Overstap van Desktop naar Intel Nuc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor standaard internet zaken.
ik draai af en toe een Virtual machine in Virtualbox voor wat test doeleinde of om mee te spelen.
Games doe ik bijna niet, Hier heb ik een PS4 pro voor staan in de woonkamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan om mijn desktop in losse onderdelen te verkopen en hiervoor een Intel Nuc aan te schaffen.
Uiteraard iets bijleggen moet niet zo'n probleem zijn.
Gemiddeld wil ik maximaal 600-650 uitgeven. ( Nieuw of via het V&A hier op Tweakers. )

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor
Toestenbord en muis
Speakers

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Intel Nuc zelf.
Geheugen
SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Op dit moment heb ik de volgende componenten in mijn desktop zitten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Tray€ 205,-€ 205,-
1MSI Z170A-G43 PLUS€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 89,90€ 89,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,83

Dit systeem voldoet aan mijn huidige eisen en ik wil dus in proformance niet achteruit gaan.
Vooruit is altijd beter ;)

[ Voor 7% gewijzigd door marcel19 op 07-09-2018 10:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

En wat verwacht je van ons?

Volgende stap lijkt me in de pricewatch naar de verschillende NUCs kijken, en uitzoeken wel CPU grofweg gelijk is aan je huidige 6600K. Je SSD zou je mogelijk kunnen meenemen, dus dan resteert bijpassend geheugen kiezen voor je NUC, lijkt me ook niet heel moeilijk.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Moet het perse een NUC zijn, of mag het ook een andere SFF pc zijn?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:57
Een equivalent van een 6600K processor in een NUC? Succes..

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 07-09-2018 10:37 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@marcel19 koop een kleiner moederbord,kast en evt SFX voeding en bouw het daar in.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan zal je een Skull of Hades moeten zoeken; die vallen in de specificaties "6600K", zeg maar. Prijs gaat snel over de 800 voor alleen de barebone.

Of je moet even zoeken naar benchmarks van de Intel 8259U want dat is de snelst verkrijgbare i4 in een NUC.

/edit: als je alleen wat internet of Virtualbox draait, waarom heb je nu dan een 6600K trouwens?

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2018 10:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Eigenlijk moet je een NUC (of iedere andere USFF) links laten liggen als CPU performance voor jou belangrijk is. Bij hoge load gaan al die kleine fans met een hoge RPM draaien.. vergelijkbaar met laptops.
Een klein beetje meer airflow in de kast met iets grotere fan's is echt een wereld van verschil.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@vectormatic
Ik zou graag iemand zijn ervaring vernemen met intel nuc systemen voordat ik dom weg een systeem zoek,

@ocf81
Ik wil de NUC door middel van de VESA beugel achter mijn monitor hangen. vandaar de NUC

@Nat-Water
Beetje een onnodige reactie.

@Hackus
Ik wil echt voor een nuc gaan. gezien de ruimte welke een desktop pc in neemt.
Ik zou voor een laptop kunnen gaan, maar ik werk met een 29 inch ultrawide scherm en die wil ik niet kwijt.

@MAX3400
Ik heb inderdaad al zitten kijken naar die systemen, op zich valt die prijs nog wel mee als je kijkt op V&A hier op tweakers ;)

@DukeBox
Ik snap dan niet zo goed als ik reviews lees van intel nuc systemen dat mensen er zo blij mee zijn.
Nergens lees ik echt dat de fan gigantisch veel geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als het gaat om het ophangen: er zijn ook andere barebone pc's die dat kunnen. Er zijn ook mini-ITX kasten die dat kunnen waardoor je veel beter het maximale uit de CPU zou kunnen halen en hem zelf kan afstemmen op je voorkeuren. Heb je die ook bekeken?

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 07-09-2018 10:50 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:50:
Als het gaat om het ophangen: er zijn ook andere barebone pc's die dat kunnen. Er zijn ook mini-ITX kasten die dat kunnen waardoor je veel beter het maximale uit de CPU zou kunnen halen en hem zelf kan afstemmen op je voorkeuren. Heb je die ook bekeken?
Nee hier heb ik nog niet naar gekeken, heb je een voorbeeld? Dan ga ik is op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Uit mijn hoofd zoiets als de Chieftec Compact Series (IX-01/IX-02/IX-03]) waarvoor je een vesa mounting bracket kan krijgen als optioneel accesoire. (los verkocht)
Helaas kan ik vanmiddag pas weer echt zoeken omdat ik nu weg moet. To be continued.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 07-09-2018 10:58 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

marcel19 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:45:
@DukeBox
Ik snap dan niet zo goed als ik reviews lees van intel nuc systemen dat mensen er zo blij mee zijn.
Nergens lees ik echt dat de fan gigantisch veel geluid maakt.
Omdat ze als 'simpel' office/internet pctje gebruikt worden waar de CPU sporadisch voor lange duur max belast wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

marcel19 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:45:
[knip]
@ocf81
Ik wil de NUC door middel van de VESA beugel achter mijn monitor hangen. vandaar de NUC

[knip]

@Hackus
Ik wil echt voor een nuc gaan. gezien de ruimte welke een desktop pc in neemt.
Ik zou voor een laptop kunnen gaan, maar ik werk met een 29 inch ultrawide scherm en die wil ik niet kwijt.

[knip]
Bijvoorbeeld;

Deskmini als NUC alternatief? Werkt met desktop CPU's.

Idem voor..

Shuttle XPC (DH270/310) eveneens met Desktop CPU's.

Ook middels vesa mount aan achterzijde te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 07-09-2018 13:29 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zim
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 14:06

Zim

Ik begrijp de keuze voor een NUC wel. Ik heb zelf al een jaar of twee zo'n kastje voor een pc in de woonkamer. Netjes de NUC aan de VESA mount en je ziet alleen de monitor en randapparatuur. Sinds kort speelt mijn zoontje Fornite op de NUC en dan maakt ie inderdaad een hoop herrie. Maar voor 'standaard internet zaken' is ie erg stil.

Maar prestaties vergelijkbaar met een 6600K hoef je niet te verwachten, dan kan je beter zelf een 'echte' pc bouwen.

Let bij de keuze wel op dat je een 8e generatie kiest, dat scheelt volgens mij een hoop in prestaties. Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i3BEH of de pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)
Uiteraard wel nog zelf de SSD, geheugen en OS toevoegen.

Ervaring met andere SFF heb ik niet, maar ik zou inderdaad ook aanraden je daar wel even in te verdiepen. Er is voldoende keuze, ook naast de NUC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
zimm schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:26:
Ik begrijp de keuze voor een NUC wel. Ik heb zelf al een jaar of twee zo'n kastje voor een pc in de woonkamer. Netjes de NUC aan de VESA mount en je ziet alleen de monitor en randapparatuur. Sinds kort speelt mijn zoontje Fornite op de NUC en dan maakt ie inderdaad een hoop herrie. Maar voor 'standaard internet zaken' is ie erg stil.

Maar prestaties vergelijkbaar met een 6600K hoef je niet te verwachten, dan kan je beter zelf een 'echte' pc bouwen.

Let bij de keuze wel op dat je een 8e generatie kiest, dat scheelt volgens mij een hoop in prestaties. Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i3BEH of de pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)
Uiteraard wel nog zelf de SSD, geheugen en OS toevoegen.

Ervaring met andere SFF heb ik niet, maar ik zou inderdaad ook aanraden je daar wel even in te verdiepen. Er is voldoende keuze, ook naast de NUC.
Ik vind er zojuist eentje via V&A. ik ga eens wat reviews lezen van dat ding :)
V&A aangeboden: De bruutste Intel NUC op V&A - Hades Canyon NUC8i7HNK mét gar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is een goede optie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Stel je pakt een pricewatch: Chieftec IX-03B-OP en je doet daar een pricewatch: Chieftec VESA Mount // WMK-04 en een pricewatch unsorted: Chieftec Chieftec CDP-120ITX 120 Watt AC-DC Adapter inkl... bij, dan kan je daar prima een mini-ITX bord in doen met een low profile koeler zoals een Cryrig C7 en een CPU met een niet al te hoog wattage. (i5-8400 lijkt me een goede)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 15-09 21:19
ocf81 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:59:
Stel je pakt een pricewatch: Chieftec IX-03B-OP en je doet daar een pricewatch: Chieftec VESA Mount // WMK-04 en een pricewatch unsorted: Chieftec Chieftec CDP-120ITX 120 Watt AC-DC Adapter inkl... bij, dan kan je daar prima een mini-ITX bord in doen met een low profile koeler zoals een Cryrig C7 en een CPU met een niet al te hoog wattage. (i5-8400 lijkt me een goede)
wat een moeite, dit mitx kastje heeft een vesa mount en voeding ingebouwd pricewatch: Antec ISK110 VESA-U3

edit> vanwege de zwaardere voeding dus, overheen gelezen...
edit2> die 8400 schijnt maar 50W te verbruiken onder full load dus dat moet met een 90W voeding ook wel lukken toch? https://www.anandtech.com...nd-8400-initial-numbers/5

[ Voor 10% gewijzigd door Rrob op 09-09-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Rrob Dat kan ook, maar die komt met een voeding van slechts 90W. Die chieftech kan je dus krijgen met een 120W voeding. Daarmee kan je dus een betere CPU gebruiken voor die VMs.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 09-09-2018 18:39 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Er wordt hier voornamelijk gesproken over het feit dat ik Virtual Machines draai.

Dit zijn meestal Virtual machines met bijvoorbeeld Ubuntu server, of een Linux distro om even uit te proberen.
Het zijn geen ZWARE applicaties.

Zou het dan nog een grote downgrade zijn van desktop naar een NUC ?
Ik wil mijn scherm niet kwijt omdat het heerlijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@marcel19 wat mij betreft is het geen downgrade. De meeste VM's gebruiken meer RAM & sporadisch disk I/O dan dat ze CPU staan te slurpen.

Aangezien jij hier de enige bent die weet wat de load is van je VM's, ben je ook de enige die kan beoordelen of de totale huidige CPU opgeslokt wordt. Indien ja, een NUC is niet voor jou. Indien nee, een i5 of i7 is een goede vervangingn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Zelf wilde ik sowieso al gaan kijken voor minimaal 16GB ram in de NUC.

En zoals aangegeven zal ik af en toe een VM draaien. ( voornamelijk linux distributie. )
Voor de rest gebruik de pc nu ook voor thuiswerken ( voornamelijk office )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 15-09 21:19
marcel19 schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:53:
Er wordt hier voornamelijk gesproken over het feit dat ik Virtual Machines draai.

Dit zijn meestal Virtual machines met bijvoorbeeld Ubuntu server, of een Linux distro om even uit te proberen.
Het zijn geen ZWARE applicaties.

Zou het dan nog een grote downgrade zijn van desktop naar een NUC ?
Ik wil mijn scherm niet kwijt omdat het heerlijk werkt.
Ja het is een downgrade, je huidige processor heeft 4 cores op 3,5GHz. Alleen de aller duurste nuc's komen daarbij in de buurt. En goedkopere nuc's hebben maar 2 cores of 4 cores met veel minder power.

Waarom wil je zo graag een nuc? zoals eerder aangegeven zijn er ook mITX of barebone (met desktop cpu) oplossingen die je achter een monitor kunt hangen
Pagina: 1