Handmatig een swap partitie toewijzen in Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Hoi,

Ik heb hier een oude pc staan, die als router moet gaan dienen. Ik heb er nu RedHat Linux 5.2 op, maar ik weet niet zo veel van RedHat. Daarom wou ik SuSE 6.4 er op zetten (die heb ik hier toevallig liggen), maar voordat de installatie begint, moet ik handmatig een swap partitie toewijzen. Normaal gesproken gebeurd dit tijdens de installatie, maar vanwege de beperkte hoeveelhijd geheugen wil ie dus dat ik het voor de installatie doe. Nu is mijn vraag:

Hoe wijs ik handmatig een swap partitie toe? Ik heb al een bestaande swap partitie op HDA5.

tnx

Verwijderd

man swapon
man swapoff

wow net karate kit ;)

Verwijderd

En natuurlijk nog ffjes voor de zekerheid een 'mkswap /dev/hda5' :)

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 22:36

Sjonny

Fratser

Op donderdag 19 juli 2001 11:24 schreef LinuxUser het volgende:
...
maar voordat de installatie begint, moet ik handmatig een swap partitie toewijzen. Normaal gesproken gebeurd dit tijdens de installatie, maar vanwege de beperkte hoeveelhijd geheugen wil ie dus dat ik het voor de installatie doe.
what the hell bedoel je hiermee??
suse cd er in, booten en installen?
als je geen memory genoeg voor je installatie heb ... whahahah >:)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik snap het wel denk ik...

Als je weinig geheugen hebt, kan de setup niet starten. Maar als je Swap hebt natuurlijk wel. Swap toewijzen en activeren gebeurt tijdens de setup, maar ja die kun je niet starten doordat er geen swap is. Dus je moet zelf swap toewijzen.

Dat doe je als volgt:
1. Swap-partitie maken
Als je al Linux had, dan is er waarschijnlijk al een swap-partitie.

>fdisk /dev/hda

Gebruik het commando "m" voor help, en de rest spreekt hopelijk voor zich :)
Hier kun je partities aanmaken, en ook een swap-partitie (daar gaat het nou net om) als je die nog niet hebt.

2. De swap partitie indelen als swap-partitie, een soort "format c:" maar dan voor swap. Dit kan met het commando mkswap <partitie>. Met -c kun je eventueel controleren op bad blocks (kan nooit kwaad)

Voorbeeld: Stel je swap bevindt zich op hda2, gebruik:
>mkswap -c /dev/hda2

Als je niet weet waar je swap is, type: fdisk /dev/hda, druk op p <enter> en daarna op <q> enter. Je krijgt een partitie lijst en daar hoort ergens Linux Swap tussen te staan. Als die er niet staat, ga terug naar stap 1 }:O

3. De gemakkelijkste :)
Activeer de swap-partitie. Dit kan met het commando swapon <partitie>
Die partitie weet je als het goed is nog van stap 2 dus dit is een stukje cake.
Voorbeed: swap-partitie is /dev/hda2, gebruik dan:
>swapon /dev/hda2

NB: Als je daarna in setup zit, het aanmaken van swap overslaan! (heb je al gedaan), maar je moet setup wel zeggen dat je die swap gebruikt. Ivm. toevoegen aan /etc/fstab, anders heb je geen swap in je resulterende Linux install. Dus op het juiste moment op annuleren en op het juiste moment op ok drukken, alert zijn dus. Stel dat het toch niet lukt om swap te configgen zonder dat setup meteen je swap partitie onderuitveegt (her-activeert je swap, dus eerst de-activeren, setup in geheugen, te weinig mem om swapon te starten dus vuurwerk), dan kun je die achteraf ook nog instellen door hem handmatig aan het bestand /etc/fstab toe te voegen.
Voor een beginner is dit misschien nog wel het gemakkelijkste (ik neem weer ff aan dat je swap op hda2 zit):
code:
1
echo "/dev/hda2 swap     swap" >> /etc/fstab

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
ik kom er zo wel uit denk ik. Bedankt allemaal.
Pagina: 1