Vraag 1080p op een 4k scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-03 15:36
Dag allemaal,

Graag wil ik weten of iemand het volgende weet.

Momenteel heb ik een 27inch 1080p scherm die ik gebruik voor mijn ps4 pro en mijn pc die over een gtx1060 6gb beschikt.
Nu wil ik overstappen naar een 4k scherm 27 inch voor mijn ps4pro, maar vraag ik me af dat als ik mijn pc er op aansluit en de resolutie op 1080p zet. Zal het beeld dan slechter zijn dan op mijn huidige 1080p scherm? Want met mijn videokaart heb ik denk ik niets te zoeken op een 4k resolutie. Hoop dat iemand mij wijzer kan maken.

Kort samengevat: ik wil mijn 1080p scherm vervangen voor een 4k scherm, maar op mijn pc full hd gamen op een 4k scherm omdat mn kaart te zwak is voor 4k.

Alvast bedankt!

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Elke pixel op je huidige 1080p wordt 4x zo groot op een 4K scherm. De scaler in je nieuwe scherm is dus key of het er nog acceptabel uit gaan zien.

Heb vorige week toevallig hetzelfde gedaan maar puur voor Windows. Binnen 3 seconden genezen van het beeld en de videokaart native op 4K gezet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:16
Mijn ervaring is niet per se dat het slechter wordt, maar mooier is het ook zeker niet. Als je van 4K terugvalt naar 1080p is dat een tegenvaller.

Sowieso zou ik je afraden om in 4K te investeren als het maar op 27" is. Naar mijn mening is dat het niet waard en zie je de details niet in de snelheid op zo'n klein scherm.

Koop een 4K tv op een mooie grootte als je erop wil gamen.
Koop een 4K monitor als je productief wil zijn en veel schermruimte nodig hebt.
Wat je nu probeert te doen is eigenlijk precies andersom :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
Hmmm lastig. Ik wil juist geen tv hebben omdat ik de ps pro speel op mijn bureau bij mijn pc. Maar dus 4k op 27inch is niet echt een verbetering ook al zit je er zo dicht op?? Heel mijn doel was/is om 4k aan te schaffen voor mn pro, en tegelijk mn pc erop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Zustersite HWI zegt hier het volgende over:

Een 4K-scherm met een lagere resolutie aansturen kan, maar daar wordt niet iedereen even gelukkig van. Bijvoorbeeld qhd (2560x1440) kan niet 1-op-1 naar de onderliggende 3840x2160 pixels gemapt worden, waardoor je een zekere mate van vervaging gaat zien. Ben je daar gevoelig voor, dan is dat ronduit storend – het is dan alsof je scherm niet scherp is. Dat nadeel merk je bij games minder dan bijvoorbeeld bij tekst en contrastrijke overgangen, maar dat is maar goed ook.
https://nl.hardware.info/...s-formaat-prettige-pixels

Elders:
I also splurged and bought this 4K monitor even though I swore I'd hold out for a monitor offering 4K, GSYNC and IPS (which was just announced!!! yay!!). My idea was that even though my single 4GB GTX980 wouldn't be able to handle most AAA games at 4k with decent settings, I could simply play in 1080p in those, and 4K in less demanding situations thanks to the exact 1/4 pixel ratio. Let me say right here this was indeed the case.
[..]
I compared what I was seeing in game on my PB287Q(27"3840x2160) and my VG247QE(24"1080p), which were nearly identical. I say nearly because as someone else pointed out on another thread there is a very slight difference. Very very slight. This difference has to do with the squareness of the individual pixels. The pixels on the 1080p monitor are slightly more rounded, thus, for lack of a better term, blending with surrounding pixels more. Whereas the 4K monitor's pixels (though invisible to me) are squarer and more defining. All that I could perceive was this very slight difference and that was only while looking at them 2" from the screens. Anywho, there's your answer. You will be able to game perfectly at 1080p on a 3840x2160 monitor.
https://linustechtips.com...ming-1080p-on-4k-monitor/

Laatste bron:
If you're planning for the future, buying a 4K monitor now is a very good idea, as long as you can also get a GPU that can run games in at least 2K. If you're prioritizing performance, a 1080p monitor is still a better choice.
[..]
As a matter of fact, even if you run a game in 4K on lower settings, it will look better than when maxed out in 1080p.
Not all games or programs support 4K resolutions. This will be especially true for older titles which would have to be upscaled in order to be displayed properly in 4K. In the end, an upscaled 1080p image will never look nearly as good as a native 2160p one.
[..]
We can wholeheartedly recommend a 4K monitor if you’re putting together a powerful gaming rig that is targeting a 2K resolution or are merely upgrading your current PC for that purpose. This is because:
1. 2K will look good on a 4K monitor
2. You can bump the resolution up to 4K when you want to and stick to 2K when you need performance
3. The price gap between the good 2K and 4K monitors is not too big
4. If you get a 2K monitor, you will need to upgrade to 4K relatively soon, which makes getting a 4K monitor right off the bat a more cost-effective solution in the long run
https://www.gamingscan.com/should-i-buy-4k-monitor-worth-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
Dan volgt de volgende vraag. Heeft het uberhaupt nut om een 4k 27inch schern te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt eraan wat je er allemaal mee wilt doen. Voor desktop werk vind ik 't niets. Alles wordt zonder scaling veel te klein. Van de 40+ 4K schermen die we hier hebben staan is er 1 iemand die 'm daadwerkelijk zonder scaling gebruikt. Als je toch gaat scalen, pak dan iets met een lagere resolutie.
Font-scaling is ontzettend lelijk, wil je dat vermijden, dan is de native resolutie wel handig om tekunnen gebruiken. De reden dat ik zelf 32" schermen gebruik op 4K, dan is de tekst prima leesbaar zonder te moeten upscalen.

Ga je het puur gebruiken om te gamen dan is het wel handig om meer pixels te hebben, dan render je meer detail, mits je de native resolutie draait natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
Het is inderdaad puur gamen op mn ps4 pro en indien mogelijk op pc desnoods op 1080p

Pagina: 1