Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade of nieuw systeem voor vlotte 4K desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internet, Office, Youtube, Spotify. Eventueel een oud spelletje zoals Diablo 2 of Unreal Tournament, video kijken, Paint.net, simpel programmeerwerk, niets zwaars eigenlijk. De reden dat ik iets anders wil is omdat ik een mooi 4K 60Hz scherm heb gekregen. Dat kan mijn huidige PC niet aansturen, dus dat wordt upgraden of vervangen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk eigenlijk, maar ik wil tot 500 euro uitgeven als dat mij veel brengt / toekomstbestendig maakt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker. Dit is mijn uitgangspunt:

Huidige pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9400 Tray€ 0,-€ 0,-
1Asus P5QD Turbo€ 0,-€ 0,-
1XFX GeForce 260 GTX 896MB DDR3 Black€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB€ 0,-€ 0,-
1M-Audio Revolution 5.1€ 0,-€ 0,-
1MSI STAR-USB3.0€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 78,-€ 78,-
1Dell Ultrasharp U2311H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 0,-€ 0,-
1Creative Gigaworks T20 Series II€ 65,50€ 65,50
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro€ 0,-€ 0,-
1Logitech K750 Wireless Solar Keyboard (Qwerty US)€ 83,18€ 83,18
1Sharkoon FireGlider Rood / Zwart€ 0,-€ 0,-
2Crucial CT2KIT25672AA80EA€ 84,95€ 169,90
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,58

Eerlijk: hij is oud. Weliswaar met veel liefde samen gesteld. Met 4 cores, 8GB ram, USB3 en de SSD is hij nog best vlot voor iets uit 2008... maar helaas kan hij geen 4K scherm aansturen.

4K 60Hz kunnen aansturen is de directe aanleiding, maar hij 'voelt' ook al niet echt vlot meer, dus ik zit te twijfelen tussen:

Optie 1: Alleen een andere videokaart
Een GT 1030 met passieve koeling en DDR4 of actieve koeling en GDDR5 kost zo'n 80 euro, en dan kan mijn huidige machine weer vooruit. Gezien de leeftijd en de snelheid van de componenten weet ik niet of dit een slimme investering is.

Optie 2: Een nieuw systeem, low budget
Het voordeel van een nieuw systeem is dat ik behalve meer performance, ook een veel kleiner systeem kan nemen. Ik zou graag een Mini-ITX systeem willen dat lekker stil is. Ik zou dan de randapparatuur, SSD en de voeding (indien van toepassing) willen meenemen, en de Windows 7 licentie overzetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 53,03€ 53,03
1MSI H310I Pro€ 79,-€ 79,-
1Cooler Master Elite 110€ 40,84€ 40,84
1G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 74,25€ 74,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,12

Hiermee kan ik met de onboard Intel HD 610 via DP 4K aansturen. De kosten vallen mee, maar of dit nou een echte (performance) verbetering is t.o.v. wat ik heb durf ik niet te zeggen. Gelijke hoeveelheid RAM, snellere CPU, maar wel 2 cores minder en de videochip scoort 709 op G3D mark, terwijl de antieke een score van 1133 scoort. Dit systeem heeft nog wel de mogelijkheid om een videokaart te plaatsen, maar dan is het meteen weer een stuk minder low budget.

Optie 3: Een nieuw systeem, meer budget
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 142,95€ 142,95
1MSI B450I Gaming Plus AC€ 118,50€ 118,50
1Cooler Master Elite 110€ 40,94€ 40,94
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 142,90€ 142,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,29

Voor 450 euro maak ik een redelijke sprong in performance. Om nog wat te besparen zou ik een met een 2200G (Vega 8 ipv 11) en 8GB RAM kunnen nemen. Echter spaar ik daar maar 50+40=90 euro mee voor een totaal van 350 euro. Ik denk dat de set met 2400G en 16GB een betere prijs-kwaliteit verhouding biedt. Ik ben er alleen nog echt niet over uit of het zoveel meer geld dan de eerste twee opties waard is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
4K op 60Hz is de reden, wensen zijn klein, stil en vlot aanvoelen, ook met 10 tabbladen open, youtube en/of spotify. En had ik al goedkoop gezegd? :+

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie mening over wat een goede bang-for-the-buck is. Eén van de drie opties? Iets anders? Ik heb al jaren geen PC meer samengesteld, en ben niet meer op de hoogte van wat er tegenwoordig van de systemen verwacht wordt, dus ondanks mijn vooronderzoek hoop ik met jullie advies een goede keuze te kunnen maken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Beste antwoord (via EMP op 06-09-2018 21:02)

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Een paar opmerkingen.

1. De g4560 is inmiddels opgevolgd door de coffee lake pentiums (g5400). Het prestatieverschil is niet groot. Als je ooit van plan bent om je pentium te vervangen voor een snellere cpu van dezelfde generatie, dan kan het lonen om een 8th gen pentium te kopen in plaats van een 7th gen.

2. De igpu van de pentiums is niet zo best. Prima voor gewoon gebruik, maar eigenlijk ongeschikt om op te gamen. Diablo 2 zal wel lukken, maar als je ooit iets recenters wil spelen, wil je waarschijnlijk toch een discrete gpu.

3. Verder zijn de pentiums de ultimate budget cpu's. Lees de conclusies anders van onze buren: https://nl.hardware.info/...budgetprocessor-conclusie en https://nl.hardware.info/...ld-g5400-review-conclusie.

4. Ondanks het voorgaande zou ik zelf voor het ryzen systeem kiezen, als ik zeker zou weten dat ik geen dedicated gpu ga kopen. Hoewel niemand in de toekomst kan kijken, denk ik dat je daar langer plezier aan zult beleven.

5. Een vierde optie is om even op Vraag & Aanbod tussen de aangeboden systemen te neuzen. Tussen de €200 en €300 heb je verschillende systemen met redelijk moderne i3 of i5 processoren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Een paar opmerkingen.

1. De g4560 is inmiddels opgevolgd door de coffee lake pentiums (g5400). Het prestatieverschil is niet groot. Als je ooit van plan bent om je pentium te vervangen voor een snellere cpu van dezelfde generatie, dan kan het lonen om een 8th gen pentium te kopen in plaats van een 7th gen.

2. De igpu van de pentiums is niet zo best. Prima voor gewoon gebruik, maar eigenlijk ongeschikt om op te gamen. Diablo 2 zal wel lukken, maar als je ooit iets recenters wil spelen, wil je waarschijnlijk toch een discrete gpu.

3. Verder zijn de pentiums de ultimate budget cpu's. Lees de conclusies anders van onze buren: https://nl.hardware.info/...budgetprocessor-conclusie en https://nl.hardware.info/...ld-g5400-review-conclusie.

4. Ondanks het voorgaande zou ik zelf voor het ryzen systeem kiezen, als ik zeker zou weten dat ik geen dedicated gpu ga kopen. Hoewel niemand in de toekomst kan kijken, denk ik dat je daar langer plezier aan zult beleven.

5. Een vierde optie is om even op Vraag & Aanbod tussen de aangeboden systemen te neuzen. Tussen de €200 en €300 heb je verschillende systemen met redelijk moderne i3 of i5 processoren.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Ik zou zeggen optie 3 dan maar met 8GB RAM.
Je zal ook wel een nieuwe voeding moeten kopen denk ik, eentje van 10 jaar oud, dat wordt een risico voor je nieuwe systeem...

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

Persoonlijk zou ik voor de Ryzen build gaan, met inderdaad een nieuwe voeding. Kost inderdaad mee, maar je hebt een veel compacter systeem, wat significant sneller is en significant minder stroom verbruikt/lawaai produceert (ik gok dat die GTX260 een blower is?)

Kwa case zou ik zelf eerder een raijintek Metis pakken (want dat vind ik zelf een veel mooier ding dat de elite 110)

@Inrage probleem met 8gb ram is wel dat je voor een Ryzen APU wel dual channel wil hebben, maar met 2x4gb snij je jezelf op een ITX bord met maar 2 slots, gesteld dat je ooit naar 16GB zou willen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:56

Sa1

Vwb de licentie van Windows heb je nu een OEM licentie. OEM licenties horen bij specifieke hardware en mag je niet meenemen naar een nieuwe machine. Het is dus ook de vraag of die licentie zal gaan activeren op je nieuwe systeem.

Naast hierboven genoemde punt is Win 7 ook redelijk verouderd en zou ik adviseren om te gaan voor een Win 10 licentie. Zie al een Win10 Pro staan voor 50 euro en een home OEM voor 67 euro.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Sa1 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:25:
Vwb de licentie van Windows heb je nu een OEM licentie. OEM licenties horen bij specifieke hardware en mag je niet meenemen naar een nieuwe machine. Het is dus ook de vraag of die licentie zal gaan activeren op je nieuwe systeem.

Naast hierboven genoemde punt is Win 7 ook redelijk verouderd en zou ik adviseren om te gaan voor een Win 10 licentie. Zie al een Win10 Pro staan voor 50 euro en een home OEM voor 67 euro.
Mijn persoonlijke ervaring (recent een zelfbouw pc met OEM win 7 licentie geupgrade naar nieuwe HW/win 10), is dat een win 7 OEM licentie, 1x (en dan bedoel ik ook letterlijk 1x) een verse windows 10 instal gewoon activeert.

Je kan je vraagtekens hebben bij hoe legitiem dit allemaal is, maar aangezien het een in NL gekochte OEM licentie betrof, en MS dus na 1x die licentie ook niet meer toestaat op win 10 (gelukkig had ik nog een 2e ongebruikte OEM licentie liggen, had de eerste getest in een VM, wat dus meteen die licentie "opgebruikte") heb ik er zelf geen morele problemen mee, MS is sowieso erg onduidelijk met de verschillende loopholes in hun win 10 upgrade programma.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:56

Sa1

vectormatic schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:32:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring (recent een zelfbouw pc met OEM win 7 licentie geupgrade naar nieuwe HW/win 10), is dat een win 7 OEM licentie, 1x (en dan bedoel ik ook letterlijk 1x) een verse windows 10 instal gewoon activeert.

Je kan je vraagtekens hebben bij hoe legitiem dit allemaal is, maar aangezien het een in NL gekochte OEM licentie betrof, en MS dus na 1x die licentie ook niet meer toestaat op win 10 (gelukkig had ik nog een 2e ongebruikte OEM licentie liggen, had de eerste getest in een VM, wat dus meteen die licentie "opgebruikte") heb ik er zelf geen morele problemen mee, MS is sowieso erg onduidelijk met de verschillende loopholes in hun win 10 upgrade programma.
zonder een hele discussie hierover te starten zijn ze volgens mij vrij helder. Het is gestopt. Je moet gewoon Win10 kopen.
daarnaast hoort een OEM bij een stukje hardware. Daarom is er ook een verschil tussen OEM en Retail, en is de retail duurder. Retail mag je namelijk wel op een ander systeem installeren. Dat je hem kunt activeren houdt niet in dat het ook legaal is. Niet dat ik zo'n ontzettende moraal ridder ben, maar onduidelijk is het volgens mij niet.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Sa1 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:39:
[...]
zonder een hele discussie hierover te starten zijn ze volgens mij vrij helder. Het is gestopt. Je moet gewoon Win10 kopen.
daarnaast hoort een OEM bij een stukje hardware. Daarom is er ook een verschil tussen OEM en Retail, en is de retail duurder. Retail mag je namelijk wel op een ander systeem installeren. Dat je hem kunt activeren houdt niet in dat het ook legaal is. Niet dat ik zo'n ontzettende moraal ridder ben, maar onduidelijk is het volgens mij niet.
Fair point, kwa onduidelijkheid doelde ik meer op het feit dat het win 10 upgrade programma vanaf een bepaalde datum stop is gezet, maar MS toch nog via andere methods de upgrade wel toestond. Net als dat je nu nog win 10 kan activeren met een win 7 key (die daarna invalid wordt, dus er wordt wel degelijk op gecontroleerd), lijkt een soort gedoog constructie te suggereren, maar dit is inderdaad speculatie.

Als we em heel recht trekken, vertrouw ik overigens al die Win 10 keys onder de ~€100 ook niet, MS MSRP is gewoon €99 (oid), dus als een partij dan op de nederlandse markt het zelfde product voor €70 of zelfs €50 aanbied lijkt er mij iets niet in de haak, dat zijn dan waarschlijk ook buitenlandse/business licenties, en strikt genomen ook niet OK

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Topicstarter
De algemene opinie is dus, indien ik ga upgraden, dan is het beter om meteen wat meer te investeren.

Ik snap het advies, maar om er nu 500+ euro op dit moment aan uit te gaan geven, dat vind ik het mij eerlijk gezegd nog niet waard.

Na jullie advies, nog wat onderzoek (en een nachtje slapen) zie ik optie vier en dat is een tweedehands videokaart met display port pakken. Elke Nvidia vanaf de 600 serie levert 4K 60hz op display port.

Voor pak ‘m beet 50 euro heb ik al een gtx 660 in huis. Ik denk dat dat hem wordt, en die 450 euro die ik daarmee in mijn zak houd, stop ik graag in de nieuwe pc, zodra deze echt overlijd, of ik iets met de pc ga doen wat niet meer goed loopt. De huidige is wel groot, maar ook stil (goede geïsoleerde case), en met een betere videokaart red ik het nog wel even denk ik.

Bedankt voor het meedenken, en het idee van tweedehands.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Goed besluit, als je PC voor de rest gewoon doet wat ie moet doen

Zelf draai ik toevallig ook een 2e hands 660, fijn kaartje, en voor het geld best een goede koop

Pagina: 1