WD My Passport Ulta niet herkend in Verkenner

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axantucar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07 17:08
Hallo,

Ik gebruik nu iets meer dan 2 jaar mijn externe hardeschijf, een WD My Passport Ultra. Gisteren, bij het overzetten van een boel foto's, viel hij echter van mijn computer af (vermoed een stugge kabel die zichzelf langzaam aan het rechttrekken was). Op zich geen harde klap, maar hij schoot wel los van de kabel. Sindsdien word de hardeschijf niet meer herkend door de verkenner. Hij werkt nog steeds, het lampje brand, en hij draait ook nog steeds. Al hoor ik af en toe een kleine schakel, een soort piep, waarna hij even stopt, en weer doorgaat.

Als ik kijk bij apparaatbeheer wordt hij meestal gevonden onder Universal Serial Bus Controllers als "USB-apparaat voor massaopslag". Hier geeft hij dan een geel uitroepteken met als melding:Dit apparaat start niet. (Code 10) {Bewerking mislukt} De aangevraagde bewerking is niet gelukt.
Het stuurprogramma bijwerken, deïnstalleren of verwijderen en opnieuw haalt niets uit.
Heel af en toe zet hij hem bij het kopje Schijfstations neer. Dan wordt hij gewoon herkend, maar nog steeds niet bij de Verkenner.
Als ik kijk via "Bluetooth en andere apparaatinstellingen" ziet hij hem ook, maar geeft hij een "stuurprogrammafout" aan. Ook hier heeft het updaten geen zin, de "nieuwe stuurprogramma's zijn al geïnstalleerd".
Via Schijfbeheer staat hij er ook niet tussen.

Andere computers of andere kabels geven hetzelfde probleem. Hij wordt op meerdere plaatsen herkend, maar niet via de verkenner.
Ik ben een beetje bang dat hij overleden is, maar weet iemand nog iets? Of is er nog een manier om de bestanden er af te halen?

Vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is een kleine kans dat de koppen letterlijk gecrashed zijn op de spindles. Dat is redelijk einde verhaal, zeker omdat je op meerdere machines en kabels hetzelfde gedrag hebt getest.

Ik zou er niet te lang over denken, eerlijk gezegd. Nieuwe disk kost je misschien €100 en daarna zet je je backup terug op de disk en klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:24
Is het essentieel dat je de bestanden terug krijgt? Ja? Afblijven en data recovery bedrijf benaderen.

Nee:
Axantucar schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:33:
...
Op zich geen harde klap, maar hij schoot wel los van de kabel. ...
Hier geeft hij dan een geel uitroepteken met als melding:Dit apparaat start niet. (Code 10) {Bewerking mislukt} De aangevraagde bewerking is niet gelukt.
Dit stuk zou geeft een hint dat het waarschijnlijk een probleem is met de USB stekker, of besturingsprint waar de stekker aan vast zit.

Het nadeel van deze serie is dat de schijf de USB stekker ingebouwd heeft, en dat je dus vrijwel zeker aan het solderen moet wil je deze herstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2018 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axantucar
MAX3400 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:36:
Er is een kleine kans dat de koppen letterlijk gecrashed zijn op de spindles. Dat is redelijk einde verhaal, zeker omdat je op meerdere machines en kabels hetzelfde gedrag hebt getest.

Ik zou er niet te lang over denken, eerlijk gezegd. Nieuwe disk kost je misschien €100 en daarna zet je je backup terug op de disk en klaar.
Probleem is dat ik bezig was met de back-up, een stuk of 1000 foto's zal ik dan dus missen omdat die nog niet over waren gezet. Geld is het probleem niet, ik ga er eigenlijk al vanuit dat ik een nieuwe moet gaan halen, alleen zonde van de bestanden.
jeroen3 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:41:
Is het essentieel dat je de bestanden terug krijgt? Ja? Afblijven en data recovery bedrijf benaderen.

Nee:

[...]

Dit stuk zou geeft een hint dat het waarschijnlijk een probleem is met de USB stekker, of besturingsprint waar de stekker aan vast zit.

Het nadeel van deze serie is dat de schijf de USB stekker ingebouwd heeft, en dat je dus vrijwel zeker aan het solderen moet wil je deze herstellen.
Yes, datarecovery bedrijf is altijd een optie. Ik denk alleen niet dat dat mijn geld waard is, zo absurd belangrijk zijn de foto's nou ook weer niet. Meer gewoon zonde.

Verder weet ik ook niet hoe goed mijn soldeer skills zijn, dus als er een manier is om dat te omzeilen, wil ik die graag uitproberen. Bedankt voor het filmpje in ieder geval, die had ik nog niet eens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Axantucar schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:34:
Verder weet ik ook niet hoe goed mijn soldeer skills zijn, dus als er een manier is om dat te omzeilen, wil ik die graag uitproberen.
Een mede tweaker vinden die dat voor je kan oplossen. ;)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-07 23:12
Axantucar schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:34:
Probleem is dat ik bezig was met de back-up, een stuk of 1000 foto's zal ik dan dus missen omdat die nog niet over waren gezet. Geld is het probleem niet, ik ga er eigenlijk al vanuit dat ik een nieuwe moet gaan halen, alleen zonde van de bestanden.
Je was bezig met het maken van een backup.
Geen probleem: de originele bestanden heb je dan nog.
Gewoon een nieuwe schijf kopen en een nieuwe full backup maken van alle data.

óf ben jij een van de personen die het verplaatsen van de originele data naar een externe schijf met de naam "Backup" het maken van een backup noemt? |:(
In dat geval moet je nog eens je data-management onder de loep nemen en is dit een hele dure les.

• Axantucar
Renault schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:19:
[...]

Je was bezig met het maken van een backup.
Geen probleem: de originele bestanden heb je dan nog.
Gewoon een nieuwe schijf kopen en een nieuwe full backup maken van alle data.

óf ben jij een van de personen die het verplaatsen van de originele data naar een externe schijf met de naam "Backup" het maken van een backup noemt? |:(
In dat geval moet je nog eens je data-management onder de loep nemen en is dit een hele dure les.
Uhm.. wauw. Goed punt. In de chaos om de schijf weer aan de praat te krijgen heb ik daar niet eens aan gedacht..

Goed, bestanden terug krijgen is het probleem dus niet meer :X
Vraag is nu: is de schijf nog te redden, of kan ik hem weg doen? Ik gok dat de conclusie "ga maar een nieuwe halen" is.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-07 23:12
Een tweaker gaat dóór met deze schijf en iemand die betrouwbaarheid zoekt, mikt hem weg. 8)

Voor mede-tweakers zijn de SMART-waarden van deze schijf natuurlijk wel aardig om die te posten.
Wellicht is daar iets te zien wat een beter gefundeerd antwoord op je vraag oplevert ...

[ Voor 19% gewijzigd door Renault op 06-09-2018 11:55 ]

• jeroen3
Axantucar schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:39:
[...]
Vraag is nu: is de schijf nog te redden, of kan ik hem weg doen? Ik gok dat de conclusie "ga maar een nieuwe halen" is.
Jij mag niet meer gokken. :P

• Axantucar
Renault schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:54:
Een tweaker gaat dóór met deze schijf en iemand die betrouwbaarheid zoekt, mikt hem weg. 8)

Voor mede-tweakers zijn de SMART-waarden van deze schijf natuurlijk wel aardig om die te posten.
Wellicht is daar iets te zien wat een beter gefundeerd antwoord op je vraag oplevert ...
De SMART-waarden van deze schijf heb ik nooit uit laten lezen. En nu kan het ook niet meer, gezien hij ook door bijv. CrystalDiskInfo niet herkend wordt. Of mis ik nu nog een mogelijkheid?
Haha, thanks :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:34
Ik heb ook wel eens een WD MyPassport (niet hard) laten vallen ==> Einde verhaal van de eHDD. Ik denk dat ze er niet zo goed tegen kunnen als ze nog draaien.
Pagina: 1