Rolandow schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:18:
[...]
Ik zie nu denk ik waar mijn verwarring is ontstaan. Mijn modem staat momenteel al in bridge modem, dus mijn TP Link regelt de NAT. Mijn bedoeling was om mijn Archer dus volledig te vervangen door de Tenda oplossing. Dan regelt Tenda dus de NAT en de Wifi. Het is dan wel jammer dat ik met meerdere switches moet werken om de bedrade clients van internet te voorzien.
Dat dus ja. Die Archer C8 is qua WiFi wat beperkt (maar belangrijkste beperking is geen DFS, wat je met die Tenda dingen niet gaat oplossingen), maar een prima router met gegarandeerd VEEL meer opties dan een mesh-systeem. Daar ga je zeer minimale opties vinden. Dat heeft niets met de techniek, maar alles met een behoefte om "simpel" te zijn.
[...]
Bedraad gaat wel goed, tenminste, als ik achter mijn bedrade laptop kruip heb ik nooit problemen. Mijn tv is echter ook bedraad, maar Netflix heeft de laatste tijd wel erg veel last van blokjes. Dezelfde vervormingen die ik vroeger met matige DivX films zag :-)
Ook bedraad? Dan heb je waarschijnlijk last van packet loss op de bedrade verbinding. Dat moet je eerst oplossen voordat je draadloos gaat kijken. Makkelijkste: zet modem weer in router mode, sluit TV daarop aan en kijk of het probleem verdwijnt. Zo ja: Archer C8 brak/fout ingesteld. Zo nee: ISP contacteren.
De rest zou ik moeten onderzoeken. Qua banden weet ik niet precies naar welke band mijn telefoon verbinding maakt, dus daar moet ik dan vaker naar kijken. Zou ik 5Ghz dan uit moeten schakelen?
Nee, maar voor troubleshooten is het wel handig om aparte SSID's te gebruiken. Verander de 2.4GHz bijv in $mijn_netwerk-2G, laat de 5GHz zoals het is. Je zult dan verbinding verliezen met apparaten die geen 5GHz aankunnen, dan weet je dat alvast. En je kunt zien op welke band alles verbindt.
's Ochtends of 's avonds is lastig... ik ben er overdag meestal niet :-)
Ik sta 's ochtends meestal wel thuis op, wat mij kans geeft om te kijken hoe goed m'n netwerk werkt (als het nodig is, wat gelukkig zelden het geval is). Gewoon voordat je naar het werkt vertrekt datgene proberen wat 's avonds voor problemen zorgt.
Probleem met telefoon is door het hele huis, maar zou ook wel aan mijn Xiaomi kunnen liggen die misschien begint te slijten? Heb wel meer chinese toestellen gehad die moeite hadden met overspringen of verbinding maken. Mijn Jiayu heb ik daardoor aan de wilgen gehangen; ik moest telkens wifi uit en aan zetten.
De wifi op zolder heb ik expres niet hetzelfde SSID gegeven zodat ik in elk geval kan zien wanneer hij omspringt. Maar vaak zie ik de wifi van zolder eerder in het lijstje verschijnen dan de wifi van beneden (terwijl ik beneden zit) en dan maakt hij daar ook wel eens verbinding naar. Vandaar dat ik dacht dat de TP-Link misschien overbelast is ofzo (memory leak?).
Clients kiezen waar ze mee verbinden, niet andersom. Kunnen zien waar je mee verbindt is alleen handig bij troubleshooting. Bovendien kun je prima zien waar je mee verbindt als je naar BSSID (AP MAC adres) kijkt ipv SSID. Dat is zelfs hoe je het hoort te doen.
De laptops in huis kiezen ook vaak het verkeerde wifi punt. Dat merk je wel direct in de reactie snelheid. Als ik dan handmatig naar het juiste AP verbind, gaat het beter.
Daarom dacht ik ook dat deze Tenda een handig product kon zijn. Ik was in de veronderstelling dat 'mesh' ervoor zou zorgen dat automatisch het meest efficiente AP gekozen wordt.
Misschien kan ik het ding boven op zolder toch beter in repeater mode zetten met hetzelfde SSID?
Wat heb je exact op zolder staan?
In ieder geval heb je nu waardeloze instellingen waarbij je zeker weet dat je niet goed zult roamen; met verschillende SSID's zullen clients alleen overschakelen als je het handmatig doet, terwijl als alles goed ingesteld is zullen alle clients van de laatste ~10 jaar netjes roamen voordat de verbinding wegvalt als je AP's wel herkenbaar onderdeel van zelfde netwerk zijn.
Je wilt in ieder geval identiek hebben:
- SSID
- PSK (wachtwoord)
- Security (WPA en/of WPA2 (en ja, WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2))
- Encryption (TKIP en/of CCMP/AES)
- IP subnet
Verder wil je bij een AP de kanalen anders en niet-overlappend hebben in beide banden. Als het een repeater is moet je helaas wel zelfde kanaal gebruiken in de band waarmee de repeater werkt.
Als ik het zo lees heb je twee, mogelijk drie losse problemen:
1) probleem met je bedrade verbinding die voor packetloss bij Netflix zorgt
2) brakke instellingen waardoor geen client zal roamen.
3) repeater op zolder? repeaters moeten niet op plek met slechte dekking staan, maar exact halverwege tussen AP en waar het slecht is. Als dat ding echt een repeater is, staat het hoogstwaarschijnlijk op een slechte plek.