Toon posts:

Bijna nieuwe hdd maakt lawaai

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hai Tweakers,
Zondag heb ik mijn nieuwe pc in elkaar gezet na een jaar of twee gespaart en dingen uitgezocht te hebben. (Feessie :P) Behalve dat mijn voeding ventilator hard klinkt, wat volgens mij normaal is met de corsair Vs550, begint ook mijn hdd die, naar mijn weten, altijd uiterst voorzichtig behandeld is een beetje te tikken. Dit tikken komt alleen voor als ik dingen download en het is niet echt geratel. Af en toe komt er een serie van 10/14 tikken zoals een cherry mxred (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven) alleen dan een stukje zachter. Meer als het volume van een muisklik. Het gebeurt meestal bij het downloaden of spelen van games(dus als de hdd het druk krijgt) , en af en toe hoor ik 1 tikje uit mijn kast komen (tijdens het browsen enzovoort). Is dit normaal? Het is de Seagate Barracuda 1Tb. Ik hoorde van een aantal mensen uit mijn omgeving dat het normaal was, maar aangezien die net zo technisch aangelegd zijn als je verre voorouder met een huidje om de schouders, vraag ik het hier maar.

Alvast Bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-09-2018 21:08)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Room42 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:04:
[...]
Ja, en aan de waardes van reallocated sectors count, de seek error rate en de end-to-end error te zien, denk ik dat je disk gewoon kapot is. Ik zou snel je backup verversen (want die had je waarschijnlijk al! O-) ) en de disk voor RMA (reparatie) aanmelden bij je leverancier.
Sorry, maar dit is geen juiste interpretatie van de SMART data. Zijn reallocated sectors count en end-to-end error staan op 0 (wat prima is) en de seek error rate op deze disk is geen direct uit te lezen getal, zoals bij (bijna) alle Seagate schijven.

@TS: Beter download je de officiele tool van Seagate hiervoor (SeaTools): https://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/

Die kan die gegevens op de juiste manier interpreteren en zal je vertellen of de SMART data nog in orde zijn.

En heb je al getest of de schijf ook nog tikt als hij niet in je PC vastgeschroefd zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-09-2018 20:33 ]

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt de schijf eens loshalen om te kijken of het geen resonantie in de kast is. Controleer ook de S.M.A.R.T.-waardes om te zien of het geen defect is. Zie Check je SMART.

Maar een old-school mechanische disk maakt wel geluid, dat is normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 06-09-2018 17:51 ]

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:50:
Je kunt de schijf eens loshalen om te kijken of het geen resonantie in de kast is. Controleer ook de S.M.A.R.T.-waardes om te zien of het geen defect is. Zie Check je SMART.

Maar een old-school mechanische disk maakt wel geluid, dat is normaal.
Dat Smart waardes kan ik even proberen. Wat is resonantie?

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:19:
[...]

Dat Smart waardes kan ik even proberen. Wat is resonantie?
[google=Wat is resonantie] 8)7

Pro-tip: Je kunt tegenwoordig op bijna elk platform wel het woord selecteren en dan via een contextmenu (meestal met de rechtermuisknop of lang drukken op het woord) kiezen voor 'zoeken naar <de geselecteerde tekst>'. Instant profit! d:)b

[ Voor 34% gewijzigd door Room42 op 06-09-2018 18:22 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51

HugoBoss1985

Xenotech

Room42 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:20:
[...]

Wat is zoeken bij google? :+

@Verwijderd Die VS series zijn het laagste segment van Corsair, dus kwalitatief niet veel soeps en waarschijnlijk ook niet de stilste.

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2018 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:20:
[...]

Jah, ik bedacht me ook hoe stom dat was nadat ik het had gepost, had het even kunnen editten. Op google heb ik gevonden dat als 1 onderdeel licht trilt dat dat een luidruchtige trilling van andere onderdelen in gang zet? Klopt dit. Hoe moet dat smart waardes meten eigenlijk?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:22:
[...]

Jah, ik bedacht me ook hoe stom dat was nadat ik het had gepost, had het even kunnen editten. Op google heb ik gevonden dat als 1 onderdeel licht trilt dat dat een luidruchtige trilling van andere onderdelen in gang zet? Klopt dit. Hoe moet dat smart waardes meten eigenlijk?
Download Crystal Disk Info of HDtune.
Daar kun je ook meer mee uitlezen dan alleen SMART waardes.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2018 18:24 ]

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:22:
[...]

Ja, het komt dus gewoon neer op trillingen die je vervolgens als geluid kunt ervaren :) Dit kan van de disk zelf maar ook de kast komen. Maar net waar de juiste frequentie de grootste geluidsgolven produceert.

Dat topic wat ik linkte legt je als het goed is goed uit waar je de SMART-waardes kunt ophalen en hoe je die kunt interpreteren. Maar voel je vrij ze even hier te plakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 06-09-2018 18:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:24:
[...]

Ja, het komt dus gewoon neer op trillingen die je vervolgens als geluid kunt ervaren :) Dit kan van de disk zelf maar ook de kast komen. Maar net waar de juiste frequentie de grootste geluidsgolven produceert.

Dat topic wat ik linkte legt je als het goed is goed uit waar je de SMART-waardes kunt ophalen en hoe je die kunt interpreteren. Maar voel je vrij ze even hier te plakken.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/XdXLBrC
Hier zijn de smart waarden. Lijkt het alsof het klopt of niet?
@Room42
@HugoBoss1985

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:47:
[...]

[afbeelding]
Hier zijn de smart waarden. Lijkt het alsof het klopt of niet?
@Evanescent
@HugoBoss1985
Ten eerste, je kunt geen HTML-pagina invoegen als afbeelding. Je moet de URL van de afbeelding zelf pakken.

Ten tweede: Zet CrystalDiskInfo even in het Engels. Dit is niet te lezen :X :D

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:11:
[...]

Ten eerste, je kunt geen HTML-pagina invoegen als afbeelding. Je moet de URL van de afbeelding zelf pakken.

Ten tweede: Zet CrystalDiskInfo even in het Engels. Dit is niet te lezen :X :D
@Room42 https://imgur.com/11OCwjF Kan je hem zo wel openen? Nu staat het in het engels.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 20:01 ]

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:56:
[...]

@Evanescent https://imgur.com/11OCwjF Kan je hem zo wel openen? Nu staat het in het engels.
Ja, en aan de waardes van reallocated sectors count, de seek error rate en de end-to-end error te zien, denk ik dat je disk gewoon kapot is. Ik zou snel je backup verversen (want die had je waarschijnlijk al! O-) ) en de disk voor RMA (reparatie) aanmelden bij je leverancier.

edit:
I stand corrected. Zie de reactie van @Cpt.Morgan hieronder :)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 06-09-2018 20:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Room42 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:04:
[...]
Sorry, maar dit is geen juiste interpretatie van de SMART data. Zijn reallocated sectors count en end-to-end error staan op 0 (wat prima is) en de seek error rate op deze disk is geen direct uit te lezen getal, zoals bij (bijna) alle Seagate schijven.

@TS: Beter download je de officiele tool van Seagate hiervoor (SeaTools): https://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/

Die kan die gegevens op de juiste manier interpreteren en zal je vertellen of de SMART data nog in orde zijn.

En heb je al getest of de schijf ook nog tikt als hij niet in je PC vastgeschroefd zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-09-2018 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:32:
[...]

Nee, dat moet ik nog proberen. Maar aangezien het nodige schoolwerk staat te wachten om door mijn pen onder handen genomen te worden, wordt dat even iets wat ik morgen moet proberen. Die Seatools doe ik morgen dan ook, als door het verwijderen van de hdd uit de kast het tikken nog niet opgelost is. Als de reden van het tikken het mounting systeem is, is er dan een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat het getik ophoudt? Ik heb dingen gelezen als een rubbertje of zoiets maar een confirm van een tweaker is altijd fijn :)

@Room42 Dank voor de verwijzing naar dit antwoord, was even in paniek of ik nu een halve tweakers oorlog had geschapen. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 20:41 . Reden: PANIEK ]

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:38:
[...]

@Evanescent Dank voor de verwijzing naar dit antwoord, was even in paniek of ik nu een halve tweakers oorlog had geschapen. :X
Op Tweakers niet, hoor! Hier is het geen schande om even fout te zitten, je wordt er dan snel genoeg op gewezen ;) Leer je alleen maar van.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 06-09-2018 23:47 ]

Pagina: 1