Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper11227
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-02-2024
Mijn vraag

Is het normaal dat de POST tijd van de B450 Tomahawk ongeveer 15 seconde is? Of hoort dat korter te zijn?

Er is twee dagen geleden een nieuwe BIOS uitgekomen (de release date is een maand geleden for some reason), zie:

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK

Ik zit nog op de eerste BIOS versie (7C02v10). Zou het installeren van die nieuwe BIOS misschien helpen? (of helpt de AGESA Code update daar niet bij?) Mijn build is als volgt:

pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G
pricewatch: MSI B450 Tomahawk
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB
pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
pricewatch: NZXT H500 Wit
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

In ieder geval bedankt!

[ Voor 52% gewijzigd door Jasper11227 op 07-09-2018 10:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat is vast niet normaal. Zet de post messages eens aan (ofwel de 'quiet boot' uit) om te zien of er misschien op een (defect) onderdeel gewacht wordt. Vaak zijn dit disks of USB-sticks.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper11227
Room42 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:26:
Dat is vast niet normaal. Zet de post messages eens aan (ofwel de 'quiet boot' uit) om te zien of er misschien op een (defect) onderdeel gewacht wordt. Vaak zijn dit disks of USB-sticks.
Als ik een bepaalde setting verander krijg ik het onderstaande heel even snel te zien:

https://ibb.co/dN2mxz

Is dat de info die je bedoeld? De 'EZ debug LED's' geven ook aan hoelang bepaalde dingen in POST duren volgens mij:

YouTube: YouTube

Dit is de tekst naast de lampjes (van boven naar beneden): CPU, DRAM, VGA, BOOT. De meeste tijd zit in het checken van de videokaart lijkt het dus. Ik heb mijn volledige build aan de originele post toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Jasper11227 op 07-09-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat bedoel je in dit geval met POST tijd? De tijd tussen indrukken van de aan/uit knop en het zien van het BIOS scherm? Dan is 15 seconden helemaal niet extreem lang. Mijn Ryzen 7 systeem met een MSI X370 bord doet het geen haar sneller. Ryzen lijkt gewoon iets meer tijd nodig te hebben. Stoort mij persoonlijk niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fast Boot of MSI Fast boot al aangezet in de BIOS? Dit kun je als het goed is vinden onder Settings -> Advanced -> Windows OS Configuration indien Advanced mode aan staat. Je kunt switchen tussen Advanced en EZ mode met F7 in de BIOS.

Ik zou eerst alleen de normale Fast Boot proberen, want met MSI Fast boot wordt het wat lastiger om daarna weer de BIOS in te komen.

Kan ook een combinatie van Fast boot en het MSI logo laten zien bij opstarten zijn wat het nog wat sneller kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper11227
nelizmastr schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:25:
Wat bedoel je in dit geval met POST tijd? De tijd tussen indrukken van de aan/uit knop en het zien van het BIOS scherm? Dan is 15 seconden helemaal niet extreem lang. Mijn Ryzen 7 systeem met een MSI X370 bord doet het geen haar sneller. Ryzen lijkt gewoon iets meer tijd nodig te hebben. Stoort mij persoonlijk niet.
Ja, dat is inderdaad wat ik bedoel. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper11227
@JVRadeon Bedoel je deze setting?

https://ibb.co/cJKmEe

Ook jij bedankt voor je reactie :D

[ Voor 24% gewijzigd door Jasper11227 op 07-09-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die moet je volgens mij eerst aanzetten voordat de Fast Boot opties zichtbaar worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper11227
top! zal ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit nu even te kijken, maar volgens mij zijn die opties toch niet afhankelijk van elkaar. Bij mijn MSI bord (wel een wat andere) staan ze op die plek. Misschien dat ze bij jou op en andere plek staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper11227
Ik zie die opties inderdaad niet verschijnen zodra ik WHQL support aanzet. Maar dat aanzetten helpt al wat :D ongeveer 4 seconden sneller.
Pagina: 1