Vraag

• Skoppie426
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb momenteel een 2-bay Synology NAS met basic setup: 3TB + 6TB.
Ik wil een nieuwe 4-bay Synology NAS (DS918+) kopen, om daarin een SHR volume te steken (3 + 6 + 6).
Met 1 extra schijf levert me dat dan geen extra capaciteit op, maar wel redundantie.

De vraag is nu hoe ik dit kan doen zonder dataverlies. Ik heb harde schijven in PC en laptop enz. om alle data op de 3TB schijf tijdelijk onder te brengen, maar niet genoeg voor de data op de 6TB schijf.

De enige manier die ik kan bedenken zou me nog een extra 6TB schijf kosten (wat ik momenteel niet nodig heb). Dit drijft de kost van dit projectje op natuurlijk...

Methode met extra schijf:
  1. 3TB schijf leegmaken
  2. Nieuw SHR volume maken met de lege 3TB schijf + de twee nieuwe 6TB schijven. Capaciteit: 9TB
  3. 6TB van oude schijf verhuizen naar nieuw volume
  4. Oude 6TB schijf toevoegen aan SHR volume
Kan iemand een betere manier bedenken, die me geen 6TB schijf kost die ik (nog) niet wil?

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je 1 6TB toevoegen en dan een R1 met de andere 6TB maken:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=24861

Dan heb je redundantie voor die 6TB, alleen hangt je 3TB er dan nog wel los bij.

• Skoppie426
wagenveld schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:38:
Volgens mij kun je 1 6TB toevoegen en dan een R1 met de andere 6TB maken:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=24861

Dan heb je redundantie voor die 6TB, alleen hangt je 3TB er dan nog wel los bij.
Dat zou inderdaad moeten lukken. Maar dan heb ik wel weer twee volumes ipv 1 grote. En wordt het miserie als ik het wil uitbreiden. :/

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Volgens mij kun je op een Synology ook een single disk SHR volume aanmaken. Dus dan wordt de volgorde:

1. Nieuwe 6 TB in 4-bay NAS stoppen, single disk SHR volume aanmaken (6 TB opslag, zonder redundantie)
2. Oude 6 TB schijf met basic volume toevoegen aan 4-bay NAS
3. Data kopieren van oude basic volume 6 TB schijf naar 6 TB SHR volume
4. Oude 6 TB schijf leegmaken, formateren en toevoegen aan SHR volume (nu heb je nog steeds 6 TB opslag, maar met redundantie)
5. De data van de 3 TB schijf overzetten naar PC/laptop
6. De 3 TB schijf toevoegen aan 4-bay NAS
7. De 3 TB schijf leegmaken, formateren en toevoegen aan SHR volume (nu heb je 9 TB opslag met redundantie)
8. Data van PC/laptop terugzetten naar SHR volume

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-09-2018 20:17 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zelf een poosje gedraaid met verschillende hdd's door elkaar (6 hdd array), ik zou het niet aanraden. Doordat er wat snelheidsverschil tussen de schijven zit (?) zaten ze constant te ratelen bij mij.

• Skoppie426
Cpt.Morgan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:16:
Volgens mij kun je op een Synology ook een single disk SHR volume aanmaken. Dus dan wordt de volgorde:

1. Nieuwe 6 TB in 4-bay NAS stoppen, single disk SHR volume aanmaken (6 TB opslag, zonder redundantie)
2. Oude 6 TB schijf met basic volume toevoegen aan 4-bay NAS
3. Data kopieren van oude basic volume 6 TB schijf naar 6 TB SHR volume
4. Oude 6 TB schijf leegmaken, formateren en toevoegen aan SHR volume (nu heb je nog steeds 6 TB opslag, maar met redundantie)
5. De data van de 3 TB schijf overzetten naar PC/laptop
6. De 3 TB schijf toevoegen aan 4-bay NAS
7. De 3 TB schijf leegmaken, formateren en toevoegen aan SHR volume (nu heb je 9 TB opslag met redundantie)
8. Data van PC/laptop terugzetten naar SHR volume
Helaas kan je de schijf van 3TB niet meer toevoegen. Synology knowledgebase: The capacity of the drive you wish to add must meet one of the following conditions: larger than the largest drive in the storage pool or equal to any of the drives in the storage pool.

Dus de enige manier om de 3TB schijf te kunnen gebruiken is om hem onmiddelijk bij de start te gebruiken.

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 16-08 17:35
Landerro50 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:19:
[...]

Helaas kan je de schijf van 3TB niet meer toevoegen. Synology knowledgebase: The capacity of the drive you wish to add must meet one of the following conditions: larger than the largest drive in the storage pool or equal to any of the drives in the storage pool.

Dus de enige manier om de 3TB schijf te kunnen gebruiken is om hem onmiddelijk bij de start te gebruiken.
Mmmm daar heb ik overheen gelezen inderdaad... Je zou het kunnen oplossen door het initiele SHR volume te maken met 1x 6TB en 2x 3TB disks... Dan hoef je iig geen 6 TB er bij te kopen, maar slechts een extra 3 TB disk. Dat scheelt iig veel in de kosten. En als je dan je 2e 6 TB er bij plaatst heb je ineens 12 TB beschikbaar,

Edit: afhankelijk van hoe vol die 6 TB disk staat zou je zelfs een extra 1 TB of 2 TB kunnen gebruiken in plaats van de tweede 3 TB....

[ Voor 26% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-09-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoppie426
Bedankt voor de hulp. Ik heb het over mijn hart gekregen om redelijk wat data te wissen (oa series die ik reeds bekeken heb). Samen met de opslag die ik nog heb (pc, laptop, externe) zal ik geraken zonder extra disks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Laatst online: 22:13
Als je je data tijdelijk op je pc kan opslaan van de 3tb. Dan kan je in je nieuwe nas 3+6+6 shr maken. Wat netto 9tb is. Dus 3+6 in nieuwe nas.. data van oude 6tb naar nieuwe nas..

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:12
Dat gaat helaas niet werken. SHR met een 3 TB en een 6 TB disk geeft een effectieve ruimte van 3 TB dus onvoldoende om de data van de 6 TB disk te verplaatsen.
Pagina: 1