Hoe trap beschermen bij klussen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 14:30
Binnenkort wordt onze dakkapel vernieuwd. Mijn vriendin wil hiervoor de trap naar de zolder beschermen. Nu twijfel ik zelf over het nut hiervan, het betreft een prefab dakkapel dus ik denk dat er niet heel veel troep de zolder op hoeft. Maar misschien vergis ik me en ik ben dus op zoek naar wat mogelijk is.
De trap die naar de zolder leidt is een open trap. De trap van de begane grond naar de overloop is een dichte trap. Beiden zijn voorzien van 'halve maantjes'.
Er zijn natuurlijk van die folies die je er op kunt plakken, bijvorbeeld:
https://www.vloerprotect.com/vloerbescherming/trapbeschermer
https://www.easydek.com/nl/toepassingen/trap-afdekken
Maar met name bij de open trap lijkt me dit geen ideale oplossing. Als iemand ervaring hiermee heeft dan hoor ik het graag.

Wie kan mij advies geven over hoe de trappen het beste te beschermen zijn?
Is trapbescherming in deze situatie zinvol?

http://serve.infoteur.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 15:08
Als ik 'trap beschermen' Google dan krijg ik echt 1001 links met verschillende mogelijkheden. Waar twijfel je nog over dan?

Waarom vraag je niet of die gasten hun schoenen uit doen?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
In de bouw is het hardboard delen met tape. Maar daar gaat men ook uit van het afwerken van de trap met tapijt.

@virtualJac Mensen die met een dak en gereedschap werken vragen geen PBM (werkschoenen) te gebruiken is niet zo handig. Een dakpan op je teen doet dan wel zeer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:43
Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:58:
In de bouw is het hardboard delen met tape. Maar daar gaat men ook uit van het afwerken van de trap met tapijt.

@virtualJac Mensen die met een dak en gereedschap werken vragen geen PBM (werkschoenen) te gebruiken is niet zo handig. Een dakpan op je teen doet dan wel zeer.
Naja, als ze eenmaal op zolder zijn kunnen die schoenen wel weer aan toch?

En anders laat je ze deze aantrekken:
https://www.degros.nl/pro...2PIgkCEAQYAiABEgIaCvD_BwE

• virtualJac
@Señor Sjon Die gasten zijn 9 van de 10x gewend dat ze hun schoenen beneden uit doen en op zolder weer aan. Deed het zelf ook altijd zo. Bedoel er meer achter te komen waartegen hij zn trap wil beschermen? Werkschoenen?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Elke keer schoenen aan- en uittrekken zit niemand op te wachten.

Maar goed, je krijgt altijd wel wat gruis en andere meuk als je met een dak werkt. Gereedschapkoffers die omhoog moeten, zaag, bouwzuiger, weet ik veel wat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Stucloop. Wij hebben 3 maanden geleden dakkapel laten plaatsen, en ik heb in de kamers, gang en trap stucloop neergelegd. Met ducttape aan elkaar plakken en aan de plinten. Heeft het goed gehouden!

EDIT:
En het is ook nog redelijk waterdicht. Bij ons begon het lichtjes te regenen toen het dak open lag. Meeste water bleef erop liggen, dus konden we met handdoeken weer opdweilen. Beter dan dat het in de vloerbedekking trekt.

[ Voor 51% gewijzigd door Pazo op 06-09-2018 12:11 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
@Señor Sjon twee trappen afplakken zit niemand op te wachten. Net zo sterk argument...

En anders lekker aan de gang met karton of stucloper he. Of de bouwvakkers even bellen, ken er genoeg die dit uit zichzelf doen van tevoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

virtualJac schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:57:
Als ik 'trap beschermen' Google dan krijg ik echt 1001 links met verschillende mogelijkheden. Waar twijfel je nog over dan?

Waarom vraag je niet of die gasten hun schoenen uit doen?
Als ik ergens iets moet herstellen en ze vragen aan mij om mijn schoenen uit te doen weiger ik.

Ik moet ze aanhebben voor de veiligheid.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is het niet de verantwoordelijkheid van het bedrijf dat de klus uitvoert om ervoor te zorgen dat ze niets beschadigen en de boel netjes achterlaat?

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-05 14:02
Jellabie schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:24:
[...]

Als ik ergens iets moet herstellen en ze vragen aan mij om mijn schoenen uit te doen weiger ik.

Als ze boven zijn kunnen ze toch weer aan? Opzich niet zo'n gekke vraag als klant zijnde lijkt mij.

Pas bij mij ook een dakkapel laten vervangen. niets afgeplakt, regende ook kort, gelukkig laminaat en gelijk droog gemaakt door de heren. De vloerbedekking van de trap is nog gewoon prima. Niets te zien van beschadigingen.

Zou mij er persoonlijk niet teveel zorgen over maken.

• joep doei
Tot zo ver allemaal al bedankt voor de reacties. Ik neem in ieder geval contact op met het bedrijf dat de dakkapel gaat plaatsen. Zij hebben er natuurlijk ervaring mee. Ikzelf zie ook niet zo'n groot probleem maar de vriendin wel. Aan de slag met Stucloop lijkt tot op heden de beste manier. Meer tips en overwegingen blijven welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 08:16
tollo71 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:37:
Is het niet de verantwoordelijkheid van het bedrijf dat de klus uitvoert om ervoor te zorgen dat ze niets beschadigen en de boel netjes achterlaat?
Voorkomen is beter dan genezen soms... het kan een hoop ellende geven om achteraf zaken te verhalen natuurlijk

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:29

_Apache_

For life.

Jurgen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:10:
[...]

Voorkomen is beter dan genezen soms... het kan een hoop ellende geven om achteraf zaken te verhalen natuurlijk
Klopt, maar ik vind het wel horen bij een bedrijf dat 'netjes en professioneel' te werk gaat. Zij doen dit immers vaker en zouden hier toch wel enige handigheid in moeten hebben.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Dat easydek is wel goed spul. Blijft goed zitten. Verder gewoon vragen of werkluitjes een beetje willen oppassen. 9 van de 10 doen ze dat dan wel. Bied ze af en toe een bak koffie aan en je hebt nergens last van.

PSN - M4uSzi // -

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:55
Twee jaar geleden is hier de overloop etc opnieuw gestuct. De stucadoor had een groot oud laken/doek mee. Dat gaat erg makkelijk in de hoekjes. Blijft vanzelf liggen en neemt vocht en troep gemakkelijk op. Na afloop opvouwen en buiten uitkloppen en klaar.
Later heb ikzelf een stel oude gordijnen gebruikt, dat is mooi zware stof, je hoeft niets vast te plakken en na afloop heb je het zo opgeruimd. Uiteraard is dat niet voldoende voor veel water of hele zware dingen.

Overigens worden veel trappen in de nieuwbouw afgeleverd met bouw-bescherming. dwz dat de trap helemaal wordt ingepakt in op maat gemaakt hardboard. Bij oplevering wordt dat er pas afgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

keesheid schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:45:
[...]

Als ze boven zijn kunnen ze toch weer aan? Opzich niet zo'n gekke vraag als klant zijnde lijkt mij.
Normale vraag idd, maar nog steeds weiger ik. Wat als ik mij mistrap? Wat als ik mijn teen breek met de trap op of af te gaan? Kans is klein... Maar ze is er wel.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met een prefab dakkapel valt het heen en weer lopen wel mee. Maar toch zullen ze een aantal keer heen en weer gaan ivm spullen etc.
De meeste zooi zullen ze ook in een bigbag stoppen die een kraan eerst weg takelt, en daarna pas de dakkapel erop zetten.

Iedere keer schoenen aan en uit is natuurlijk niet te doen. Als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen zou ik hem afplakken met stucloper. Heb ik hier ook gedaan met de badkamerverbouwing. Maar dan lopen ze wel heel vaak heen en weer met spullen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Jellabie schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:24:
[...]

Zou maak ik altijd het onderscheid tussen de werklui die ik wel en niet in mijn huis wil hebben.

Natuurlijk moet je gewoon veilig je werk kunnen doen maar enige klantgerichtheid is wel op zijn plaats. Vaak gaat het antwoord gepaard met een Hollandse grote mond...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Peter86 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:49:
[...]

Zou maak ik altijd het onderscheid tussen de werklui die ik wel en niet in mijn huis wil hebben.

Natuurlijk moet je gewoon veilig je werk kunnen doen maar enige klantgerichtheid is wel op zijn plaats. Vaak gaat het antwoord gepaard met een Hollandse grote mond...
Je zou dit als opdrachtgever vanuit je veiligheidsverantwoordelijkheid (die je als particulier ook gewoon hebt) niet eens mogen vragen, die grote mond werkt meestal twee kanten op.

• joep doei
Ik heb nog even gebeld met het bedrijf dat de dakkapel komt plaatsen. Zij adviseren en systeem zoals de floorcover uit mijn startpost. Met name bij slecht weer kan dat zijn nut bewijzen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier eerder dit jaar een dakkapel laten plaatsen. Wij waren zelf verantwoordelijk voor het afplakken / beschermen van de vloer en spullen die er stonden. Zij waren verantwoordelijk voor het afplakken / beschermen van beide trappen.

Zelf dus de vloer met stuc loper afgeplakt.
Zij hebben met een plastic (plak)folie vanaf de voordeur naar de zolder alles afgeplakt. Stevig plstic waar je niet zomaar door heen gaat.

Ze liepen overigens aardig op ennaf gedurende de dag. Eerst om alle spullen boven te krijgen en daarna nog wat extra spullen die ze nodig hadden.

Let overigens ook goed op het weer! Vaak willen ze nog wel even de buienradar checken op een droog moment, voordat ze een gat maken in je dak. Helaas hadden wij de pech dat buienradar er naast zat en toen alles open en bloot lag er een flinke hoosbui over trok. Zo snel als ze konden hebben ze het dakkapel er op gehesen om de grootste schade te beperken, maar het water liep l ga de trap maar beneden. Dat hebben we gelukkig met handdoeken goed droog kunnen maken en daar is geen schade ontstaan. Helaas waren ze door het slechte weer niet in staat om op het dakkapel verser te gaan (pannen er naast terug leggen, afwatering goed afstellen, etc). Hierdoor kwamen ze een andere dag terug, maar is er water door se stucloper heen gegaan (alles werd zeiknat boven gezet voor de afwerking). Dit hebben wij nooit gezien en droog kunnen maken, dus pas bij het verwijderen van de stucloper zagen wij de waterschade. Zij waren toen al weg en hebben de schade dus niet gezien.
Wel over gebeld, maar werd afgewezen. Dit omdat in hun voorwaarde (overigens ook van te voren op geattendeerd), dat schade door weersomstandigheden zijn uitgesloten.
Gelukkig wel op de inboedelverzekering kunnen verhalen, maar wellicht kan je (mocht het regenen) hier tijdig op anticiperen.

Verder heel tevreden over het geleverde werk en kwaliteit! Jammer van het weer, maar daar hebben zij ook geen invloed op.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
een open trap kun je het makkelijkst beschermen, gewoon een stuk stucloper om de tredes vouwen en aan de onderkant vasttapen.

Gesloten trap misschien idd zo'n folie gebruiken. Of als het een trap met tapijt betreft, gewoon de stucloper door het tapijt heen vastnieten aan de trap.

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 15:00
Hier ligt momenteel primacover op trap en vloer ivm verbouwd badkamer. Zelfklevend en een laag die beschermt tegen vocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:31
keesheid schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:45:
[...]

Het mag simpelweg niet, Arbo en PBM’s zijn er niet voor niets

Ik weiger het ook hoor, dan maar niet aan het werk op het adres, genoeg ander werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:52
toen ze mijn dakkapel gingen plaatsen geen prefab maar op de traditionele manier had ik ook op mijn trap stucloper liggen

tot dat 1 van de bouwvakker zijn tacker spijkermachine van boven naar beneden liet pleuren dan heeft stucloper ook geen nut kan ik je vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
FabianGTI schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:44:
[...]

Het mag simpelweg niet, Arbo en PBM’s zijn er niet voor niets

Ik weiger het ook hoor, dan maar niet aan het werk op het adres, genoeg ander werk :)
Precies dit. Ook als je op de trap naar boven loopt kan er wat gebeuren.

Je kan bijvoorbeeld met je gereedschapskoffer ergens tegenaan stoten waardoor het slotje het begeeft of open schiet en je voet kennis maakt met een vuistje (zware hamer, voor de leken). Dan weet je zeker dat je de rest van de dag niet meer zo vlot omhoog loopt.

PBM's moeten tijdens alle werkzaamheden verplicht gedragen worden. Het omhoog sjouwen van gereedschap en/of materialen hoort simpelweg bij de werkzaamheden. Daar valt niks over te discussiëren.

De enige discussie in deze is wie er zorgt voor het afplakken/beschermen van de vloer en de wijze waarop dat gedaan wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 22:57
Op onze trap heb ik het goedkoopste tapijt van de kwantum gelegd:
https://www.kwantum.nl/vl...ridgely-antraciet-0120066

Per trede lapjes op maat geknipt met een gewone schaar. De onderkant is anti-slip, de bovenkant is ruw tapijt.

Wel de onderkant goed schoonhouden, anders gaat het schuiven. Of voor de zekerheid even met wat tape vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HenkEisDS schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:00:
[...]

Naja, als ze eenmaal op zolder zijn kunnen die schoenen wel weer aan toch?

En anders laat je ze deze aantrekken:
https://www.degros.nl/pro...2PIgkCEAQYAiABEgIaCvD_BwE
Weet je hoe glad die dingen zijn op een vloer die daar niet voor bedoeld is? Dan breken ze hun nek op de trap. Ook een oplossing. d:)b

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
edit...

@ ts wij hadden vorig jaar de badkamer laten slopen en renoveren. Daar kwam echt veel afval uit, de trap was bedekt en goed afgeplakt met een stucloper, werkte goed.

[ Voor 79% gewijzigd door assassin85 op 07-09-2018 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
assassin85 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:23:
edit...

@ ts wij hadden vorig jaar de badkamer laten slopen en renoveren. Daar kwam echt veel afval uit, de trap was bedekt en goed afgeplakt met een stucloper, werkte goed.
Dakkapel gaat iets makkelijker, puin wordt waarschijnlijk gewoon door het gat naar buiten afgevoerd net zoals de bouwmaterialen. Daarna zetten ze van buiten de dakkapel er op en werken ze het af. Heen en weer lopen is met name voor gereedschap en dingen die ze vergeten zijn.

Wij hebben overigens gewoon de trap met karton geplakt en de randen met van die karton hoeken vast getaped, kan je vast wel via via aankomen bij iemand die in een magazijn werkt en kost bijna niks

[ Voor 15% gewijzigd door GrooV op 07-09-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:02
Bij het plaatsen van een dakopbouw en stucen van de overloop heb ik dit spul op mijn trappen gedaan: https://verfjob.nl/kip-357-tapijt-beschermfolie

Aan een kant plakkend waardoor het niet kan verschuiven en beschermd goed tegen vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

joep doei schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:56:
Tot zo ver allemaal al bedankt voor de reacties. Ik neem in ieder geval contact op met het bedrijf dat de dakkapel gaat plaatsen. Zij hebben er natuurlijk ervaring mee. Ikzelf zie ook niet zo'n groot probleem maar de vriendin wel. Aan de slag met Stucloop lijkt tot op heden de beste manier. Meer tips en overwegingen blijven welkom.
Stucloop is het beste tegen schade door lopen.

Wat ook altijd een risico voor vloeren is, is het verschuiven van gereedschap. Maar een beetje zichzelf respecterend bedrijf zorgt ervoor dat zijn mensen op de hoogte zijn van de beschadigingen die hun acties kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 10:15

TwoR

Gekleurde stippen

Thy... schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:47:
Bij het plaatsen van een dakopbouw en stucen van de overloop heb ik dit spul op mijn trappen gedaan: https://verfjob.nl/kip-357-tapijt-beschermfolie

Aan een kant plakkend waardoor het niet kan verschuiven en beschermd goed tegen vuil.
Dit is een goede optie. Heb ik ook gebruikt.

Na het erafhalen van het folie was de trap schonen dan ervoor. Al het vuil in de trap (wat er doorvoor al opzat) bleef plakken aan t folie :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
virtualJac schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:00:
@Señor Sjon Die gasten zijn 9 van de 10x gewend dat ze hun schoenen beneden uit doen en op zolder weer aan. Deed het zelf ook altijd zo. Bedoel er meer achter te komen waartegen hij zn trap wil beschermen? Werkschoenen?
Dat klopt.

Alleen als ik het scenario moet gaan schetsen van de verbouwing bij thuis en alles wat kapot is gegaan weer door 3e dan ben ik heel lang bezig.

Maar een korte versie.

Muren en plafonds hele huis laten stucen en spuiten, en alle partijen die erna zijn gekomen voor vloeren trappen elektra keuken badkamer wc etc hebben deuken putten en krassen gemaakt in wanden plafonds en vloeren deuren etc.
  • Gaten in muren door het draaien met plinten en plaatsen van pinten ( butsen )
  • Krassen van tegels van de wc en badkamer,tegen de muur neerzetten voordat ze geplaatst worden.
  • Lijm op vloerdelen omdat ze de trap aan het bekleden zijn.
  • Spetters van een slijptol in tegels in de badkamer.
  • Kan nog wel even doorgaan :+.
En bij elkaar zijn het iets van 7/8 verschillende partijen geweest.
En dan heb ik het nog niet over het "meedenken" wat ze allemaal blijkbaar niet kunnen :+

Misschien hebben wij gewoon extreme pech gehad hoor, maar voor ons was het echt van "te druk teveel werk"
Uit eindelijk is alles netjes opgelost of gemaakt of vervangen maar het was niet leuk om elke keer iedereen te moeten terug roepen.

Er overnadenken van te voren en ze instructies geven en vragen voorzichtig te zijn helpt helaas niet altijd :+

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 07-09-2018 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
joep doei schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:44:
Binnenkort wordt onze dakkapel vernieuwd. Mijn vriendin wil hiervoor de trap naar de zolder beschermen. Nu twijfel ik zelf over het nut hiervan, het betreft een prefab dakkapel dus ik denk dat er niet heel veel troep de zolder op hoeft. Maar misschien vergis ik me en ik ben dus op zoek naar wat mogelijk is.
De trap die naar de zolder leidt is een open trap. De trap van de begane grond naar de overloop is een dichte trap. Beiden zijn voorzien van 'halve maantjes'.
Er zijn natuurlijk van die folies die je er op kunt plakken, bijvorbeeld:
https://www.vloerprotect.com/vloerbescherming/trapbeschermer
https://www.easydek.com/nl/toepassingen/trap-afdekken
Maar met name bij de open trap lijkt me dit geen ideale oplossing. Als iemand ervaring hiermee heeft dan hoor ik het graag.

Wie kan mij advies geven over hoe de trappen het beste te beschermen zijn?
Is trapbescherming in deze situatie zinvol?
Nog een toevoeging; als je besluit om met tape aan de gang te gaan op gelakte delen van de trap, koop dan niet die troeptape van de action want je trekt ofwel het lak mee bij het verwijderen, of je mag n halve dag met stickerverwijderaar aan de gang
Pagina: 1