Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mogelijke upgrade game-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheRien
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 13:21
Hey allemaal,

Ik heb wat advies nodig. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik mijn huidige desktop opgebouwd uit het volgende.
Componenten
CPU: AMD FX 8320
Moederbord: ASRock 970 Pro3 R2.0
Videokaart: Club 3D Radeon HD 7970 XT2 '13Series
SSD: Crucial M500
Behuizing: Cooler Master N300
Voeding: Sea Sonic M12II-520Bronze (520 Watt)
RAM: Corsair Vengeance 2 x 4 GB
M'n CPU fan heb ik later vervangen door een Gelid Rev. 2 tranquillo.
Tegenwoordig bekijk ik alles op een Dell U2515H (2560x1440).

Problematiek
Nou heb ik een probleem met dit systeem (ik heb geen ontzettende goede kennis van combinaties van componenten dus wellicht heb ik 5 jaar geleden al een fuck up gemaakt, dat hoor ik dan ook graag :-).

Iedere keer als ik m'n pc van het stroom haal en later weer aansluit (transport naar lanparty's bijvoorbeeld), start de boel niet op, behalve dat m'n CPU fan op lage snelheid gaat draaien. Een aantal keer de voeding uit en aan zetten en weer proberen op te starten verhelpt dit, maar hoe vaak ik dat moet doen verschilt tussen de 1 en 20 keer. Misschien een probleem met de voeding? Ik heb het nog niet kunnen vinden in elk geval.

Gebruik van PC
Ik draai dual boot Windows 10 en Ubuntu 18.04. De eerste gebruik ik alleen voor gamen en af en toe wat photoshop/illustrator. De tweede gebruik ik 90% van de tijd voor al het andere, waaronder veel programmeerwerk in IntelliJ IDEs.
Wat betreft dat gamen wil ik World's Adrift (https://store.steampowere...Adrift__Early_Access_MMO/) gaan spelen. Ik heb het nog niet geprobeerd met deze setup maar ik vermoed dat het niet (soepel) gaat werken, mede door m'n beeldscherm. Mijn huidige processor is namelijk wat zij als minimum eisen, daarnaast eisen ze minimaal 8gb RAM en een GTX 460 SE of AMD R7 250 als videokaart. Met de resolutie waar ik het op wil spelen zal dat dus lastig worden.

Doel
Dus lang verhaal kort: ik overweeg m'n pc een upgrade te geven. Ik ben niet op zoek naar een geheel nieuwe machine, want voor het meeste wat ik ermee doe (programmeren) doet ie het prima. Voor zover ik weet zou ik de ssd, behuizing, ram en mogelijk voeding moeten kunnen behouden. Ram zal misschien wel uitgebreid moeten worden.

World's Adrift hoef ik niet op de hoogste settings te kunnen spelen, zolang ik maar een goeie framer haal op het beeldscherm wat hierboven staat.

Ik heb geen ervaring met overklokken en er niet per se behoefte aan, tenzij je denkt dat dat veel verschil maakt en ik het wel zou moeten doen, dan hoor ik het natuurlijk graag. Ik heb inmiddels een lichte voorkeur voor intel, maar ik ben te overtuigen voor andere opties.

Kosten
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 185,-€ 185,-
1ASRock H370 Pro4€ 84,49€ 84,49
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 288,-€ 288,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,49

Een paar tientjes meer dan wat hierboven staat zou ik nog overwegen, maar een samenstelling die (flink) goedkoper is en m'n doel ook behaald zou ik graag horen.

Als er verder nog vragen zijn zal ik die zo goed mogelijk proberen te beantwoorden en deze post ook aanvullen. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, alvast bedankt!

Greets,
Rien

[ Voor 47% gewijzigd door TheRien op 05-09-2018 16:16 . Reden: 1. Wat kopjes aangegeven voor leesbaarheid. 2. Eigen voorstel erin verwerkt ]

Beste antwoord (via TheRien op 07-09-2018 10:30)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

TheRien schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:07:
Hey allemaal,

Ik heb wat advies nodig. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik mijn huidige desktop opgebouwd uit het volgende:

Dus lang verhaal kort: ik overweeg m'n pc een upgrade te geven. Ik ben niet op zoek naar een geheel nieuwe machine, want voor het meeste wat ik ermee doe (programmeren) doet ie het prima. Voor zover ik weet zou ik de ssd, behuizing, ram en mogelijk voeding moeten kunnen behouden. Ram zal misschien wel uitgebreid moeten worden.

World's Adrift hoef ik niet op de hoogste settings te kunnen spelen, zolang ik maar een goeie framer haal op het beeldscherm wat hierboven staat.

Greets,
Rien
Het is niet zozeer foute keuzes, wat je 5 jaar geleden ook gekocht had, het begint nu outdated te raken :)

"Voor zover ik weet zou ik de ssd, behuizing, ram en mogelijk voeding moeten kunnen behouden."

SSD en behuizing zouden nog prima voldoen, maar je ram zal ddr3 zijn, en alles wil tegenwoordig ddr4.
Je voeding zou ook nog goed moeten zijn, maar de genoemde problemen zitten in je PSU of MOBO. Dus goede kans dat je die ook nog mag vervangen.

Ik weet te weinig van dat spel om te zeggen of je cpu of gpu de bottleneck zullen zijn.
Maar bij steam kun je 2 uur proberen, dus je kunt nu al testen waar het fout gaat :)
JE kunt trouwens altijd op een lagere resolutie spelen wanneer nodig :)

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 05-09-2018 14:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

TheRien schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:07:
Hey allemaal,

Ik heb wat advies nodig. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik mijn huidige desktop opgebouwd uit het volgende:

Greets,
Rien
Het is niet zozeer foute keuzes, wat je 5 jaar geleden ook gekocht had, het begint nu outdated te raken :)

"Voor zover ik weet zou ik de ssd, behuizing, ram en mogelijk voeding moeten kunnen behouden."

SSD en behuizing zouden nog prima voldoen, maar je ram zal ddr3 zijn, en alles wil tegenwoordig ddr4.
Je voeding zou ook nog goed moeten zijn, maar de genoemde problemen zitten in je PSU of MOBO. Dus goede kans dat je die ook nog mag vervangen.

Ik weet te weinig van dat spel om te zeggen of je cpu of gpu de bottleneck zullen zijn.
Maar bij steam kun je 2 uur proberen, dus je kunt nu al testen waar het fout gaat :)
JE kunt trouwens altijd op een lagere resolutie spelen wanneer nodig :)

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 05-09-2018 14:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:16
Heb je alle vragen uit het DAA beleid beantwoord?
Welke fps verwacht je?
Een eigen lijstje is wel verplicht, en als je een 8e gen Intel CPU of Ryzen CPU wil, heb je DDR4 nodig.
Je kan nog een hardware monitor zoals MSI Afterburner gebruiken om te kijken wat nu de bottleneck is.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Korte pijn, gewoon een nieuw systeem...
reviews: Desktop Best Buy Guide - september 2018

Als je huidige systeem nog net geen 5j is dan zou de voeding nog onder garantie kunnen vallen. Maar ja, als je dat laat testen en er is niks mis mee dan moet je waarschijnlijk transport enzo betalen voor niks...

• TheRien
Ik heb inmiddels een eigen lijstje toegevoegd. Wat zijn daar jullie meningen over gezien de rest van het verhaal?

• TheRien
Heb uiteindelijk toch besloten de PC te verkopen, want ik kon er meer voor vangen dan ik had verwacht. Nieuw topic geopend voor wat laatste afwegingen voor de aanschaf van een nieuwe pc. Dit topic mag dus gesloten worden.
Pagina: 1