Het gaat om een flatgebouw dat onderverdeeld is in de appartementen, de gemeenschappelijke ruimtes en de garageboxen met allemaal hun eigen aansluitingen.
De meter waar het om gaat is van een garagebox, en daarom is er niets opgemerkt door de eigenaar.
Het balletje ging rollen toen het energiebedrijf een meterstandenkaart stuurde met daarop het serienummer van de oude meter. Eerst dacht ik nog aan een administratieve hickup, maar al gauw bleek dat de netbeheerder bij alle gebouwen de meter van de gemeenschappelijke ruimtes had vervangen door een nieuwe meter, behalve dan bij ons gebouw, vandaar het vermoeden dat ze de verkeerde meter hebben vervangen.
Bij een flat zou je verwachten dat er een reeks meters wordt vervangen omdat ze even oud zijn.
Zou je verwachten, maar nee. Door de jaren heen (het gebouw is begin jaren '60 opgeleverd) zijn er bij sommige appartementen meters vervangen, bij andere niet. Zo weet ik bijv. dat mijn oude kWh-meter bouwjaar 1962 had terwijl er bij een ander appartement eentje van 1991 hing en heeft de gemeenschappelijke ruimte al meer dan 10 jaar een digitale (maar mogelijk niet-slimme) meter uit 2004.
Ook bij de uitrol van de slimme meters nu hadden de buren al een half jaar voor mij een slimme meter in de meterkast hangen voordat ik werd aangeschreven dat ze zouden komen. Dus nee, ook bij flats gaat het niet in één doorgang maar druppelsgewijs.
XallaX schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:00:
De monteur die komt moet verzegeling, serienummers, meterstanden etc.noteren en op papier / in de app zetten van de oude en nieuwe meter. Zorg ervoor dat je die zaken op de dag dat hij komt op foto hebt (inclusief overzichtsfoto van je meterbord en bij een digitale meter, let op, meerdere tellers achter 1 knop!) klinkt misschien paranoide maar heeft mij veel geld bespaard. Controleer rustig zijn genoteerde gegevens voordat je een handtekening zet en bij twijfel niet tekenen en desnoods de netbeheerder direct bellen.
Het administratief beheer geeft aan dat van alle oude meters kaartjes met eindstanden in bezit zijn. Alleen is er tijdens de vervanging niemand aanwezig geweest die had kunnen vertellen dat ze mogelijk met de verkeerde meter bezig waren.
Die monteurs worden vaak ingehuurt en zijn niet van de netbeheerder, bij fouten is de klant de dupe.
De monteur had bij mij geen meterstand genoteerd van de oude meter, foutje en volgens de netbeheerder was de oude meter ineens niet meer uitleesbaar (defect).
Ik heb niet getekend voor de overdracht, ondanks de dreigende houding van de monteur maar zonder de foto's had ik uiteindelijk nooit gelijk gekregen over de geschatte (en veels te hoge) eindstanden.
Hoe de exacte gang van zaken in ons gebouw is moet nog blijken. Feit is wel dat er bij andere gebouwen van dezelfde administratief beheerder reeds klachten zijn ingediend bij de netbeheerder over gemaakte fouten.
De complicerende factor is waarschijnlijk dat de gebouwen kadastraal zijn ingedeeld in verschillende adressen die niet allemaal een woonfunctie hebben (en dus geen brievenbus). Het bleek bij de netbeheerder niet bekend wie ze voor de meter van de gemeenschappelijke ruimte had moeten aanschrijven. En dus stonden ze onaangekondigd op de stoep en moest de beheerder ineens komen opdraven.
[
Voor 43% gewijzigd door
jitter op 06-09-2018 08:01
]