over de CPU.

Na het verwijderen van de koeling vervang ik wel de Thermal paste in luchtbellen te voorkomen.

• radium6969
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-05 09:33
Als je de specs bij intel kijkt zie je het volgende:

https://ark.intel.com/pro...r-9M-Cache-up-to-4_30-GHz

Die 117W is niet vreemd, De TDP is namelijk 95W (TDP: Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload. Refer to Datasheet for thermal solution requirements.)

Dat jij op 117W zit met 4,07GHz kan dan prima kloppen en is niet vreemd.

Maar heb je nog problemen? Want je vraag is niet duidelijk...

Ik zie nog niets vreemds in ieder geval.

radium6969 wijzigde deze reactie 08-09-2018 01:15 (25%)

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15:47

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
radium6969 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:38:
Als je de specs bij intel kijkt zie je het volgende:

https://ark.intel.com/pro...r-9M-Cache-up-to-4_30-GHz

Die 4,3 is de turbo, (dus niet bij volle belasting!) Niet alle cores gaan dan op 4,3.

Je base clock (standaard clock bij 100% belasting) zou op 3,6GHz moeten zitten.
Die van jou zit op 4,07.

Dat betekent dus dat je systeem 'overgeclocked' is.
Turbo werkt ook op alle cores, die waarde is alleen lager dan de max turbo, die geldt immers maar voor 1 core.

In dit artikel van Gamers Nexus staat dan ook keurig uitgelegd hoe het werkt en welke waarden normaal zijn. 4.1 GHz is de all core turbo van de 8600K, precies zoals @Th0rsten heeft ondervonden. Dat bij deze turbo het verbruik hoger is dan op de base clock is ook normaal. Dat TDP geldt namelijk alleen voor de base clock, niet voor turbo. Zo zie je een 8700K ondanks zijn 95W tdp richting de 130W trekken op volle belasting.

Er is dus geen sprake van overclock. Het systeem functioneert naar behoren.

nelizmastr wijzigde deze reactie 07-09-2018 13:42 (3%)

I reject your reality and substitute my own

• Th0rsten
Beiden bedankt voor jullie uitleg.

Het is me in ieder gevall duidelijk en heb me zelf gewoon slecht geinformeerd over de processor.
Denk dat ik daar gewoon over heen heb gelezen.

Alleen wel jammer dat mijn CPU zo warm wordt met Stock setting of is dit een normale range? tik vrij snel en makkelijk de 70C aan.

Is ondervolten hier een optie?

Delidden is natuurlijk ook een optie zou hem graag op 4.4 of 4.6 ghz willen laten draaien. op alle cores als dit mogelijk is met een NH-D14.

Als ik hem nu op 4.4ghz zet zonder voltage changes (alles auto) tiks hij de 83/85 graden aan na 15 min.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Vergeet niet dat Prime95 een onrealistische load genereert die altijd veel warmer uitvalt dan een game of zelfs het renderen van video. De waarden zijn dus totaal niet representatief voor een game belasting.

Daarnaast is 85 nog veilig, alleen minder dan ideaal.

• Th0rsten
quote:
nelizmastr schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:04:
Vergeet niet dat Prime95 een onrealistische load genereert die altijd veel warmer uitvalt dan een game of zelfs het renderen van video. De waarden zijn dus totaal niet representatief voor een game belasting.

Daarnaast is 85 nog veilig, alleen minder dan ideaal.
Thx Nelizmastr, nu kan ik met de gedachten dat ik weet dat mijn CPU gezond is en naar behoren werkt verder tweaken.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
Th0rsten schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:18:
[...]

Thx Nelizmastr, nu kan ik met de gedachten dat ik weet dat mijn CPU gezond is en naar behoren werkt verder tweaken.
Geen probleem. Vooral goed met de voltages spelen. Een 4.4 of 4.6GHz overclock zou weinig voltageverhoging van stock nodig moeten hebben, dus misschien gaan je temperaturen t.o.v. je auto-voltage overclock nog omlaag ook.

• Th0rsten
Ik zal de resultaten vanavond posten,

Toevallig net me nieuwe voeding binnen corsair RM550x 2018 versie zodat mijn voltages wat stabieler zijn.
(kom vanaf een be quiete L8 630w 5 jaar oude voeding)

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OC.

• Th0rsten
Het word het vanavond niet meer, maar wel de nieuwe voeding ingebouwd.

Conclusie in HW monitor gemiddelde temps zijn iets lager en max temp ook zo een 2a3 graden maar.
Maar ook met wattage van mijn CPU met Prime95 is max 111 watt nu dus zo een 6 watt lager.

Komt dit allemaal door een nieuwe *betere voeding?

• radium6969
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-05 09:33
Als je verder wilt overclocken met deze processor zou ik investeren in een (nog) betere cooler setup.

Fine tuning met voltage kan ook onder load vaak een graad of 5 schelen.

Thermal grizzly als cpu pasta helpt dan ook mee, maar die 8600k is best een behoorlijke processor.

Het is maar net wat je wilt bereiken en hoeveel je daarvoor over hebt.

Je voeding zal er niet zo veel mee te maken hebben, niet op het aantal watts in ieder geval. Wel je airflow in de case en omgevingstemperatuur spelen mee.

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-05 13:09
betere cooling doet op dit moment niks delidden die hap
verwacht dat je 4.7/4.8ghz met 1.25v zal halen voordat je temps gek stijgen

• maks11223344
nadat ik de screenies nogeens heb bekeken ben ik toch van mening dat cpu vcore reading in hwmonitor niet klopt, je core vid lijkt me veel aannemelijker en die 1.35v vcore verklaart gelijk die 80 graden die je behaald, met dat voltage kan je om en nabij 5ghz draaien.. dusss lets go en show die resultaten.......dank u ;)

• Th0rsten
Eergisteren een mooie post gedaan maar zie nu pas dat ik waarschijnlijk niet op plaatsreactie had geklikt maar bekijk reactie 8)7

Zal nu even een korte reactie posten aangezien ik ook op mijn werk zit ;).

@radium6969
Me koel Blok word amper warm en vermoed dat mijn CPU niet goed de warmte kan overbrengen en dat hoop ik op te lossen door middel van het delidden van mijn CPU, volgende week krijg ik een 1 ge 3dprint tool(via mijn werk) In combinatie met Thermal Grizzly Conductonaut komt dat wel goed.

Mijn FX 8350 met de zelfde koeler NH-14d straalde gewoon warmte af als hij rond de 70 graden zat en werd goed warm/heet rond de 80c

@maks11223344
Ben inderdaad met Offset settings wezen spelen van de CPUv in de -50 staat hij nu op 4.4 gighz all cores.
En nu word hij niet wamer als de 2e screenshot ook rond de 67 a 68 graden.

Aangezien ik nieuw ben met offset (voorheen gebruikte ik altijd fixed) ga ik hier vanavond nog even meer mee spelen.

Maar wat kan ik het beste doen?
-Offset nog meer naar beneden brengen tot mijn CPU onstabiel word en dan 10mv offset hogerzetten en kijken of de Mhz ook hoger wilt.

-Of nu gewoon proberen de Mhz omhoog te krikken tot hij onstabiel word en dan pas met de offset omhoog brengen?

Volgens mij maakt dat niet heel veel uit maar iemand anders zei tegen mij eerst de CPUv zo laag mogelijk te krijgen stabiel op standaard clockspeeds en vanuit daar de Mhz opvoeren tot je meer CPUv nodig heb.(offset omhoog)

Nog even de file van de delidtool.
Edit: https://www.thingiverse.com/thing:1630652

Th0rsten wijzigde deze reactie 13-09-2018 11:53 (2%)
Reden: linkje van de 3d file van de delidtool

• maks11223344
Th0rsten schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:42:
Eergisteren een mooie post gedaan maar zie nu pas dat ik waarschijnlijk niet op plaatsreactie had geklikt maar bekijk reactie 8)7

Zal nu even een korte reactie posten aangezien ik ook op mijn werk zit ;).

@radium6969
Me koel Blok word amper warm en vermoed dat mijn CPU niet goed de warmte kan overbrengen en dat hoop ik op te lossen door middel van het delidden van mijn CPU, volgende week krijg ik een 1 ge 3dprint tool(via mijn werk) In combinatie met Thermal Grizzly Conductonaut komt dat wel goed.

Mijn FX 8350 met de zelfde koeler NH-14d straalde gewoon warmte af als hij rond de 70 graden zat en werd goed warm/heet rond de 80c

@maks11223344
Ben inderdaad met Offset settings wezen spelen van de CPUv in de -50 staat hij nu op 4.4 gighz all cores.
En nu word hij niet wamer als de 2e screenshot ook rond de 67 a 68 graden.

Aangezien ik nieuw ben met offset (voorheen gebruikte ik altijd fixed) ga ik hier vanavond nog even meer mee spelen.

Maar wat kan ik het beste doen?
-Offset nog meer naar beneden brengen tot mijn CPU onstabiel word en dan 10mv offset hogerzetten en kijken of de Mhz ook hoger wilt.

-Of nu gewoon proberen de Mhz omhoog te krikken tot hij onstabiel word en dan pas met de offset omhoog brengen?

Volgens mij maakt dat niet heel veel uit maar iemand anders zei tegen mij eerst de CPUv zo laag mogelijk te krijgen stabiel op standaard clockspeeds en vanuit daar de Mhz opvoeren tot je meer CPUv nodig heb.(offset omhoog)

Nog even de file van de delidtool.
Edit: https://www.thingiverse.com/thing:1630652
dus met -50 vcore offset heb je dus 1.3v onder load?
je temps zijn goed dus multi op x50 en naar beneden werken als het niet stabiel is ;)

• maks11223344
maks11223344 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:18:
[...]

dus met -50 vcore offset heb je dus 1.3v onder load?
je temps zijn goed dus multi op x50 en naar beneden werken als het niet stabiel is ;)
zeer waarschijnlijk moet je powerlimit ook omhoog maar dat zie je vanzelf als je clocks throttlen :p

• Th0rsten
Ok ben weer wat wezen spelen geweest met mijn bios.
van mijn -50 offset 4400ghz ben ik naar 4600ghz gegaan en level 4 loadcalibration

Hier heb ik foto's van gemaakt.
(sorry ze zijn niet heel scherp)

CPU:
https://tweakers.net/ext/...0s0/full.jpg?nohitcount=1
VOLTS:
https://tweakers.net/ext/...gwn/full.jpg?nohitcount=1

zelfde settings heb ik hem op 46x gezet dit draaide heel stabiel en goed na 20 minuten prime95 zijn dit de results.

idle:
https://tweakers.net/ext/f/ewTqc9EpSRF429wZOEeSCNJt/full.png?nohitcount=1
22 load in prime95:
https://tweakers.net/ext/...OOW/full.png?nohitcount=1

Nu dacht ik mooi nu op naar 48 maar daar craste windows meteen op.
toen na wat de offset van -50 naar -40 daar ging met prime meteen 2 cores op 0% load.

Terug in de bios -30 offset gezet en load calibration op level 3.

"Dit is het resultaat en ik denk dat ik hem hier even op laat staan of weer terugzet op 46 met -50 offset en wachten tot me cpu delidded is."

Zie net dat core 3 er out klapt ong 30 min in prime95, zet hem terug op 47x kijken wat het doet.

hij werd max 83 graden en was rond de 82 op full load constant. meteen een heel stuk warmer dus.

Th0rsten wijzigde deze reactie 13-09-2018 20:39 (7%)
Reden: linkjes

• Th0rsten
@maks11223344
Wel de vraag overclock ik mijn CPU nou goed?

• maks11223344
Th0rsten schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:53:
@maks11223344
Wel de vraag overclock ik mijn CPU nou goed?
er is geen goed of slecht zolang je temps en voltages binnen de marges blijfen en je op zijn minst 8 uur prime95 kan laten draaien ;)

• Th0rsten
Thx, dacht dat 2 uur prime95 al wel voldeed maar 8 uur morgen eens aanzetten.

heb alleen geen idee wat mijn max voltage is mijn mijn max vid volts mogen zijn.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:27

millman

6708Mhz @ -185c

Bij 8 uur zijn alle ffts afgewerkt, dat is sowieso mijn minimum voor 'echte stabiliteit' daarnaast, als je het echte minimum voltage voor 8u hebt gevonden er na afronden nog 0,01v bij doet.. 100% dat je cpu geen probleem gaat geven onder elke load.

Ik persoonlijk draai vaak nog veel langer prime. 15u is niet uitzonderlijk..

Er is verder de keuze of je na max prime nog verder gaat met lichtere stress tests. Denk aan bijvoorbeeld Aïda 64. Dat kan je doen als je in prime wel aan max temperatuur zit, maar nog ruim onder de 1,35v. Aida is lang niet zo precies in testen van instabiliteit, maar je komt er ook een aardig eind mee.

PAS OP: Hier huist een notaire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True