Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:09
Wij worden benaderd door een Incassobureau in verband met een vordering van SVB. Korte situatieschets.

-Schoonmoeder overleden in november 2016 op Curacao na een ziekbed van maanden
-Kreeg pensioen via SVB uit Nederland
-Lopende lening om een huis op te knappen (wat niet haar bezit was)
-Meer schulden dan bezittingen
-3 kinderen (waaronder mijn vrouw) allen woonachtig in Nederland

Na haar overlijden waren haar kinderen 2 weken op Curaçao om haar uitvaart te regelen.

Er waren GEEN bezittingen of nalatenschap, mijn schoonmoeder had het niet breed en werd ook ondersteund door ons om rond te kunnen komen. Na haar overlijden zijn er geen goederen of geld in bezit genomen.

Uiteraard is haar overlijden doorgegeven aan de instanties op Curaçao, maar blijkbaar heeft de SVB toch nog 2 maanden pensioen over gemaakt en willen ze die terug hebben. Hiervoor hebben ze een incassoburo ingeschakeld en op de een of andere manier het adres van mijn schoonzus gevonden en die aangeschreven.

Haar bankrekening is opgeheven en hier kunnen we niet meer bij.

Ze willen bewijzen ontvangen dat de erfenis beneficiair of niet aanvaard is.

Aangezien er totaal NIETS te verdelen was aan nalatenschap is er geen enkel officieel document opgemaakt na haar overlijden door bijvoorbeeld een notaris of rechtbank.

Wij kunnen dus niets overleggen, maar vinden het niet terecht om geld terug te betalen aangezien we geen erfenis hebben aanvaard.

Wat moet ik hier mee doen ? Achteraf nog op Curaçao een verklaring op laten stellen is niet mogelijk en kost meer dan de vordering (reiskosten/notaris).

Ik wil echter ook geen incassobureau aan de deur.

Iemand ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je stelt dat er geen nalatenschap of erfenis was, maar dat kan simpel gezegt niet, natuurlijke personen laten namelijk of bezit of schuld achter, dus wat is daarmee gebeurd? Je bent namelijk automatisch erfgenaam van je moeder en je zal dus nadrukkelijk afstand moeten doen in de laaste woonplaats van de overledene.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:53

Tens

let me drink about it

snelle google leert dat je blijkbaar met terugwerkende kracht beneficiair kan aanvaarden.

Ben alleen bang dat je dat in deze situatie niet helpt, het gaat over terugbetaling aow niet over een erfenis.

https://www.svb.nl/int/nl...emand_overleden/index.jsp

(in principe aanvaard je de erfenis op het moment dat er zelfs maar een tissue uit de woning van de overleden wordt meegenomen.)

[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 05-09-2018 18:47 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:57
je heb geen erfenis aanvaard maar ook geen afstand van gedaan op papier je staat niet erg sterk lijkt mijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stomme vraag; als je een bankrekening opheft na overlijden, vraagt de bank een rekeningnummer waar het tegoed heen moet.

Waar is dat geld? Kan dat niet terug naar de SVB?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
We hebben het wel over Curacao, wellicht iets om rekening mee te houden.

Testamenten, erfenissen en bezit is daar niet of slecht geregeld vaak uit bijgeloof.

Er staan ook veel huizen op Curacao waarvan niemand weet wie de eigenaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
MAX3400 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:47:
Stomme vraag; als je een bankrekening opheft na overlijden, vraagt de bank een rekeningnummer waar het tegoed heen moet.

Waar is dat geld? Kan dat niet terug naar de SVB?
ze had schulden die zullen ook wel betaalt zijn met het geld maar goed daar heeft de svb geen boodschap aan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Neem contact op met een notaris, die zal hier best wel ervaring mee hebben. Tevens idd uitzoeken wat er met die 2 maanden ontvangen AOW gebeurd is, dat geld moet ergens gebleven zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Tens schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:45:
snelle google leert dat je blijkbaar met terugwerkende kracht beneficiair kan aanvaarden.

Ben alleen bang dat je dat in deze situatie niet helpt, het gaat over terugbetaling aow niet over een erfenis.

https://www.svb.nl/int/nl...emand_overleden/index.jsp

(in principe aanvaard je de erfenis op het moment dat er zelfs maar een tissue uit de woning van de overleden wordt meegenomen.)
NA haar overlijden (wat uiteraard doorgeven is) heeft het SVB blijkbaar nog geld gestort.

Direct na haar overlijden was haar rekening geblokkeerd en konden we er niet meer bij. Voor haar overlijden zijn alle voorbereidingen getroffen om de uitvaart te betalen. We dachten het dus goed geregeld te hebben, maar doordat de SVB geld heeft gestort NA haar overlijden op een rekening die niet meer in ons beheer is kunnen we niets eens kijken of dit klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bie100 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:49:
[...]

ze had schulden die zullen ook wel betaalt zijn met het geld maar goed daar heeft de svb geen boodschap aan
Dat zou kunnen maar de erven (al dan niet benificiair) hebben dit toch geinitieerd? En als er schulden waren of een negatief saldo, zal de bank hier ook iets van gezegd hebben?

Simpel: bankrekeningen worden niet vanzelf opgezegd en openstaand saldo, positief of negatief, moet verrekend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noppesnada
Overigens had ze voor die lening een risicoverzekering afgesloten zodat bij overlijden er geen schuld zou achterblijven.

Dit had ze wel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ardana schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:50:
Neem contact op met een notaris, die zal hier best wel ervaring mee hebben. Tevens idd uitzoeken wat er met die 2 maanden ontvangen AOW gebeurd is, dat geld moet ergens gebleven zijn.
Een notaris op Curacao of in Nederland ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 15:53

Tens

let me drink about it

Noppesnada schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:51:
[...]

NA haar overlijden (wat uiteraard doorgeven is) heeft het SVB blijkbaar nog geld gestort.

Direct na haar overlijden was haar rekening geblokkeerd en konden we er niet meer bij. Voor haar overlijden zijn alle voorbereidingen getroffen om de uitvaart te betalen. We dachten het dus goed geregeld te hebben, maar doordat de SVB geld heeft gestort NA haar overlijden op een rekening die niet meer in ons beheer is kunnen we niets eens kijken of dit klopt.
Je hebt het volgens jouw TS niet aan SVB gemeld.
Rekeningen van overleden worden altijd (tijdelijk) geblokkeerd totdat de erfenis geregeld is, of een executeur testamentair is benoemd, hij/zij kan volmacht krijgen dacht ik. Dus best mogelijk dat de rekening nog bestaat.

VAN VSB website:
Wat moet u doen bij overlijden?

Als iemand is overleden die een AOW-pensioen had, zorgen wij voor het stopzetten van de betaling van de AOW. Het AOW-pensioen, de inkomensondersteuning AOW en het vakantiegeld eindigen op de dag na het overlijden.

Woonde de overledene in Nederland? Geef het overlijden dan aan de gemeente door. Zodra u dit heeft gedaan, krijgen wij bericht van de gemeente. Wij sturen na het overlijden automatisch een aanvraagformulier voor een Nabestaandenuitkering Anw.

Woonde de overledene buiten Nederland, geef dan het overlijden direct aan ons door. Stuur een kopie van de overlijdensakte mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Tens op 05-09-2018 18:58 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
MAX3400 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:51:
[...]

Dat zou kunnen maar de erven (al dan niet benificiair) hebben dit toch geinitieerd? En als er schulden waren of een negatief saldo, zal de bank hier ook iets van gezegd hebben?

Simpel: bankrekeningen worden niet vanzelf opgezegd en openstaand saldo, positief of negatief, moet verrekend worden.
klopt maar ik weet niet hoe dat werkt in Curacao en hoe lang het duurt voor dat de svb op de hoogte wordt gebracht , twee maanden na overlijden nog geld storten op een rekening die geblokkeerd hoort te zijn is ook niet echt logisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:20

Blokker_1999

Full steam ahead

bie100 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:57:
[...]

klopt maar ik weet niet hoe dat werkt in Curacao en hoe lang het duurt voor dat de svb op de hoogte wordt gebracht , twee maanden na overlijden nog geld storten op een rekening die geblokkeerd hoort te zijn is ook niet echt logisch
Dat is zeer logisch. Als niemand een melding maakt dat zij overleden is dan zullen zij het geld gewoon storten. Iets wat ook gewoon kan omdat een geblokkeerde rekening alleen maar geblokkeerd is op het gebied van opnemen van de fondsen en niet op het storten van de fondsen. Wie verantwoordelijk is voor de melding daar durf ik geen uitspraken over doen, maar als er helemaal niemand iets geregeld heeft (buiten de bank die de rekening blokkeerd) is het dan zo verbazend dat al de rest zijn normale gang gaat?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Noppesnada schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:32:Aangezien er totaal NIETS te verdelen was aan nalatenschap is er geen enkel officieel document opgemaakt na haar overlijden door bijvoorbeeld een notaris of rechtbank.
Wie heeft het huis ontruimd?

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2018 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Blokker_1999 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:08:
[...]

Dat is zeer logisch. Als niemand een melding maakt dat zij overleden is dan zullen zij het geld gewoon storten. Iets wat ook gewoon kan omdat een geblokkeerde rekening alleen maar geblokkeerd is op het gebied van opnemen van de fondsen en niet op het storten van de fondsen. Wie verantwoordelijk is voor de melding daar durf ik geen uitspraken over doen, maar als er helemaal niemand iets geregeld heeft (buiten de bank die de rekening blokkeerd) is het dan zo verbazend dat al de rest zijn normale gang gaat?
daarom is het ook raar vaak wordt 1 van de nabestaanden gemachtigd voor die rekening om de zaken af te handelen , maar hoe dan ook het geld is onterecht overgemaakt dat zal gewoon terug betaalt moeten worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Noppesnada schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:51:
[...]

Dat geld moet dus ergens gebleven zijn: het is op 'n bankrekening bijgeschreven en niemand kon er bij. Dat zou betekenen dat het daar nog moet staan lijkt me.
Noppesnada schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:54:
[...]
Een notaris op Curacao of in Nederland ?
Als je hulp wilt bij het terughalen van dat geld: een notaris op Curacao. Als je hulp wilt bij verwerpen van de erfenis (benificair aanvaarden zou ik niet doen, dat is een tussenvorm om te kijken of je daadwerleijk zuiver wil aanvaarden of wil verwerpen. In jullie geval weet je al dat je zal willen gaan verwerpen): een Nederlandse notaris.

Belangrijk is inderdaad ook de vraag wie het huis ontruimd heeft. Dat kan nl. prima gezien worden als daad van zuivere aanvaarding, en die persoon is dus (als de persoon ook juridisch erfgenaam is) dan ook daadwerkelijk erfgenaam.

Als een niet-erfgenaam de woning ontruimd heeft, ligt het anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Noppesnada Hoe kan men geld overmaken naar een opgeheven rekening ?
Dat moet toch op eoa manier terugkomen bij degene die het overboekt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 567735

De eerste stap moet daarom ook zijn om bij de bank na te vragen wat er met die rekening is gebeurd.

Bewijs van overlijden is schijnbaar opgemaakt bij Kranshi.

Dan is er nog de vraag het 'pensioen' (een pensioen of AOW?) op een bankrekening in Europees Nederland dan wel op Curaçao gestort is, en of wellicht één van beide nog gewoon actief is.

Als één van die twee zo ingericht is, dat er geen geld meer gestort op kon worden (en opgenomen) en het geld geretourneerd is aan afzender, dan zal de bank ongetwijfeld ook op papier kunnen zetten. Eventueel staat het nog op een tussenrekening als het per SWIFT overgeboekt is en de afzender niet automatisch bekend was.

Mocht daar niets uit komen of een kastje-muur verhaal worden, zou ik eerder bij de toezichthouders en daarna de Ombudsman aan kloppen dan bij een notaris, waar dan ook.

Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat het eigendom van huizen op Curaçao niet bekend zou zijn, naar mijn mening functioneert het kadaster goed.

En mocht iemand het zich nog afvragen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn aparte landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Er is niet op alle vlakken automatische gegevensuitwisseling tussen de landen, vandaar dat voor de betaling van AOW net zoals in andere buitenlanden een bewijs van leven gevraagd wordt.

Aanvulling... en hoe vervelend de vraag ook is: je weet 100% zeker dat niet iemand anders bijvoorbeeld met het pasje toegang had tot die rekening(en) en opnames gedaan heeft? De verleiding kan groot zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 05-09-2018 19:46 ]

• Noppesnada
@Anoniem: 567735

Dank voor je bijdrage.

Met betrekking tot de huizen zonder eigenaar op Curaçao zie ook bijgaande link

https://caribischnetwerk....ote-leegstand-op-curacao/

Uiteraard is er een werkend kadaster, ik vraag me alleen af of de gegevens helemaal kloppen. Mijn schoonmoeder woonde in een huis dat haar beloofd was door een oom (uiteraard niet via een notaris vast gelegd). Na overlijden van die oom heeft dit jaren leeg gestaan en is het vervallen. Uiteindelijk is mijn schoonmoeder er gewoon in gaan wonen en heeft zelfs een lening afgesloten om het op te knappen. De pacht van de grond werd gewoon contant gedaan bij de gemeente op naam van de overleden oom.

Zo waterdicht is het systeem daar dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Tens schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:45:
Nee, zo is het niet. Als je goederen met een economische waarde meeneemt is het wel zo, tenzij je dan weer een lijst bijhoudt met wat je hebt meegenomen zodat schuldeisers dit meteen kunnen opeisen zodra ze daar om vragen.

Foto's en fotoalbums enz. mag je gewoon meenemen, omdat die geen economische waarde hebben. Als je echter een TV hebt verkocht of zoiets dan ben je de sigaar, en heb je de erfenis aanvaard.

Overigens wordt geld dat op opgeheven bankrekeningen wordt gestort gewoon weer teruggestort. Als een rekening is geblokkeerd niet, dan blijft het daar staan tot de rekening wordt opgeheven, en met een beetje pech vervalt dat geld dan aan de bank.

Overigens denk ik dat je het beste gewoon in overleg kan treden met de instanties. De situatie uitleggen en meewerken werkt over het algemeen het beste.

sinds 1 september 2016 zijn er drie belangrijke wijzigingen met betrekking tot het aanvaarden van de erfenis:
Het alvast leeghalen van de woning leidt niet meer tot het automatisch aanvaarden van de erfenis. Dat is pas zo als je goederen verkoopt of op een andere manier onttrekt.
Heb je de erfenis aanvaard en ontdek je een onverwachte schuld? Dan kan je de kantonrechter vragen de erfenis alsnog beneficiair te aanvaarden. Dit moet binnen drie maanden na ontdekking van de schuld gebeuren.
Als de nalatenschap geregeld is en er komt ineens nog een onbekende schuld tevoorschijn, dan ben je daarvoor niet meer met je eigen vermogen aansprakelijk. Maar: je moet wel terugbetalen met de erfenis. Ook om hier aanspraak op te kunnen moet u naar de kantonrechter.

Om een erfenis te verwerpen moet je een verklaring afleggen bij de griffie van de rechtbank. Google even hoe dit moet. Er is geen termijn om dit aan te geven, dus je kan het alsnog doen. Kost iets van 122 euro, en je kan het ook per volmacht laten doen. Dit kan natuurlijk alleen als je niet iets kostbaars uit het huis hebt meegenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door elhopo op 06-09-2018 10:40 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Noppesnada
De kantonrechter in Nederland dus ?

We wonen allemaal in Nederland. Even naar Curacao gaan om het te regelen is vrijwel uitgesloten.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als ze woonde in Curaçao dan zal e.e.a. waarschijnlijk via dat land moeten worden afgehandeld. En geldt het Nederlandse erfrecht ook niet, maar dat van daar. Geen idee of dat gelijk is. Misschien kan de ambassade wat voor je betekenen: https://www.kgmc.nl/nl

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:35
De terugvordering van Aow is geregeld in artikel 24 van die wet. Daarin staat ook expliciet dat van de erfgenaam kan worden teruggevorderd. Wellicht kun je een beroep doen op artikel 24 lid 5: dringende reden? Niet geschoten....
Voor het verwerpen van de erfenis ben je al te laat ben ik bang. Als je ook maar een foto of kopje hebt meegenomen van de erflater heb je daarmee de nalatenschap al aanvaard. Bij twijfel dus altijd met je handen op de rug door de woning ;)

• elhopo
Marcva schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:54:
De terugvordering van Aow is geregeld in artikel 24 van die wet. Daarin staat ook expliciet dat van de erfgenaam kan worden teruggevorderd. Wellicht kun je een beroep doen op artikel 24 lid 5: dringende reden? Niet geschoten....
Voor het verwerpen van de erfenis ben je al te laat ben ik bang. Als je ook maar een foto of kopje hebt meegenomen van de erflater heb je daarmee de nalatenschap al aanvaard. Bij twijfel dus altijd met je handen op de rug door de woning ;)
`Hoezo denk je dat je er al te laat voor bent? Ja, het had meteen geregeld moeten worden, maar voor zover ik heb gelezen is er geen termijn benoemd voor het verwerpen van de erfenis. Ook klopt je verhaal van een kopje of foto niet, in 2016 is de wet verandert, en mag je alleen niets van waarde meenemen. Fotoalbums enz. mogen gewoon mee worden genomen.

En zolang je geen erfgenaam bent, kan er ook niet worden teruggevorderd.

Noppesnada schreef op donderdag 6 september 2018 @ 00:13:

Uiteraard is er een werkend kadaster, ik vraag me alleen af of de gegevens helemaal kloppen. Mijn schoonmoeder woonde in een huis dat haar beloofd was door een oom (uiteraard niet via een notaris vast gelegd).

[...]

De pacht van de grond werd gewoon contant gedaan bij de gemeente op naam van de overleden oom.

Zo waterdicht is het systeem daar dus niet.
Het is niet mijn bedoeling om er een juridische verhandeling van te maken, maar 'het niet bekend zijn van de eigenaar' kan natuurlijk niet voorkomen bij een werkend kadaster. De eigenaar staat in het Kadaster, dat de feitelijke gebruikers zich niet laten registreren wijst niet op een falende overheid in die zin. Het Kadaster bestaat ook al sinds 1869.

Maar, natuurlijk jammer dat de identiteit niet vastgesteld werd/wordt bij het betalen van de erfpacht.

Ik zie dat er nog wat adviezen gegeven worden, maar ook na een nachtje slapen volhard ik in mijn standpunt dat je eerst eens moet zien te vinden:

a) is dat geld überhaupt overgemaakt (iedereen kan wel wat beweren)
b) op welke bankrekening is dat geld overgemaakt
c) vraag bij de bank na wat er met de rekening is gebeurd
d) vraag na bij de bank wat er met die twee binnenkomende betalingen is gebeurd
e) ga na dat er niemand onrechtmatig (eventueel door te liegen/bedriegen) toegang heeft gehad
(bij geval e) wordt het verhalen waarschijnlijk lastig)

Ik ga er daarbij vanuit dat als het geld echt overgemaakt is, het nog ergens moet zijn.

Als de bank je hiermee niet kan helpen (wat ze vanuit compliance in principe zouden moeten kunnen ophoesten - ze moeten natuurlijk wel goed vaststellen dat jullie de erven zijn), dan de bank hiernieuwd daarop aanspreken. Zet hierbij een redelijke maar dwingende termijn.

Bij het uitblijven van een bevredigend antwoord de toezichthouder hierop aanspreken, en als daar ook geen bevredigend antwoord komt, de Ombudsman. Toezichthouders zijn er zowel op Curaçao als in Nederland, evenals een Ombudsman. E.e.a. hangt af van in welk land de binnenkomende rekening was.

Het zou naar mijn idee geen kwaad kunnen om de SVB in NL ook te informeren dat je dit aan het ondernemen bent, maar ik ben geen jurist.

Sowieso zou ik die placa direkt aftikken om er vanaf te zijn, maar ik snap dat dat niet altijd kan, en/of dat dat een gevoel van onrecht kan oproepen.

P.S. Liefhebbers van het erfrecht in het Landsdeel Curaçao kunnen zich hier en hier nader inlezen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 06-09-2018 13:52 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
elhopo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:48:
[...]
En zolang je geen erfgenaam bent, kan er ook niet worden teruggevorderd.
https://www.notaris.nl/bij-overlijden/wie-is-erfgenaam

Als je niet weigert als kind/partner ben je automatisch erfgenaam. Oftewel TS is erfgenaam.

@TS: Ik zou eens goed na gaan vragen wat er nu allemaal gebeurt is na het overlijden, want ik zie je hier alleen maar vage dingen noemen die volgens NL-recht niet kunnen. Dat de mensen daar er een zooitje van kunnen maken is niet relevant, SVB bekijkt de situatie vanuit NL-oogpunt en dan zijn er gewoon regels etc voor.

Iemand heeft de bankrekening afgesloten en bepaalt wat er met het tegoed moest gebeuren. Informeer bij die persoon wat er nu exact is afgesproken.
Als niemand iets met haar spullen heeft gedaan en jij hebt ze niet geweigerd dan heb jij ze gekregen. En dat is dus inclusief schulden.

In de praktijk zijn er gewoon een aantal acties verricht en daar ergens zit er papierwerk wat verplicht is als jij het niet wilt betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
Gomez12 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:02:
[...]

Als je niet weigert als kind/partner ben je automatisch erfgenaam. Oftewel TS is erfgenaam.
Klopt, maar als erfgenaam kan je de erfenis verwerpen of aanvaarden. Zolang je hem niet hebt aanvaard of verworpen is er niets aan de hand. Zodra je hem aanvaard (en dat kan bijvoorbeeld impliciet door iets van waarde uit het huis mee te nemen of expliciet bij een notaris) ben je er verantwoordelijk voor.

Volgens artikel 4:190 lid 3 van het Burgerlijk Wetboek is er geen termijn gebonden voor het verwerpen- dan wel aanvaarden van een nalatenschap voor erfgenamen die handelingsbekwaam zijn.

https://www.rechtspraak.n...vaarden-of-verwerpen.aspx

Hier leggen ze het wel goed uit:

https://www.plusonline.nl...den-erfenis-nog-verwerpen

edit: Hier over de vervaltermijn.
https://www.rechtspraak.n...inas/Nalatenschappen.aspx

[ Voor 26% gewijzigd door elhopo op 06-09-2018 14:52 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nogmaals: NL erfrecht is (AFAIK) niet van toepassing. Al zijn er vast weinig verschillen (maar niet nul, https://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/85494 voor de liefhebber, en alle wijzigingen aan beide kanten sinds oktober 2010). Al is de daar gehanteerde termijn van 9 maanden ipv de NL'se 3 maanden ook al lang verstreken.

Bovenstaande URL's als basis gebruiken voor een reactie kan misschien wel handig zijn. Maar advies om contact op te nemen met de ambassade blijft staan.

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 06-09-2018 14:41 . Reden: oeps, andere 3 maanden ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Gomez12
elhopo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:26:
[...]
Klopt, maar als erfgenaam kan je de erfenis verwerpen of aanvaarden. Zolang je hem niet hebt aanvaard of verworpen is er niets aan de hand. Zodra je hem aanvaard (en dat kan bijvoorbeeld impliciet door iets van waarde uit het huis mee te nemen of expliciet bij een notaris) ben je er verantwoordelijk voor.
Ik ben bang dat door de vaagheden van TS je grote kans hebt dat de erfenis impliciet aanvaard is. Daarom zeg ik ook dat TS het goed moet uitzoeken.

Een bankrekening sluit zich niet vanzelf, en daarbij moet er ook direct een beslissing genomen worden over wat er gebeurt met de rest-waarde.
Hetzelfde met de inboedel van het huis, dat blijft volgens NL-recht niet zomaar in het midden hangen.

TS zegt veels te makkelijk dat er niets te verdelen was aan nalatenschap, er is altijd iets te verdelen.

Maar in principe zou ik naar de ambassade van curacao in NL gaan en gewoon vragen hoe je vanuit NL alsnog afstand kan doen van de erfenis (zonder naar curacao te moeten)

• Gomez12
F_J_K schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:41:
[...]

Nogmaals: NL erfrecht is (AFAIK) niet van toepassing.
Dan noem je het Curacaos recht, het is niet van toepassing hoe je het noemt. De basis blijft gelijk ongeacht of het uitgevoerd en gevolgd wordt of niet : Bij overlijden is er altijd een erfenis -> Deze moet aanvaard, benificair aanvaard, of verworpen worden.

Er kunnen detailverschillen zitten in de exacte implementatie details en er kunnen andere gevolgen aan vast zitten, maar dat verandert niets aan de basis.

Als schoonmoeder x miljoen op de bank had staan en tig auto's had gehad naast een compleet landhuis dan werd er echt niet zo gereageerd als nu, en voor de wet zijn de situatie's gelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
Okay, dank jullie voor de vele commentaren en suggesties.

Ik was na het overlijden zelf niet op Curacao en op dat moment waren de emoties van mijn vrouw, schoonzus en schoonbroer te overheersend om hier logisch over na te denken. We hebben dit ook nooit eerder mee gemaakt en alle drie wonen en werken ze in Nederland. In 2 weken moest er veel geregeld worden en de exacte uitvoering is mij niet bekend.

Wel weet ik dat mijn schoonmoeder geen bezittingen van waarde had na haar overlijden en een hoop geld in een huis heeft gestoken wat niet het hare blijkt te zijn (en dus ook niet van ons). Dit hebben we achter ons gelaten mede omdat dit een hoop gedoe en ruzie heeft opgeleverd in de familie die het nu opgeknapte huis wel willen hebben. Helaas een vervelende bijkomstigheid die de familiebanden heeft verbroken.

Ondertussen heb ik contact gehad met het incassobureau en die stellen zich hard op. Geen officieel document is gewoon betalen. Ook dat snap ik nog wel. Wel werd de zaak even 2 weken vooruit geschoven.

De kinderen willen dit afsluiten en op een andere manier aan hun moeder blijven denken. Achtervolgd worden door incasso's helpt hier niet bij.

Via rechtspraak.nl heb ik telefonisch contact gehad met een medewerker die een duidelijk verhaal hield.

We moeten:

- 1 persoon machtigen om namens de anderen de afwikkeling van de nalatenschap te behartigen
- De erfenis voor alle drie de kinderen verwerpen en niet accepteren
- Hiervoor de juiste papieren invullen en inclusief legitimatie naar de rechtbank in Den Haag sturen
- Griffiekosten betalen van € 124,00

Hierna zouden we een officiële bevestiging moeten krijgen dat de erfenis verworpen is. Dit kunnen we dan weer doorsturen naar het incassobureau en hiermee zou de zaak afgedaan moeten zijn.

Volgens de medewerker van Rechtspraak.nl is het NIET nodig zaken nog ter plaatse in Curacao te regelen. Dit zou mogelijk wel het geval zijn als we de erfenis (beneficiair) zouden aanvaarden.

Vanavond gaan we alle papieren printen en tekenen en opsturen.

Ik zal jullie nog laten weten hoe het afgelopen is, maar dit kan even duren.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gomez12 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:02:
[...]

Tenzij er een testament is waarin er een andere erfgenaam aangewezen is. Dan kun je als kind nog je legitieme portie opeisen, maar zolang je dat niet doet, ben je in deze situatie geen erfgenaam.
Gomez12 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:45:
[...]
Ik ben bang dat door de vaagheden van TS je grote kans hebt dat de erfenis impliciet aanvaard is. Daarom zeg ik ook dat TS het goed moet uitzoeken.
Dat ligt er aan. Wie heeft de woning leeg geruimd? Daar blijft TS helemaal stil over.
Een bankrekening sluit zich niet vanzelf, en daarbij moet er ook direct een beslissing genomen worden over wat er gebeurt met de rest-waarde.
Nee, maar een bank blokkeert wel de rekening zodra ze het overlijden vernemen. En voor een leek kan dat overeenkomen met het sluiten van een rekening.

Weet je wat ik wel raar vind trouwens? Voor het verkrijgen van spullen uit de erfenis, moet je een verklaring van erfrecht overleggen, dus aantonen dat je erfgenaam bent. Voor het verkrijgen van schulden uit een erfenis, hoeft de schuldeiser niet aan te tonen dat je erfgenaam bent. Sterker nog, jíj moet kosten maken om aan te tonen dat je géén erfgenaam bent.
Noppesnada schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:21:
We moeten:
- 1 persoon machtigen om namens de anderen de afwikkeling van de nalatenschap te behartigen
- De erfenis voor alle drie de kinderen verwerpen en niet accepteren
Dit mag wel, en scheelt kosten, maar je mag ook individueel verwerpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 06-09-2018 15:28 ]

• Noppesnada
[quote]Ardana schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:26:
[...]

Dat ligt er aan. Wie heeft de woning leeg geruimd? Daar blijft TS helemaal stil over.

[...]

De woning is niet ontruimd, veel spullen staan er nog in, Wat foto's en dergelijke zijn wel meegenomen. Verder zijn er wat zaken bij het vuilnis gezet. Zoals aangegeven, we wonen in Nederland. Zaken van (veelal emotionele waarde) heeft mijn schoonmoeder voor haar overlijden al verdeeld toen ze in de hospice lag.

[ Voor 17% gewijzigd door Noppesnada op 06-09-2018 15:33 ]

• Marcva
Ik heb ook erfenis verworpen,hoewel ik pas erfgnaam in de tweede graad was. Ik weet niet over de sprake is van kleinkinderen van je schoonmoeder, maar als het incassobureau zich hard opstelt kunnen ze de hele stamboom af.
Ik heb in 2012 of zo voor 3 generaties verworpen. Alles tegelijk ingediend en gematst door de griffie die het als 1 verzoek rekende.
Daarbij heb je overigens voor de minderjarige kinderen toestemming nodig van de kantonrechter. Die beoordeelt namelijk of het in het belang van de minderjarige is dat er wordt verworpen.

• bie100
wat ik wel mis is over welk bedrag praten we wat je terug moet betalen Aow is ook geen vetpot volgens mijn?

• Noppesnada
bie100 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:18:
wat ik wel mis is over welk bedrag praten we wat je terug moet betalen Aow is ook geen vetpot volgens mijn?
Het gaat om een bedrag van bijna 1400 euro. Te groot om maar ff te laten gaan en te betalen.

Voor een paar tientjes had ik deze moeite uiteraard niet gedaan.

• Noppesnada
Marcva schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:02:
Ik heb ook erfenis verworpen,hoewel ik pas erfgnaam in de tweede graad was. Ik weet niet over de sprake is van kleinkinderen van je schoonmoeder, maar als het incassobureau zich hard opstelt kunnen ze de hele stamboom af.
Ik heb in 2012 of zo voor 3 generaties verworpen. Alles tegelijk ingediend en gematst door de griffie die het als 1 verzoek rekende.
Daarbij heb je overigens voor de minderjarige kinderen toestemming nodig van de kantonrechter. Die beoordeelt namelijk of het in het belang van de minderjarige is dat er wordt verworpen.
Goede vraag eigenlijk. Er zijn nog 2 kleinkinderen, mijn eigen dochter van 20 en een nichtje van 17.

Worden die nu erfgenamen van de schuld omdat wij deze erfenis afwijzen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Noppesnada schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:09:
[...]

Goede vraag eigenlijk. Er zijn nog 2 kleinkinderen, mijn eigen dochter van 20 en een nichtje van 17.

Direct meenemen bij afwijzen en nog even over verdere familie nadenken.

Maar wat is er nou met de bankrekening en saldo gedaan? Enkel overlijden bij bank gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Noppesnada schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:09:
[...]

Zo is het mij wel uitgelegd en heb er naar gehandeld. Kwam wel tegen dat minderjarigen automatisch beneficiair aanvaarden, weet niet of dat veranderd is sinds 2012. Maar dat geldt dus mogelijk niet voor de dochter van 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Noppesnada schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:08:
[...]

Het gaat om een bedrag van bijna 1400 euro. Te groot om maar ff te laten gaan en te betalen.

Voor een paar tientjes had ik deze moeite uiteraard niet gedaan.
nee dat snap ik zou gewoon een betalingsregeling treffen als ik jou was want de centen willen ze toch hebben
en hoe langer je wacht hoe meer het gaat kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Net maar eens het hele topic gelezen en heb het idee een aantal stappen te missen in het verhaal van TS.

Wellicht dat TS antwoord kan geven op de volgende vragen:
1) Is er al contact opgenomen met het SVB? Zij kunnen inzien naar welke rekening(en) er geld is overgemaakt. Dit zou je eventueel ook zelf kunnen inzien, als je de DigiD van je schoonmoeder hebt. Staat namelijk netjes op de site vermeld, data van overmaken, inclusief bedragen.
2) Wie heeft de spullen (foto's e.d.) uit het huis van je schoonmoeder gehaald? Je geeft aan dat jullie allen in NL zijn gebleven.
3) Wie heeft de spullen bij het grofvuil gezet na haar overlijden? En hoe is beoordeeld dat dit geen financiële waarde meer vertegenwoordigd?
4) Weten jullie bij welke bank(en) je schoonmoeder zat? Wellicht dat je daar nog kan navragen wat de status is van de bankrekeningen en eventuele saldi dat er op staat (weet niet of ze dat telefonisch willen delen of dat je hier een afspraak met legitimatie voor moet maken).
5) Is het overlijden inmiddels al schriftelijk bij het SVB gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

BastaRhymez schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:45:
Net maar eens het hele topic gelezen en heb het idee een aantal stappen te missen in het verhaal van TS.

2) Wie heeft de spullen (foto's e.d.) uit het huis van je schoonmoeder gehaald? Je geeft aan dat jullie allen in NL zijn gebleven.
3) Wie heeft de spullen bij het grofvuil gezet na haar overlijden? En hoe is beoordeeld dat dit geen financiële waarde meer vertegenwoordigd?
Noppesnada schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:32:

Na haar overlijden waren haar kinderen 2 weken op Curaçao om haar uitvaart te regelen.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
bie100 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 07:13:
[...]

nee dat snap ik zou gewoon een betalingsregeling treffen als ik jou was want de centen willen ze toch hebben
Absoluut niet!

Juist het betalen van schulden is een klassiek voorbeeld van zuivere aanvaarding! onder NL recht, geen van de populair toegankelijke teksten gaat in op een mogelijke wijziging hierin met de nieuwe erfwet
En dat wil je niet als straks nog een schuldeiser opduikt met een veel hoger bedrag.

Topicstarter moet gewoon alsnog verwerpen (of beneficiair aanvaarden).

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 07-09-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bie100 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 07:13:
[...]
Jij zou € 1.400 betalen van geld wat je niet hebt, terwijl je niet eens verplicht bent het te betalen? Dat is echt niet logisch.

En verder wat Rukapul zegt. Behalve over het benificiair aanvaarden, want dat is dubbele kosten, veel moeite en geen opbrengsten...

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 07-09-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
[quote]BastaRhymez schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:45:

1) Is er al contact opgenomen met het SVB? Zij kunnen inzien naar welke rekening(en) er geld is overgemaakt. Dit zou je eventueel ook zelf kunnen inzien, als je de DigiD van je schoonmoeder hebt. Staat namelijk netjes op de site vermeld, data van overmaken, inclusief bedragen.

-Ik heb zelf geen contact gehad met het SVB. Mijn schoonzus is hier wel ooit door benaderd (alleen telefonisch, geen brief). na enige tijd volgde ineens een incassoburo. Digid hebben we niet.

-De 3 kinderen waren op Curacao om de uitvaart te verzorgen.

-De 3 kinderen hebben dat gedaan. Als je iets bij het grofvuil zet vertegenwoordigd het naar mijn mening geen waarde meer.

4) Weten jullie bij welke bank(en) je schoonmoeder zat? Wellicht dat je daar nog kan navragen wat de status is van de bankrekeningen en eventuele saldi dat er op staat (weet niet of ze dat telefonisch willen delen of dat je hier een afspraak met legitimatie voor moet maken).

-Volgens mij de MCB bank op Curacao, even er langs gaan is geen optie. zoals aangegeven wonen de kinderen in NL.

5) Is het overlijden inmiddels al schriftelijk bij het SVB gemeld?

-Ja, zowel door de bevoegde instantie op Curacao als mijn schoonzus. We hebben de officieele overlijdensakte.

[quote]

Wellicht ben ik wat vaag in sommige uitspraken, maar dat komt omdat ik er zelf niet bij was en de kinderen in een "waas" van verdriet in 2 weken alles hebben moeten regelen wat zij dachten dat noodzakelijk was. Achteraf blijkt dit dus niet afdoende.

Als je de weg niet weet op Curaçao ben je lang bezig met hele onnozele zaken te regelen. Even haar telefoon opzeggen, elektra af laten sluiten, lening beëindigen. Het kostte allemaal ontzettend veel tijd. Toen ze nog in de hospice lag zijn ze een HELE dag bezig geweest om ZELF de juiste pijnstillers te verkrijgen. Ze hebben zowat het hele eiland afgereden om een apotheek te vinden die ze kon geven.

Het is allemaal niet zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ardana schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:02:
[...]

Jij zou € 1.400 betalen van geld wat je niet hebt, terwijl je niet eens verplicht bent het te betalen? Dat is echt niet logisch.

En verder wat Rukapul zegt. Behalve over het benificiair aanvaarden, want dat is dubbele kosten, veel moeite en geen opbrengsten...
Inderdaad. Het voelt niet als rechtvaardig om te moeten betalen voor een "lege" erfenis. We hebben er alleen maar verdriet en verlies en kosten mee gehad. Ik weet het, dat maakt de overheid niets uit en regels zijn regels.

Punt is, we hebben geen goederen of geld ontvangen of in bezit genomen nar haar overlijden en zijn dus ook niet van plan hiervoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:59
Wat is nu de status van de bankrekening en wat is er met het tegoed gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Heb je al de SVB zelf benaderd en de situatie uitgelegd?
Hun kunnen de incasso ook terug halen, als ze meegaan in jouw verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
msteggink schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:33:
Wat is nu de status van de bankrekening en wat is er met het tegoed gebeurd?
Klinkt raar, maar ik weet het niet.

Zover ik begrepen heb van mijn schoonzus is het volgende gebeurd:

Omdat het overlijden aanstaande was is het volledige saldo van haar rekening overgemaakt naar een tante op Curacao die het zou beheren omdat we niet wilden dat de rekening geblokkeerd was en er geen geld zou zijn voor de uitvaart (mijn schoonmoeder had geen verzekering). LET OP: dit is dus gedaan VOOR haar overlijden en met haar medeweten !!

SVB heeft na haar overlijden nog 2 maal haar AOW overgemaakt en de organisatie waar de lening voor het opknappen van het huis liep heeft na haar overlijden nog 2 maal geincasseerd. Dit ondanks het feit dat de kinderen persoonlijk zijn gaan melden dat hun moeder overleden was. Aangezien wij geen login gegevens voor haar bank of afschriften kunnen ontvangen waren wij hier helemaal niet van op de hoogte.

Volgens mij was het zo (dit is een aanname)

-Er is saldo op de rekening
-Voor het overlijden is dit overgemaakt naar een tante om de kosten van de uitvaart (gedeeltelijk) te betalen
-Saldo is 0,00
-Na het overlijden stort het SVB weer geld op haar rekening, dus weer saldo
-De leningmaatschappij incasseert weer termijnen aangezien er saldo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Erwinvz1 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:55:
Heb je al de SVB zelf benaderd en de situatie uitgelegd?
Hun kunnen de incasso ook terug halen, als ze meegaan in jouw verhaal.
Nee, wel contact gehad met het incassobureau en met juridische informatie.

De meest logische gang is om de erfenis af te wijzen zodat we ook niet meer aansprakelijk zijn voor de schulden.

We willen dit gewoon afsluiten en andere herinneringen koesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De MCB Bank heeft ook nog een kantoortje in Amsterdam, op het Concertgebouwplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:07:
[...]

Klinkt raar, maar ik weet het niet.

Zover ik begrepen heb van mijn schoonzus is het volgende gebeurd:

Omdat het overlijden aanstaande was is het volledige saldo van haar rekening overgemaakt naar een tante op Curacao die het zou beheren omdat we niet wilden dat de rekening geblokkeerd was en er geen geld zou zijn voor de uitvaart (mijn schoonmoeder had geen verzekering). LET OP: dit is dus gedaan VOOR haar overlijden en met haar medeweten !!

SVB heeft na haar overlijden nog 2 maal haar AOW overgemaakt en de organisatie waar de lening voor het opknappen van het huis liep heeft na haar overlijden nog 2 maal geincasseerd. Dit ondanks het feit dat de kinderen persoonlijk zijn gaan melden dat hun moeder overleden was. Aangezien wij geen login gegevens voor haar bank of afschriften kunnen ontvangen waren wij hier helemaal niet van op de hoogte.

-Voor het overlijden is dit overgemaakt naar een tante om de kosten van de uitvaart (gedeeltelijk) te betalen
-Saldo is 0,00
Dit maakt het niet eenvoudiger.
Er is dus sowieso nog een rekening met saldo alleen niemand kan daar bij (afstand, niemand aangewezen om erfenis af te handelen).
Er is ook vlak voor overlijden geld aan onttrokken, logische gedachte en goed bedoeld voor uitvaart, maar als daar niets over is vastgelegd niet ten opzichte van andere erfgenamen en schuldeisers.
Die bankrekening daar zal toch echt iets mee geregeld moeten worden.

Daarnaast betwijfel ik of het afwijzen van de erfenis (als nog mogelijk) wel voldoende is om schulden te ontlopen die pas na het overlijden zijn ontstaan. Ergens, en dat is geen verwijt, is er wel sprake van nalatigheid door de erfgenamen waardoor die wel een aansprakelijkheid hebben hiervoor.

[ Voor 3% gewijzigd door sambalbaj op 07-09-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
sambalbaj schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:47:
[...]

Dit maakt het niet eenvoudiger.
Er is dus sowieso nog een rekening met saldo alleen niemand kan daar bij (afstand, niemand aangewezen om erfenis af te handelen).
Er is ook vlak voor overlijden geld aan onttrokken, logische gedachte en goed bedoeld voor uitvaart, maar als daar niets over is vastgelegd niet ten opzichte van andere erfgenamen en schuldeisers.
Die bankrekening daar zal toch echt iets mee geregeld moeten worden.

Daarnaast betwijfel ik of het afwijzen van de erfenis (als nog mogelijk) wel voldoende is om schulden te ontlopen die pas na het overlijden zijn ontstaan.
Volgens mij mag je voor je overlijden zelf bepalen wat je met je geld doet. Alleen als je meer dan een X bedrag schenkt moet je daarover belasting betalen (weet niet goed hoe dit op Curacao werkt). We hebben het niet over een bankrekening met vele duizenden euro's.

Mijn schoonmoeder had het niet breed en werd door haar kinderen financieel ondersteund vanuit NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-07-2024
Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:07:
[...]

-Saldo is 0,00
Je zult eerst alle aannames weg moeten werken en zaken op papier krijgen van de SVB en de bank.
Wie heeft er gestort, wanneer en wie heeft er geincasseert, en wat is er met die rekening gebeurd.

Hier zou de bank je mee moeten kunnen helpen als je kunt aantonen dat je erfgenaam bent van de rekeninghouder.
Ik zou dat MCB kantoortje in Amsterdam eens bellen en het verhaal uitleggen, wellicht kunnen ze daar wat als je daarheen gaat met de nodige papieren.

Officieel zal ook moeten worden vast gelegd dat iedereen afstand doet van de erfenis, mits dat nog mogelijk is.
Dat zaken die uit het huis zijn meegenomen volgens jou geen financiële waarde hebben wil niet zeggen dat iedereen het daarmee eens is, de erfenis zou dus zoals al eerder gezegd daardoor wel aanvaard kunnen zijn.

Zonder zaken op papier gebeurd er verder weinig bij banken e.d.

Wat is er bij de leningverterekker afgesproken en op papier gezet?
Er langs gaan om te melden dat iemand die een lening heeft lopen overleden is heft de lening voor zover ik weet niet ineens op.
Dat zij nog termijnen geincasseert hebben kan goed volledig rechtmatig geweest zijn omdat de lening nog gewoon loopt.
Wat dus ook inhoud dat het geld wat de SVB nu terug wil hebben ergens anders vandaan zal moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Even advocaat van de duivel spelen.

Wie kan er bewijzen dat wij goederen hebben meegenomen (wat voor de duidelijkheid dus mijns inziens niet gebeurd is).

Ik ga eerst de erfenis afwijzen via de rechtbank in Den Haag. Als dat goed bevonden wordt en ik de officiële documenten hier voor krijg dan gaan die door maar het incasso bureau.

Dit willen ze hebben en kan ik realiseren.

Als dit niet afdoende is zullen we ons moeten beraden over verdere stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14
Let op, dat laatste kan ook omgekeerd werken.
Als jij de erfenis niet verworpen hebt, dan nemen zij aan dat jij iets gekregen hebt, en dus ook in moet staan voor de schulden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Tommie12 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:04:
Let op, dat laatste kan ook omgekeerd werken.
Als jij de erfenis niet verworpen hebt, dan nemen zij aan dat jij iets gekregen hebt, en dus ook in moet staan voor de schulden.
En daarom gaan alle kinderen en kleinkinderen de erfenis dus verwerpen.

Of zie ik het verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14
Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:04:
[...]

En daarom gaan alle kinderen en kleinkinderen de erfenis dus verwerpen.

Of zie ik het verkeerd ?
Dat lijkt me de juiste manier. Ik duim voor een goede afloop.
1400€ is geen ramp, maar als er nog andere schuldeisers zijn kan het snel meer worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:50
Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:47:
Even advocaat van de duivel spelen.

Wie kan er bewijzen dat wij goederen hebben meegenomen (wat voor de duidelijkheid dus mijns inziens niet gebeurd is).

Ik ga eerst de erfenis afwijzen via de rechtbank in Den Haag. Als dat goed bevonden wordt en ik de officiële documenten hier voor krijg dan gaan die door maar het incasso bureau.

Dit willen ze hebben en kan ik realiseren.

Als dit niet afdoende is zullen we ons moeten beraden over verdere stappen.
Bewijzen dat er goederen zijn meegenomen is niet zo heel lastig, zoals je zelf al aangegeven hebt zijn die naar de vuilstort gebracht door de erfgenamen en hebben zelf besloten dat het niets waard is. Leegruimen lijkt mij achteraf een mogelijk kostbare fout als je van plan bent om te verwerpen, in principe had je de boel dan moeten laten staan daar waar het stond.
Had je om welke reden dan ook de boel daar toch weg willen halen had je op z'n minst een lijst moeten (laten) maken en/of foto's zodat je achteraf in ieder geval iets van bewijs had.

Ik zou het heel vreemd vinden als je ermee weg kunt komen om een volledige huisraad te laten verdwijnen en vervolgens te roepen het was allemaal niks waard en wij verwerpen de erfenis, zoek het maar uit met je incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:06:
[...]

Bewijzen dat er goederen zijn meegenomen is niet zo heel lastig, zoals je zelf al aangegeven hebt zijn die naar de vuilstort gebracht door de erfgenamen en hebben zelf besloten dat het niets waard is. Leegruimen lijkt mij achteraf een mogelijk kostbare fout als je van plan bent om te verwerpen, in principe had je de boel dan moeten laten staan daar waar het stond.
Had je om welke reden dan ook de boel daar toch weg willen halen had je op z'n minst een lijst moeten (laten) maken en/of foto's zodat je achteraf in ieder geval iets van bewijs had.

Ik zou het heel vreemd vinden als je ermee weg kunt komen om een volledige huisraad te laten verdwijnen en vervolgens te roepen het was allemaal niks waard en wij verwerpen de erfenis, zoek het maar uit met je incasso.
Een aantal zaken zijn weggegooid, denk bijvoorbeeld aan de inhoud van de koelkast.

We hebben niet de volledige huisraad laten verdwijnen, sterker nog, het huis staat er nog bij zoals mijn schoonmoeder het achter gelaten heeft inclusief meubels en al.

Ik wil met deze duidelijk aangeven dat wij er niet op uit zijn om de zaak te bedonderen of schuldeisers te benadelen.

We hebben na haar overlijden geen geld of goederen in bezit genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:59
Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:12:
[...]

Hier willen de instanties dus bewijs van. Zoek uit wat er met die rekening is gebeurd? Wellicht is het nog niet opgeheven maar slechts geblokkeerd en staat het geld er nog op. Is het mogelijk een bewijs van opheffing te krijgen van de bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:50
Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:12:
[...]

Een aantal zaken zijn weggegooid, denk bijvoorbeeld aan de inhoud van de koelkast.

We hebben niet de volledige huisraad laten verdwijnen, sterker nog, het huis staat er nog bij zoals mijn schoonmoeder het achter gelaten heeft inclusief meubels en al.

Ik wil met deze duidelijk aangeven dat wij er niet op uit zijn om de zaak te bedonderen of schuldeisers te benadelen.

Dan ben ik even op het verkeerde been gezet door het volgende:

-De 3 kinderen hebben dat gedaan. Als je iets bij het grofvuil zet vertegenwoordigd het naar mijn mening geen waarde meer.
De inhoud van een koelkast zet je toch niet bij het grofvuil?
Wat voor spullen moet je dan aan denken die bij het grofvuil beland zijn? Afhankelijk van datgene wat bij grofvuil beland is lijkt het me nog steeds een potentieel lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:15:
[...]

Dan ben ik even op het verkeerde been gezet door het volgende:

[...]

De inhoud van een koelkast zet je toch niet bij het grofvuil?
Wat voor spullen moet je dan aan denken die bij het grofvuil beland zijn? Afhankelijk van datgene wat bij grofvuil beland is lijkt het me nog steeds een potentieel lastig verhaal.
Wellicht heb ik me verkeerd uitgedrukt.

Mijn schoonmoeder had nog wel eens de neiging om wat rommel te verzamelen. Ze maakte kleren en had bijvoorbeeld een hele kamer met kleine lapjes stof liggen. waarde 0.0.

Dat soort dingen zijn er weg gegooid.

Los daarvan, is het niet zo dat degene die eist-bewijst ?

Als wij aangeven dat we de erfenis afwijzen en bevestigen geen geld of goederen na haar overlijden te hebben meegenomen dan is het toch klaar. Lijkt me sterk dat ze voor een vordering van deze grootte een diepgravend onderzoek in gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
msteggink schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:14:
[...]

Hier willen de instanties dus bewijs van. Zoek uit wat er met die rekening is gebeurd? Wellicht is het nog niet opgeheven maar slechts geblokkeerd en staat het geld er nog op. Is het mogelijk een bewijs van opheffing te krijgen van de bank?
Maakt dat nog iets uit als we de erfenis afwijzen ?

Ik weet zeker dat er na het overlijden geen geld meer van haar rekening is afgehaald door haar kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:43:
[...]

Los daarvan, is het niet zo dat degene die eist-bewijst ?
Het bewijs wat de SVB heeft: een IBAN-nummer, een bevestigde overboeking (al dan niet via SWIFT) en dat 2 maanden op rij middels het (bijna onfeilbare) bancaire verkeer?

Ik vind dat eigenlijk wel ijzersterk bewijs als de SVB ermee bij een incassobureau of rechter mee aankomt; zeker als de bank van jouw schoonmoeder inderdaad bevestigt dat een bepaalde overboeking aangekomen is middels alle automatische systemen.
Tja, als dat zo is, is dat ook meteen een "fout" van de beheerder van de bankrekening. En dat zijn, in beginsel, de erven ongeacht of ze de erfenis accepteren/verwerpen. Lastig; je kan beargumenteren dat je meer/beter iets te doen hebt bij overlijden dan een bankrekening te blokkeren. Maar als er allerlei incasso's lopen alsmede automatische bijschrijvingen, vraag ik me dus af "waarom" de rekening 2 maanden lang nog gebruikt kon worden?

Je gaf eerder al aan dat voor het overlijden de bankrekening al leeggetrokken was (met medeweten); dan is er toch meer dan 2 maanden (oftewel 3 maanden of nog langer) inzichtelijk geweest welke bij- en afschrijvingen elke maand plaatsvonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:53:
[...]

Het bewijs wat de SVB heeft: een IBAN-nummer, een bevestigde overboeking (al dan niet via SWIFT) en dat 2 maanden op rij middels het (bijna onfeilbare) bancaire verkeer?

Ik vind dat eigenlijk wel ijzersterk bewijs als de SVB ermee bij een incassobureau of rechter mee aankomt; zeker als de bank van jouw schoonmoeder inderdaad bevestigt dat een bepaalde overboeking aangekomen is middels alle automatische systemen.

[...]

Tja, als dat zo is, is dat ook meteen een "fout" van de beheerder van de bankrekening. En dat zijn, in beginsel, de erven ongeacht of ze de erfenis accepteren/verwerpen. Lastig; je kan beargumenteren dat je meer/beter iets te doen hebt bij overlijden dan een bankrekening te blokkeren. Maar als er allerlei incasso's lopen alsmede automatische bijschrijvingen, vraag ik me dus af "waarom" de rekening 2 maanden lang nog gebruikt kon worden?

Je gaf eerder al aan dat voor het overlijden de bankrekening al leeggetrokken was (met medeweten); dan is er toch meer dan 2 maanden (oftewel 3 maanden of nog langer) inzichtelijk geweest welke bij- en afschrijvingen elke maand plaatsvonden?
Het overlijden is toch het moment van meting ? Wat er voor het overlijden plaats heeft gevonden is toch helemaal niet relevant ? Als we de erfenis verwerpen dan is dat toch vanaf dat moment en niet eerder of later of zie ik dit verkeerd ?

Overigens hebben en hadden wij geen inlogcodes voor haar bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:01:
[...]

Het overlijden is toch het moment van meting ? Wat er voor het overlijden plaats heeft gevonden is toch helemaal niet relevant ? Als we de erfenis verwerpen dan is dat toch vanaf dat moment en niet eerder of later of zie ik dit verkeerd ?
Ik tik het even bot / simpel; dat is niet naar jou persoonlijk bedoeld

- rekening wordt geplunderd x dagen voor overlijden door familie
- schoonmoeder is erbij want die moet codes / inlog regelen
- familie weet dus al dat persoon zeeeer binnenkort komt te overlijden

Op dat moment zit je toch al "in" de financien via internetbankieren? Dan kijk je, als logisch iets, even verder? Kweenie maar het verhaal klinkt absoluut onlogisch.

Stervende logt nog wel ff in om geld over te maken naar dochter en niemand die het boeit (blijkbaar) waar dat geld vandaan komt of waarom het bedrag X is ondanks dat je in de openingspost al zei dat schoonmoeder meer schulden dan inkomsten had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:05:
[...]

Ik tik het even bot / simpel; dat is niet naar jou persoonlijk bedoeld

- rekening wordt geplunderd x dagen voor overlijden door familie
- schoonmoeder is erbij want die moet codes / inlog regelen
- familie weet dus al dat persoon zeeeer binnenkort komt te overlijden

Op dat moment zit je toch al "in" de financien via internetbankieren? Dan kijk je, als logisch iets, even verder? Kweenie maar het verhaal klinkt absoluut onlogisch.

Stervende logt nog wel ff in om geld over te maken naar dochter en niemand die het boeit (blijkbaar) waar dat geld vandaan komt of waarom het bedrag X is ondanks dat je in de openingspost al zei dat schoonmoeder meer schulden dan inkomsten had?
Ik weet niet of ik de toon en insinuatie van bovenstaande wel kan waarderen. Ik neem dit wel persoonlijk op aangezien het suggereert dat er misbruik is gemaakt van de situatie voor en na het overlijden van mijn schoonmoeder.

Mijn schoonmoeder lag langzaam dood te gaan aan kanker in een hospice op Curaçao, een proces wat zich gedurende ettelijke maanden voortsleepte. Ik hoop voor je dat je niet in zo een situatie terecht komt waar je in een voor jouw vreemd land met andere regels (ja, zelfs in Curaçao) probeert de zaken zo goed mogelijk te regelen.

Nogmaals, we hebben er geen cent aan over gehouden, mijn schoonmoeder had weinig, leefde eenvoudig en werd door ons mede ondersteund vanuit Nederland. Iedere insinuatie dat we de stervende nog even hebben geplunderd is bespottelijk.

Wellicht moet je rekening houden met de gevoeligheid van deze kwestie. Is ook maar een mening natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik insinueer absoluut geen misbruik. Excuses daarvoor.

Maar wat ik in je topic mis, en mogelijk dus de oorzaak en/of oplossing van het SVB-dispuut, is wie wel langere tijd inzicht en/of tijdelijk inzicht of toegang had tot de bankgegevens.

Er is geld "weg", al dan niet door incasso, verlate afsluiting van een rekening of andere oorzaken. Maar ik mis de "aansluiting" waarom niemand hier toezicht / overzicht op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:36:
Ik insinueer absoluut geen misbruik. Excuses daarvoor.

Maar wat ik in je topic mis, en mogelijk dus de oorzaak en/of oplossing van het SVB-dispuut, is wie wel langere tijd inzicht en/of tijdelijk inzicht of toegang had tot de bankgegevens.

Er is geld "weg", al dan niet door incasso, verlate afsluiting van een rekening of andere oorzaken. Maar ik mis de "aansluiting" waarom niemand hier toezicht / overzicht op had.
Het antwoord hierop is heel simpel.

Mijn schoonmoeder was overleden in november 2016, dit is aan alle instanties doorgegeven inclusief de bank waarvan de rekening op 0,00 voor het overlijden volgens mijn vrouw. Alle incasso's en abonnementen hebben ze gestopt in de 2 weken dat ze na haar overlijden op Curaçao waren (niet zo eenvoudig, het is geen Nederland, je bent niet bekend met de procedures etc.)

Dus na haar uitvaart en het regelen van de zaken zijn de kinderen terug gegaan naar Nederland in de overtuiging dat ze het goed geregeld hadden. tenslotte: alles opgezegd inclusief rekening, lening voor het huis beëindigd, alles naar beste kunnen.

Vervolgens krijgt mijn schoonzus in juli (bijna 2 jaar later !) dit jaar een telefoontje van het SVB en ligt er in september een brief van de deurwaarder op de mat.

Waarom zouden we in hemelsnaam nog inloggen op een bankrekening die we opgezegd hebben los van het feit dat we dit niet eens konden (geen inlogcodes). Het is allemaal nog erg vers, waarom zou je jezelf kwellen door nog eens lekker door de bankgegevens van je overleden moeder te ploegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Noppesnada schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:49:
[...]

Alle incasso's en abonnementen hebben ze gestopt in de 2 weken dat ze na haar overlijden op Curaçao waren (niet zo eenvoudig, het is geen Nederland, je bent niet bekend met de procedures etc.)
Duidelijk; maar dat rijmt dan niet geheel met de aanname/uitspraak dat een leningmaatschappij nog incasso's gedaan zou kunnen hebben.
alles opgezegd inclusief rekening, lening voor het huis beëindigd, alles naar beste kunnen.
Ook duidelijk nu (voor mij) dus een dubbele bevestiging dat jullie administratief alles hebben gedaan wat in jullie mogelijkheid lag op dat moment.
Vervolgens horen krijgt mijn schoonzus in juli dit jaar een telefoontje van het SVB en ligt er in september een brief van de deurwaarder op de mat.
Zoals je topic ook begonnen was: erg vreemd. Zeker nu je (in ieder geval voor mij) duidelijk aangeeft hoe e.e.a. verlopen is qua administratie en opzeggingen etc.

Uit ervaring weet ik dat, in sommige gevallen, de bankrekeningen (niet tijdig / correct geblokkeerd maar zonder directe nabestaanden bekend bij bank of notaris) na enige tijd vervallen aan de bank of de "gemeente" van de overledene. Of dit voor Curacao geldt, kan ik helaas niet vertellen omdat ik de lokale regels (zoals je zelf ook al aangeeft) niet ken.

Maar dan terugkomend op je vraag "wie eist bewijst"; het is een intensief uitzoekwerkje maar eerlijk gezegd zou ik de volgende stappen ondernemen richting het incasso-bureau (want daar ligt de zaak nu):
- bewijsje van opheffing van bankrekening toekomen
- de betreffende bank om opheldering vragen over de stortingen en zeker de "wegboekingen"

In de tijdlijn zijn dit de enige tastbare en vastgelegde zaken die iets kunnen betekenen in het verhaal "waarom kan er nog geld zijn overgemaakt van/naar de bankrekening". Zoals ik eerder postte; SVB heeft als tegenbewijs helaas de bank-bevestiging van de overboeking; als ik op hun stoel zou zitten, heb ik een redelijk sterke zaak om een incasso-bureau of juridische procedure aan te spannen.

Ik las ook in het topic dat er een satelliet-kantoor van de bank in Amsterdam zou zitten? Is dat al uitgezocht / bevestigd? Dan heb je (eventueel) dus lokale medewerking, zonder gedoe met tijdzones etc, en kan je hopelijk sneller schakelen met alle betrokkenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Bovenstaande is natuurlijk een optie om dit uit te zoeken, maar om eerlijk te zijn willen we dit dit gewoon afsluiten als nabestaanden, zelfs al zou er nog een saldo op de rekening staan, dan laten we het zo.

Waarom en hoe dingen nu zo gelopen zijn is mij ook volstrekt onduidelijk, maar het feit ligt er.

Ik had het incassobureau wel gevraagd te overleggen waar hun vordering op gebaseerd was. Dit zou men regelen, maar tot op heden nog niets gezien

De medewerker va het incassobureau wilde maar 1 ding om de incasso te stoppen en dat was een akte waarin we de erfenis verwerpen.

Dat ga ik nu in gang zetten.

Edit 4/12.

Excuses voor de late reactie beste Tweakers.

Het is uiteindelijk allemaal in orde gekomen. We hebben van de rechtbank in Den Haag een document ontvangen met een bevestiging dat de erfenis verworpen is. Dit heb ik weer doorgestuurd naar het incassobureau.

Na enig aandringen van hen ook een bevestiging ontvangen dat de incasso gestopt is en de vordering is vervallen.

Het is goed zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Noppesnada op 04-12-2018 17:13 ]

Pagina: 1