Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_85
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-02 13:52
Mijn vraag
Sinds een tijdje heb ik er last van dat mijn computer spontaan opnieuw opstart als ik hem intensief gebruik.
Hij valt dan compleet uit zonder enige waarschuwing van te voren waarna hij gelijk weer opstart. Dit probleem is ontstaan nadat ik in de winkel een geheugenkit heb gehaald voor mijn computer om het geheugen uit te breiden naar 16GB. Het geheugen kwam voor in de compatibiliteitslijst van mijn moederbord op dat moment. Echter bleek het geheugen een DOA te zijn waardoor ik deze terug heb moeten sturen. Hierna is de ellende eigenlijk begonnen.

Zelf ben ik goed op de hoogte van eventuele problemen met computers maar dit is een probleem waar ik
niet uit kom en wat me ook langzaam aan begint te frustreren. Hopelijk heeft iemand van jullie een idee of
misschien wel een goed programmatje of hardware test die ik kan uitvoeren om het probleem te tackelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment draai ik op mijn computer Windows 10 Enterprise X64 build 1803 met legale key.
De computer is een zelfbouw systeem van een aantal jaar oud. Hierin zit de volgende hardware:

Het originele moederbord was een MSI X79A-GD45 Plus. Deze heb ik vervangen voor een Asus P9x79 moderbord (over genomen van een andere tweaker.)
Processor Intel I7 4820k
Geheugen Corsair 4GB DDR3 en 2 geheugen modules van mij werk om te testen 2x 2GB memory
Cooler Master MasterAir MA610P CPU cooler
Cooler Master 750GM 750W Modulaire voeding
Nvidia G-Force GTX1060 6GB videokaart
Soundblast Z geluidskaart
Samsung EVO 850 500GB SSD
WD 1TB Sata schijf

Dit allemaal is gebouwd in een Zalman Z11 case. Welke ook uitgerust is met in totaal 6 fans in nutral
pressure mode zodat er een optimale koeling van het systeem is

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf als mijn originele videokaart (GTX760) vervangen door de Nvidia G-Force GTX1060 6GB.
Helaas bleven de problemen gewoon bestaan.
De Corsair gesloten waterkoeling heb ik vervangen door de Cooler Master MasterAir MA610P omdat ik
dacht dat de waterkoeler niet meer voldeed aan de eisen omdat deze al een paar jaar intensief gebruikt
was. Ook heb ik extra case fans geïnstalleerd voor optimale koeling.
Dit allemaal helaas zonder resultaat. Via een andere tweaker hier een Asus P9X79 overgenomen omdat
ik sterk het vermoeden had dat mijn moederbord defect zou zijn. Ook dit heeft het probleem niet opgelost.

Het geen wat wel effect leek te hebben en redelijk werkte was de volgende combinatie:
Mijn oude moederbord de MSI X79A-GD45 Plus, Intel I7 4820K processor, Cooler Master MasterAir MA610P, Soundblaster Z, Samsung EVO 850 500GB, WD 1TB Sata schijf in combinatie met een oude
Nvidia GTS460 videokaart. Hierdoor was er bijna geen herstart bij het zwaarder belasten van het systeem.

Ik zat zelf te denken aan defect geheugen of een onbetrouwbare processor maar ik weet het niet zeker.
hopelijk dat er iemand een idee heeft of ik inderdaad in de juiste richting zit te denken

[ Voor 0% gewijzigd door Eric_85 op 07-09-2018 13:21 . Reden: Aanvulling op de voeding die in het systeem zit ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
Spontane herstart is meestal voeding gerelateerd. Je zegt een 550w voeding te hebben maar helaas vermeld je niet welk merk en type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_85
Ik zal straks even in mijn computer kijken en dan vermelden welk merk en type voeding het betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_85
Het gaat niet om een 550W modulaire voeding zoals ik dacht maar om een Cooler Master 750GM 750W voeding.