wat kom ik te kort

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dennisrooij
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-08-2023
Hallo allemaal,

Ik heb dus problemen met BF5 spelen.

hij hapert als een malle en ik word er gek van.

Cpu : Quadcore AMD FX-4300, 3800 MHz (19x200)
Moederbord: MSI 970A-G43
Ram: 8 GB DDR3- 1600 DDR3 SDRAM
Videokaart: Geforce GTX 1050ti (4gb)

Ik snap er helemaal niks va, geen ene instelling wil iets veranderen.

Mijn vraag is..

Wie weet er iets wat ik kan verbeteren?

Gegroet,

Dennis

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Je processor is veel te traag, je hebt niet heel veel geheugen en je videokaart is redelijk, maar ook niet geweldig. Heb je andere nieuwe spellen die je wel goed kan spelen, dat dit je zo verbaast?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Meten = weten; dus ik zou even wat monitoring doen op welke componenten zwaar belast worden.

Ik gok dat je geheugen, HDD en CPU (1 of allen) het zwaarste belast worden.

Als je kijkt naar de (leaked) requirements voor BF5, zit je redelijk aan de ondergrens dus ik kan me wel voorstellen dat het niet heel lekker loopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Even met MSI Afterburner, of een soortgelijk programma kijken wat er op 100% draait?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• dennisrooij
@Hahn BF4 speelt hij absoluut als de beste vandaar dat ik zo verbaast ben..

• dennisrooij
MAX3400 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:27:
Meten = weten; dus ik zou even wat monitoring doen op welke componenten zwaar belast worden.

Ik gok dat je geheugen, HDD en CPU (1 of allen) het zwaarste belast worden.

Als je kijkt naar de (leaked) requirements voor BF5, zit je redelijk aan de ondergrens dus ik kan me wel voorstellen dat het niet heel lekker loopt.
Ik speel het vanaf een SSD

• dennisrooij
( neem me als een noob ): Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:31:
Battlefield 4 is ondertussen 5 jaar oud. En dus ook ontwikkeld voor de hardware van 5 jaar geleden. Dit is wel even wat anders dan battlefield 5.

Ik weet niet op welke resolutie je speelt (videokaart) en of je singleplayer of multiplayer (zeer zwaar op de cpu) speelt. Maar al met al is je systeem gewoon niet zo geschikt voor high-end gamen.

Je hebt een budget CPU van 6 jaar geleden en een low-mid range gpu van 1.5 a 2 jaar geleden.

edit *Tevens het verzoek om niet te dubbel posten. Indien je iets vergeten bent te melden kun je dit aan je laatste post toevoegen door op de 'wijzig' knop te drukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Temujin op 06-09-2018 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:32:
( neem me als een noob ): Wat raden jullie aan?
Dat je meet zoals gevraagd en niet triplepost.

No drama

• dennisrooij
Wish schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:34:
[...]

Dat je meet zoals gevraagd en niet triplepost.
of je doet niet zo bijdehand en helpt me gewoon.. daar gaat dit toch om of niet herses

Modbreak:Volgende keer gewoon even gelijk eerst 2 keer rustig inademen ;).

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 07-09-2018 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:34:
[...]

of je doet niet zo bijdehand en helpt me gewoon.. daar gaat dit toch om of niet herses
Hij helpt je ook: ga het meten. En waar slaat 'herses' op :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temujin
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

[...]

Ondanks dat Wish niet zo vriendelijk uit de hoek komt heeft hij wel een punt. De richtlijnen van tweakers geven aan dat je zelf actief meehelpt aan het verhelpen van de problemen die je ervaart. Wij kunnen jou hardware niet doormeten. (tenzij je me je adres stuurt en een leuk bedrag overmaakt). Meten = weten.

Bij deze ook gelijk het advies om zelf vriendelijk te blijven, met de verkeerde attitude zullen weinig bereid zijn hulp te bieden hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Hij helpt je gewoon, hoor. Hij herhaalt zelfs de oplossing voor je.

We kunnen het niet ruiken wat het is. We kunnen het vermoeden, maar hell, het heeft geen nut om iets anders aan te bieden wat misschien wel, maar misschien niet werkt. Om dat te voorkomen moet je meten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• dennisrooij
Temujin schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:33:
[...]

Battlefield 4 is ondertussen 5 jaar oud. En dus ook ontwikkeld voor de hardware van 5 jaar geleden. Dit is wel even wat anders dan battlefield 5.

Ik weet niet op welke resolutie je speelt (videokaart) en of je singleplayer of multiplayer (zeer zwaar op de cpu) speelt. Maar al met al is je systeem gewoon niet zo geschikt voor high-end gamen.

Je hebt een budget CPU van 6 jaar geleden en een low-mid range gpu van 1.5 a 2 jaar geleden.

edit *Tevens het verzoek om niet te dubbel posten. Indien je iets vergeten bent te melden kun je dit aan je laatste post toevoegen door op de 'wijzig' knop te drukken.
thanks.. verouderde zooi dus ;w tijd om te upgraden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:31:
Verbaasd? Je weet dat BF4 als ondergrens Windows Vista had? En een hele andere DirectX-implementatie. En dat toen Vista uit was, een CPU uit 2008 voldoende was? Nogal wiedes dat een game met requirements uit 2008 beter loopt op een PC dan een game uit 2018.
[...]

:? We proberen je te helpen maar als je alleen vraagt: wat moet ik vervangen, dan kan ik ook een PC van 2K aanraden. Wordt je, waarschijnlijk, ook niet vrolijk van.

Zoals met meerdere issues met PC's: meet eerst wat er fout gaat, kom het dan vertellen aan ons en dan kunnen we meedenken of de symptomen verholpen kunnen worden door een component te vervangen of dat je toch aan een nieuwe PC moet.

• dennisrooij
Nat-Water schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:36:
[...]

Hij helpt je gewoon, hoor. Hij herhaalt zelfs de oplossing voor je.

We kunnen het niet ruiken wat het is. We kunnen het vermoeden, maar hell, het heeft geen nut om iets anders aan te bieden wat misschien wel, maar misschien niet werkt. Om dat te voorkomen moet je meten.
zeker, heb je helemaal gelijk in.. maar die snelle dingen van triple post enz. .. ben nieuw hier

• dennisrooij
MAX3400 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:37:
[...]

Verbaasd? Je weet dat BF4 als ondergrens Windows Vista had? En een hele andere DirectX-implementatie. En dat toen Vista uit was, een CPU uit 2008 voldoende was? Nogal wiedes dat een game met requirements uit 2008 beter loopt op een PC dan een game uit 2018.

[...]

:? We proberen je te helpen maar als je alleen vraagt: wat moet ik vervangen, dan kan ik ook een PC van 2K aanraden. Wordt je, waarschijnlijk, ook niet vrolijk van.

Zoals met meerdere issues met PC's: meet eerst wat er fout gaat, kom het dan vertellen aan ons en dan kunnen we meedenken of de symptomen verholpen kunnen worden door een component te vervangen of dat je toch aan een nieuwe PC moet.
Jullie hebben helemaal gelijk, heb te snel ge-oordeelt. sorry iedereen..

Nu verder.. hoe kan ik meten of doen hoe mijn pc en of waar de fout in zit..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Met MSI Afterburner. Installeer het, laat het lopen, start BF5 op, en check wat er op 100% staat. Programma is een beetje verwarrend, maar staan ton van handleidingen/filmpjes van hoe en wat.

YouTube: How To Monitor Frame Rate, CPU Usage and GPU Usage in Games

Bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Heb je taakbeheer al eens geopend? In Windows 10 staat zelfs de GPU er al tussen tegenwoordig.

Ctrl + shift + Esc

[ Voor 2% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-09-2018 22:46 . Reden: Tablet mist wat toetsen ;) ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• MAX3400

MAX3400

dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:39:
[...]

Jullie hebben helemaal gelijk, heb te snel ge-oordeelt. sorry iedereen..

Nu verder.. hoe kan ik meten of doen hoe mijn pc en of waar de fout in zit..?
Afterburner is een bekend tool om Nvidia-kaarten te meten/monitoren.

Als je Windows draait, kan je met Task Manager uit de voeten maar ook tools als AIDA64 of CPUID HWMonitor kunnen helpen.

Even installeren, open zetten, spelletje opstarten en na 5 minuten schakel je terug naar Windows om allerlei grafiekjes & waarden te zien.

• dennisrooij
Nat-Water schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:42:
Met MSI Afterburner. Installeer het, laat het lopen, start BF5 op, en check wat er op 100% staat. Programma is een beetje verwarrend, maar staan ton van handleidingen/filmpjes van hoe en wat.

YouTube: How To Monitor Frame Rate, CPU Usage and GPU Usage in Games

Bijvoorbeeld.
thanks man.. ga het ff proberen, jullie horen mij later

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
Alfa90_Buttje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:42:
Heb je taakbeheer al eens geopend? In Windows 10 staat zelfs de GPU er al tussen tegenwoordig.

Ctrl + alt + Esc
Ik weet niet wat CTRL + ALT + ESC bij jou doet, maar bij mij opent het niet Taakbeheer in ieder geval :+
CTRL + SHIFT + ESC doet dat wel.

• dennisrooij
Staat bij afterburner:
1733 MHz/
3504 MHZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09
Maar wat zit tegen de 100% aan als je Battlefield V speelt? Dit kan je ook in taakbeheer zien.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hahn schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:43:
Ik weet niet wat CTRL + ALT + ESC bij jou doet, maar bij mij opent het niet Taakbeheer in ieder geval :+
CTRL + SHIFT + ESC doet dat wel.
Dank voor de correctie, tablet keyboard mist wat knoppen ;)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Je moet bij settings - monitoring CPU usage / GPU usage etc aanvinken. Zoals in het filmpje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:46:
Staat bij afterburner:
1733 MHz/
3504 MHZ
Euh, dat klopt niet?

Welke videokaart heb je; is ie terug te vinden in https://tweakers.net/pricewatch/ ? De meeste 1050's lopen op tussen de 5000 en 7000MHz (let even op je hoofd- en kleine letters) onder full load.

Ik zou toch eerst even wat dingen lezen en testen; niet direct binnen een minuut een "random" resultaat online gooien hier.

• dennisrooij
Heb een afterburner statistics gedaan, en wat blijkt tadadada: Alle cpu staat op de volle 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:49:
[...]

Euh, dat klopt niet?

Welke videokaart heb je; is ie terug te vinden in https://tweakers.net/pricewatch/ ? De meeste 1050's lopen op tussen de 5000 en 7000MHz (let even op je hoofd- en kleine letters) onder full load.

Ik zou toch eerst even wat dingen lezen en testen; niet direct binnen een minuut een "random" resultaat online gooien hier.
3504*2=7008? Tenminste Afterburner geeft ook 4032MHz aan voor mijn 1070 ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:55:
Heb een afterburner statistics gedaan, en wat blijkt tadadada: Alle cpu staat op de volle 100%
Ik heb een stuk snellere CPU en BF1 trekt die al helemaal vol.

Met een FX4300 kom je inderdaad echt in de problemen, BF is erg CPU-heavy.

de i5-8400 is een perfecte prijs/prestatie upgrade hiervoor. Maarja, moet je ook aan een nieuw mobo en geheugen, dus kost wel even wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:01
FX 4300 is (naar meeste definities) een duocore processor uit 2012, gemaakt met de Piledriver architectuur, gebakken op 32nm node.

Ik kan me voorstellen dat er games zijn die niet zozeer leunen op de CPU, maar ik geloof niet dat je mag verwachten dat BF5 hiermee wegkomt. Een snelle Google search leert dat BF5 als minimum system spec CPU: AMD FX-8350.

Dat is toevallig een CPU op dezelfde socket. Er staan er een paar (of van betere spec) op de V&A. Misschien kun je daarmee aan de slag.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Helixes schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:17:
FX 4300 is (naar meeste definities) een duocore processor uit 2012, gemaakt met de Piledriver architectuur, gebakken op 32nm node.

Ik kan me voorstellen dat er games zijn die niet zozeer leunen op de CPU, maar ik geloof niet dat je mag verwachten dat BF5 hiermee wegkomt. Een snelle Google search leert dat BF5 als minimum system spec CPU: AMD FX-8350.

Dat is toevallig een CPU op dezelfde socket. Er staan er een paar (of van betere spec) op de V&A. Misschien kun je daarmee aan de slag.
Zou ik wel eerst verifiëren of het moederbord VRM's gebruikt van voldoende kwaliteit en deze ook voldoende gekoeld worden. Als ze van belabberde kwaliteit zijn en/of niet voldoende gekoeld worden, worden ze te heet, waardoor de processor trager gaat lopen. Als je daar tegenaan loopt, heb je nog steeds framedrops.

Volgens de tabel op https://www.overclock.net...ds-vrm-info-database.html hebben de VRM's geen heatsink en is het moederbord niet geschikt om te overclocken. De reviews op tweakers zijn ook niet echt positief. Je kunt het proberen, maar ik denk dat je beter een nieuw systeem kunt kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 07-09-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Koop een nieuwe PC en *knip* dat weten we nu wel.

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 07-09-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:17
Eigelijk heb je na mijn idee 2 opties.
Op v&a kijken voor een gebruikte intel upgrade set liefst i7 voornamelijk voor battlefield vanaf 6de generatie.
Of je koopt bervoorveeld bij alternate een upgrade set voor een nieuwe i5 of i7 al met al gaat het je wat geld kosten.
Verwacht trouwens van de 1050 ook geen wonderen. Maar denk dat op 1080p medium wel haalbaar moet zijn met acseptabele framerate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
  • Laatst online: 18-05 12:37
Ik zeg zelf de fx 4300 veranderen, heb namelijk een fx 8300 en ook een gtx 1050, kom je een eind mee ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kcetin1994 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:34:
Ik zeg zelf de fx 4300 veranderen, heb namelijk een fx 8300 en ook een gtx 1050, kom je een eind mee ver.
De hele FX serie kan je afschrijven. Da's echt weggegooid geld. Die wordt door een moderne i3 zoekgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
  • Laatst online: 18-05 12:37
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:37:
[...]

De hele FX serie kan je afschrijven. Da's echt weggegooid geld. Die wordt door een moderne i3 zoekgelopen
yup ben ook al aan het merken met BF5 ik denk dat het zijn laatste jaar word ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 12:32
Heb gelezen dat dx12 bij bf5 nogal moeilijk kan doen.
Bij sommige werkt het goed en bij andere helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
summetje schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:59:
Heb gelezen dat dx12 bij bf5 nogal moeilijk kan doen.
Bij sommige werkt het goed en bij andere helemaal niet.
Ik heb het even geprobeerd met dx12 maar het is niet te spelen als het aanstaat, het hapert en alles kost moeite om te renderen.

AMD Ryzen 7 1800X & GTX 1080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Battlefield 5 is gewoon een zwarte game en als je die op de PC wilt spelen moet je een goede rig hebben. Zo hebben vrienden van mij stutterlag op medium met een GTX 1060 6GB.

Investeer eenmalig in een monster PC en je bent klaar. Zet je specificaties naast de minimum/recommended specs en je valt hierdoor ruim buiten de boot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dennisrooij schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:55:
Dat is vrij logisch, Het advies om performance te meten was dan ook volstrekt zinloos aangezien iedereen wel kon zien dat die CPU niet genoeg is. Je moet of een vrij recente, snelle quad-core CPU hebben of een hexa/octo core CPU. Battlefield 5 heeft eigenlijk niet genoeg aan slechts 4 cores, zeker niet als ze ook nog vrij traag zijn. Een leuke upgrade zou een Ryzen 5 2600 zijn, heb je gelijk een hexacore te pakken. Dan ben je ~170 kwijt voor CPU, ~100 voor moederbord en ~80 voor geheugen. Tezamen 350 euro en dan kan je weer even vooruit met die GPU.

Al kan het zijn dat een upgrade van je voeding ook nodig is, dan komt er nog ~70 euro bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:20
Probeer eens dx12 uit te schakelen. Dit helpte bij mijn lag in bf5.

Natuurlijk ook de settings lager zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door ilaurensnl op 08-09-2018 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DX12 veroorzaakt lag en minder fps, heen geen zin dus (zie ook https://www.guru3d.com/ar...e_benchmark_review,4.html )

Als je specifiek hardware voor BF5 koop en je hebt een redelijk budget; koop iets met meer dan 4 cores en 8 threads. Zelfs een behoorlijk overclockte 4790k loopt op zijn tenen in BF5 (dan wel met een veel snellere GPU in mijn geval).

Ryzen 5 2600 of i5 8400 is een goede koop qua prijs/performance verhouding.
Kcetin1994 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:34:
Issue van de FX8300 is dat hij 8 trage cores heeft, hij zal absoluut sneller zijn dan de quad core FX4300, maar mist ~30% performance tozv een snelle quad core; https://www.gamersnexus.n...1-vs-dx12-i5-i7-fx/page-2
RP92 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:32:
Eigelijk heb je na mijn idee 2 opties.
Op v&a kijken voor een gebruikte intel upgrade set liefst i7 voornamelijk voor battlefield vanaf 6de generatie.
Of je koopt bervoorveeld bij alternate een upgrade set voor een nieuwe i5 of i7 al met al gaat het je wat geld kosten.
Verwacht trouwens van de 1050 ook geen wonderen. Maar denk dat op 1080p medium wel haalbaar moet zijn met acseptabele framerate
Performance verschil tussen de 4e, 6e en 7e generatie i7 quadcores is verwaarloosbaar. Zeker als je ze overclock en op de zelfde frequentie laat draaien. Voor veel games die zwaar hangen op single core performance is een 4770k of 4790k een leuke upgrade voor TS, voor specifiek BF5 zou ik hier niet teveel geld voor uitgeven en liever de 6 core weg gaan.

[ Voor 63% gewijzigd door Tortelli op 08-09-2018 15:09 ]

Pagina: 1