Toon posts:

Ik snap er helemaal nix meer van...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ha allemaal.

Vandaag Linux Mandrake geinstalleerd. Werkt wel goed, alleen kom ik die windhoos niet meer in en wil dat wel erg graag.
Ik las overal dat ik iets in die LILO moet veranderen.
Lukt me alleen niet echt.
ten eerst omdat ik in die textprogramma's alleen de text maar kan lezen en niet kan editen! |:(

En al die links die er staan om hoe alles presies gaat verwijzen naar lappen engelse text. :r
Da lukt niet echt dus.

Voor de rest gaat alles wel goed met die mandrake.

Zou iemand kunnen helpen?

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 11:30 schreef Renko het volgende:

Ik las overal dat ik iets in die LILO moet veranderen.
Lukt me alleen niet echt.
ten eerst omdat ik in die textprogramma's alleen de text maar kan lezen en niet kan editen! |:(
>:)

Om configuratiebestanden te editen moet je root-rechten hebben. Open een terminal en type "su" om root te worden dan mag je ze wel veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Uh... bedankt voor antwoord, maar wat is een terminal? |:(

Ik ben nog maar een linux newbe die het vandaag voor eerst erop hebt staan! *D

Verwijderd

ik ben ook een newbe, maar volgens mij is dat gewoon inloggen >:) met je gewone username en pass, en dan su (Switch User) om naar root te gaan. type (alleen) het password en klaar!

Verwijderd

Topicstarter
Oke...
ingelogt als root. alleen kan ik nogsteeds niet de tekst veranderen.

Gebruik ik een verkeerd programma anders ofzo?
EN welke moet ik dan wel doen?

(en waar te downloaden?) :? :? :?

ALvast erg bedankt.

Verwijderd

Een terminal openen onder X is hetzelfde als een venstertje met command.com onder Windows, maar dan voor Linux natuurlijk. Als je X niet inkomt (=de grafische interface) moet je het gewoon via de console (=/dev/tty1 (8>) doen (wat precies hetzelfde is. Typ dan zoals eerder gezegt 'su' en vul het root-password in zodat je tot alles permissie hebt. Doe dan 'pico /etc/lilo.conf' zodat je het configuratiebestand van LILO kan editten. Type dan onderaan iets in de geest van
code:
1
2
3
other=/dev/hda1
label=Windows
table=/dev/hda

Zorg ervoor dat er wel een delay ingesteld staat van enkele seconden.
Sla het bestand op en voer /sbin/lilo uit en beide partities worden toegevoegd aan LILO. Eventjes rebooten en vul bij LILO 'Windows' in (net zoals het label) en (als het goed is) boot Windows dan.
Suc6!
[edit]
Waarbij /dev/hda1 natuurlijk de harde schijf en partitienummer van je Windowspartitie is.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 11:33 schreef Renko het volgende:
Uh... bedankt voor antwoord, maar wat is een terminal? |:(
Tja....... Dat staat niet ni de FAQ dus ik kan moeilijk zeggen dat je de FAQ moet lezen |:( |:(

Ik neem aan dat je in een grafische omgeving zit (dus een desktop met icoontjes enzo), waarschijnlijk KDE of Gnome... Onderaan in je taskbar (zoals dat in windows heet) zie je als het goed is een zwart icoontje die een beetje op een TV/computer beeldscherm lijkt. Klik daarop. Dat is een terminal. Een soort van DOS box dus. Daar kun je commando's intypen - type 'su' om root te worden, bijvoorbeeld. Of type 'exit' om hem te sluiten.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 11:49 schreef Renko het volgende:
Oke...
ingelogt als root. alleen kan ik nogsteeds niet de tekst veranderen.

Gebruik ik een verkeerd programma anders ofzo?
Gebruik je vi of emacs ofzo? Dat is voor newbies niet echt handig nee... Gebruik een grafische text-editor (gedit, gnp, die lijken op 'notepad' in windows) of nano of pico (dat zijn textmode-editors, zoals 'edit' onder windows).

Je kan alle linux software vinden op http://www.freshmeat.net

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 11:49 schreef rhand0z het volgende:
Een terminal openen onder X is hetzelfde als een venstertje met command.com onder Windows, maar dan voor Linux natuurlijk. Als je X niet inkomt (=de grafische interface) moet je het gewoon via de console (=/dev/tty1 (8>) doen (wat precies hetzelfde is. Typ dan zoals eerder gezegt 'su' en vul het root-password in zodat je tot alles permissie hebt. Doe dan 'pico /etc/lilo.conf' zodat je het configuratiebestand van LILO kan editten. Type dan onderaan iets in de geest van
code:
1
2
3
other=/dev/hda1
label=Windows
table=/dev/hda

Zorg ervoor dat er wel een delay ingesteld staat van enkele seconden.
Sla het bestand op en voer /sbin/lilo uit en beide partities worden toegevoegd aan LILO. Eventjes rebooten en vul bij LILO 'Windows' in (net zoals het label) en (als het goed is) boot Windows dan.
Suc6!
[edit]
Waarbij /dev/hda1 natuurlijk de harde schijf en partitienummer van je Windowspartitie is.
Op het zwarte venstertje gedaan (terminal dus). ;) en su en het wachtwoord.
doe ik pico /etc/lilo.conf. Komt er te staan: Bash: pico: command not found. :r

bah.

Wat doe ik nu weer fout??? :(

Verwijderd

je hebt pico dus niet |:(

Probeer "nano /etc/lilo.conf"

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik NANO zeker ook niet! |:(

Weer zelfde error.
bah.

Net trouwens een oude opstartdisk van windows 95 gevonden en in DOS gestart... zag ik dat mijn harde schijven ervandoor waren.
had geen D en F schijf meer. (C is Linux)
en E was ineens m'n cdrom speler.

(btw, ik heb Gnome... misschien dat dat nog uitmaakt? ;) )

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 12:20 schreef Renko het volgende:

Net trouwens een oude opstartdisk van windows 95 gevonden en in DOS gestart... zag ik dat mijn harde schijven ervandoor waren.
had geen D en F schijf meer. (C is Linux)
en E was ineens m'n cdrom speler.

(btw, ik heb Gnome... misschien dat dat nog uitmaakt? ;) )
Gnome: klik op het voetje linksonder, applicaties en kies daar voor een editor (bijvoorbeeld 'gedit')....

En dat je windows weg is... Sorry, lullig voor je :( maar je had toch wel gezien dat mandrake tijdens de installatie iets zei van "all data will be removed or you have to manually partition"?

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, windhoos staat er wel op volgens mij. Tenminste... als ik in Linux boot en op m'n F schijf kijk zie ik hem daar nog netjes liggen.
Maar ik denk maar dat ik maar beter gewoon alles kan formatteren de boel... want die editor zie ik ook niet! :'(
bah bah bah.
maar nog eerst die cd brander aan de praat te krijgen zodat ik nog ff wat backups kan maken! 8-)

Verwijderd

:?

Gewoon de CDROM in de CD-drive:

# cd /mnt/cdrom/Mandrake/RPMS
# ls nano* gedit* gnp*
# rpm -Uvh [nano*] [gedit*] [gnp*]

edit:
zouden die haakjes newbie-bestendig zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Lukt ook niet...
maarja, ga toch maar formatteren alles.

Kan ik gelijk ook die partities beter indelen, die zijn nu errug kut.

Bedankt allemaal voor de hulp in ieder geval wel hoor!!!! :)

Verwijderd

Topicstarter
meu.
formatteren is ook al te moeilijk voor me blijkbaar...... zie:
[topic=187690]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

In mandrake 8 staat default grub aan ipv van lilo.

Het makkelijkst is om in kde (default) naar mandrake control managare te gaan dat leuke icoon links in beeld.

Het root W8woord in te vullen en vervolgens bij bootoptions te kijken, daar selecteer je lilo en alle partities die je wilt dat die kan booten.

suc6

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Waarschijnlijk heb je het al niet meer nodig, maar in Mandrake pas de LILO aan door Mandrake Control Center op te starten, daarna Opstarten->Opstartconfiguratie en daar kun je de wijzigingen aanbrengen.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Volgens my snap je het niet helemaal. Mandrake voegt windows automatisch toe aan linux als je lilo installeerd. Klik in kde op software packacer ofzo iets. Zoek lilo op en installeer hem. Kijk vervolgens in /etc/lilo.conf. Daar kom je windows dan wel in tegen. Open een terminal en typ lilo ren daar na reboot. Dat moet werken.
Pagina: 1