Minimale diepte glasvezel kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsnare
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 15:26
Zojuist heb ik van Reggefiber het bericht gekregen dat ze mij aansprakelijk stellen voor schade aan hun eigendommen. Enige tijd geleden ben ik in mijn tuin aan het graven geweest en heb ik op zo’n 15 á 20cm diepte de glasvezel kabel van de buren geraakt met m’n spade (Gelukkig heb ik hier toen gelijk foto’s van gemaakt, zodat ik dit in ieder geval aan kan tonen dat de kabel zeer ondiep lag). Gevolg was dat de kabel gerepareerd moest worden en Reggefiber wil nu graag dat ik dit even betaal...

Weten iemand of er officiële regels of richtlijnen zijn m.b.t. de diepte waarop zo’n kabel zou moeten liggen? Ik ben wel dit tegengekomen: https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/externebijlagen/exb-2016-11362/1/bijlage/exb-2016-11362.pdf maar dit gaat specifiek over kabels parallel aan wegen? Met wat gegoogle kom ik veelal tegen dat de kabels ook op ander plekken minimaal op 60cm moeten liggen maar nergens verwijzingen naar iets officieels. Als ik bezwaar maak tegen deze claim zou ik wel graag kunnen verwijzen naar de officiële regels…

Iemand enig idee?

En heeft iemand wel eens in een soortgelijke situatie met Reggefiber (of een andere kabelaar) gezeten?

Dank alvast!

Beste antwoord (via colorsnare op 05-09-2018 18:37)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als je een AVP verzekering (in de volksmond WA verzekering) hebt zou ik de schade gewoon daar melden. Die bepalen dan wel of je al dan niet aansprakelijk bent.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als je een AVP verzekering (in de volksmond WA verzekering) hebt zou ik de schade gewoon daar melden. Die bepalen dan wel of je al dan niet aansprakelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Geen idee wie er aansprakelijk is voor dit verhaal, wat ik wel weet is dat dit in Nederland gebeurd onder de standaard "Laagspanningsinstallies" onder NEN Norm 1010, niet gratis helaas.
Art. 8.761.4.3 Kabels zonder bewapening mogen alleen zijn toegepast indien deze deugdelijk tegen mechanische beschadiging zijn beschermd door aanleg in daarvoor bestemde buizen, kokers, goten of kanalen.
Art. 8.761.4.4. Kabels buiten gebouwen moeten op een sleufdiepte van tenminste 0,5 m zijn gelegd. Deze bepaling geldt niet indien aanvullende maatregelen tegen mechanische beschadiging zijn getroffen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:48
Ben ik de enige die het vreemd vind dat je door te graven in jouw tuin, de glasvezelkabel van de buren door kunt steken?
Als Reggefiber kabels gaat leggen dwars door andere mensen hun tuin, dan verwacht ik zowiezo wel dat die eigenaren daarvan duidelijk van op de hoogte gesteld worden, dus ik zou verwachten dat jij minstens tekeningen zou moeten krijgen van Reggefiber met een plattegrond met locaties en dieptes met waar ze kabels op jouw terrein hebben gelegd, juist om dit soort situaties te voorkomen.
Heb je die ook ooit ontvangen van Reggefiber? Zo niet, dan lijkt me dat ze zowiezo geen recht hebben om iets van jou te eisen... hoe moest jij anders namelijk weten dat er een kabel van de buren in jouw tuin ligt?

(en dat ze dit 50 jaar geleden zo deden met allerlei aansluitingen is natuurlijk niet relevant met een moderne glasvezel aansluiting).

Hier bij ons liggen de glasvezelkabels rechtstreeks vanaf de openbare stoep in een rechte lijn naar het punt waar ze het huis binnengaan, waar ze destijds ook de boel opengegraven hebben met toestemming van de bewoners, maar alles dus alleen op eigen terrein.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsnare
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 15:26
Faxe schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:14:
Daar had ik zelf nog niet eens bij stil gestaan... Ik was van plan zelf bezwaar aan te dragen maar dit is natuurlijk een veel praktischer oplossing. Thanks :)
Herby schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:15:
Geen idee wie er aansprakelijk is voor dit verhaal, wat ik wel weet is dat dit in Nederland gebeurd onder de standaard "Laagspanningsinstallies" onder NEN Norm 1010, niet gratis helaas.

[...]
Thanks, die zal ik zeker raadplegen mocht het nog nodig zijn!
BrainCrash schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:27:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat je door te graven in jouw tuin, de glasvezelkabel van de buren door kunt steken?
Als Reggefiber kabels gaat leggen dwars door andere mensen hun tuin, dan verwacht ik zowiezo wel dat die eigenaren daarvan duidelijk van op de hoogte gesteld worden, dus ik zou verwachten dat jij minstens tekeningen zou moeten krijgen van Reggefiber met een plattegrond met locaties en dieptes met waar ze kabels op jouw terrein hebben gelegd, juist om dit soort situaties te voorkomen.
Heb je die ook ooit ontvangen van Reggefiber? Zo niet, dan lijkt me dat ze zowiezo geen recht hebben om iets van jou te eisen... hoe moest jij anders namelijk weten dat er een kabel van de buren in jouw tuin ligt?

(en dat ze dit 50 jaar geleden zo deden met allerlei aansluitingen is natuurlijk niet relevant met een moderne glasvezel aansluiting).

Hier bij ons liggen de glasvezelkabels rechtstreeks vanaf de openbare stoep in een rechte lijn naar het punt waar ze het huis binnengaan, waar ze destijds ook de boel opengegraven hebben met toestemming van de bewoners, maar alles dus alleen op eigen terrein.
Nee, ik vind het zelf ook wel wat vreemd ;) Al moet ik wel even verduidelijken dat het in dit geval om mijn onderburen gaat. Maar dan nog... De kabel ligt inderdaad in mijn tuin en heb ik hier geen toestemming voor gegeven. Het zou wel kunnen dat de huurbaas dit heeft gedaan maar dat ben ik nog niet na gegaan.Ik snap sowieso niet waarom ze het op deze manier hebben gedaan. Mijn onderburen grenzen direct aan de weg. Ze hadden volgens mij prima een kabel vanaf de stoep naar hun pand kunnen trekken (2 meter ofzo?) i.p.v. de kabel zo'n 20 meter door mijn tuin te trekken naar de achterdeur van de onderburen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
volgens mij hoort dat gewoon op 50+ cm diep te liggen :? uitzondering vlak bij de gevel waar de kabel vaak omhoog komt om dan netjes op de muur binnen uit te komen ipv de kruipruimte :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het zou inderdaad wel dieper moeten liggen, maar als de werklui lui zijn dan graven ze gewoon niet dieper.
Bij mij ligt ie ook op 20-30 cm of zo, ze hadden geen zin om het straatwerk er uit te halen (letterlijke woorden van de monteur ''ik ben geen stratenmaker'') :D , dus hebben ze een gootje gegraven langs de planten en hem daar in gelegd.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 05-09-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:44:
Het zou inderdaad wel dieper moeten liggen, maar als de werklui lui zijn dan graven ze gewoon niet dieper.
Bij mij ligt ie ook op 20-30 cm of zo, ze hadden geen zin om het straatwerk er uit te halen (letterlijke woorden van de monteur ''ik ben geen stratenmaker'') :D , dus hebben ze een gootje gegraven langs de planten en hem daar in gelegd.
ow dan wens ik ze hier alvast succes als ze glas komen leggen... :P hoop ik voor ze dat ze mee mogen liften in een mantelbuis vanaf de gevel naar de meterkast :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:54:
[...]

ow dan wens ik ze hier alvast succes als ze glas komen leggen... :P hoop ik voor ze dat ze mee mogen liften in een mantelbuis vanaf de gevel naar de meterkast :+
Ze zijn wel ongeveer een half uur bezig geweest om bij mij door de funderingsbalk heen te boren. Voor de gevel was het gat iets groter gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij kan @Barre73 hier wel iets zinnigs over zeggen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 21:42
Sorry. Het lijkt me niet erg kies om daar iets over te zeggen vanuit mijn positie.

Ik kan wel zeggen dat telecomkabels niet vallen onder de genoemde NEN. En dan nog is dat een norm, geen wet.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:12
Kan je de foto's even posten? Ik ben erg benieuwd hoe de afscherming is geweest als je met een schep door heen kan gaan. Volgens mij moet dit in een mantelbuis liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:59
Als je nou een graafmachine had gehuurd welke je hele tuin overhoop haalde kan ik er nog wel in komen.

Maar met een spade op circa 20cm diep? Zonder dat je ook maar enigsinds weet waar welke kabel ligt en hoe diep...of redelijkerwijs dit kan weten.

Ze zeggen dus eiegenlijk; wij hebben die kabel gelegd door jouw tuin naar de buren; Jij mag niet meer tuinieren.

Dat houdt toch nooit stand :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
Inderdaad, bij mechanisch graven ben je verplicht om een klick-melding te doen. Zo niet dan ben je sowieso aansprakelijk.
Het leggen van een kabel naar de buren door jouw tuin zal ongetwijfeld vallen onder erfdienstbaarheden.
Blijft natuurlijk de diepte over....

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Barre73 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:40:
Sorry. Het lijkt me niet erg kies om daar iets over te zeggen vanuit mijn positie.

Ik kan wel zeggen dat telecomkabels niet vallen onder de genoemde NEN. En dan nog is dat een norm, geen wet.
Waar baseer je op dat het niet onder de norm valt?? Ben heel benieuwd, zou ik het al jaren verkeerd snappen, enlighten me ;) en daarnaast, nee het is niet de wet, echter heeft het VROM wel als wet gesteld dat je minstens dit niveau van veiligheid moet halen, de vorm/norm whatever staat je vrij, maar halve meter blijft het ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:29

vr6-only

Blub Blub

Herby schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:51:
[...]

Waar baseer je op dat het niet onder de norm valt?? Ben heel benieuwd, zou ik het al jaren verkeerd snappen, enlighten me ;) en daarnaast, nee het is niet de wet, echter heeft het VROM wel als wet gesteld dat je minstens dit niveau van veiligheid moet halen, de vorm/norm whatever staat je vrij, maar halve meter blijft het ;)
Waar baseer jij je conclusie op? De NEN 7171-1 en NEN 7171-2 zijn bedoeld voor nieuwbouwsituaties en gelden niet voor bestaande situaties.

Daarnaast wordt deze NEN norm veelal niet gehanteerd, omdat de Gemeente zelf de plaatsbepaling en profiel wilt beheren, vaak in verband met eigen infra. Denk aan warmwaternetten.

Daarnaast hebben we het hier over eigen grond. Daar gelden überhaupt geen regels, strikt juridisch bekeken.

It ain't stupid if it works!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

60 cm is de diepte die hier door reggefiber werd gehanteerd.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:30
De meest voorkomende manier is in een buis en dan 60 diep.
Ik denk dat ze weinig kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMP88
  • Laatst online: 28-07 15:06
Officieel dient een glasvezelkabel op 60cm aangelegd te worden, echter kan het wel eens voorkomen dat ze iets ondieper liggen door een rioleringsbuis, fundering of iets dergelijks.
Ik zorg voor de glasvezelkabel aanleg voor Ziggo, en in de regelgeving voor aanleg van telecommunicatielijnen staat dat dit minimaal op 60cm moet liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 21:42
TIMP88 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:19:
Officieel dient een glasvezelkabel op 60cm aangelegd te worden, echter kan het wel eens voorkomen dat ze iets ondieper liggen door een rioleringsbuis, fundering of iets dergelijks.
Ik zorg voor de glasvezelkabel aanleg voor Ziggo, en in de regelgeving voor aanleg van telecommunicatielijnen staat dat dit minimaal op 60cm moet liggen!
Ik weet niet welke regelgeving jij bedoelt maar er is geen landelijke regelgeving. Dit valt altijd onder de betreffende grondeigenaar van de openbare grond. Elke gemeente heeft een eigen verordening K&L, evenals provincies, Rijkswaterstaat etc..
Ik geef toe dat hierin bijna altijd 60 cm dek wordt genoemd voor telecom en laagspanning.Maar dat hoeft niet en kan ook anders zijn.
Reggefiber heeft in diverse gemeentes ondieper gelegd na toestemming van die gemeente (in gemeentelijke grond uiteraard).

In particuliere grond is er helemaal geen regelgeving voor een minimale diepte.

Dus als jij zorgt voor aanleg van Ziggo glas dan hoor ik graag welke regels jij bedoelt?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Pagina: 1