Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:30
Goed, door wat verkeerde keuzes na het afronden van m'n MBO opleiding ben ik momenteel lang-studeerder met nog 2 jaar te gaan. (Al speur ik al een poos naar een woning dichterbij)

Zojuist krijg ik een mailtje binnen dat ik mijn reisproduct uiterlijk komende vrijdag stop moet gaan zetten en dat het mij anders €97 per 2 weken gaat kosten.

Nou ben ik normaliter erg braaf met dit soort dingen, ware het niet dat het goedkoopste alternatief dik 400 per maand kost.

Zijn er hier meer mensen die zich in een vergelijkbare situatie bevinden of bevonden? Hoe en wat, het voelt vervelend dat ik een 'boete' krijg van bijna 200 euro in de maand, maar dat is half het geld van het trajectabonnement wat ik zou moeten gebruiken.

Ik lees verder ook nergens dat er nog meer consequenties aan zitten buiten dat ik elke 14 dagen €97 moet lappen.

Het gaat om het traject Goor < (Blauwnet) > Zutphen < (NS) > Arnhem Presikhaaf.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2018 17:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

200 per maand, plus de boete bij controle? Immers heb je vast geen geldig product ;)

Een 2e klas net-abo kost overigens 280 per maand, geen 400. Minder als je het beperkt tot een regio. Tenminste, als ik https://9292.nl/prijzen-en-abonnementen mag geloven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
F_J_K schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:20:
200 per maand, plus de boete bij controle? Immers heb je vast geen geldig product ;)
Nee, het reisproduct blijft naar mijn weten vrolijk op m'n pas staan, waarom zou ik deze anders handmatig moeten beëindigen?
Een 2e klas net-abo kost overigens 280 per maand, geen 400. Minder als je het beperkt tot een regio. Tenminste, als ik https://9292.nl/prijzen-en-abonnementen mag geloven.
De ellende is dat ik met 2 vervoerders zit, bij Blauwnet ben ik €200 per maand kwijt en bij de NS €173. Zeker in de winter komt daar straks nog wel een bedrag bovenop omdat ik nog een eindje moet fietsen voordat ik bij het station ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:33
Ik heb even op de DUO-site gekeken, en er zitten mogelijk toch nog wat haken en ogen aan.

Bekijk vooral deze pagina even: https://duo.nl/particulie...len/betalingsregeling.jsp
Voorwaarden

U kunt alleen een betalingsregeling voor uw ov-boete krijgen als u:

geen studiefinanciering meer krijgt
de betalingsregeling hebt aangevraagd vóór de vervaldatum van het betalingsverzoek
uw studentenreisproduct hebt stopgezet
via automatische incasso betaalt.
Als ik dat zo lees loop je dus kans dat je het hele bedrag op een gegeven moment in 1 keer moet gaan ophoesten, omdat het niet via je normale aflossing bij DUO gaat (en je na 2 jaar vast na die vervaldatum van het betalingsverzoek zit).

Ook lijkt rente over schuldbedrag 2%, al is dat nog te overzien. Je hebt ook kans dat ze je OV na paar maanden vanzelf stopzetten, maar dat is niet heel duidelijk, alleen dat ze je boetes gaan sturen met betalingsverzoeken. Theoretisch zou je met deurwaarders te maken kunnen krijgen, maar ik weet niet hoe naar ze hierin doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 00:20
Is het te overwegen om een tweedehands autootje te scoren en die te gebruiken om 'm vervolgens met minimaal verlies weer te verkopen na het afronden van je studie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Michielgb schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:26:
Is het te overwegen om een tweedehands autootje te scoren en die te gebruiken om 'm vervolgens met minimaal verlies weer te verkopen na het afronden van je studie?
Over het algemeen zijn de locaties van de hogescholen niet de goedkoopste om te parkeren. :X

Het is inderdaad correct dat je nog gewoon legaal reist vanuit het perspectief van de controlerende BOA in de trein.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

D4NG3R schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:23:
[...]

Nee, het reisproduct blijft naar mijn weten vrolijk op m'n pas staan, waarom zou ik deze anders handmatig moeten beëindigen?
Let op dat op de pas staan niet per se gelijk staat aan "eeuwig" zonder boete te kunnen blijven reizen. (Mijn eigen ervaring is van begin deze eeuw, dus niet meer relevant).
De ellende is dat ik met 2 vervoerders zit, bij Blauwnet ben ik €200 per maand kwijt en bij de NS €173. Zeker in de winter komt daar straks nog wel een bedrag bovenop omdat ik nog een eindje moet fietsen voordat ik bij het station ben.
Of in een keer bij de NS a 291/maand. Minus 50 euro ex-studentkorting. Al is dat nog wel meer dan 200 ja.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 14:38
Ik ken legio mensen die dit enkele maanden volgehouden hebben bij gebrek aan geld (want net afgestudeerd) en de noodzaak van vervoer en persoonlijk kan ik ze dat echt niet kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 21:56
True schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:27:
[...]

Over het algemeen zijn de locaties van de hogescholen niet de goedkoopste om te parkeren. :X

Het is inderdaad correct dat je nog gewoon legaal reist vanuit het perspectief van de controlerende BOA in de trein.
In het geval van Arnhem Presikhaaf gaat 't denk ik om de HAN. Daar is het gratis parkeren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:41
@S-te-fan als je op tijd bent.

Heb je nog wel korting? Ongeacht het verlopen reisproduct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 08:12
Afhankelijk van de kilometers, is een goedkoop koekblikje misschien niet zo een slechte optie?
2-3 tientjes verzekering
2-3 tientjes wegenbelasting
2-3 tientjes benzine
Dan heb je nog aardig wat ruimte voor onderhoud / afschrijving.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:37
F_J_K schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:30:
[...]
Of in een keer bij de NS a 291/maand. Minus 50 euro ex-studentkorting. Al is dat nog wel meer dan 200 ja.
Die 50 euro korting geldt op de jaarprijs:
Let op: Kies je voor € 50 korting op een NS-jaarabonnement dat je per maand betaalt, dan wordt de korting per maand verrekend (= € 4,17 p/mnd korting). De eenmalige korting van € 50 op het eerste jaar geldt niet voor NS-maandabonnementen.
---

Ik vind de suggestie van een auto nog niet eens zo heel gek. Goor - Arnhem Presikhaaf is een uurtje rijden (al ben ik niet heel bekend in de omgeving wat files betreft), en qua kosten zou dat ook wel eens kunnen meevallen.

Als ik een idee mag geven: neem private lease ook mee in de vergelijking. Het is weliswaar duurder dan een tweedehands auto, maar je bent wel in één keer klaar (geen verzekering, onderhoud, enz. om rekening mee te houden). Daarnaast is het verbruik van een nieuwe auto een stuk lager dan van een tweedehands auto, wat weer scheelt in de brandstofkosten. Ofwel, zoek het omslagpunt :)

We are shaping the future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:57
Erkel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:51:
Afhankelijk van de kilometers, is een goedkoop koekblikje misschien niet zo een slechte optie?
2-3 tientjes verzekering
2-3 tientjes wegenbelasting
2-3 tientjes benzine
Dan heb je nog aardig wat ruimte voor onderhoud / afschrijving.
2-3 tientjes benzine is, met een stuntprijs van 1.65 de liter slechts 18 liter.. met 1:15 (wat redelijk zuinig is) is dat slechts 272km.. oftewel 135 heen en 135 terug.. das niet heel veel.. ;) daar red je de afstanden van TS niet mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:29

3DDude

I void warranty's

The Realone schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:30:
Ik ken legio mensen die dit enkele maanden volgehouden hebben bij gebrek aan geld (want net afgestudeerd) en de noodzaak van vervoer en persoonlijk kan ik ze dat echt niet kwalijk nemen.
Dit dus, ik had m 2 maanden langer door laten lopen geloof ik, kost je 200 de maand, daar ga jij geen OV van betalen (tenzij je wellicht een jaar abbo neemt met korting ofzo - Maar dat ga je niet doen want je studie duurt nog X maand?).
Die 97 euro per twee weken is gewoon op zich wel ok. OV is namelijk gewoon stervens duur!

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Alex) schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:52:
[...]

Die 50 euro korting geldt op de jaarprijs:

[...]

---

Ik vind de suggestie van een auto nog niet eens zo heel gek. Goor - Arnhem Presikhaaf is een uurtje rijden (al ben ik niet heel bekend in de omgeving wat files betreft), en qua kosten zou dat ook wel eens kunnen meevallen.

Als ik een idee mag geven: neem private lease ook mee in de vergelijking. Het is weliswaar duurder dan een tweedehands auto, maar je bent wel in één keer klaar (geen verzekering, onderhoud, enz. om rekening mee te houden). Daarnaast is het verbruik van een nieuwe auto een stuk lager dan van een tweedehands auto, wat weer scheelt in de brandstofkosten. Ofwel, zoek het omslagpunt :)
Een auto kost best veel in gebruik en onderhoud.
Brandstof, apk, onverwacht onderhoud, schade door anderen die nergens te bekennen zijn, eigen schade met alleen WA verzekering, wegenbelasting,
Ik denk niet dat je dat voor minder dan een Trein abbo kunt doen.
Tevens zul je dan je auto vaker pakken en dus nog meer kosten maken dan alleen woon werk.

Helaas is 70km is een beetje ver en lang fietsen voor woon werk.

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 05-09-2018 18:01 . Reden: Ik denk ook dat de prijzen van trein abonnementen daar min of meer op mikken. ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ID-College schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:57:
[...]

2-3 tientjes benzine is, met een stuntprijs van 1.65 de liter slechts 18 liter.. met 1:15 (wat redelijk zuinig is) is dat slechts 272km.. oftewel 135 heen en 135 terug.. das niet heel veel.. ;) daar red je de afstanden van TS niet mee ;)
Met een Privatelease 108je voor rond de 200 euro per maand (ik ga er vanuit dat je 3000km per maand rijdt) rij je ongeveer 1:20). Dan ben je ongeveer (150*1.70) 255 euro kwijt aan benzine.

Een auto lijkt me geen realistische optie met de afstanden die TS moet afleggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
De grootste ergenis voor mij is dat dit behoorlijk plots op komt dagen, op alle informatiesites staat dat je recht hebt op een reisproduct voor de duur van de opleiding, en niet de totale lengte dat je gebruik maakt van het reisproduct op het HBO. :|

Ik heb even teruggezocht in de verstuurde e-mails en dit is letterlijk de 1e keer dat ze vermelden dat m'n product per september verloopt.

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/
Voor hbo of universiteit krijgt u het reisproduct voor de officiële duur van uw opleiding.
Ik volg deze opleiding nu 3 jaar. (en daarvoor 2 jaar verspreid over 2 andere opleidingen aan een andere onderwijsinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
3DDude schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:57:
[...]

Die 97 euro per twee weken is gewoon op zich wel ok.
Voor mensen die in dezelfde stad wonen als waar ze studeren zal € 97 per twee weken wel afschrikkend werken, een abonnement voor bijvoorbeeld het GVB is per maand goedkoper.
OV is namelijk gewoon stervens duur!
Autorijden ook :)
MrMonkE schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:58:
[...]

Een auto kost best veel in gebruik en onderhoud.
Brandstof, apk, onverwacht onderhoud, schade door anderen die nergens te bekennen zijn, eigen schade met alleen WA verzekering, wegenbelasting,
Ik denk niet dat je dat voor minder dan een Trein abbo kunt doen.
Tevens zul je dan je auto vaker pakken en dus nog meer kosten maken dan alleen woon werk.
Autorijden is inderdaad duur, maar het kan wel interessant zijn. Zeker als TS in het weekend ook nog dingen doet waarvoor hij nu gebruik maakt van de weekendkorting die z'n reisproduct hem geeft.

Als je een auto hebt staan zijn de vaste kosten (of het nou eigendom of lease is) er toch. Een moderne auto (bijvoorbeeld een Peugeot 108) is relatief zuinig, waardoor de brandstofkosten weer lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Duur van de opleiding is x jaar, niet de tijd dat jij er over meent te moeten doen.
En OV is schijtduur. Wees blij dat je tegemoetkoming had.

Mijn protip: fix of een auto, of een voordeelurenkaart. Bij die laatste heb je de korting volgens mij automatisch. 'S ochtends niet, 's avonds wel.

En vraag ook even bij school of die nog goedkope abo's hebben. Meeste scholen hebben dat wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Een auto is zeker het overwegen waard, maar dan zal ik eerst aan een baan moeten komen - iets wat ook telkens weer in het water loopt omdat ik zo'n eind van de studie woon.

Op locatie zijn de kamers niet te betalen (want geen baan) of zijn er gigantische wachtrijen. :')
The Eagle schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:05:
Duur van de opleiding is x jaar, niet de tijd dat jij er over meent te moeten doen.
Correct, echter word dit het 4e jaar van deze 4 jaar durende opleiding. (Start van de opleiding was op 01-09-2015)

Contact met m'n loopbaanbegeleider is er ondertussen al, dus even afwachten of hij nog wat voor mij kan betekenen.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2018 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Alex) schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:03:
[...]

Voor mensen die in dezelfde stad wonen als waar ze studeren zal € 97 per twee weken wel afschrikkend werken, een abonnement voor bijvoorbeeld het GVB is per maand goedkoper.

[...]
Autorijden ook :)

[...]

Autorijden is inderdaad duur, maar het kan wel interessant zijn. Zeker als TS in het weekend ook nog dingen doet waarvoor hij nu gebruik maakt van de weekendkorting die z'n reisproduct hem geeft.

Als je een auto hebt staan zijn de vaste kosten (of het nou eigendom of lease is) er toch. Een moderne auto (bijvoorbeeld een Peugeot 108) is relatief zuinig, waardoor de brandstofkosten weer lager liggen.
Zie hierboven. Zelfs een 108 kost je 255 euro puur aan benzine. Daar komen alle andere kosten bovenop. Niet beter dan 291 euro voor een Traject Vrij.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
The Eagle schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:05:
Mijn protip: fix of een auto, of een voordeelurenkaart. Bij die laatste heb je de korting volgens mij automatisch. 'S ochtends niet, 's avonds wel.
Dat abonnement bestaat al sinds 2011 niet meer. In plaats van het klassieke VDU is er Dal Voordeel gekomen, dat geeft geen korting in de middagspits.

Altijd Voordeel geeft 20% korting tijdens beide spitsen (en 40% daarbuiten), maar is meteen een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:05:
Een auto is zeker het overwegen waard, maar dan zal ik eerst aan een baan moeten komen - iets wat ook telkens weer in het water loopt omdat ik zo'n eind van de studie woon.

Op locatie zijn de kamers niet te betalen (want geen baan) of zijn er gigantische wachtrijen. :')

[...]

Correct, echter word dit het 4e jaar van deze 4 jaar durende opleiding.

Contact met m'n loopbaanbegeleider is er ondertussen al, dus even afwachten of hij nog wat voor mij kan betekenen.
Een kamer voor 400 euro zou toch wel moeten lukken?
De tijd die je bespaart / weekenden / avonduren zou je eventueel in een bijbaantje kunnen stoppen?

Horeca, studentchauffeur, ict-hulp-student, iets via de studie om maar een paar voorbeelden te noemen.
Is ook goed voor je eigen ontwikkeling en voor je CV.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

[...]

Correct, echter word dit het 4e jaar van deze 4 jaar durende opleiding. (Start van de opleiding was op 01-09-2015)

Er zijn nog wel wat kamers vrij die goedkoper zijn dan heen en weer reizen. Ook scheelt dat weer wat reistijd wat je kan besteden aan een bijbaan of zo.

https://www.kamer.nl/kamer-huren-arnhem/tot-300-euro.html

en deze is tegenover de HAN
https://www.kamer.nl/te-h...wal-in-arnhem/399328.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 05-09-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Jeroenneman schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:07:
[...]

Zie hierboven. Zelfs een 108 kost je 255 euro puur aan benzine. Daar komen alle andere kosten bovenop. Niet beter dan 291 euro voor een Traject Vrij.
Dat hangt mede af van hoe vaak TS op en neer moet. Is het 5 dagen per week, of minder?

Datzelfde geldt trouwens ook voor de trein: een trajectabonnement wordt interessant wanneer je minstens 13 keer per maand op en neer moet, en wanneer dat zowel 's ochtends als 's avonds tijdens de spitsen gebeurt.

Met een kortingsabonnement (Dal Voordeel, Altijd Voordeel) kan de balans al snel omslaan ten faveure van reizen op saldo, als je kunt inchecken buiten de spitsen (06:30 - 09:00, 16:00 - 18:30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Ernemmer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:12:
[...]

Er zijn nog wel wat kamers vrij die goedkoper zijn dan heen en weer reizen. Ook scheelt dat weer wat reistijd wat je kan besteden aan een bijbaan of zo.

https://www.kamer.nl/kamer-huren-arnhem/tot-300-euro.html

en deze is tegenover de HAN
https://www.kamer.nl/te-h...wal-in-arnhem/399328.html
Kamers vallen voor nu even buiten de discussie, hier was ik zelf al een poos mee bezig. ;)

offtopic:
Daar komt bij dat veel kamers het zelfde probleem hebben als die daar; maximale huurperiode is 12 maanden of de wachttijden zijn lang. Ik mij ondertussen ook aangemeld voor de lokale studentenverhuurder SSH& maar daarvan moet ik nog wachten op de inloggegevens.
Alex) schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:12:
[...]

Dat hangt mede af van hoe vaak TS op en neer moet. Is het 5 dagen per week, of minder?
In de komende periode 3-5x per week afhankelijk van het rooster en whatever er afgesproken is met de docenten. Daarna als het goed is stage dus het probleem is vooral voor de komende 6 maanden.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 17:48
Vroeger kon je na het einde van je basisbeurs nog wel een aantal jaar alleen bijlenen, en tijdens die tijd kon je er ook een OV kaart bij houden (ik denk ook als lening). En je mocht ook 0 euro lenen alleen voor de OV kaart. Maar ik weet niet of dat nu nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Je krijgt voor hbo inderdaad 5 jaar reisproduct (4 nominaal + 1 jaar uitloop), je moet hem zelf stopzetten omdat ze op afstand alleen de kaart volledig kunnen blokkeren en niet alleen het reisproduct er af kunnen halen. Als ze merken dat je onterecht blijft reizen op je studentenreisproduct krijg je dus de boete en blokkeren ze je kaart na een aantal weken. Dan kun je ineens niet meer inchecken, moet je een nieuwe kaart kopen plus alsnog je benodigde abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:57
D4NG3R schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:03:
De grootste ergenis voor mij is dat dit behoorlijk plots op komt dagen, op alle informatiesites staat dat je recht hebt op een reisproduct voor de duur van de opleiding, en niet de totale lengte dat je gebruik maakt van het reisproduct op het HBO. :|

Ik heb even teruggezocht in de verstuurde e-mails en dit is letterlijk de 1e keer dat ze vermelden dat m'n product per september verloopt.

[...]

Ik volg deze opleiding nu 3 jaar. (en daarvoor 2 jaar verspreid over 2 andere opleidingen aan een andere onderwijsinstelling.
Op zich vind ik dat erg gek.. Dat is namelijk al jaren bekend dat het zo werkt.. toen ik nog studeerde (ruim 10 jaar geleden) was dat al zo.. het is altijd per opleiding geweest en nooit per duur dat je er rondwandelt. Switchen kost je dus inderdaad jaren. Dat was voor zowel stufi als voor OV. Heb je eigenlijk niet gewoon zitten slapen en je je nooit goed ingelezen?

@hierboven: volgens mij is 1 jaar extra als je een Master gaat doen.. althans, dat was toen zo!

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 05-09-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
ID-College schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:35:
[...]

Op zich vind ik dat erg gek.. Dat is namelijk al jaren bekend dat het zo werkt.. toen ik nog studeerde (ruim 10 jaar geleden) was dat al zo.. het is altijd per opleiding geweest en nooit per duur dat je er rondwandelt. Switchen kost je dus inderdaad jaren. Dat was voor zowel stufi als voor OV. Heb je eigenlijk niet gewoon zitten slapen en je je nooit goed ingelezen?
Voor hbo of universiteit krijgt u het reisproduct voor de officiële duur van uw opleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 10:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet je, als het om 6 maanden gaat: het zijn studiekosten. Je hebt keuzes gemaakt, die waren niet goed, en daar pluk je nu de vruchten van. Ik zou het bedrag dat nodig is gewoon extra lenen. Bij voorkeur bin DUO en anders elders. Komt wel weer terug als je eenmaal werkt. Paar duizend euro lijkt nu veel. Op je 40e is dat als het goed is een half bruto maandsalaris oid.

Verder: check ook even met de belastingdienst. Alle in aanmerking komende studiekosten boven een bepaalde drempel kun je aftrekken, krijg je dus geld voor terug. Scheelt een hoop.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ID-College schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:57:
[...]
Mijn auto rijdt 1 op 20.9, gemiddeld € 7,28 benzinekosten per 100 km. € 16 wegenbelasting, € 25 verzekering (met 2 schadevrije jaren). Aanschaf € 1.500. Het kan best goedkoper, maar of het ook daadwerkelijk goedkoper zal worden, weet je niet: goedkoop auto'tje is altijd een gok. Bij OV weet je vooraf precies wat je kosten zijn, ik kan voor € 1.500 een grandioze miskoop doen, of zo'n beetje de jackpot raken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Catanan
  • Laatst online: 03-07 20:19
Ardana schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:18:
[...]

Mijn auto rijdt 1 op 20.9, gemiddeld € 7,28 benzinekosten per 100 km. € 16 wegenbelasting, € 25 verzekering (met 2 schadevrije jaren). Aanschaf € 1.500. Het kan best goedkoper, maar of het ook daadwerkelijk goedkoper zal worden, weet je niet: goedkoop auto'tje is altijd een gok. Bij OV weet je vooraf precies wat je kosten zijn, ik kan voor € 1.500 een grandioze miskoop doen, of zo'n beetje de jackpot raken.
@Ardana even off-topic, wat voor een auto is dit met zo weinig wegenbelasting? Mijn dochter (net 24 geworden) betaalt ongeveer €47 wegenbelasting en ongeveer €50 verzekering (door leeftijd) per maand. Een aardige kostenpost, los van benzine en onderhoudskosten.

• Theo
  • Laatst online: 04-07 20:45

Theo

moederbord

De vraag van de TS was of er personen ervaring hebben met bewust langer het OV houden en de boete accepteren.

* Theo meld!

Toen ik 8 jaar geleden net klaar was met mijn opleiding reisde ik bijna dagelijks van Arnhem naar Utrecht. Ik heb toen ook bewust het OV abo er een maand te laat afgehaald omdat de boete goedkoper was dan de regulieren treinkaarten.
Dit was geen probmeen; ik moest alleen het boetebedrag betalen en verder niks.

Een auto is niet de moeite waard voor TS. Vergeet niet dat hij in de categorie 'jonge bestuurders' valt met 0 schadevrije jaren. Verzekering zal alleen al 50 euro per maand zijn. Met 3.000 km per maand ben je alleen aan brandstof al meer dan 200 euro per maand kwitj. (plus verzekering, wegenbelasting, APK, verplicht onderhoud/slijtetages en aanschaf)

De kosten van ongeveer 200 euro per maand om je OV te mogen blijven gebruiken klinkt best aantrekkelijk.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Catanan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 04:46:
[...]

@Ardana even off-topic, wat voor een auto is dit met zo weinig wegenbelasting? Mijn dochter (net 24 geworden) betaalt ongeveer €47 wegenbelasting en ongeveer €50 verzekering (door leeftijd) per maand. Een aardige kostenpost, los van benzine en onderhoudskosten.
Als @Ardana €16/maand betaalt in haar provincie, is dat een benzine-auto met een gewichtsklasse tot 750kg. Dat kan nog redelijk veel zijn bijvoorbeeld een oude Alto of iets dergelijks.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-07 21:40
Hoe lang heb je de ov-jaarkaart nu gehad? Ik zie in je starttopic dat je eerst een mbo studie hebt afgerond. Had je toen ook de ov-jaarkaart? Is dat misschien de reden dat duo denkt dat je klaar bent? Ik zou even een belletje doen naar DUO. Ik ben erg benieuwd op welk criterium het nu verloopt voor je. Ik weet niet hoe het werkt bij doorstroom van mbo naar hbo.

(van zelfde duo site) "Doet u mbo 1 of 2? Dan krijgt u het reisproduct zolang u staat ingeschreven op dit niveau. Doet u niveau 3 of 4, dan krijgt u maximaal 7 jaar reisproduct."

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:25
ID-College schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:35:
[...]

@hierboven: volgens mij is 1 jaar extra als je een Master gaat doen.. althans, dat was toen zo!
Ik heb 6,5 jaar over mijn 4-jarige HBO opleiding gedaan (redenen doen er niet toe).
Mijn OV-recht was voor 5 jaar (duur van de opleiding + 1 jaar uitloop).

Ik heb dus voor 1,5 jaar zelf de reiskosten moeten financieren.
In die 1,5 jaar zat o.a. een halfjaar afstuderen, en part-time vakken afronden. Dus had nog geen eens een abbo aangezien ik zo incidenteel aan het reizen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Catanan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 04:46:
[...]
Wat @MAX3400 zegt, in dit geval een Daihatsu Cuore uit 2007. Klein, onooglijk, lelijk, bejaardenbak, maar erg goedkoop en het brengt me van A naar B. Bij aanschaf let ik bewust op gewicht en verbruik, naast staat van onderhoud. De rest (opties, model, kleur) interesseert me eigenlijk niet, vorige auto had niet eens stuurbekrachtiging of radio toen ik hem kocht, laat staan fancy dingen als airco, cruise control of centrale deurvergrendeling.

Ik rij 20.000 km per jaar, 400 km per week, en afgezien van aanschaf en onderhoud kost die auto me dus € 162 per maand. Daarvoor kun je niet met het OV.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:17
missTweakers schreef op donderdag 6 september 2018 @ 07:56:
Hoe lang heb je de ov-jaarkaart nu gehad? Ik zie in je starttopic dat je eerst een mbo studie hebt afgerond. Had je toen ook de ov-jaarkaart? Is dat misschien de reden dat duo denkt dat je klaar bent? Ik zou even een belletje doen naar DUO. Ik ben erg benieuwd op welk criterium het nu verloopt voor je. Ik weet niet hoe het werkt bij doorstroom van mbo naar hbo.

(van zelfde duo site) "Doet u mbo 1 of 2? Dan krijgt u het reisproduct zolang u staat ingeschreven op dit niveau. Doet u niveau 3 of 4, dan krijgt u maximaal 7 jaar reisproduct."
Als je je MBO behaald hebt dan wordt alles omgezet in een gift, begin je daarna met HBO begint het eigenlijk dus allemaal opnieuw, vanaf dan heb je weer recht op 5 jaar OV en had(?) je 4 jaar recht op studiefinanciering (met de oude regeling).

@Catanan Ga voor iets met een 3cilinder, die zijn vaak zuinig (lees: praktijkverbruik van 1 op 20) en licht. Bijv, Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo zit je dan op 20 euro wegenbelasting per maand en met 0 schadevrije jaren rond 24 jaar op zo'n 40 euro verzekering per maand.

[ Voor 13% gewijzigd door Scrtz op 06-09-2018 09:05 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 09:51

WCA

Jeroenneman schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:02:
[...]

Met een Privatelease 108je voor rond de 200 euro per maand (ik ga er vanuit dat je 3000km per maand rijdt) rij je ongeveer 1:20). Dan ben je ongeveer (150*1.70) 255 euro kwijt aan benzine.

Een auto lijkt me geen realistische optie met de afstanden die TS moet afleggen.
Private lease 108 heb je wel voor 200 euro, maar dan mag je max 10.000 rijden per jaar. 3000km/maand red je dus niet. Reken voor die kilometers makkelijk 350-380 euro.

Share and Enjoy!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zie adviezen voor 10+ jaar oude auto's voorbij komen, maar dat zijn wel precies de auto's waar vaak onderhoud en vervanging aan te pas komt. Veel onderdelen hebben dan hun beste tijd gehad. In die zin is een auto dus best een gok. Vooral kleine auto's die vaak voor kleine stukjes gebruikt worden.

• Scrtz
BounceMeister schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:16:
Ik zie adviezen voor 10+ jaar oude auto's voorbij komen, maar dat zijn wel precies de auto's waar vaak onderhoud en vervanging aan te pas komt. Veel onderdelen hebben dan hun beste tijd gehad. In die zin is een auto dus best een gok. Vooral kleine auto's die vaak voor kleine stukjes gebruikt worden.
Mwa ligt eraan, '10 jaar' klinkt heel oud in de oren, maar als je zo'n 3 cilinder koop zoals ik al noemde (Aygo, 107, C1) dan zit daar sowieso al weinig op dus kan er ook relatief weinig kapot gaan. Daar komt ook nog eens bij dat het gros van de onderdelen bij zulke auto's behoorlijk goedkoop zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:41
@D4NG3R Ben je in het bezit van rijbewijs A?

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 18:25
Zover ik weet krijg je altijd OV voor de duur van je opleiding, tot een max van +1 jaar. Ik zit momenteel op HBO ICT in mijn "4e jaar". Door wat probleempjes heb ik een extra jaar waardoor ik nu straks in 5 jaar mijn opleiding behaalt heb :) nu is het zo dat ik eerst 4 maanden voor HBO ICT een andere opleiding geprobeerd heb ( Technische Informatica ) waardoor er dus ongeveer een half jaar al af gaat.

Hierdoor verloopt volgend jaar april ergens mijn OV omdat ik dan de 5 jaar gebruikt heb. Overigens heb ik hiervoor een MBO gedaan en daarvoor ook de volledige 4 jaar gehad. Zover ik weet was dat ook altijd al bekend, ook is het opzoeken niet heel moeilijk:

https://www.google.com/se...utf-8&client=firefox-b-ab

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 22:02
Scrtz schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:03:
[...]

@Catanan Ga voor iets met een 3cilinder, die zijn vaak zuinig (lees: praktijkverbruik van 1 op 20) en licht. Bijv, Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo zit je dan op 20 euro wegenbelasting per maand en met 0 schadevrije jaren rond 24 jaar op zo'n 40 euro verzekering per maand.
Ter info: het 'probleem' met die auto's is dat de hele wereld dit weet en dus als gevolg die kleine, lichte, goedkope autootjes relatief duur zijn in aanschaf. Dat break-even point van goedkope auto + iets hogere rijkosten of duurdere auto + iets goedkopere rijkosten verschilt per auto en per persoon/rijstijl.

• Scrtz
geekeep schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:45:
[...]

Ter info: het 'probleem' met die auto's is dat de hele wereld dit weet en dus als gevolg die kleine, lichte, goedkope autootjes relatief duur zijn in aanschaf. Dat break-even point van goedkope auto + iets hogere rijkosten of duurdere auto + iets goedkopere rijkosten verschilt per auto en per persoon/rijstijl.
Klopt wat je zegt, maar het heeft ook weer een voordeel, ze zijn ook weer heel waardevast, de afschrijving is dus nihiel

• iThinkSo
  • Laatst online: 02-04 12:35

iThinkSo

Ik heb deze tekst en jij niet!

D4NG3R schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:22:
[...]

offtopic:
Ik mij ondertussen ook aangemeld voor de lokale studentenverhuurder SSH& maar daarvan moet ik nog wachten op de inloggegevens.

[...]
Ik weet niet precies hoe het in Arnhem zit (zit zelf in Nijmegen) maar als je je pas net hebt aangemeld bij SSHN ga je niet ergens in het komend jaar een kamer krijgen.

• D4NG3R
jeroen3 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:28:
@D4NG3R Ben je in het bezit van rijbewijs A?
AM-B. Ik val onder het oude systeem en heb met m'n B rijbewijs ook toegang tot scooters/trekkers e.d.
iThinkSo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:02:
[...]

Ik weet niet precies hoe het in Arnhem zit (zit zelf in Nijmegen) maar als je je pas net hebt aangemeld bij SSHN ga je niet ergens in het komend jaar een kamer krijgen.
Ik was al sinds februari bezig via de meer particuliere websites,

[ Voor 60% gewijzigd door D4NG3R op 06-09-2018 10:24 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:23
Ondergetekende heeft ook langer dan 5 jaar gestudeerd (waar allerlei redenen voor zijn overigens). Ik heb een paar maanden 400 euro per maand af zitten tikken, daarna een auto gekocht, daarna bij een werkgever terecht gekomen die mijn reiskosten vergoed waarbij ik een onbeperkt reizen abo kreeg. Dat laatste scheelde dus echt gigantisch.

Auto's... ze zijn verschrikkelijk duur, maar óh zo handig. Helemaal als je in het noorden van het land woont en er uberhaupt geen bussen of treinen in de buurt zijn :+

Op kamers gaan is waarschijnlijk geen optie, huren van >400 per maand zijn normaal door de schaarste, en daar komt alles dan nog overheen. Met het OV of een auto ben je waarschijnlijk goedkoper uit, maargoed, een dik uur reistijd is ook geen pretje.

Ohja, vergeet niet te sparen naast deze uitgaven! Zonder spaargeld ben je kansloos op de woningmarkt (eigenlijk ben je wat kopen betreft sowieso kansloos eigenlijk). En als je je HBO hebt afgemaakt verdien je teveel voor sociale huur, dus dat zal ook geen optie zijn. In de particuliere sector hebben ze inkomenseisen waar je in je eentje waarschijnlijk niet aan voldoet.

Ben je net begonnen aan je studie? Dan zou ik overwegen er later een avondstudie van te maken, want met je HBO papiertje heb je echt een probleem als je op jezelf wil wonen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Catanan
  • Laatst online: 03-07 20:19
geekeep schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:45:
[...]

Dit was mij ook al opgevallen. Plus dat ik een hele kleine auto niet zo'n veilig idee vind. Haar auto moet in november weer gekeurd, dus afhankelijk van de kosten wel of niet doorrijden. Ze had hem gratis van oma, dus geen afschrijving.

• Scrtz
Richh schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:30:
Ondergetekende heeft ook langer dan 5 jaar gestudeerd (waar allerlei redenen voor zijn overigens). Ik heb een paar maanden 400 euro per maand af zitten tikken, daarna een auto gekocht, daarna bij een werkgever terecht gekomen die mijn reiskosten vergoed waarbij ik een onbeperkt reizen abo kreeg. Dat laatste scheelde dus echt gigantisch.

Auto's... ze zijn verschrikkelijk duur, maar óh zo handig. Helemaal als je in het noorden van het land woont en er uberhaupt geen bussen of treinen in de buurt zijn :+

Op kamers gaan is waarschijnlijk geen optie, huren van >400 per maand zijn normaal door de schaarste, en daar komt alles dan nog overheen. Met het OV of een auto ben je waarschijnlijk goedkoper uit, maargoed, een dik uur reistijd is ook geen pretje.

Ohja, vergeet niet te sparen naast deze uitgaven! Zonder spaargeld ben je kansloos op de woningmarkt (eigenlijk ben je wat kopen betreft sowieso kansloos eigenlijk). En als je je HBO hebt afgemaakt verdien je teveel voor sociale huur, dus dat zal ook geen optie zijn. In de particuliere sector hebben ze inkomenseisen waar je in je eentje waarschijnlijk niet aan voldoet.

Ben je net begonnen aan je studie? Dan zou ik overwegen er later een avondstudie van te maken, want met je HBO papiertje heb je echt een probleem als je op jezelf wil wonen.
Je trekt wel heel veel conclusies zeg, het ligt ook maar net aan de situatie. Ik woon bijv nog thuis en heb altijd voldoende kunnen sparen maar ik had dan ook geen behoefte om op kamers te gaan oid, laat staan te moeten leven van een paar tientjes per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Scrtz schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:40:
[...]

Je trekt wel heel veel conclusies zeg, het ligt ook maar net aan de situatie. Ik woon bijv nog thuis en heb altijd voldoende kunnen sparen maar ik had dan ook geen behoefte om op kamers te gaan oid, laat staan te moeten leven van een paar tientjes per week.
Het ligt inderdaad aan de situatie en wat je wil. Als je bereid bent (en nog geen werk hebt in midden NL) om naar noord Nederland te verhuizen of nog een paar jaar bij je ouders te wonen terwijl je fulltime werkt, dan is het niet het geval. Toch denk ik dat het verstandig is om iedere student even op de hoogte te stellen van de huidige woningmarkt, want als ik dit soort artikelen mag geloven heeft niet iedereen het in de smiezen: https://nos.nl/artikel/22...teeds-duurder-worden.html
Keuzes nu hebben een gigantische impact op je financiën de komende jaren.

Ik heb m'n studie afgerond inmiddels en heb mijn hele studie 'thuis' gewoond. Heb een vast contract waarmee ik boven modaal verdien. Had geen studieschuld (volledig afbetaald door werk naast studie), ruim voldoende spaargeld voor kosten koper, inboedel en nog wat extra.
Volgens mij was dat geen verkeerde situatie :)

Echter, de opties als starter zijn simpelweg beperkt op dit moment.
- In de steden met >100k inwoners ben je totaal kansloos. Huizen die beschikbaar zijn, zijn binnen een week weg en gaan voor 30k meer weg dan de 'bieden vanaf' vraagprijs. Deze worden gekocht door investeerders en mensen die het uit eigen zak betalen, dus niet op voorbehoud van financiering van de bank hoeven te wachten.
- In kleinere steden is er vaak überhaupt geen aanbod. Boven de 70 vierkante meter stijgt de prijs boven de 2 ton uit, dat kan je niet betalen. In grotere steden zijn er vaak kleinere woningen die goedkoper aangeboden worden.
- In de dorpen zit je in een wijk met sociale huurwoningen. Daar is zeker niks mis mee, maar vandaar mijn conclusie: waarom zou je überhaupt nog voor dat HBO papiertje gaan? Een huis daar kopen is qua maandlast namelijk nog duurder dan de huur die je buren betalen, laat staan dat het een goede investering is: als de huizenmarkt in stort raak je het waarschijnlijk nooit meer kwijt en ben je de 'investering' kwijt.
- Nieuwbouw nu kopen is eind 2019 wonen, als het mee zit.
- Wat er overblijft zijn de woningen waar flink wat aan moet gebeuren, en de grapjes met erfpacht, VVE's van >300 euro per maand, enzovoort.

Huur:
- Sociale huur mag niet met een goed starterssalaris. Laat staan dat je er tussen komt, als het wel mocht :P
- Particuliere huur heeft vaak een inkomenseis van huurprijs maal 4 (of 5) > bruto inkomen. Gezien particuliere huur begint op €735 per maand betekent dat dat je goed moet verdienen.
- Alles wat er tussen valt, gaat weg middels via-via kennissen, facebook en lotingen zoals ikwilhuren.nu. Zo'n loting was voor mij de oplossing.

Ik denk dat het in ieder geval handig is dat TS ook rekening houdt met dit toekomstbeeld voordat hij minimaal 10.000 euro extra in z'n studie investeert aan OV-kosten.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Catanan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:31:
[...]

Dit was mij ook al opgevallen. Plus dat ik een hele kleine auto niet zo'n veilig idee vind. Haar auto moet in november weer gekeurd, dus afhankelijk van de kosten wel of niet doorrijden. Ze had hem gratis van oma, dus geen afschrijving.
Offtopic: Ook kleine moderne autos zijn zeer veilig. Zie: https://cdn.euroncap.com/...ugeot_108_2014_4stars.pdf

• D_Jeff
  • Laatst online: 09:51
In jouw situatie heb ik het volgende advies:

1) Stop je huidige reisproduct
2) Bel met DUO en vraag naar de mogelijkheid van een 0-lening plus reisproduct

Alles moet met deze optie wel terugbetaald worden, maar als ik het zo lees, is het alsnog de goedkopere optie.

Verder handig om te weten: DUO zit in een migratie van IT-systemen en dat liep niet heel erg soepel.

Hoe ik dat weet: Ben inmiddels 6,5 jaar 'klaar" met school en kreeg een mooi briefje van DUO: of ik even binnen 2 weken 12k wou terugbetalen.

Hell no, omdat:
1) meer dan 5 jaar geleden, dus verjaard
2) Prestatiebeurs, diploma behaald -> alles omgezet in gift

Na 3 telefoontjes heb ik bevestigd gekregen dat er iets fout gegaan was met de migratie van de IT-systemen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 12:15
Theo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 07:08:
De vraag van de TS was of er personen ervaring hebben met bewust langer het OV houden en de boete accepteren.
Mijn zoon heeft dit afgelopen jaar gedaan voor een specifiek universiteit jaar, wat vorig jaar nog niet erkend was maar (helaas voor hem) dit jaar wel. Hij heeft dus een compleet studiejaar keurig de boete betaald en er naar mijn weten geen negatieve zaken aan over gehouden. Elke maand wel een brief van "u moet boete betalen" en daarna weer een brief "u heeft uw boete betaald".
Mocht je specifieke vragen hebben; laat het weten dan vraag ik het even na.

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
D4NG3R schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:13:
Zijn er hier meer mensen die zich in een vergelijkbare situatie bevinden of bevonden? Hoe en wat, het voelt vervelend dat ik een 'boete' krijg van bijna 200 euro in de maand, maar dat is half het geld van het trajectabonnement wat ik zou moeten gebruiken.
Niet geheel vergelijkbaar, maar ik heb tijdens mijn studie 1 keer 1 maand het OV door laten lopen terwijl ik er geen recht op had (vanwege de bijverdiengrens). Aangezien ik elke dag op- en neer moest van het zuiden naar Amsterdam (destijds kostte dat iets van 35 euro) was dit financieel gunstiger dan het stop te zetten.

(En dat is dan exclusief het hele gedoe dat ik had om voor 1 maand alles stop te zetten en daarna weer aan te vragen met ditto vertraging etc.)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 01:38

aex351

I am the one

Heb er destijds ook over nagedacht. Boete betalen is goedkoper. Volgens mij is het nu wel zo dat het reisproduct een beperkte houdbaarheidsdatum heeft, in dat geval kan je door blijven gaan tot deze vervalt.

< dit stukje webruimte is te huur >

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 10:38
Richh schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:10:
[...]
Echter, de opties als starter zijn simpelweg beperkt op dit moment.
- In de steden met >100k inwoners ben je totaal kansloos. Huizen die beschikbaar zijn, zijn binnen een week weg en gaan voor 30k meer weg dan de 'bieden vanaf' vraagprijs. Deze worden gekocht door investeerders en mensen die het uit eigen zak betalen, dus niet op voorbehoud van financiering van de bank hoeven te wachten.
- In kleinere steden is er vaak überhaupt geen aanbod. Boven de 70 vierkante meter stijgt de prijs boven de 2 ton uit, dat kan je niet betalen. In grotere steden zijn er vaak kleinere woningen die goedkoper aangeboden worden.
- In de dorpen zit je in een wijk met sociale huurwoningen. Daar is zeker niks mis mee, maar vandaar mijn conclusie: waarom zou je überhaupt nog voor dat HBO papiertje gaan? Een huis daar kopen is qua maandlast namelijk nog duurder dan de huur die je buren betalen, laat staan dat het een goede investering is: als de huizenmarkt in stort raak je het waarschijnlijk nooit meer kwijt en ben je de 'investering' kwijt.
- Nieuwbouw nu kopen is eind 2019 wonen, als het mee zit.
- Wat er overblijft zijn de woningen waar flink wat aan moet gebeuren, en de grapjes met erfpacht, VVE's van >300 euro per maand, enzovoort.

Huur:
- Sociale huur mag niet met een goed starterssalaris. Laat staan dat je er tussen komt, als het wel mocht :P
- Particuliere huur heeft vaak een inkomenseis van huurprijs maal 4 (of 5) > bruto inkomen. Gezien particuliere huur begint op €735 per maand betekent dat dat je goed moet verdienen.
- Alles wat er tussen valt, gaat weg middels via-via kennissen, facebook en lotingen zoals ikwilhuren.nu. Zo'n loting was voor mij de oplossing.

Ik denk dat het in ieder geval handig is dat TS ook rekening houdt met dit toekomstbeeld voordat hij minimaal 10.000 euro extra in z'n studie investeert aan OV-kosten.
Je maakt eerst een lijstje van de problemen met starterswoningen, en daarna geef je de suggestie dat TS misschien maar niet de HBO studie moet doen. Daar ben ik het faliekant oneens met je.
Ten eerste, al deze problemen zijn opgelost als TS een partner heeft waarmee TS samen wilt wonen - dan kan je gemakkelijk aan de inkomens-eis voldoen en particulier gaan huren.
Ten tweede, en belangrijker, een HBO (en eigenlijk elke oploeding) doe je niet om er beter voor te staan in de komende 3 jaar, maar om er beter voor te staan in de rest van je leven. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
kruimel0 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:08:
Ten eerste, al deze problemen zijn opgelost als TS een partner heeft waarmee TS samen wilt wonen - dan kan je gemakkelijk aan de inkomens-eis voldoen en particulier gaan huren.
Ook een goede tip, inderdaad. Echter een partner moet je natuurlijk niet kiezen vanuit financieel oogpunt, en daarbij moet je maar hopen dat die partner op hetzelfde punt in het leven staat als jij :)
Ten tweede, en belangrijker, een HBO (en eigenlijk elke oploeding) doe je niet om er beter voor te staan in de komende 3 jaar, maar om er beter voor te staan in de rest van je leven. 8)7
Vanzelfsprekend :P Er zit ook wel een beetje een sarcastische ondertoon onder, ik hoop dat je die een beetje hebt opgemerkt :+

Maar desalniettemin ook een serieus stukje: studeren kan altijd nog.
Afhankelijk van waar je wil wonen op welke leeftijd (niet iedereen wil/kan tot z'n 30e bij z'n ouders wonen), kan je met een afgeronde MBO-opleiding wellicht wel beter aan het werk gaan, zorgen dat je onderdak hebt op een locatie waar je wél verder kan, starten met sparen... en dán doorleren. In plaats van nog een paar jaar lang 'niks' verdienen, maar wel nog 10k extra uitgaven hebben.
Qua besteedbaar inkomen ben je de eerste 5 jaar gewoon beter uit, en daarna sta je (met een avond/deeltijdstudie) op een vergelijkbaar punt als wanneer je had doorgeleerd. Reken je het totale besteedbaar inkomen uit over je hele leven, dan denk ik dat je via die route een stuk meer overhoud.

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 22:02
Richh schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:22:
[(...), kan je met een afgeronde MBO-opleiding wellicht wel beter aan het werk gaan, zorgen dat je onderdak hebt op een locatie waar je wél verder kan, starten met sparen... en dán doorleren. In plaats van nog een paar jaar lang 'niks' verdienen, maar wel nog 10k extra uitgaven hebben.
Qua besteedbaar inkomen ben je de eerste 5 jaar gewoon beter uit, en daarna sta je (met een avond/deeltijdstudie) op een vergelijkbaar punt als wanneer je had doorgeleerd. Reken je het totale besteedbaar inkomen uit over je hele leven, dan denk ik dat je via die route een stuk meer overhoud.
Daar zijn genoeg discussies over te vinden. In mijn ogen durf ik bijna te garanderen dat een HBO-er (uiteraard afhankelijk van functie) na afstuderen die MBO-er binnen no-time voorbij zoeft. Die paar duizend euro schuld is peanuts vergeleken met wat je extra binnen gaat harken in de 40 jaar dat je werkt.

Oh, en werken + studeren is aan zéér weinig mensen besteed. In de avond thuiskomen, eten en dan nog gaan studeren of een volledige studiedag inrichten, behoeft discipline en doorzettingsvermogen die weinig mensen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door geekeep op 06-09-2018 15:37 ]

• Theo
  • Laatst online: 04-07 20:45

Theo

moederbord

Met het OV ben je vanaf station Goor tot Presikhaaf zo'n anderhalf uur onderweg. Je geeft aan dat je ook nog een stuk moet fietsen/bussen naar station Goor, en zowel de HAN als de MBO bij Presikhaaf zit op 10 minuten lopen minimaa. Van deur tot deur ben je nu dus ongeveer 2 uur enkele reis kwijt.

Volgens maps is het ongeveer 70 km van deur naar deur,

Waarom geen brommer of scooter? Dan moet je dezelfde afstand af kunnen leggen in minder dan 2 uren. En een brommer is een heel stuk goedkoper dan een auto. Verzekering is max twee tientjes per maand; brandstof is met een verbruik van minimaal 1 op 30 nog te overzien, plus de aanschaf en het onderhoud is een heel stuk goedkoper dan een auto.

7400 Wp op het dak

• Valorian
  • Laatst online: 09:17
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar kan mij voorstellen dat je bij dergelijk hoge reiskosten in het kader van onderwijs wellicht ook nog e.e.a. van de belasting mag terugvragen, wellicht handig om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

D4NG3R schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:03:
[...]

En die 2 jaar bij een andere opleiding tellen ook gewoon mee (tenzij voor februari gestopt), dus dan klopt de berekening, namelijk 4 jaar voor nominaal je HBO doen +1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:58:
Ik rij 20.000 km per jaar, 400 km per week, en afgezien van aanschaf en onderhoud kost die auto me dus € 162 per maand. Daarvoor kun je niet met het OV.
Aanschaf en onderhoud niet meetellen is niet eerlijk.
Catanan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:31:
Ze had hem gratis van oma, dus geen afschrijving.
Krijgt ze weer een gratis auto als deze op is / kapot gaat? ;)
Een moderne kleine auto kan trouwens veiliger zijn dan een oude grote.

[ Voor 32% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-09-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:39:
[...]
Aanschaf en onderhoud niet meetellen is niet eerlijk.
Aanschaf en onderhoud zijn kosten die dermate slecht in te schatten zijn, dat ik dat niet voor een ander ga doen. De een kan een auto (permanent) lenen van een familie-lid, de ander koopt er een voor € 80.000. De een heeft geluk, heeft nooit onderhoud nodig en is klaar voor € 50 per jaar, de ander heeft pech en is jaarlijks voor duizenden euro's kwijt. De een moet zelfs het peilen van de motor-olie nog uitbesteden, de ander heeft een complete werkplaats tot z'n beschikking en de vaardigheden om alles zelf te doen of een vriendje die dit kan.

Het is niet dat ik het niet mee tel, het is dat dit voor iedereen anders uitvalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 07-09-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Valorian schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:39:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar kan mij voorstellen dat je bij dergelijk hoge reiskosten in het kader van onderwijs wellicht ook nog e.e.a. van de belasting mag terugvragen, wellicht handig om te checken.
Nee, de belastingdienst heeft hier voor zover ik weet geen begrip of regeling voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Gewoon je studentenreisproduct houden. Iedereen die je vertelt dat je een boete krijgt zit verkeerd, het is gewoon een betaling voor het gebruik van een reisproduct. Je hebt geen recht meer op vergoeding daarvan, dus betaal je gewoon het bedrag dat de DUO normaal aftikt aan de NS/andere vervoerders. Als je een lening bij de DUO hebt lopen wordt het automatisch met het ontvangen bedrag verrekend (kan ook zijn dat dat alleen is als je een maximale lening hebt lopen omdat je niet meer schuld mag opbouwen, en dat met een lagere lening gewoon je schuld harder omhoog gaat).

[ Voor 18% gewijzigd door mark-k op 07-09-2018 10:05 ]

Pagina: 1