Seagate ST-151 met kuren (vintage)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Oops I did it again...
Ik heb een nieuwe tweedehands computer gekocht. AMD 286 op 12 MHz, 1024kB geheugen, een 3,5" fdd en 5,25" fdd. EN een Seagate ST-151 MFM harde schijf.

De harde schijf werkt niet zei de vorige eigenaar al, dus prima, ik wist dat. De schijf samen met de WD1003 controller uit de computer gehaald en een IDE controller er in geprikt, een Conner 170MB schijf aangesloten en het werkt allemaal prima (behalve dat ik iedere power cycle de bios mag instellen wegens rotte Dallas klok).

Nu heb ik deze ST-151 schijf nog eens nader bestudeerd, en deze maakt geen spin-up. In een dappere bui heb k de schijf open gemaakt: 3 schijven en dus 6 koppen en een voice coil arm (geen stepper motor gelukkig, trage krengen).
De bovenste schijf ziet er niet heel lekker uit, er staan sporen op gegraveerd. Slechte zaak. Toch de boel eens gesmeerd en dichtgeschroefd. Geen spin up. Wel een poging tot.
Opnieuw open gemaakt en open aangesloten op de computer. De schijf is toch al kapot. Aangezet en ik zie dat de motor aanstalten maakt om te gaan draaien. Ik help 'm even een zetje en ja hoor! Hij draait! De koppen staan te dansen om de zelftest te voltooien.

Via de bios de harde schijf netjes op type 24 ingesteld en na een boot error een low level format gedraaid via de bios. En een reeks surface / sector scans / tests. Deze geven geen (0; nul) fouten aan.

Computer uit. Computer aan. Motor heeft op nieuw een zetje nodig. En iedere power cycle even zo. De schijf 2 uur laten draaien geeft geen soelaas: een warme start helpt niet. Een uurtje koelkast evenmin.

Ondanks dat dit 30 jaar oud spul is (op de kop af) gaat dit probleem volgens mij ook met moderne schijven precies hetzelfde. Ik ga de schijf natuurlijk net open maken voor iedere spin up.

Dus... help? Is de schijf echt kapot, of zijn er nog ingevingen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS