Schrijf cache (schijf cache) wordt na paar seconden uitgezet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 15:24
Kernvraag: hoe komt het dat de schrijf cache van mijn WD automatisch (door Win7??) uitgezet wordt?

In mijn pc heb ik drie schijven:
een SSD (CT250BX van Crucial), 250GB met daarop twee partities waarvan de eerste partitie Win7 als OS heeft
een HDD van Western Digital (WD) (WD30 EZRX: 3 TB, Green Caviar, 3 1/2 inch)
een HDD van Seagate (ST) (ST4000LM024: 4TB, 2 1/2 inch).

De WD en de Seagate bevatten 5 respectievelijk 3 datapartities die ik (op één na) versleutel/versleuteld heb met DiskCryptor. Ik loop echter tegen iets heel geks aan: Bij zowel de SSD als de WD-HDD staat de schrijfcache op 'aan' en deze blijft ook aan. De schrijfcache van de ST-HDD kan ik op 'aan' zetten, alleen na enkele (tientallen) seconden valt deze vanzelf terug naar 'uit'. Het gebeurt automatisch! Ik zie het ook terug op het moment dat ik een partitie versleutel: deze versleutelsnelheid valt met de factor 3 terug van bijna 12 MB/s naar 3-4 MB/s.

De setting wordt dus niet bewaard. De schijf is goed, ik weet niet waar het aan kan liggen. Om het systeem te vereenvoudigen heb ik de 4TB uit het systeem gehaald (misschien interfereert die met de 3TB of zo), maar dat maakt allemaal niets uit. Ik kan nergens een oplossing van het probleem vinden. Wie heeft raad?

André

Alle reacties

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Draai Lifeguard eens en kijk wat er gemeld word over het write cache gedeelte, zover ik het kan lezen is dit vaak een probleem met de schijf, maar meten is weten.

https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=3

Nog even zitten spieken, het word opgeslagen in het register, daar kan je ook eens zoeken. MSDN: Enable or Disable “Enable write caching on disk” behavior o...

[ Voor 50% gewijzigd door Herby op 05-09-2018 18:33 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 15:24
Dag Herby (/anderen)
In mijn gemoedstoestand van berusting/moedeloosheid was ik vergeten te noemen wat ik zelf al gedaan had en dat correspondeert aardig met wat jjj al suggereerde:
1: Lifeguard: al uitgevoerd en zonet ook nog een keer gedaan. Niets bijzonders, overal staat een ok-vinkje, SMARTstatus=ok, firmware = 80.00A80 (en ik had al een keer eerder andere diagnostic program van WD gedraaid en die noemde dat dat het meest recent is).
2: Register. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\IDE\DiskWDC_WD30EZRX-00MMMB0____________________80.00A80\5&2a118798&0&5.0.0\Device Parameters\Disk : hier vind ik: UserWriteCacheSetting = 1.
Ik vraag me wel af wat die genoemde “…\IDE\DiskWDC_WD30EZRX-00MMMB0____________________80.00A80\ 5&2a118798&0&5.0.0 nou eigenlijk is. Er bestaat namelijk ook een broertje "..\IDE\DiskWDC_WD30EZRX-00MMMB0____________________80.00A80\ 5&13ea1edb&0&3.0.0"; en daar hangt geen ...\Device Parameters\Disk onder. Die heb ik aangemaakt met ook daaronder een UserWriteCacheSetting = 1 aangemaakt. Ik heb geen flauw idee wat ik ermee deed, maar het hielp in ieder geval niet.
3: Ik heb op internet wel een eerder vergelijkbaar probleem gezien, namelijk dat de write cache na rebooten gereset wordt. Daar werd wel eens de oplossing aangedragen om e.e.a. in de registry aan te passen. Maar bij mij gebeurt het niet na rebooten, het gebeurt ‘on-the-fly’….

Dank voor je suggesties, maar nog steeds geldt: hellup!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Dat is het device instance path (ID) https://docs.microsoft.co...stall/device-instance-ids en daarmee indentificeert Windows de hardware (opbouw uit wat gegevens uit hardware en unieke codes van Windows), het feit dat die zelfde schijf er 2 keer instaat met dubbele instances kan wel eens problemen veroorzaken.

Eerst achterhalen, want nu het ID moet zijn, dat vind je in device manager > je WD schijf > detail > device instance path. Mocht je gaan klooien in register, zorg voor een goede backup!!

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε