[Tenda Nova MW6 Mesh] Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Karennn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-10-2024
Op amazon kom ik de Tenda Nova MW6 tegen, 3 stations voor 169 euro.

https://www.amazon.de/Tenda-MW6-Dual-Band-Komplettlösung-Beamforming/dp/B076VPYT36/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1536157268&sr=8-3&keywords=mesh+router

Ik las een recensie dat dit systeem vergelijkbaar met de Google mesh oplossing presteert.

Als onbedraad onvoldoende presteert, kan ik altijd nog kabels gaan trekken.

Iemand ervaring met dit merk/deze oplossing?

Beste antwoord (via Karennn op 07-09-2018 19:37)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen ervaring, wel duidelijke specs:
https://wikidevi.com/wiki/Tenda_Nova_MW6_(Mesh3)

Het is dus net zoals Google en TP-Link's M5 spul een low-end oplossing met 2x2 MIMO en geen dedicated backhaul. Oftewel een veredelde dualband repeater. Ik zou er in mesh-modus ook weinig van verwachten - iedere hop via de lucht gaat je n-1/n van je capaciteit kosten. Met een enkele draadloze hop is dat nog te overzien, (1/2 van de capaciteit van een 2x2 MIMO 5GHz verbinding is nog altijd best veel), maar zodra je 3 op een rij of meer gaat doen zakt de boel in.

Als je ze bedraad aansluit wordt het een ander verhaal - 2x2 MIMO is op papier hetzelfde als een Ubiquiti UniFi UAP AC Lite, en meeste mensen zijn daar best blij mee. Tegen deze prijs (nog geen EUR 57 per AP) is het in ieder geval een goedkope optie die potentieel performant kan zijn.

Als je het dan met de UAP AC Lite vergelijkt mis je op papier alvast iets belangrijks:
Wie beim teureren MW6-Kit (Test in c't 9/2018) fehlt DFS
Geen DFS betekent dat je maar 4 van de (20MHz) kanalen kunt gebruiken in de 5GHz. Met 80MHz WiFi-ac gebruik je dus al bij voorbaat alle beschikbare kanalen met een enkele AP. In mesh-modus zonder dedicated backhaul is dat niet zo'n punt, de drie nodes moeten dan toch verplicht zelfde kanaal gebruiken. Maar als losse AP's mis je dan de optie om ze op verschillende kanalen te zetten. Dat is een duidelijk minpunt ten opzichte van de UAP AC Lite. Ander minpunt is geen PoE, dus je moet met voedingsadapters in de buurt van die mooie witte kubussen werken. Verder doet dat Tenda spul out-of-the-box NAT routing, wat je waarschijnlijk niet wilt, maar dat is uit te zetten met "AP mode" (wat dus ook zo heet als je alsnog backhaul via meshing doet).

Qua prijs zit deze set tussen KPN's WiFi versterker (EUR 50 per stuk) en Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite in (EUR 75 per stuk). Als je er drie nodig hebt, is het mogelijk interessant. Heb je maar twee nodig om je huis te dekken, dan ben je met UniFi al goedkoper uit. Qua performance zal het best-case en bedraad aangesloten vergelijkbaar zijn met de UAP AC Lite, althans, als de Realtek chipset even goed is als de Qualcomm van UniFi, en als de antennes even goed zijn.

Puur persoonlijk zou ik het niet zo snel nemen - het ontbreken van DFS is voor mij in een multi-AP setup een deal-breaker, en dat heb je wel (plus 50% hogere performance) bij het goedkopere AP van KPN.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is dus net zoals Google en TP-Link's M5 spul een low-end oplossing met 2x2 MIMO en geen dedicated backhaul. Oftewel een veredelde dualband repeater. Ik zou er in mesh-modus ook weinig van verwachten - iedere hop via de lucht gaat je n-1/n van je capaciteit kosten. Met een enkele draadloze hop is dat nog te overzien, (1/2 van de capaciteit van een 2x2 MIMO 5GHz verbinding is nog altijd best veel), maar zodra je 3 op een rij of meer gaat doen zakt de boel in.

Als je ze bedraad aansluit wordt het een ander verhaal - 2x2 MIMO is op papier hetzelfde als een Ubiquiti UniFi UAP AC Lite, en meeste mensen zijn daar best blij mee. Tegen deze prijs (nog geen EUR 57 per AP) is het in ieder geval een goedkope optie die potentieel performant kan zijn.

Als je het dan met de UAP AC Lite vergelijkt mis je op papier alvast iets belangrijks:
Wie beim teureren MW6-Kit (Test in c't 9/2018) fehlt DFS
Geen DFS betekent dat je maar 4 van de (20MHz) kanalen kunt gebruiken in de 5GHz. Met 80MHz WiFi-ac gebruik je dus al bij voorbaat alle beschikbare kanalen met een enkele AP. In mesh-modus zonder dedicated backhaul is dat niet zo'n punt, de drie nodes moeten dan toch verplicht zelfde kanaal gebruiken. Maar als losse AP's mis je dan de optie om ze op verschillende kanalen te zetten. Dat is een duidelijk minpunt ten opzichte van de UAP AC Lite. Ander minpunt is geen PoE, dus je moet met voedingsadapters in de buurt van die mooie witte kubussen werken. Verder doet dat Tenda spul out-of-the-box NAT routing, wat je waarschijnlijk niet wilt, maar dat is uit te zetten met "AP mode" (wat dus ook zo heet als je alsnog backhaul via meshing doet).

Qua prijs zit deze set tussen KPN's WiFi versterker (EUR 50 per stuk) en Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite in (EUR 75 per stuk). Als je er drie nodig hebt, is het mogelijk interessant. Heb je maar twee nodig om je huis te dekken, dan ben je met UniFi al goedkoper uit. Qua performance zal het best-case en bedraad aangesloten vergelijkbaar zijn met de UAP AC Lite, althans, als de Realtek chipset even goed is als de Qualcomm van UniFi, en als de antennes even goed zijn.

Puur persoonlijk zou ik het niet zo snel nemen - het ontbreken van DFS is voor mij in een multi-AP setup een deal-breaker, en dat heb je wel (plus 50% hogere performance) bij het goedkopere AP van KPN.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-10-2024
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb er idd 3 nodig. Zal ook kijken naar KPN AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
Excuus voor het reageren op een oud topic, maar ik dacht misschien heeft er iemand inmiddels zo'n ding in huis gehaald? En ik had wat vragen over dit antwoord.
dion_b schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 02:04:

Mijn plan is om ze inderdaad bedraad aan te sluiten. Maar ik vroeg me af of die dingen onderling dan automatisch via draad gaan communiceren? Dat zou wel het beste zijn, maar gebeurt dit ook?

[...]

Geen DFS betekent dat je maar 4 van de (20MHz) kanalen kunt gebruiken in de 5GHz. Met 80MHz WiFi-ac gebruik je dus al bij voorbaat alle beschikbare kanalen met een enkele AP. In mesh-modus zonder dedicated backhaul is dat niet zo'n punt, de drie nodes moeten dan toch verplicht zelfde kanaal gebruiken. Maar als losse AP's mis je dan de optie om ze op verschillende kanalen te zetten.
Waarom zou je dit product als losse AP's inzetten? Ik bedoel; ik wil juist dat mijn wifi beter automatisch overspringt van het ene kastje naar het andere. Dat is toch de bedoeling van dit mesh-routing?
Dat is een duidelijk minpunt ten opzichte van de UAP AC Lite. Ander minpunt is geen PoE, dus je moet met voedingsadapters in de buurt van die mooie witte kubussen werken. Verder doet dat Tenda spul out-of-the-box NAT routing, wat je waarschijnlijk niet wilt, maar dat is uit te zetten met "AP mode" (wat dus ook zo heet als je alsnog backhaul via meshing doet).
Wat bedoel je precies met out-of-the-box NAT routing. Gaat hij van het ene kastje naar het andere kastje middels NAT routing? Bedoel je dat?

Het stuk wat dus ook zo heet als je alsnog backhaul via meshing doet impliceert dat meshing een aparte optie is die je aan of uit kunt zetten dus?

Inmiddels is een Tenda mw6 pakket nog maar 110 euro voor 3 stuks, terwijl de Ubiquiti zo'n 80 euro per stuk is. Dus dat is toch nog wel een redelijk groot verschil vind ik. Anderzijds weet je bij Ubiquiti wel dat het goed is.

Koffie met thee is minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rolandow schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:56:
Excuus voor het reageren op een oud topic, maar ik dacht misschien heeft er iemand inmiddels zo'n ding in huis gehaald? En ik had wat vragen over dit antwoord.

[...]

Mijn plan is om ze inderdaad bedraad aan te sluiten. Maar ik vroeg me af of die dingen onderling dan automatisch via draad gaan communiceren? Dat zou wel het beste zijn, maar gebeurt dit ook?
Dat zou iemand die ze daadwerkelijk heeft moeten bevestigen - maar als ze gebruik maken van dezelfde QCA SDK als de rest zal dat zeker gebeuren.
[...]

Waarom zou je dit product als losse AP's inzetten? Ik bedoel; ik wil juist dat mijn wifi beter automatisch overspringt van het ene kastje naar het andere. Dat is toch de bedoeling van dit mesh-routing?
Nee. "Mesh" is niets meer of minder dan de backhaul (verbinding van AP naar router) via WiFi plaats te laten vinden. Het zegt niets over coordinatie tussen apparaten of slimme dingen doen met clients.

Als ik zeg "als AP inzetten" bedoel ik dan ook niets anders dan: "bedraad aansluiten". De aanname is dat alle overige features die niets met mesh cq hoe de backhaul loopt te maken hebben gewoon identiek functioneren.

Sterker nog, met wired backhaul is mogelijk dat ze zo slim zijn om verschillende 5GHz-kanalen te gebruiken, maar zonder DFS is de mogelijheid daarvoor alleen aanwezig als kanaalbreedte van 80MHz naar 40MHz verlaagd wordt, en hoezeer dat best practice zou zijn, zie je geen enkele oplossing op basis van dit platform het doen.
[...]

Wat bedoel je precies met out-of-the-box NAT routing. Gaat hij van het ene kastje naar het andere kastje middels NAT routing? Bedoel je dat?
Ik gebruik gewoon standaard netwerkterminologie.

NAT: een netwerk met prive-adressen (RFC1918, dus 192.x.x.x of vergelijkbare) koppelen aan het publieke internet, gewoon datgene wat iedere consumentenrouter doet.

Heeft verder niets met WiFi te maken. Je moet die functionaliteiten los van elkaar zien.
Het stuk wat dus ook zo heet als je alsnog backhaul via meshing doet impliceert dat meshing een aparte optie is die je aan of uit kunt zetten dus?
Ja, dat doe je als je draadloos verbindt ipv bedraad.
[...]

Inmiddels is een Tenda mw6 pakket nog maar 110 euro voor 3 stuks, terwijl de Ubiquiti zo'n 80 euro per stuk is. Dus dat is toch nog wel een redelijk groot verschil vind ik. Anderzijds weet je bij Ubiquiti wel dat het goed is.
Dat is inderdaad een aardig prijsverschil. Wmb is de UAP AC Lite zonder meer superieur, maar of het ruim twee keer superieur is in jouw toepassingen is een tweede.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
dion_b schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:48:
[...]

Ik gebruik gewoon standaard netwerkterminologie.

NAT: een netwerk met prive-adressen (RFC1918, dus 192.x.x.x of vergelijkbare) koppelen aan het publieke internet, gewoon datgene wat iedere consumentenrouter doet.

Heeft verder niets met WiFi te maken. Je moet die functionaliteiten los van elkaar zien.
In je originele post zeg je dat de out-of-the-box NAT waarschijnlijk niet is wat je wilt. Maar als je de Tenda je router laat zijn, is dit toch juist wel wat je wilt? Misschien dat je bedoelt dat dit niet wenselijk is als Tenda alleen voor de wifi wordt ingezet, waarbij de bestaande router gebruikt wordt voor NAT?

Dus de NAT terminologie ken ik wel, maar ik begrijp niet waarom je dit standaard niet zou willen.

Bedankt voor je uitleg in elk geval.

Ik heb nu een TP Link Archer C8, maar ik merk dat het netwerk regelmatig traag lijkt. Storingen op netflix, mobiele telefoons die niet lekker werken. De vraag is nu hoe ik dit ga verbeteren. Deze Tenda leek me een mogelijke oplossing voor deze prijs. Maar beter zou misschien zijn om een knappe router te kopen (MikroTik wellicht) en daarnaast knappe access points zoals die van Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rolandow schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:54:
[...]

In je originele post zeg je dat de out-of-the-box NAT waarschijnlijk niet is wat je wilt. Maar als je de Tenda je router laat zijn, is dit toch juist wel wat je wilt? Misschien dat je bedoelt dat dit niet wenselijk is als Tenda alleen voor de wifi wordt ingezet, waarbij de bestaande router gebruikt wordt voor NAT?
Nee, juist dat het onwenselijk is als de Tenda NAT gaat doen.
Dus de NAT terminologie ken ik wel, maar ik begrijp niet waarom je dit standaard niet zou willen.
Omdat je dan als je niets anders doet NAT-achter-NAT krijgt, en anders moet je gaan rommelen met je (modem)router voorzover mogelijk in bridge mode te zetten, evt oplossing te vinden voor apparaten die daar nu bedraad op aangesloten worden etc. etc.
Bedankt voor je uitleg in elk geval.

Ik heb nu een TP Link Archer C8, maar ik merk dat het netwerk regelmatig traag lijkt. Storingen op netflix, mobiele telefoons die niet lekker werken. De vraag is nu hoe ik dit ga verbeteren. Deze Tenda leek me een mogelijke oplossing voor deze prijs. Maar beter zou misschien zijn om een knappe router te kopen (MikroTik wellicht) en daarnaast knappe access points zoals die van Ubiquiti.
Beter is allereerst om te troubleshooten wat er nu exact mis gaat. Afhankelijk van uitkomsten daarvan kun je gericht te werk gaan.

Vier vragen op basis waarvan je uitsluitsel kunt krijgen:
- is de verbinding (op moment dat je draadloos problemen hebt) bedraad wel goed?
- speelt het probleem alleen op de 2.4GHz, alleen op de 5GHz of op beide banden?
- is het probleem continu aanwezig (op dezelfde plek) of is het 's avonds erger dan 's ochtends?
- is het probeel overal in huis aanwezig of alleen op bepaalde plekken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
dion_b schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Nee, juist dat het onwenselijk is als de Tenda NAT gaat doen.

[...]

Omdat je dan als je niets anders doet NAT-achter-NAT krijgt, en anders moet je gaan rommelen met je (modem)router voorzover mogelijk in bridge mode te zetten, evt oplossing te vinden voor apparaten die daar nu bedraad op aangesloten worden etc. etc.
Ik zie nu denk ik waar mijn verwarring is ontstaan. Mijn modem staat momenteel al in bridge modem, dus mijn TP Link regelt de NAT. Mijn bedoeling was om mijn Archer dus volledig te vervangen door de Tenda oplossing. Dan regelt Tenda dus de NAT en de Wifi. Het is dan wel jammer dat ik met meerdere switches moet werken om de bedrade clients van internet te voorzien.
dion_b schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:05:
Beter is allereerst om te troubleshooten wat er nu exact mis gaat. Afhankelijk van uitkomsten daarvan kun je gericht te werk gaan.

Vier vragen op basis waarvan je uitsluitsel kunt krijgen:
- is de verbinding (op moment dat je draadloos problemen hebt) bedraad wel goed?
- speelt het probleem alleen op de 2.4GHz, alleen op de 5GHz of op beide banden?
- is het probleem continu aanwezig (op dezelfde plek) of is het 's avonds erger dan 's ochtends?
- is het probeel overal in huis aanwezig of alleen op bepaalde plekken?
Bedraad gaat wel goed, tenminste, als ik achter mijn bedrade laptop kruip heb ik nooit problemen. Mijn tv is echter ook bedraad, maar Netflix heeft de laatste tijd wel erg veel last van blokjes. Dezelfde vervormingen die ik vroeger met matige DivX films zag :-)

De rest zou ik moeten onderzoeken. Qua banden weet ik niet precies naar welke band mijn telefoon verbinding maakt, dus daar moet ik dan vaker naar kijken. Zou ik 5Ghz dan uit moeten schakelen?

's Ochtends of 's avonds is lastig... ik ben er overdag meestal niet :-)

Probleem met telefoon is door het hele huis, maar zou ook wel aan mijn Xiaomi kunnen liggen die misschien begint te slijten? Heb wel meer chinese toestellen gehad die moeite hadden met overspringen of verbinding maken. Mijn Jiayu heb ik daardoor aan de wilgen gehangen; ik moest telkens wifi uit en aan zetten.

De wifi op zolder heb ik expres niet hetzelfde SSID gegeven zodat ik in elk geval kan zien wanneer hij omspringt. Maar vaak zie ik de wifi van zolder eerder in het lijstje verschijnen dan de wifi van beneden (terwijl ik beneden zit) en dan maakt hij daar ook wel eens verbinding naar. Vandaar dat ik dacht dat de TP-Link misschien overbelast is ofzo (memory leak?).

De laptops in huis kiezen ook vaak het verkeerde wifi punt. Dat merk je wel direct in de reactie snelheid. Als ik dan handmatig naar het juiste AP verbind, gaat het beter.

Daarom dacht ik ook dat deze Tenda een handig product kon zijn. Ik was in de veronderstelling dat 'mesh' ervoor zou zorgen dat automatisch het meest efficiente AP gekozen wordt.

Misschien kan ik het ding boven op zolder toch beter in repeater mode zetten met hetzelfde SSID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rolandow schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:18:
[...]

Ik zie nu denk ik waar mijn verwarring is ontstaan. Mijn modem staat momenteel al in bridge modem, dus mijn TP Link regelt de NAT. Mijn bedoeling was om mijn Archer dus volledig te vervangen door de Tenda oplossing. Dan regelt Tenda dus de NAT en de Wifi. Het is dan wel jammer dat ik met meerdere switches moet werken om de bedrade clients van internet te voorzien.
Dat dus ja. Die Archer C8 is qua WiFi wat beperkt (maar belangrijkste beperking is geen DFS, wat je met die Tenda dingen niet gaat oplossingen), maar een prima router met gegarandeerd VEEL meer opties dan een mesh-systeem. Daar ga je zeer minimale opties vinden. Dat heeft niets met de techniek, maar alles met een behoefte om "simpel" te zijn.
[...]

Bedraad gaat wel goed, tenminste, als ik achter mijn bedrade laptop kruip heb ik nooit problemen. Mijn tv is echter ook bedraad, maar Netflix heeft de laatste tijd wel erg veel last van blokjes. Dezelfde vervormingen die ik vroeger met matige DivX films zag :-)
Ook bedraad? Dan heb je waarschijnlijk last van packet loss op de bedrade verbinding. Dat moet je eerst oplossen voordat je draadloos gaat kijken. Makkelijkste: zet modem weer in router mode, sluit TV daarop aan en kijk of het probleem verdwijnt. Zo ja: Archer C8 brak/fout ingesteld. Zo nee: ISP contacteren.
De rest zou ik moeten onderzoeken. Qua banden weet ik niet precies naar welke band mijn telefoon verbinding maakt, dus daar moet ik dan vaker naar kijken. Zou ik 5Ghz dan uit moeten schakelen?
Nee, maar voor troubleshooten is het wel handig om aparte SSID's te gebruiken. Verander de 2.4GHz bijv in $mijn_netwerk-2G, laat de 5GHz zoals het is. Je zult dan verbinding verliezen met apparaten die geen 5GHz aankunnen, dan weet je dat alvast. En je kunt zien op welke band alles verbindt.
's Ochtends of 's avonds is lastig... ik ben er overdag meestal niet :-)
Ik sta 's ochtends meestal wel thuis op, wat mij kans geeft om te kijken hoe goed m'n netwerk werkt (als het nodig is, wat gelukkig zelden het geval is). Gewoon voordat je naar het werkt vertrekt datgene proberen wat 's avonds voor problemen zorgt.
Probleem met telefoon is door het hele huis, maar zou ook wel aan mijn Xiaomi kunnen liggen die misschien begint te slijten? Heb wel meer chinese toestellen gehad die moeite hadden met overspringen of verbinding maken. Mijn Jiayu heb ik daardoor aan de wilgen gehangen; ik moest telkens wifi uit en aan zetten.

De wifi op zolder heb ik expres niet hetzelfde SSID gegeven zodat ik in elk geval kan zien wanneer hij omspringt. Maar vaak zie ik de wifi van zolder eerder in het lijstje verschijnen dan de wifi van beneden (terwijl ik beneden zit) en dan maakt hij daar ook wel eens verbinding naar. Vandaar dat ik dacht dat de TP-Link misschien overbelast is ofzo (memory leak?).
Clients kiezen waar ze mee verbinden, niet andersom. Kunnen zien waar je mee verbindt is alleen handig bij troubleshooting. Bovendien kun je prima zien waar je mee verbindt als je naar BSSID (AP MAC adres) kijkt ipv SSID. Dat is zelfs hoe je het hoort te doen.
De laptops in huis kiezen ook vaak het verkeerde wifi punt. Dat merk je wel direct in de reactie snelheid. Als ik dan handmatig naar het juiste AP verbind, gaat het beter.

Daarom dacht ik ook dat deze Tenda een handig product kon zijn. Ik was in de veronderstelling dat 'mesh' ervoor zou zorgen dat automatisch het meest efficiente AP gekozen wordt.

Misschien kan ik het ding boven op zolder toch beter in repeater mode zetten met hetzelfde SSID?
Wat heb je exact op zolder staan?

In ieder geval heb je nu waardeloze instellingen waarbij je zeker weet dat je niet goed zult roamen; met verschillende SSID's zullen clients alleen overschakelen als je het handmatig doet, terwijl als alles goed ingesteld is zullen alle clients van de laatste ~10 jaar netjes roamen voordat de verbinding wegvalt als je AP's wel herkenbaar onderdeel van zelfde netwerk zijn.

Je wilt in ieder geval identiek hebben:
- SSID
- PSK (wachtwoord)
- Security (WPA en/of WPA2 (en ja, WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2))
- Encryption (TKIP en/of CCMP/AES)
- IP subnet

Verder wil je bij een AP de kanalen anders en niet-overlappend hebben in beide banden. Als het een repeater is moet je helaas wel zelfde kanaal gebruiken in de band waarmee de repeater werkt.

Als ik het zo lees heb je twee, mogelijk drie losse problemen:
1) probleem met je bedrade verbinding die voor packetloss bij Netflix zorgt
2) brakke instellingen waardoor geen client zal roamen.
3) repeater op zolder? repeaters moeten niet op plek met slechte dekking staan, maar exact halverwege tussen AP en waar het slecht is. Als dat ding echt een repeater is, staat het hoogstwaarschijnlijk op een slechte plek.

Oslik blyat! Oslik!

• Rolandow
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee. Om de laatste dingen nog even te beantwoorden:

1) zou kunnen.. dit is wel te testen denk ik, dus daar ga ik achteraan.
2) ik zal het SSID van mijn AP op zolder hetzelfde maken als beneden
3) hij staat nu niet als repeater ingesteld. Ik heb hem met draad verbonden aan het netwerk, en ingesteld als access point. Als ik hem als access point ingesteld laat, maar dan met alle dingen die je bij identiek hebt opgenoemd, zou roaming dus beter moeten gaan? De wifi channels had ik wel al eens geoptimaliseerd.

Misschien zijn punt 2 en 3 dus wel op te lossen op deze manier. Thanks!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rolandow schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:43:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee. Om de laatste dingen nog even te beantwoorden:

1) zou kunnen.. dit is wel te testen denk ik, dus daar ga ik achteraan.
Inderdaad. Het maakt je WiFi-situatie er in ieder geval niet overzichtelijker op als er ook al twijfel is over de internetverbinding zelf.
2) ik zal het SSID van mijn AP op zolder hetzelfde maken als beneden
SSID, maar ook PSK (wachtwoord), security en encryption, anders werkt het alsnog niet goed.
3) hij staat nu niet als repeater ingesteld. Ik heb hem met draad verbonden aan het netwerk, en ingesteld als access point. Als ik hem als access point ingesteld laat, maar dan met alle dingen die je bij identiek hebt opgenoemd, zou roaming dus beter moeten gaan? De wifi channels had ik wel al eens geoptimaliseerd.
Het zou zeker beter moeten kunnen. Wederom, welk apparaat hebben we het hier exact over?

Oslik blyat! Oslik!

• Rolandow
dion_b schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:42:
Het zou zeker beter moeten kunnen. Wederom, welk apparaat hebben we het hier exact over?
Een Dymond WR03. Ik heb net de Yeelights omgezet en ben nu de SSID en de rest gelijk aan het maken. Volgens mij een ding van de action, maar ik moet zeggen, er zitten best wat mogelijkheden op. Hij heeft wel DFS op de 5ghz. Ik kan ook de channel band op 20, 40 of 80 Mhz zetten. Moet deze ook gelijk zijn aan mijn router beneden, of juist verschillend om zo storing op elkaar te voorkomen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rolandow schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:50:
[...]

Een Dymond WR03. Ik heb net de Yeelights omgezet en ben nu de SSID en de rest gelijk aan het maken. Volgens mij een ding van de action, maar ik moet zeggen, er zitten best wat mogelijkheden op. Hij heeft wel DFS op de 5ghz. Ik kan ook de channel band op 20, 40 of 80 Mhz zetten. Moet deze ook gelijk zijn aan mijn router beneden, of juist verschillend om zo storing op elkaar te voorkomen?
Als hij DFS heeft kun je hogere kanalen (52 of hoger) kiezen, dan heb je nul kans op verstoring met je AP beneden. Ik zou kanaal 100 in principe als eerste voorkeur aanraden, icm 80MHz kanaalbreedte boven en beneden.

Kun je max kanaal 48 kiezen dan heeft hij alsnog geen DFS. Wat je dan kunt doen:
1) sowieso ander kanaal tussen 36 en 48 kiezen, waarbij de ene op 36 of 40 (voorkeur: 40) en de ander op 44 of 48 (geen specifieke voorkeur).
2) test wat beter werkt: 40MHz of 80MHz kanaalbreedte. Als je veel verkeer hebt boven en beneden tegelijk, dan werkt beide 40MHz het beste. Heb je zelden verkeer boven en beneden tegelijk, dan haal je met 80MHz beste performance.

Oslik blyat! Oslik!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 13:23
Hier ook Tenda Mesh mw 6 gebruiker ook 3 stuks heel blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
Ik kan wel 100 kiezen, maar dit kan alleen voor de 5Ghz wlan. Bij 2.4 heb ik bij Channel geen DFS staan, en gaan de channels ook niet zo ver.

Op zich gaat het roamen volgens mij nu al een stuk beter. Maar ik zal dit eens op 100 zetten en kijken wat er gebeurt. Voor mijn begrip; heeft dit als nut dat ze dan minder in elkaars vaarwater zitten?

Ik weet wel e.e.a. van netwerken maar wifi heb ik me eigenlijk nooit in verdiept.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/I1fgRtQ.png

Pagina: 1