VOIP problemen MKB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We zitten met een probleem voor onze voip functionaliteit soms slechte verbindingen, andere kant niet kunnen horen etc.
We maken gebruik van een Ziggo zakelijk verbinding waarbij we met vier bedrijven een 500/50 kabel aansluiting delen. We hebben een Netgear R6400v2 router voor onszelf (=1 van de 4 IP adressen)
Op dit moment zitten we bij budgetphone zoals de naam zegt een erg goedkope provider. Op dit moment heb ik geen specifieke instellingen gedaan voor voip op de router. We hebben 7 nummers en maar 4 toestellen waarbij er slechts incidenteel 2 tegelijk in gebruik zijn.
Mijn vraag is moet ik wel instellingen wijzigen? Van voip provider wisselen? Zo ja waar moet ik dan op letten?

Ik heb het bewust hier geplaatst omdat het een professionele omgeving betreft met ook die eisen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Beste antwoord (via Frogmen op 09-09-2018 11:24)

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 11:12
De meest pragmatische manier is om dit op te lossen is vraag de provider om een 'trace' aan te zetten. Er wordt dan een capture gemaakt vanaf de SIP server van en naar jullie WAN IP. Geef dan datum+tijd door als het probleem weer heeft gespeeld.
Zet eventueel zelf ook een trace aan op je WAN zodat je deze later kunt vergelijken.
Vraag deze traces op, open ze met Wireshark, gebruik vervolgens de RTP analyzer om te zien waar de packetloss of jitter zit. Als de audio op de SIP server goed is, weet je dat het probleem dan hoogstwaarschijnlijk ergens speelt in jullie netwerk. In het verleden veel gezeik gehad met Netgear routers, de switches zijn trouwens wel prima. Ik zou toch de netgear is vervangen door een Draytek 2862.
Wanneer ze moeilijk doen bij het aanleveren van deze pcaps (traces), overstappen naar een andere betrouwbare provider.

Alle reacties

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk dat je eerst moet gaan meten; een 500/50 duw je niet zo heel snel vol.
Meten hoe het komt dat je tijdens voip wegval hebt. (Als de internet verbinding up blijft tijdens de voip wegval is het dus niet de internet verbinding)
Je moet derhalve uit gaan sluiten wat wel de oorzaak is.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Test het eens vanaf een andere lokatie, als het dan ook slecht is moet je gewoon contact opnemen met je VOIP leverancier. Je kantoornetwerk is dan nl. compleet uitgesloten als mogelijke oorzaak.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Hoe is die ziggo lijn gedeeld?

Als daar geen enkele vorm van beheer op zit en het gewoon dom allemaal een IPtje is dan is de kans groot dat 1 van de andere gebruikers de lijn (al dan niet bewust) kort dichttrekt.

Daar zijn maar 2 oplossingen voor:
- Een fatsoenlijke router die elke gebruiker bv 100/10 geeft
- Een eigen internetverbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 15:58
Toevallig SIP alg nog aan staan? Kan ook hele rare storingen geven. https://kb.netgear.com/30...using-the-genie-interface

Niet teveel package los op je verbinding?

Anders kan je provider je eventueel ook vertellen hoe je in wireshark de sip pakketten kan ondervangen om te kijken waar het fout gaat.

• Frogmen
  • Niet online
DJSmiley schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:57:
Hoe is die ziggo lijn gedeeld?

Als daar geen enkele vorm van beheer op zit en het gewoon dom allemaal een IPtje is dan is de kans groot dat 1 van de andere gebruikers de lijn (al dan niet bewust) kort dichttrekt.

Daar zijn maar 2 oplossingen voor:
- Een fatsoenlijke router die elke gebruiker bv 100/10 geeft
- Een eigen internetverbinding
Lijn dichttrekken geloof ik niet want de vpn verbindingen met RDP ervaren geen hinder. Ik zoek het wat dat betreft echt bij de provider en misschien ook wel het feit dat we het niet echt standaard gebruiken en de provider niet de echt matchende opties heeft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 11:12
De meest pragmatische manier is om dit op te lossen is vraag de provider om een 'trace' aan te zetten. Er wordt dan een capture gemaakt vanaf de SIP server van en naar jullie WAN IP. Geef dan datum+tijd door als het probleem weer heeft gespeeld.
Zet eventueel zelf ook een trace aan op je WAN zodat je deze later kunt vergelijken.
Vraag deze traces op, open ze met Wireshark, gebruik vervolgens de RTP analyzer om te zien waar de packetloss of jitter zit. Als de audio op de SIP server goed is, weet je dat het probleem dan hoogstwaarschijnlijk ergens speelt in jullie netwerk. In het verleden veel gezeik gehad met Netgear routers, de switches zijn trouwens wel prima. Ik zou toch de netgear is vervangen door een Draytek 2862.
Wanneer ze moeilijk doen bij het aanleveren van deze pcaps (traces), overstappen naar een andere betrouwbare provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Dank allen, omdat ook de mogelijkheden niet goed passen bij de wensen die we hebben gaan we over op een andere provider Fieber welke is samengegaan met Tritel. Zal zeker ook onthouden van de Netgear. zoals in mijn andere topic te lezen nu goede ervaring met de Draytek 2862

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 10:27
Vergeet bij gesprekskwaliteitsproblemen ook de eigen apparatuur niet. Welke telefoontoestellen gebruiken jullie? Hoe zijn die verbonden (bedraad, wifi)? Welke codecs ondersteunen & gebruiken ze? Wat is de latency? Verandert dit gedurende de dag?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
brbr4thepc schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:05:
Bij de grootste budget provider ongeveer zitten, een thuis router neerzetten en dan stellen dat je provider traces moet aanleveren...
Meestal in dit soort gevallen is het eigenlijk nooit de provider zijn probleem, 99,9% van de voip problemen zijn NAT problemen, en een trace kan je vrij makkelijk zelf maken, een toestel heeft daar of direct opties voor of je kan ze zelf maken.

Wat ik zelf zou doen: je grootste probleem lijkt one-way-audio te zijn, dit is meestal gewoonweg een probleem met je Router(s).
Heb je echt een eigen WAN IP direct in je router, of vind er nog extra nat plaats in de ziggo verbinding, dat is altijd killing voor je voip verkeer.
Daarnaast is je eigen router eigenlijk een thuis gebruiker apparaat.
Als je die wilt vervangen zet eens idd een Draytek neer, zeker geen 100% perfecte apparaten maar doen tegenwoordig vrij goed wat ze moeten doen, en als je het niet vertrouwd stel je 1x per week een reboot in en heb je sowieso geen problemen meer.

Verder kan je in je toestellen nog spelen met instellingen als Keep-Alives instellen (om de 30 seconden) de locale SIP poort aanpassen (sommige routers hebben een SIP ALG die gekke dingen doet met sip verkeer, als de lokale poort anders is dan omzeil je dat), en je kan evt nog een STUN server in je toestellen configureren, in sommige NAT probleem gevallen helpt dit.

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor VoIP gelden ongeveer deze regels:
slechte verbindingen = je voip verkeer heeft geen prioriteit over ander verkeer, dus als er ergens een windows10 pc'tje de lijn dichttrek door een grote update van 1a2gig te downloaden op hetzelfde moment dat jij het telefoongesprek voert dan ligt daar het probleem;
andere kant niet kunnen horen = als dat permanent is tijdens dat gesprek, gewoon een firewall issue dat de port die op dat moment gebruikt wordt dicht staat. In je VoIP toestel kun je aangeven welke range poorten er gebruikt gaan worden, deze moeten dan uiteraard open staan.
etc = geen idee wat voor problemen je nog meer ervaart, maar VoIP vereist gewoon prioriteit over ander verkeer, hoe je dat instelt in een gedeelde lijn met 4 anderen is ff jou pakkie-an cru gezegd :) Als je dit zelf niet kan instellen dan kan een ander bedrijf op diezelfde 500/50 verbinding gewoon de gehele lijn dichttrekken tijdens het internetgebruik.

-edit, hoe dit technisch op te lossen (best practise):-
Het liefst 2 subnetten hanteren, dus 192.168.x.x voor clients, en 172.16.x.x voor voip toestellen waarbij je voor het 172.16.x.x een gereserveerde bandbreedte instelt van bv. 10/3mbit met prio van die gehele 500/50 verbinding zodat je voip toestellen daarin komen te hangen en er dus altijd bandbreedte beschikbaar is (10/3) om een voip gesprek te voeren. Of dat kan met jullie huidige apparatuur, geen idee rtfm :)

-edit2-
Als je het niet (goed) kan instellen bij de eerste modem/router dan zou ik niet gaan lopen k*tten maar voor een paar tientjes een stabiele DSL verbinding dedicated gebruiken voor voip verkeer. Dan kun je in geval van nood altijd de normale Ziggo zakelijk lijn gebruiken als backup mocht de DSL ooit een keer uitvallen... Heb je dat ook meteen gecovered :)

[ Voor 32% gewijzigd door Enforcer op 11-09-2018 21:17 ]

Pagina: 1