Offertevraag wordt niet gehonoreerd ..."Regioverdeling"?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48
Bij een bedrijf net hier over de grens willen ze me geen offerte maken voor wat werkzaamheden aan ons huis wegens
Door bepaalde afspraken met onze leveranciers met betrekking tot regio-verdeling, werden we genoodzaakt om een beperkte werkregio in te voeren.
Deze regio omvat Belgisch Limburg, Vlaams Brabant en een deel van de Antwerpse Kempen.
Nu breekt mijn klomp. Dit is toch letterlijk kartelvorming?

https://www.bma-abc.be/nl/kartels
Een verboden overeenkomst of onderling afgestemde feitelijke gedraging tussen ondernemingen kan bijvoorbeeld betrekking hebben op prijsafspraken, productiebeperkingen, het uitsluiten van een nieuwkomer of het onderling verdelen van markten of klanten.

https://www.acm.nl/nl/ond...n/voorbeelden-van-kartels
Kartelafspraken zijn verboden
Een kartel is een afspraak tussen bedrijven om niet met elkaar te concurreren. Bijvoorbeeld door hogere prijzen te vragen of afzetgebieden te verdelen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Waarom vraag je het niet aan de ACM?

Voorbeeldje van ACM:
Klantverdeling bij wasserijen
Verschillende wasserijen van bedlinnen en bedrijfskleding verdeelden klanten onder elkaar. Dat ging naar regio. Klanten van buiten de regio werden doorverwezen naar de wasserij in hun eigen regio. De wasserijen spraken ook af dat ze niet aan actieve klantenwerving deden of op eigen initiatief offertes uitbrachten buiten de regio.

De ACM heeft dit kartel opgespoord, beëindigd en boetes opgelegd van in totaal 12,5 miljoen euro.
7/13 Concurrenten uit Nederland en België spreken af dat ze alleen binnen de eigen landsgrenzen zaken doen. Is dit een kartel?
Ja. Marktverdeling langs landgrenzen is nog steeds marktverdeling en dus een kartel. Alle Europese lidstaten hebben een kartelautoriteit die zulke kartels kan bestraffen. Ook de Europese Commissie treedt op tegen kartels.
Melden dus.

[ Voor 112% gewijzigd door armageddon_2k1 op 06-09-2018 14:45 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Samsung mag wel een adviesprijs op zn tv's zetten en niet leveren aan retailers die dit voor een andere prijs verkopen. De Mediamarkt en de coolblue morgen echter niet samen beslissen dat ze x bedrag gaan vragen voor de bepaalde producten.

Zo werkt het volgens mij...

Verwijderd

Zeker!

Dit mag echt absoluut niet.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit klinkt inderdaad als een typisch voorbeeld van een kartel (zie vb 8/13 van de kartelcheck). Of het ook een verboden kartel is, kun je als leek / particulier eigenlijk niet zelfstandig inschatten aangezien er situaties zijn waar dergelijke afspraken wel toegestaan zijn (als er bv maar een beperkt aantal bedrijven meedoen en een beperkte omzet halen, of als die bedrijven maar een klein deel van de markt in handen hebben).

Je zou er eens een melding van kunnen maken bij de ACM, maar ondertussen zou ik gewoon andere bedrijven benaderen voor een offerte ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Limbeckx schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:43:
Samsung mag wel een adviesprijs op zn tv's zetten en niet leveren aan retailers die dit voor een andere prijs verkopen. De Mediamarkt en de coolblue morgen echter niet samen beslissen dat ze x bedrag gaan vragen voor de bepaalde producten.

Zo werkt het volgens mij...
Dat eerste mag ook niet. Het is een adviesprijs. Verplichte verkoopprijs kennen we niet in NL.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dit lijkt me een beter onderwerp voor SF. :)

WVB >>> SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• psy
Ik heb natuurlijk een aantal andere offertes opgevraagd, maar dit was de enige van over de grens. Het verbaast me echt, omdat het zeker hier in Limburg uiterst gebruikelijk is om ook even over de grens te informeren naar de prijs. Of het nou Duitsland of België is, de landsgrenzen zijn hier wat dat betreft normaal totaal niet relevant.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:09
Probeer t eens bij de concurrent in belgie van die belg kijken wat die zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:21

LankHoar

Langharig tuig

psy schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:07:
Ik heb natuurlijk een aantal andere offertes opgevraagd, maar dit was de enige van over de grens. Het verbaast me echt, omdat het zeker hier in Limburg uiterst gebruikelijk is om ook even over de grens te informeren naar de prijs. Of het nou Duitsland of België is, de landsgrenzen zijn hier wat dat betreft normaal totaal niet relevant.
Al gemeld bij de ACM? Lijkt me belangrijk :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:59
Dit is heel gebruikelijk, helaas.

Wil je iets bestellen van merk X, de website met van X je door naar leverancier Y.
Met leverancier Y heb je slechte ervaringen, dus probeer je het bij leverancier Z. Leverancier Z weigert te leveren buiten eigen land vanwege afspraken met X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
LankHoar schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:19:
[...]

Al gemeld bij de ACM? Lijkt me belangrijk :)
Ja, gisteren gemaild. Ik hoopte nog op een reactie van het bedrijf, maar niet meer gekregen. Dus toch maar de ACM en de belgische tegenhanger gemaild.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
Na wat gepingpong tussen de belgische BMA, de ACM en de ECC Nederland die allemaal naar elkaar doorvewezen, heeft de ACM dan toch gezegd dat ze er naar zouden kijken.
Maar dat is dan wel ook het laatste wat ik ervan zal horen. Nuja, ik heb gedaan wat ik kon zullen we maar zeggen.

info@acm.nl
to me

Helaas kunnen wij u niet telefonisch bereiken. Daarom ontvangt u van ons antwoord per email. U doet melding van marktverdelingsafspraken door leveranciers van rolluiken waardoor een bedrijf waarvan u een offerte wilde u niet als klant aannemen. Tevens geven ze aan dat een andere reden is dat u in Nederland woont.

Uw signaal raakt eigenlijk twee zaken. 1. Mogelijk verboden (verticale) afspraken van de leverancier met andere leveranciers en met bedrijven (afnemers) in Belgie (en andere EU landen?). En 2 in de nabije toekomst een mogelijk overtreding van Geoblocking. Laatste stand van zaken over deze wetgeving vindt u o.a. hier: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35046

Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw signaal bij ons te melden. Maar ACM kan niet zomaar zeggen of er sprake is van een overtreding van de Mededingingswet. Hiervoor is eerst onderzoek nodig.

Uw melding is doorgestuurd naar de afdeling die signalen beoordeelt. Voor ACM is het erg belangrijk dat u uw vragen, klachten en tips meldt. ACM gebruikt uw melding om overtredingen op te sporen en om te zien of er marktproblemen zijn.

Laat ACM mij weten of zij in actie komt na mijn melding?
Nee, dat doet ACM niet. ACM kijkt naar alle meldingen die binnenkomen om te bepalen of we ergens onderzoek naar gaan doen of niet. En als we onderzoek gaan doen, laten we dat niet weten. Dit kan een eventueel onderzoek namelijk ongunstig beïnvloeden.

ACM geeft prioriteit aan verticale afspraken als de negatieve effecten groter zijn dan de positieve effecten. Meer hierover kunt u lezen in ons document 'Toezicht ACM inzake verticale overeenkomsten':
https://www.acm.nl/nl/pub...verticale-overeenkomsten/

Wat kunt u doen?
Wij kunnen bedrijven niet dwingen zaken met u te doen.

Informatie over verticale afspraken
Ondernemers maken voortdurend afspraken met hun leveranciers en afnemers. Deze afspraken gaan over de voorwaarden voor de koop, verkoop of doorverkoop van producten. Vaak zijn verticale afspraken positief voor de concurrentie tussen ondernemingen en voor de consument. Consumenten hebben er baat bij als verticale afspraken leiden tot betere service of nieuwe aanbieders op de markt. Sommige verticale afspraken kunnen schadelijk zijn voor de consument en de concurrentie verstoren. Dit soort afspraken kunnen ook zorgen voor minder keuzes of hogere prijzen voor consumenten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• psy
De ACM heeft mij toch weer teruggebeld, zij hebben contact gehad met dat bedrijf en uitgelegd dat zij bevoegd zijn om hierover iets te zeggen als ACM, en dat zij in overtreding waren (ik had dus gelijk :> ). De directeur was hier niet van op de hoogte en was "erg geschrokken" van dat feit. Zo'n telefoontje doet wonderen.

Ik kon opnieuw contact met hen opnemen voor een nieuwe offerte. Dat is inmiddels niet meer nodig maar soit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

psy schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:10:
Ik kon opnieuw contact met hen opnemen voor een nieuwe offerte.
Begrijp ik nu goed dat de ACM heeft doorgegeven dat jij degene was die de melding maakte? Lijkt me niet echt professioneel :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
LankHoar schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:41:
[...]

Begrijp ik nu goed dat de ACM heeft doorgegeven dat jij degene was die de melding maakte? Lijkt me niet echt professioneel :|
Nee, het initiatief ligt bij mij. ACM heeft niet doorgegeven wie de melder was, maar dat bedrijf weet echt wel om wie het gaat als ze hun mailbox even doorzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
En de leverancier van dat bedrijf? Dat is de instigator eigenlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:41:
[...]

Bedrijf kan waarschijnlijk wel raden wie de melding doorgegeven heeft: ik heb ook eens anoniem melding gedaan bij zo'n instantie en een paar dagen later ging mijn telefoon af en werd ik bedreigd door de eigenaar van de winkel, waar de melding over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:18:
[...]

Bedrijf kan waarschijnlijk wel raden wie de melding doorgegeven heeft: ik heb ook eens anoniem melding gedaan bij zo'n instantie en een paar dagen later ging mijn telefoon af en werd ik bedreigd door de eigenaar van de winkel, waar de melding over ging.
Gesprek opgenomen? Ik heb standaard call recorder aanstaan, en zou in zulke gevallen nog een extra melding maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:10:
De ACM heeft mij toch weer teruggebeld, zij hebben contact gehad met dat bedrijf en uitgelegd dat zij bevoegd zijn om hierover iets te zeggen als ACM, en dat zij in overtreding waren (ik had dus gelijk :> ). De directeur was hier niet van op de hoogte en was "erg geschrokken" van dat feit. Zo'n telefoontje doet wonderen.

Ik kon opnieuw contact met hen opnemen voor een nieuwe offerte. Dat is inmiddels niet meer nodig maar soit...
Ik zou toch die offerte vragen. Ik verwacht dat de buiten de regio prijs net 150% van de normale prijs is geworden..

Zodat ze 1 zich niet strafbaar maken aan kartelvorming
En 2 dat ze alle klanten buiten de regio niet als klant krijgen
Pagina: 1