Ik heb mijn watch vandaag retour gestuurd. Hoezo dan?
Laat ik beginnen met dat het een mooi apparaat is, en voor veel mensen ook een prima keuze is. De 46mm versie die ik had werkte technisch gezien perfect en zag er mooi uit. Mijn grootste probleem was dan ook de connectivity, en de mogelijkheden om het horloge te laten doen wat ik wilde. Ik heb geen ervaring met andere smartwatches, en misschien verwacht ik ook wel dingen die andere apparaten ook niet kunnen. De Galaxy watch was het net té vaak, nét niet.
Zo`n beetje alle apps die ik al gebruik op mijn S8, doen het simpelweg niet op Tizen. Er zijn wel alternatieven, maar ik wil niet mijn hele app-huishouding door elkaar gooien om mijn dagelijkse activeiten te kunnen blijven doen. Dit zal lang niet voor iedereen zo zijn, maar was het voor mij wel. Hardlopen via s-health werkt technisch gezien prima, maar het gebrek aan delen met derden en een fatsoenlijke website voos s-health zelf maakt het voor mij een probleem. Navigatie via de watch werkt op zich wel, maar grotendeels alleen via betaalde apps die maar half-duplex werken. Spotify app werkte op zich wel, maar je merkt echt dat Tizen het niet snapt op dit vlak. Voorbeeld?
Ik startte een hardlooprondje waarna de watch in een soort 'alleen hardlopen' stand ging. Binnen deze stand kun je alleen door de sportopties scrollen, zodra je uit de hardloopstand gaat wordt je training gepauzeerd. Je kunt daarna wel meteen verder als je de hardloopstand weer opent. In deze hardloopstand zit gelukkig ook een muziekbediening, maar die doet het maar half. Je merkt echt dat het een app is die maar matig
communiceert met Spotify (geen idee waar dat aan ligt) en regelmatig zie je daar een verkeerd nummer staan, of doet het vooruitspoelen het niet. Ook nadelig: je kunt het volume van spotify niet bedienen via het horloge. Verder merk je dat de metingen op het schermpje pas beginnen te lopen als de watch actief is, dus bij een automatisch scherm uit (zoals ik had) zie je nooit je echte hardlooptempo tot ~20 seconden na het aangaan van het scherm. Als je dan ook nog eens het scherm op een time-out van 15 seconden hebt staan voel je al snel een lichte vorm van frustratie. Ja, dat kun je allemaal aanpassen, maar dan zit ik na de training weer alles om te gooien. Zo kan ik nog meer voorbeelden geven van opties die het gewoon nét niet zijn voor mij.
De krasbestendigheid van de bezel (draairing) viel me ook nog op, of meer de afwezigheid daarvan. Ik had na 4 dagen normaal dragen (zitten achter een bureau, 2x sporten) al lichte gebruikssporen. Van een apparaat in deze prijsklasse verwacht ik dat die meer aan kan dan dat, zonder meteen krasjes op die mooie draairing te hebben.
[
Voor 9% gewijzigd door
henkbob op 01-10-2018 16:37
]