Aansluiting subwoofer op geïntegreerde stereo-versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:25
Hallo allemaal,

Eergisteren heb ik een subwoofer gekocht als toevoeging bij mijn speakerset van B&W (685 S2) voor mijn stereo-versterker, gaat om subwoofer B&W ASW608. De versterker is een Marantz PM6006. Sinds ik voornamelijk naar orkestmuziek, opera's of orgelmuziek luister, werd mij aangeraden om deze subwoofer erbij te kopen. Nu was ik in eerste instantie uitgegaan van een aansluiting via een line in. Maar zoals op het plaatje van de versterker te zien is, heb ik die optie niet. Begrijp ik het nu goed, dat ik het geheel moet aansluiten via de wijze zoals op afbeelding 3 te zien is? Ik vraag dit, omdat mijn versterker ook een B-sectie heeft van speakeraansluitingen naast de nu gebruikte A-sectie.

Bij voorbaat dank!

1. Achterkant Marantz PM6006:
Marantz PM6006

2. Achterkant subwoofer:
B&W ASW608

3. Aansluiting subwoofer op versterker:
Aansluiting

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:13
Afbeelding 3 toont inderdaad de juiste aansluitmethode. Je zou de B speaker terminals ook kunnen gebruiken voor de subwoofer en dan speakers A+B tegelijk inschakelen.

Maar ik zou het zelf aansluiten zoals afbeelding 3.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Jag

Via B is makkelijker, hoe je niet dubbele speaker kabels in 1 aansluiting te proppen. En daarnaast kan je dan ook makkelijk sub in en uit schakelen; kan je het verschil horen :).

Technisch gezien maakt het uiteraard geen fluit uit.

• Meister Sachs
Oké, dus sectie B is toch een optie. Ik twijfelde, omdat ik niet wist dat je de secties tegelijk kon selecteren. Ik ging uit van of A of B. Helder, ik ga nadenken voor welke oplossing ik ga kiezen.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:45

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Volgens mij is de 'recorder' aansluiting achter op de versterker een uitgang, die je op de line-in van de subwoofer zou kunnen aansluiten (tenzij daar al een cassettedeck op zit). Nadeel is dan wel dat het volume daarvan niet met het volume van je reguliere speakers mee verandert, volgens mij.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 16:31
Dan draait de subwoofer altijd op maximaal volume, kijkt me niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Marcel Br schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:31:
Dan draait de subwoofer altijd op maximaal volume, kijkt me niet verstandig.
Inderdaad, een subwoofer moet je alleen via low level input aansluiten op de dedicated subwoofer pre-out op je versterker, of op de pre-out van 1 van de kanalen van je versterker, mocht deze niet over een dedicated subwoofer pre-out beschikken.

In het geval van de TS mist hij pre-outs voor zowel de speakers als subwoofer, dus kan hij de subwoofer alleen high level aansluiten (via luidsprekerkabel).

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Heb inderdaad inmiddels de subwoofer via luidsprekerkabels aangesloten. Het enige waar ik nu nog mee zit, is de instelling van "low pass frequency". Volgens de specs van de B&W 685 S2-set, hebben de satellietspeakers een frequentiebereik van -6dB bij 45Hz en 50kHz. Dat eerste getal, 45, is de "laag afval" bij -6dB? De low pass frequency moet daarop m.a.w. op ingesteld worden?

Edit: Hm, volume speaker op de achterkant subwoofer stond op '9 uur' (handleiding van B&W) en de low pass frequency stond op 45. Dan wordt de subwoofer niet ingeschakeld. Vervolgens heb ik de volume op zo'n '14 uur' gezet en de low pass frequency op zo'n 120. Subwoofer schakelt op deze combinatie wel in. Jeetje, is toch wel een beetje acadabra voor mij op dit moment. Ik wil namelijk niet teveel bas, subwoofer is echt bedoeld voor ondersteuning. Iemand tips voor wat een goede verhouding is?

[ Voor 39% gewijzigd door Meister Sachs op 07-09-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
In de praktijk vraag ik me af of de satellietspeakers die 45Hz gaan halen. Sowieso is het met een subwoofer instellen een kwestie van proberen en luisteren. Probeer in eerste instantie een behoorlijke overlap in te stellen qua crossover frequentie op je subwoofer. Zet 'm om te beginnen eens op 80Hz.

Ga dan luisteren en zet je de crossover frequentie op je subwoofer steeds wat lager tot je gehoormatig het gewenste effect hebt. Je moet de subwoofer dan niet meer kunnen lokaliseren en ook niet apart horen, de bas moet mooi als 1 geïntegreerd geheel klinken.

Ik vermoed dat dit in jouw situatie rond de 60Hz is, maar dit is volledig afhankelijk van de akoestiek van je kamer en je persoonlijke voorkeur voor basweergave.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
pporrio schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:05:
In de praktijk vraag ik me af of de satellietspeakers die 45Hz gaan halen. Sowieso is het met een subwoofer instellen een kwestie van proberen en luisteren. Probeer in eerste instantie een behoorlijke overlap in te stellen qua crossover frequentie op je subwoofer. Zet 'm om te beginnen eens op 80Hz.

Ga dan luisteren en zet je de crossover frequentie op je subwoofer steeds wat lager tot je gehoormatig het gewenste effect hebt. Je moet de subwoofer dan niet meer kunnen lokaliseren en ook niet apart horen, de bas moet mooi als 1 geïntegreerd geheel klinken.

Ik vermoed dat dit in jouw situatie rond de 60Hz is, maar dit is volledig afhankelijk van de akoestiek van je kamer en je persoonlijke voorkeur voor basweergave.
Oké, dan ga ik dit eens rustig proberen. Dit maakt al iets meer "sense' lol.

Edit: 80Hz klinkt al een stuk subtieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
[b]alexander1685 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:08:[
Oké, dan ga ik dit eens rustig proberen. Dit maakt al iets meer "sense' lol.

Edit: 80Hz klinkt al een stuk subtieler.
Je hoort het vanzelf:
- Staat de crossover frequentie te laag, dan hoor je een "gat" in de basweergave. Je satellietspeakers zijn dan tot het gaatje gegaan en kunnen geen lagere freqentie meer weergeven. De subwoofer had het hier (met enige overlap) al over moeten nemen van de satellietspeakers.

- Staat de crossover frequentie te hoog, dan wordt de bas erg overheersend en klinkt het niet meer als 1 geheel. Dit krijg je ook als het volume van je subwoofer te hoog staat. Dan gaat het "boemen" i.p.v. dat je een strakke basweergave hebt.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
pporrio schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:21:
[...]

Je hoort het vanzelf:
- Staat de crossover frequentie te laag, dan hoor je een "gat" in de basweergave. Je satellietspeakers zijn dan tot het gaatje gegaan en kunnen geen lagere freqentie meer weergeven. De subwoofer had het hier (met enige overlap) al over moeten nemen van de satellietspeakers.

- Staat de crossover frequentie te hoog, dan wordt de bas erg overheersend en klinkt het niet meer als 1 geheel. Dit krijg je ook als het volume van je subwoofer te hoog staat. Dan gaat het "boemen" i.p.v. dat je een strakke basweergave hebt.
Ah, dat is inderdaad wat me af en toe nog opviel, subtieler geluid, maar soms met een soort van 'boem'-effect. Bedankt voor de heldere uitleg. Heb ik mooi het weekend om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Precies, gewoon lekker op je gemak met meerdere stukken muziek gaan uitproberen. Is ook gewoon leuk om te doen :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:10

Audione0

Strijdt der titanen

Kun je misschien de type speakers hier vermelden? Praat een stuk makkelijk zo met een pilske erbij :*)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1