Buitenlamp met zonnecellen voeden via een adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Beste Electronica liefhebbers,
Zelf ben ik veelal actief in de groepen die netwerk-gerelateerd zijn, omdat daar op dit moment mijn grootste interesse ligt. Vroeger ben ik echter elektrotechnisch geschoold, dus heb ook zeker affiniteit met weerstanden, condensatoren e.d. Echter heb ik nu een uitdaging waarvoor ik hulp nodig heb.
Vorig jaar hebben wij in het najaar een buitenlamp gekocht. Deze moet bij het thuiskomen in het donker wat licht geven om makkelijk het sleutelgat te kunnen vinden. Omdat de lamp niet veel zal branden is gekozen voor een lamp met zonnecellen, de Philips myGarden Greenhouse-wandlamp. De lamp heeft ons echter teleurgesteld in de winter: in het daglicht wordt hij onvoldoende opgeladen, met als gevolg dat hij helemaal geen licht heeft gegeven op de momenten waar hij voor was opgehangen. Nu merk ik dat de avonden al weer op tijd donker worden, en dus moet ik met de lamp aan de slag. Omdat de lamp te duur was in aanschaf, wil ik hem niet vervangen maar gaan voeden vanuit het lichtnet.
Intern zit er in de lamp een 3,7 volt Li-ion 2200mAh accu, typenr. 17825/30/16 (link naar manual van lamp). Deze wil ik overbruggen met een voeding uit een adapter. Echter vind ik nergens een adapter die 3,7 (of een paar tienden meer of minder) geeft. Wel 3 volt, maar is dat niet te weinig? Ik heb ook bij Conrad gekeken naar zelfbouw printjes, maar kon die niet vinden (komt ook door mijn niet zo goede zoek skills op de website van Conrad).
Wie van jullie heeft de gouden tip om de accu te vervangen door een permanente voeding van deze lamp? Alvast bedankt!

Edit: ik zie dat ik schrijf dat ik de accu wil overbruggen. Dat is niet juist, ik wil de zonnecellen en accu vervangen door een adapter.

[ Voor 3% gewijzigd door GEi op 06-09-2018 17:16 ]

Beste antwoord (via GEi op 10-09-2018 15:35)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 22:39
Een USB voeding / telefoon lader, en daar twee diodes mee in serie zetten levert 5 - 2x 0.6 = 3,8V

Diodes kunnen gewoon 1n4007 of iets in die richting zijn.

Repareren doe je zo.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
Een Li-ion heeft ongeveer een voltage tussen de 3,2v (leeg) en 4,2 volt (vol). Alles in die range moet werken qua adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je wilt dus helemaal geen acculader, maar alleen een voeding van die spanning EN voldoende vermogen. Die adapter van Conrad zou hooguit een beetje zwakker licht geven. Maar heb je niet ergens een afgedankte adapter liggen van een kapot apparaat dat toevallig ongeveer hieraan beantwoordt? Til er niet te zwaar aan als de spanning iets lager is, voldoende vermogen is het belangrijkst.

Wat je ook kan doen, is alleen in de donkere tijd van het jaar het op lading houden van de accu laten doen door parallel hieraan een passende adapter te zetten.
Is dit misschien iets? https://www.ledscherp.nl/...rten/lithium-ion-opladers
Met eventueel een sperdiode ertussen kun je die gewoon permanent laten zitten en hem alleen in de donkere tijden van het jaar inschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 08-09-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon even een printje bij AiE bestellen welke geschikt is voor het opladen van een li-ion accu...

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dgq8ex5

bijvoorbeeld

eventueel ism een simpele tijdklok om de laadcycle elke dag te beperken tot 3uren? :-)

[ Voor 63% gewijzigd door SMSfreakie op 08-09-2018 12:03 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
SMSfreakie schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:00:
gewoon even een printje bij AiE bestellen welke geschikt is voor het opladen van een li-ion accu...

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dgq8ex5

bijvoorbeeld
Deze optie kwam ook in mij op om te vermelden, maar ik zie er niet meteen voordelen in. De batterij die eigenlijk geen functie meer heeft blijft de hele tijd opgeladen. Is dat het dan niet logischer om de batterij te verwijderen en de adapter rechtstreeks aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lennyz schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:05:
[...]

Deze optie kwam ook in mij op om te vermelden, maar ik zie er niet meteen voordelen in. De batterij die eigenlijk geen functie meer heeft blijft de hele tijd opgeladen. Is dat het dan niet logischer om de batterij te verwijderen en de adapter rechtstreeks aan te sluiten?
zou kunnen.. maar als de batterij de lamp (indien goed opgeladen) wel lang genoeg kan laten branden zou je de adapter als "extra" voeding kunnen toepassen naast het paneeltje..
of zelfs een extra paneeltje ipv een netvoeding

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 22:39
Een USB voeding / telefoon lader, en daar twee diodes mee in serie zetten levert 5 - 2x 0.6 = 3,8V

Diodes kunnen gewoon 1n4007 of iets in die richting zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tenminste, de 1N4007 kan maximaal 1A hebben, daar moet je niet bovenuit komen.
Overigens hoeven het volgens mij geen twee te zijn, eentje volstaat.

Edit:
Ik realiseer me dat de twee diodes ook bedoeld zijn voor het iets verlagen van de spanning en dan is twee stuks een goed advies. Als je in of vlakbij een grote of middelgrote stad woont, de voorgestelde diode is een dusdanig algemeen type dat hij zowat in elke elektronicawinkel te koop is.

[ Voor 52% gewijzigd door Techneut op 10-09-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik zit nu op het spoor van @Sine (daarom ook bij zijn reactie 'Beste antwoord' aangegeven). Een oude telefoonoplader heb ik nog wel liggen. De dioden kom ik ook wel aan, zij het tegen een hoofdprijs als ik ze niet thuis kan vinden, gezien de in verhouding erg hoge verzendkosten :9 .Dank allemaal.
Pagina: 1