Beste SBC voor mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DennisPochenk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-01-2022
Single Board Computer
Ik ben op zoek naar een SBC voor op mijn bootje, bij voorkeur dedicated LAN chip, GEEN sd nodig voor de boot of het OS (slechte ervaringen mee), het OS Debian of Android -like moet geen moeite hebben met een HDMI splitter en 2 muizen en 2 toetsenborsen, moet een SATA of een betaalbare optie tot SATA hebben (Maakt mij niet uit of het bv limited is tot 2TB partities, dan maak ik dat wel van mn 6TB schijf), moet films en series vloeiend op FHD kunnen draaien, HDMI audio moet mogelijk zijn maar RCA/Jack geeft toch wel de voorkeur.

*Als iemand een uiterst goedkope single 3,5" NAS weet mag de SATA optie vervallen

Budget
Max 350 euro, een paar euro er over maakt ook niet uit
*Prijs aangepast, was 150.. Misschien niet erg realistisch*

Hoe ga ik het gebruiken/wat is het idee
Wat ik zo had bedacht was een touchscreen in de stuurkajuit waar ik muziek en navigatie op kan gebruiken en binnen in de voorkajuit een groter touchscreen om de films en series op af te spelen, ik wil dit beide met 1 SBC doen omdat ik toch niet voorin series kan kijken als ik achter aan het sturen ben, in de meeste gevallen staat er dus maar 1 scherm aan, dmv het touchscreen vermijd ik het awkward plaatsen en kwijtraken van een muis en heb al een betaalbaar scherm hiervoor gevonden (Asus VT207).
De navigatie mogelijkheden die ik heb zijn Windows (Wine) en Android, vooral de ANWB app die deze 2 besturingssystemen ondersteund, muziek, films en series gaan via Kodi dus het platform maakt daar niet uit en er komt LAN bij kijken voor wat sensoren en intern netwerk in de boot.
Ik zit niet heel erg in over het verbruik sinds het allicht zuiniger zal zijn dan mijn huidige laptop die 3,65A vraagt bij 19V, maar het is wel leuker als ik er niet naar om hoef te kijken.
De boordspanning is nominaal 24VDC maar kan varieren tussen de 20 en 28VDC dus moet een regelaar/adaptertje vinden wat daar tegen kan.
Ik wil geen SD kaart want heb slechte herinneringen aan het onderbreken van de cycle wat op de boot vaker voor zal komen dan iets wat thuis in het stopcontact zit, de voorkeur gaat dus uit naar eMMC, NAND of SATA wat voor de boot gebruikt kan worden, dedicated LAN is geen harde eis maar wel een wens ivm de te behalen snelheden en de support voor 2 schermen via een splitter, 2 muizen en 2 toetsenborsen is een harde eis. Ik weet niet waar dat een restrictie moet opleveren, ik heb daar wisselende ervaringen mee gehad in het verleden, ik denk dat de Touchscreens namelijk identificeren als Muis.
Ohja en HDMI audio is puur bedoeld voor de avonduurtjes dat ik de niet zo felle speakertjes in het scherm verkies, overdags zal de audio over de RCA/Jack naar mijn Amplifier gaan :Y

Hebben jullie nog wel het overzicht want ik plaats het hier omdat ik het kwijt ben. 8)7
Vragen, aanbevelingen, ideeën.. Alles is welkom

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Dat kan allemaal prima, maar 150 euro is wel heel weinig. Je komt dan bijna rechtstreeks op ODM hardware direct van china terecht (en daar zijn een paar goede vendors te vinden).

Check bijv. https://nl.aliexpress.com...8148356.33.5de5391cPGspdZ

Een van de weinige opties om je specs te hebben voor zo'n lage prijs is aan 4e generatie CPU's denken. Die werken prima en kunnen alles wat je wil doen aan (en de software support is gewoon goed).

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
Ik ben op zoek naar een SBC voor op mijn bootje, bij voorkeur dedicated LAN chip
weet niet precies wat je hier mee bedoelt maar op basis van desktop onderdelen zou ik zoiets bedenken, zou W10 soepel moeten draaien dus linux vast ook. Geen idee of android op intel draait.
Die voeding kan 14 t/m 32 V aan dus die kan rechtstreeks op je boordnet en dat kan je die laptop adaper gebruiken om de PC thuis te voeden als je een grote update wilt draaien oid.
Behuizing heeft geen ruimte voor een 3,5" hdd maar het is me niet helemaal duidelijk of je die wilt gaan gebruiken, dan heb je nog een voeding splitter nodig of een mobo met m2 slot en een m2 ssd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 30,-€ 30,-
1ASRock H110M-ITX€ 57,99€ 57,99
1Chieftec IX-03B-OP€ 30,50€ 30,50
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 2,86€ 2,86
1Team Group Elite TED48G2400C1601€ 66,01€ 66,01
1Mini-box picoPSU 80-WI-32V€ 49,95€ 49,95
1Kingston A400 240GB€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,30

edit> als je af en toe plotselinge stroomuitval verwacht zou ik een ssd kiezen die dat op kan vangen, de meeste crucials kunnen dat aan maar niet allemaal...

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 08-09-2018 17:39 ]

• DennisPochenk
SBC staat voor Single Board Computer, dus laatste idee gaat niet op helaas.. Daarbij heb je nooit echt last van grote updates in Linux en kan zelf bepalen wanneer ze komen, dus een haven wifi ergens is voldoende.
Dingetjes wat johnkeates toonde was maar net op het randje van waar ik aan zat te denken, zeker nice voor de prijs.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
Maar je doelt dus op een Raspberry Pi achtig systeem?

Een Banana Pi voldoet in principe aan de hardware vereisten (bv http://www.banana-pi.org/w2.html) en valt wel binnen budget. Voor de SATA aansluitingen heb je wel een kabel nodig die power en signaal combineert (of zoiets pricewatch: Startech.com Slimline SATA to SATA Adapter with Power - F/M).

Maar dan lees ik dat je Android of Windows apps wilt draaien. Los van de vraag of de ANWB applicatie an sich al werkt met WINE (lang niet alle Windows applicaties werken er mee en het vraagt ook wat community/developer aandacht, voor meer obscure apps is dat niet vanzelfsprekend, komt er nog bij dat WINE gewoon niet werkt op ARM systemen. Je moet dus eigenlijk iets x86 gebaseerd hebben, dus een kleine barebone dringt zich dan op (zoals wat johnkeates stuurde). Die kan Linux draaien, maar voor de ANWB kan het zijn dat je toch Windows nodig hebt.

Wat dan Android betreft, zo'n SBC's zijn vaak toch wel hobby projectjes. De app die jij wilt draaien moet je halen in de Play Store. Ik ben nu al een tijdje uit het flashen van ROMs op telefoons, maar lijkt mij toch echt niet evident om een actuele Android op een SBC te houden, mét Google apps. Het kan, wat ik kan vinden is meestal wel met behoorlijk outdated Android versies (5.1 bv). Dan kan de ANWB app zelf nog bepaalde dependencies hebben die ik niet zo meteen kan opmaken (GPS bv?). Is eigenlijk een geval dat je moet testen. Ik zie alleen veel moeilijkheden, gepruts en geen garantie voor een op langere termijn werkend systeem. Maar ik ken je technische achtergrond niet, alleen denk ik dat je op je boot wilt kunnen relaxen en geen stress wilt.

Ik zou in plaats van een los touchscreen een tablet of convertible laptop genomen hebben eerlijk gezegd, en die met HDMI verbinden met het tweede scherm. Eventueel iets op Chrome OS, die ondersteunen Android apps.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

MacPoedel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:40:
Maar je doelt dus op een Raspberry Pi achtig systeem?

Ik zou in plaats van een los touchscreen een tablet of convertible laptop genomen hebben eerlijk gezegd, en die met HDMI verbinden met het tweede scherm. Eventueel iets op Chrome OS, die ondersteunen Android apps.
Ik bet het eens met @MacPoedel Er zijn wat chinese leveranciers die tablets in dualboot hebben of waar Windows naast Android gezet kan worden. Zie bijvoorbeeld Teclast: Teclast X80 Pro 32GB Intel Z8350 Quad Core 8 inch Dual Boot Tablet

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• DennisPochenk
Sorry voor het late antwoord, een hoop aan mijn hoofd, hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik het idee van Johnkeates begin te like _/-\o_
Gewoon een simpele x86 PC waar ik alles mee kan doen wat thuis ook kan, heb nog even gekeken naar alternatieven op Aliexpress maar ze lijken allemaal een "maar" te hebben, bijvoorbeeld.. Zal 16GB erin werken sinds het chipset aanwezig het theoretisch accepteert..

De SBC boardjes kan ik ook juist niet kiezen wat het beste is voor de taken genoemd, guess none is.
De ANWB app is overigens ARM voor Android en x86 voor Windows en de GPS werkt op de MacOS in Wine, op mijn Mint build niet, ben nog aan het ontdekken waarom niet.

De tablets zijn een leuk alternatief maar dat lijkt mij dus kwalitatief niet beter dan een "hobbyproject" SBC
En dan is het veel minder een keuze in drivers voor de hardware in het kastje, denk bijvoorbeeld aan de GPS.

Ik heb veel aan jullie replies gehad, ik ga voor johnkeates idee..
Ik heb wel aldaar gekeken naar alternatieven, als ik zo'n ODM hardware dingetje koop hoop toch echt op 16GB in een beetje redelijk uitgevoerd kastje waar ik bijvoorbeeld 4G EN wifi bij kan proppen, want verwacht dat dat langer mee gaat dan 2 jaar :P
Ik werk thuis al een jaar of 7 op 8GB en vind het wel eens tijd worden voor iets nieuwer/meer ram.

Also on the SATA storage.. Doel was de /boot op een MMC/NAND iets te zetten (in de SBC variant), maar met de ODM variant kan ik vast wel ergens die 3,5" in een case proppen en een 20GB partitie maken waar het OS op draait en de rest voor de media bewaren, wat de kans op falen weer verkleint.

Dank allen voor jullie inzichten
Pagina: 1