Géén Dolby Atmos uit Apple 4k met TVos12

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-11-2023
Beste,

Verleden week kocht ik een Pioneer receiver VSX 932. Ik heb deze geupload naar de laatste firmware.
Vanuit de Pioneer gaat een HDMI video uit naar naar HDMI ARC ingang op de LG55EG920V (2015 model zonder Atmos en zonder Dolby vision).

Op de HDMI 1 zit de Apple TV, op HDMI 2 zit de Ziggo box. Ik heb een 5.1.2. opstelling speciaal voor Apple TV vanwege de mogelijkheid van Atmos.

Ik ben gisteren terug naar de Mediamarkt geweest en heb vandaag geprobeerd met Pioneer te bellen. Waarom?

Ik krijg maar geen Dolby Atmos uit de Apple TV. Heb op Itunes Spiderman gekocht welke absoluut Dolby Atmos heeft.

Als ik met de afstandsbediening door de Surround mogelijkheden scroll dan kom ik geen Dolby Atmos tegen. (en ook geen DTS-X of Dolby Digital)
De beste instelling tot nu toe is:
PCM
Dolby Surround

Ook als ik de film afspeel dan zegt de "info" niets over Dolby Atmos en of 5.1.2. input.
Dit staat als info:
[Audio] BD/DVD
Input: HDMI 1
Multich PCM
5.1 ch 48kHz
Output: Dolby Surround
5.1.2. ch

---------
Mijn Pioneer instellingen zijn voor zowel BD/DVD als CBL/SAT als volgt:
HDMI
HDMI Standby through - ON
Audio TV out - Auto (eco)
Audio return channel - Auto
Auto Dolby - ON

Audio select
Audio Select - HDMI
Fixed PCM - ON

Digital Audio Input
BD/DVD - geen (kan kiezen uit Coaxial of Optical)
CBL/SAT - geen (kan kiezen uit Coaxial of Optical)

Iemand een idee wat er fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:03
Kan je bitstream activeren op de appletv?

Uit de handleiding:
To enable transfer of this audio format, connect via HDMI cable and set audio output on the player to
bitstream output.
Fixed PCM moet dan denk ik uit staan.

p.s. ik heb geen ervaring met pioneer receivers en appletv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:03
Heb je de pioneer instellingen van je speakers opnieuw ingesteld na het installeren van je 5.1.2 instelling?
Ik moet bij mijn marantz (geloof ik) zeggen dat ik dolby atmos speakers heb anders krijg ik geen dolby atmos aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 17:42
Volgens mij is het niet mogelijk om via ARC Atmos aan te sturen. Dit is pas mogelijk vanaf hdmi 2.1 met eARC.

Je kan ook proberen of het direct aansluiten van de AppleTV met de receiver Atmos wél werkt. (Dit is doorgaans ook de beste manier om een receiver aan te sluiten, vandaar dat er ook meerdere hdmi-in poorten op zitten).

[ Voor 50% gewijzigd door Sinus_rhythm op 05-09-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Je zegt dat je de laatste firmware hebt op je AppleTV, is dit de beta van tvOS12?
Pas in de laatste beta's zit ondersteuning voor Dolby Atmos en nog niet in de laatste reguliere versie van tvOS (11).

[ Voor 3% gewijzigd door Scorpio_King op 05-09-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Apple TV 4k met TVos12:
Audiostructuur: Dolby Atmos

Audio Uitvoer: HDMI (en niet gekozen voor Pioneer VSX932)

Ik heb een complete initial set up gedaan na installeren 5.1.2.

@Sinus_rhythm De Apllet tv is rechtstreeks aangesloten op de pioneer. Via de HDMI 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Scorpio_King schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:26:
Je zegt dat je de laatste firmware hebt op je AppleTV, is dit de beta van tvOS12?
Pas in de laatste beta's zit ondersteuning voor Dolby Atmos en nog niet in de laatste reguliere versie van tvOS (11).
Yep. TVos 12, de betal versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Sinus_rhythm schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:20:
Volgens mij is het niet mogelijk om via ARC Atmos aan te sturen. Dit is pas mogelijk vanaf hdmi 2.1 met eARC.

Je kan ook proberen of het direct aansluiten van de AppleTV met de receiver Atmos wél werkt. (Dit is doorgaans ook de beste manier om een receiver aan te sluiten, vandaar dat er ook meerdere hdmi-in poorten op zitten).
Ik laat alleen de TV via ARC lopen, dus bijvoorbeeld Youtube op de LG. De Apple TV stuurt toch via de HDMI audio en video door de Pioneer rechtstreeks naar de LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Fixed PCM - ON

Heb je geen AUTO select optie?
FIXED PCM ON klinkt niet goed en zou volgens mij uit moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
rvb1960 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:30:
[...]

Ik laat alleen de TV via ARC lopen, dus bijvoorbeeld Youtube op de LG. De Apple TV stuurt toch via de HDMI audio en video door de Pioneer rechtstreeks naar de LG?
Ik denk dat ik het verkeerd heb gelezen, als je de AppleTV in de hdmi-in heb van de receiver dan is dat dat juist en zou het moeten werken. Het nadeel van tvOS is dat het een beta is en er kunnen fouten in zitten. Ik kan zo geen afbeelding vinden van de instellingen die tvOS12 heeft mbt de audio settings maar die zou je even moeten controleren of daar iets van atmos staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Hann1BaL schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:34:
Fixed PCM - ON

Heb je geen AUTO select optie?
FIXED PCM ON klinkt niet goed en zou volgens mij uit moeten staan.
Ja zojuist gedaan. Maar het blijft input:

[Audio] BD/DVD
Input: HDMI 1
Multich PCM
5.1 ch 48kHz
Output: Dolby Surround
5.1.2. ch

Ik krijg dus maar geen 5.1.2. input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Sinus_rhythm schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat ik het verkeerd heb gelezen, als je de AppleTV in de hdmi-in heb van de receiver dan is dat dat juist en zou het moeten werken. Het nadeel van tvOS is dat het een beta is en er kunnen fouten in zitten. Ik kan zo geen afbeelding vinden van de instellingen die tvOS12 heeft mbt de audio settings maar die zou je even moeten controleren of daar iets van atmos staat.
Je kan nu alleen nog maar voor Atmos kiezen. Alas je die uitzet gaat hij naar 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
Als je een app zoals netflix probeert met een serie of film die dolby 5.1 heeft. Geeft de receiver dat wel dat hij nu DD signaal ontvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Sinus_rhythm schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:42:
Als je een app zoals netflix probeert met een serie of film die dolby 5.1 heeft. Geeft de receiver dat wel dat hij nu DD signaal ontvangt?
Nope, ook alleen maar dolby surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 15:52
rvb1960 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:57:
[...]
Nope, ook alleen maar dolby surround.
"Maar" Dolby Surround? Wat is daar mis mee?

Dit is een van de betere hedendaagse (3D) surround audio formaten/upmixers :)

Klinkt hier thuis ook way beter dan bijv. DTS-X.

Geen oplossing voor je vraag / probleem dit though :p

[ Voor 9% gewijzigd door Brad Pitt op 05-09-2018 16:11 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:13
Hey @Brad Pitt , lees ff de begin post door.

Volgens mij wil die graag Dolby Atmos maar werkt dit juist niet. Is toch een iets ander formaat dan Dolby Surround.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
TheKerremenke schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:21:
Hey @Brad Pitt , lees ff de begin post door.

Volgens mij wil die graag Dolby Atmos maar werkt dit juist niet. Is toch een iets ander formaat dan Dolby Surround.
Speel hier ook gewoon Atmos content met Dolby Surround als output hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Brad Pitt schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:23:
[...]

Dolby Atmos luisteren terwijl het display Dolby Surround aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
rvb1960 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:32:
[...]
Dolby Atmos luisteren terwijl het display Dolby Surround aangeeft?
Dolby Surround gaat tot 24.1.10 of zo dus dat beetje Atmos gaat daar prima mee ja.

Let wel, Dolby Surround is *nieuw* hè, we hebben het hier niet meer over die brakke eerste versie maar degene uit 2014. Die is prima, ook voor 3D content met height/ceiling luidsprekers.

Ik denk dat dit voor menigeen interessant leesvoer is: https://www.soundandvisio...t/meet-new-dolby-surround

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Brad Pitt schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:36:
[...]

Dolby Surround gaat tot 24.1.10 of zo dus dat beetje Atmos gaat daar prima mee ja.

Let wel, Dolby Surround is *nieuw* hè, we hebben het hier niet meer over die brakke eerste versie maar degene uit 2014. Die is prima, ook voor 3D content met height/ceiling luidsprekers.

Ik denk dat dit voor menigeen interessant leesvoer is: https://www.soundandvisio...t/meet-new-dolby-surround
Toch zie ik liever de melding Dolby Atmos verschijnen op het display van mijn Pioneer. Daar heb ik hem tenslotte ook voor gekocht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
rvb1960 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:04:
[...]
Toch zie ik liever de melding Dolby Atmos verschijnen op het display van mijn Pioneer. Daar heb ik hem tenslotte ook voor gekocht ;-)
Dan moet je bitstream aanzetten, via PCM ga je die melding niet krijgen.

Geluid zal uiteraard erna identiek zijn maar het plezier van het display telt mee (ken het hoor ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Brad Pitt schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:06:
[...]

Dan moet je bitstream aanzetten, via PCM ga je die melding niet krijgen.

Geluid zal uiteraard erna identiek zijn maar het plezier van het display telt mee (ken het hoor ;) ).
Ok, dus ARC uitzetten in de initial setup.
Zie nu de gebruiksaanwijzing......

2. Verbind de HDMI AV-component
Dit is een verbindingsvoorbeeld met een AV-component die een HDMI-aansluiting heeft. Met de verbinding met een AV- component die aan de CEC (Consumer Electronics Control)-standaard voldoet, kunt u gebruik maken van een kenmerk zoals HDMI CEC (*), dat een koppeling heeft met de ingangskeuzeschakelaar, en van een kenmerk zoals HDMI Standby Through, dat u in staat stelt video en audio afkomstig van AV-componenten op de TV af te spelen, zelfs als dit toestel op stand-by staat.
0 Gebruik voor het afspelen van 4K of 1080p video's een HDMI-kabel met hoge snelheid.

Setup
0 Als "Yes" geselecteerd is voor "4. Audio Return Channel" in Initial Setup (P22), zijn de HDMI CEC-functie en de HDMI Standby Through- functie automatisch ingeschakeld. Als "No, Skip" geselecteerd is, worden de instellingen in het System Setup-menu vereist nadat de Initial Setup voltooid is. De instellingen die uitgevoerd worden in "System Setup" - "Hardware" - "HDMI" in Home worden weergegeven door op de afstandsbediening op te drukken.
0 Om te genieten van digitaal surround-geluid, inclusief Dolby Digital, dient de audio-uitgang op de verbonden Blu-ray Disc-speler, of op een ander apparaat, op “Bitstream output” te staan.

De HDIM CEC functie:
U kunt functies bedienen, zoals het gekoppeld schakelen tussen de ingangen met de ingangskeuzeschakelaar en spelers die aan de CEC-standaard voldoen, het omschakelen van de audio om uit de TV of uit dit toestel uitgezonden te worden, het regelen van het volume met gebruik van de afstandsbediening van een CEC- compatibele TV en het automatisch op stand-by schakelen van dit toestel wanneer de TV uitgeschakeld wordt.

Tot zover.
Nu moet ik dus zelf HDMI gaan instellen.
HDMI CEC - On or Off ?
HDMI Standby Through - On or off?
Audio TV out - on or off?

Hopelijk gaat dit werken.

BTW: Bitstream aan of uitzetten in de Apple TV kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:13
Brad Pitt schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:23:
[...]

O |:( , excuus dat wist ik niet

Bedankt voor t leesvoer ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 05-09-2018 17:42 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
rvb1960 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:37:
[...]
BTW: Bitstream aan of uitzetten in de Apple TV kan niet.
Met PCM zal je nooit een "leuke" melding op je display hebben...

Je hebt reeds een 5.1.2 output, dus met height/ceiling speakers in het signaal erbij. Da's dan toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Brad Pitt schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:48:
[...]

Met PCM zal je nooit een "leuke" melding op je display hebben...

Je hebt reeds een 5.1.2 output, dus met height/ceiling speakers in het signaal erbij. Da's dan toch prima.
Ja maar volgens mij is dit nu dus een "gemaakte 5.1.2.". Hij maakt dus van een 5.1 input een 5.1.2. output.Dan pak je nooit de echte afgescheiden Atmos geluiden.

Jij zegt dus eigenlijk: Kijk gewoon een 5.1 film, als je een 5.1.2. opstelling hebt heb je hetzelfde als Atmos.
Ik ben wel een leek, maar dit gaat volgens mij niet op Pit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Pcm = "volledig" signaal.

Dus als de ATV Atmos via pcm doorgeeft (geen idee, haat alles dat met Apple te maken heeft) is er niets aan de hand. Dan wordt er niets geupmixt maar heb je gewoon pcm (atmos) --> 5.1.2 audio (discreet, geen upmix).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:36

Audione0

Strijdt der titanen

Het is hoe Brad Pitt het zegt.

Laat je niet gekmaken door dat "Atmos" logo.
Multi PCM is het volledige signaal zonder het leuke labeltje. En dus geen gemaakte atmos.

Hier geen atmos receiver maar als ik een True HD 7.1 track afspeel op mijn atv 4 dan worden alle 7 speakers netjes aangesproken zonder het True HD logo.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• rvb1960
Audione0 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:43:
Het is hoe Brad Pitt het zegt.

Laat je niet gekmaken door dat "Atmos" logo.
Multi PCM is het volledige signaal zonder het leuke labeltje. En dus geen gemaakte atmos.

Hier geen atmos receiver maar als ik een True HD 7.1 track afspeel op mijn atv 4 dan worden alle 7 speakers netjes aangesproken zonder het True HD logo.
Het probleem ook nu weer is: Ik krijg (multi) PCM niet ingesteld op de pioneer en of Apple tv.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
rvb1960 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:27:
[...]

Het probleem ook nu weer is: Ik krijg (multi) PCM niet ingesteld op de pioneer en of Apple tv.
Je moet alleen op de apple tv bitstream selecteren, dan laat hij het decoderen over aan de pioneer.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Malt007 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:37:
[...]

Je moet alleen op de apple tv bitstream selecteren, dan laat hij het decoderen over aan de pioneer.
Helemaal juist :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-10 12:01
Hier wordt dat uitgelegd :)

"Am I losing any quality by using LPCM?

No. Since LPCM is a lossless format, using it will result in no loss of quality. What your ears hear will be exactly the same. The only difference is your receiver will recognize the audio stream as PCM instead of Dolby/DTS."

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
timadriaans schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:50:
Hier wordt dat uitgelegd :)

"Am I losing any quality by using LPCM?

No. Since LPCM is a lossless format, using it will result in no loss of quality. What your ears hear will be exactly the same. The only difference is your receiver will recognize the audio stream as PCM instead of Dolby/DTS."
Laten we vooropstellen dat ik het verschil waarschijnlijk niet hoor tussen PCM of Bitstream, maar volgens mij is gedeelte gedachtegang onder de gemiddelde audiofiel dat je hem alsnog beter op Bitstream kan zetten omdat een dedicated versterker beter zou decoderen dan het apparaat wat het signaal uitzend. Dus dat doe ik dan ook maar op alle devices waarbij ik die keuze heb :)

• rvb1960
Malt007 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:37:
[...]

Dat kan je niet selecteren op de nieuwe Apple TV. Je kan alleen kiezen uit Dolby Atmos.

• rvb1960
Deze Pioneer springt als je op "surround knop drukt" alleen maar naar PCM en niet naar LPCM of Multi PCM. Dus nog steeds maar 2 kanalen geluid en geen multi kanalen.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:35
Spider-Man heeft nog GEEN dolby atmos geluidsspoor! 😊😊

JA, iTunes geeft aan dat voor film dolby atmos aanwezig is, maar in ieder geval voor Nederlandse iTunes movie store is het geluidsspoor nog niet toegevoegd.

Verschillende andere films, waaronder Mad Max Fury Road en transformers 4, hebben wel al daadwerkelijk dolby atmos.

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:41

BCGraaf

BC

TweakersOnly schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:40:
Spider-Man heeft nog GEEN dolby atmos geluidsspoor! 😊😊

JA, iTunes geeft aan dat voor film dolby atmos aanwezig is, maar in ieder geval voor Nederlandse iTunes movie store is het geluidsspoor nog niet toegevoegd.

Verschillende andere films, waaronder Mad Max Fury Road en transformers 4, hebben wel al daadwerkelijk dolby atmos.
Klopt, heb het net bekeken had de film al gekocht. In de preview geeft hij aan dat er al atmos bij zit. Alleen bij het afspelen is het gewoon 5.1

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hier heb je een webside waar je dolby atmos demo's kunt downloaden en afspelen via plex of via een mediaspeler..

Kun je iig checken of je speakers goed aangestuurd worden door je ATV 4K

https://thedigitaltheater.com/index.php/dolby-trailers/

https://www.demolandia.ne...o-trailers-hd/page-9.html

Pagina: 1