Opmerkingen over Eendraadschema

Pagina: 1
Acties:

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12 19:10
Ik ga mijn elektra deels zelf aanleggen en ik heb een schema gemaakt. Gekeken naar voorbeelden op internet.

https://imgur.com/a/GGOjugr

Ik zag meerdere topics die aangaven licht op een andere groep te zetten en 20A automaten voor WCD te gebruiken. Na een tijdje zag ik pas dat dit een belgisch forum was. Hopelijk staat alles goed zo.

Voor de inductieplaat zal 2x16A worden gebruikt, ik weet niet of ik zoals in het schema staat gewoon mag tellen als een automaat met 32A.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00
In Nederland hoor je 30mA aardlekschakelaars (ALS) te gebruiken. Verder mag je maar 4 groepen achter een ALS zetten.
Als je voor de kookplaat een z.g. kookgroep (2x 16A, gelijktijdig geschakeld) gebruikt, dan mag je deze beschouwen als een enkele groep.
Verder heb je twee groepen D getekend. De eerste groep D geef je aan: 1,5mm2 draad. Dat moet ook 2,5mm2 zijn.
En heb je geen wasmachine? Die moet ook op een eigen groep.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• bulletproof93
JukeboxBill schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:19:
In Nederland hoor je 30mA aardlekschakelaars (ALS) te gebruiken. Verder mag je maar 4 groepen achter een ALS zetten.
Als je voor de kookplaat een z.g. kookgroep (2x 16A, gelijktijdig geschakeld) gebruikt, dan mag je deze beschouwen als een enkele groep.
Verder heb je twee groepen D getekend. De eerste groep D geef je aan: 1,5mm2 draad. Dat moet ook 2,5mm2 zijn.
En heb je geen wasmachine? Die moet ook op een eigen groep.
Bedankt voor je reactie. Ja de wasmachine staat erbij met wat andere apparaten dus niet op een eigen groep.De wasmachine heeft een maximum vermogen van 2010 watt en ik meen ergens te hebben gelezen dat de wasmachine niet meer op dezelfde groep moet. Raad je dit wel aan?

En op het schema kan dit ook laten staan als een 32A automaat?

Ik heb nu alles weer naar 2.5mm draad gezet, dankje.

• JukeboxBill
Bij mijn weten moet elk apparaat met vaste opstelling en meer dan 2000 Watt op een eigen groep. Die wasmachine zit bij de keukengroep? Dan zit er wel erg veel bij elkaar op 1 groep.

En er valt mij nu nog wat anders op. In een keuken moeten de WCD's boven het aanrecht worden verdeeld over twee groepen. Dus voor de keuken moet er i.i.g. nog een groep bij.

En woonkamer, slaapkamers en badkamer zou ik ook verdelen over twee groepen.

Een 32A automaat is toch echt wat anders dan een kookgroep 2x16A.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
edit:
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Ivow85 op 07-09-2018 08:14 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
JukeboxBill schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:10:
Bij mijn weten moet elk apparaat met vaste opstelling en meer dan 2000 Watt op een eigen groep. Die wasmachine zit bij de keukengroep? Dan zit er wel erg veel bij elkaar op 1 groep.
In de laatste richtlijnen hoeven apparaten van. 2000W niet meer altijd op een eigen groep, als gecombineerd verwacht verbruik van de andere aansluitpunten erbij opgeteld niet boven de 16A komt (3680W).

In praktijk komt het er op neer dat de wasmachine (en droger, oven etc) dan toch maar een eigen groep krijgen, of hooguit dat er op die 'eigen' groep een dubbel stopcontact geplaatst wordt zodat er ook meteen een aansluiting is om de koelkast of vriezer in te prikken.
En er valt mij nu nog wat anders op. In een keuken moeten de WCD's boven het aanrecht worden verdeeld over twee groepen. Dus voor de keuken moet er i.i.g. nog een groep bij.

En woonkamer, slaapkamers en badkamer zou ik ook verdelen over twee groepen.
Elke kamer verdelen over twee groepen is wel veel werk en vaak overbodig. Goede tussenoplossing is om de hal/overloop op een andere groep en andere aardlekschakelaar te zetten dan de aangrenzende kamers en te zorgen voor minimaal 1 vrij stopcontact. Bij storing of klussen aan de elektra kun je dan altijd met een verlengsnoer vanuit de naastgelegen ruimte de stroom verzorgen.
Een 32A automaat is toch echt wat anders dan een kookgroep 2x16A.
Dit. En 3x2,5mm2 voor 32A..... Zorg dan maar dat de brandweer al voor de deur staat voordat je begint met koken.

Haal er voor de aansluiting van de kookplaat maar een vakman bij. Stroom is geen speelgoed en zeker een perilex aansluiting gaat vaak een hoop mee mis.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• JukeboxBill
Ivow85 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:12:

Elke kamer verdelen over twee groepen is wel veel werk en vaak overbodig. Goede tussenoplossing is om de hal/overloop op een andere groep en andere aardlekschakelaar te zetten dan de aangrenzende kamers en te zorgen voor minimaal 1 vrij stopcontact. Bij storing of klussen aan de elektra kun je dan altijd met een verlengsnoer vanuit de naastgelegen ruimte de stroom verzorgen.
Zo bedoelde ik het ook. Je bent het er toch wel over eens dat er nu wel erg veel op een enkele groep zit. Ook de keuken is zwaar overbezet.

• Ivow85
Vooral in de keuken gaat het mis met de verdeling. Veel te veel op één groep.

2 slaapkamers, badkamer en gang/overloop is niet zo spannend. Tenzij de wasmachine er dan ook bij staat. Dan kun je kiezen voor een groep met wasmachine + overloop licht en WCD en een groep voor de rest.

Beneden kom je inderdaad al snel op 2 groepen voor de aanrecht WCD's, aparte groepen voor oven, vaatwasser, wasmachine, droger, close-in boiler en dan nog de overige WCD's en lichtpunten van de etage verdelen over 2 groepen.

* Bij mij thuis draait nog de volledige benedenverdieping op één groep. Als je daar rekening mee houdt hoeft dat geen probleem te zijn. Maar wanneer je zoals TS delen van de installatie gaat vernieuwen, moet je simpelweg aan de huidige normen voldoen.

• bulletproof93
@Ivow85 @JukeboxBill

https://imgur.com/a/eph5snV

Dit is de nieuwe. De perilex komt op twee automaten maar dit krijg ik niet getekend dus heb ik het als een automaat op 32A getekend. Kan ik twee 16A automaten tekenen en die verbinden met de perilex?

Keuken is meer verdeeld en wasmachine ook op losse groep. Verder draden juist gezet.

Mis ik nog iets?

[ Voor 11% gewijzigd door bulletproof93 op 07-09-2018 14:18 ]

• JukeboxBill
Dit is een stuk beter. Nu alleen nog de aardlekschakelaars veranderen in 30mA.

Zolang je in werkelijkheid maar een kookgroep 2x16A toepast voor de inductieplaat. Die zou je dan inderdaad beter kunnen tekenen als 2x16A i.p.v. 32A.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12 18:33
Je mist je 3e aarlek schakelaar. Je koopgroep telt als 2x 16A, waardoor je in totaal op 9 groepen uitkomt.
9 groepen is 3x aarledschakelaar.

Eventueel kan je nog een groepje in je meterkast overwegen voor de router ed.

Lost In Music

• JukeboxBill
Sgrovert schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:37:
Je mist je 3e aarlek schakelaar. Je koopgroep telt als 2x 16A, waardoor je in totaal op 9 groepen uitkomt.
9 groepen is 3x aarledschakelaar.
. . .
Een kookgroep geldt als 1 groep volgens de elektricien die bij mij de groepenkast heeft vernieuwd.

• Sgrovert
Willekeurige bronnen : http://www.installatie-gr...veel_gestelde_vragen.html en https://www.123groepenkas...aars-Eisen-Nieuwe-NEN1010
Wat verstaat men onder een kookgroep (fornuisgroep)
Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen.
----
Op een tweepolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30mA mogen ten hoogste vier eindgroepen zijn aangesloten.
Het klopt dat de kookgroep geld als 1 groep. Deze bestaat echter uit 2 eindgroepen

Achter een aarlek mag dus 1 kookgroep en 2 normale groepen.

In het getoonde schema tel ik 7 normale groepen en een kookgroep. In totaal zijn er dus 3 aardlekschakelaars nodig.

Lost In Music

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:49
Sgrovert schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:39:
Willekeurige bronnen : http://www.installatie-gr...veel_gestelde_vragen.html en https://www.123groepenkas...aars-Eisen-Nieuwe-NEN1010

[...]

Het klopt dat de kookgroep geld als 1 groep. Deze bestaat echter uit 2 eindgroepen

Achter een aarlek mag dus 1 kookgroep en 2 normale groepen.

In het getoonde schema tel ik 7 normale groepen en een kookgroep. In totaal zijn er dus 3 aardlekschakelaars nodig.
Hierin spreek je jezelf dus tegen...

Een kookgroep (2x16A groep, hetzij een "officiële" kookgroep, hetzij gekoppeld door een brug (ja dat mag ook)) telt als 1 groep.. dus 7 groepen + 1 kookgroep = 8 groepen en dus geen 9 groepen zoals jij in dit geval doet voorkomen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Sgrovert
7 groepen + 1 kookgroep = 8 groepen = 9 eindgroepen / 9 "gebruikers" van 16A ?

Ik zie geen tegenspraak hoor.

Lost In Music

• Ivow85
Die optelsom klopt niet. 1 kookgroep of 1 krachtgroep telt als één eindgroep. De groep heeft ook immers maar 1 schakelaar (of 2 gekoppelde die je niet los van elkaar uit kan zetten).

Het verhaal over eindgroepen gaat op wanneer er bijvoorbeeld een 25A zekering in de hoofdkast zit die in de schuur weer verdeeld wordt over 2 groepen van 16A. Je hebt dan wel 2 eindgroepen achter die ene groep in de hoofdkast.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 14:47
Even om een aanname uit te sluiten, ik lees nergens hoeveel fasen je binnenkrijgt in je meterkast. Als ik de schema's zo zie ben je van plan om één fase te gebruiken, is dat ook zo? En hoeveel stroom mag je daar op trekken?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1