Vraag

• Little_Ad
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-05 22:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en sporadisch wat typ-werk. Games die ik nu speel zijn CoH, HOI, Hitman, WoT. Wil eigenlijk nieuwere games en shooters spelen, maar dat trekt m'n huidige systeem niet. Wil met nieuwe systeem op 60 fps kunnen gamen; ook shooters.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil onder de €1000 blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, koptelefoon neem ik mee. Eventueel nog een dual-channel setje Corsair CMV8GX3M2A1333C9, maar mijn indruk is dat ik beter nieuw werkgeheugen kan kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de games die ik wil spelen op 60 fps.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte voorkeur voor AMD, omdat ik het mooi vind dat ze tegen de 'grote groene reus' opboksen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wil een stil systeem; ook tijdens gamen. Mag er saai en simpel uitzien; als het maar werkt.

Ga je overklokken?
Misschien in de toekomst overclocken als hij het over x-jaren niet meer trekt. Bij voorkeur speel ik echter 60 fps zonder overclocken (tenzij ik natuurlijk bakken met geld kan besparen door wel over te clocken).

Wat verwacht je van ons?
Ik ontvang graag een sanity-check op het systeem. Gaat dit werken in combinatie met elkaar? Kan ik een systeem van nagenoeg dezelfde kwaliteit houden met een lagere prijs?

Systeem wat ik nu voor ogen heb:
MoederbordGigabyte B360M D3H (rev 1.0)€79,86pricewatch: Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)Overgenomen vanuit BBG
VideokaartGigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€259pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GBHad eerst Geforce 1060 kaart, maar deze is op het moment zeer goedkoop voor vergelijkbare kwaliteit.[Edit:] En Freesync icm beeldscherm is leuke toevoeging.[/edit]
ProcessorIntel Core i5-8400€185pricewatch: Intel Core i5-8400 BoxedOvergenomen vanuit BBG. Voor gaming beter dan AMD heb ik begrepen.
Koelerbe quiet! Pure Rock€31,47pricewatch: be quiet! Pure RockOvergenomen vanuit BBG
WerkgeheugenG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€138pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISBOvergenomen vanuit BBG. Heb eventueel zelf nog 2x 4GB Corsair CMV8GX3M2A1333C9 liggen, maar volgens mij kan ik dat beter wegdoen.
VoedingBitFenix Formula Gold 550W€67pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Overgenomen vanuit BBG en power verhoogd naar 550W obv berekening Outer Vision. Zie hier de berekening: https://outervision.com/b/025Duy
KastFractal Design Define S Black € 69,90
pricewatch: Fractal Design Define SMooie kast. Misschien wat groot voor mijn systeem?
MonitorIiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart€138pricewatch: Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 ZwartUit monitor-advies BBG. Twijfel nog een beetje over de bouwkwaliteit van deze monitor. Advies?
Totaal € 968,23

[Voor 45% gewijzigd door Little_Ad op 05-09-2018 12:00. Reden: Duwde op enter en toen was hij al geplaatst voordat de componenten erin stonden...]

Beste antwoord (via Little_Ad op 06-09-2018 21:41)

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06 19:11
Volgens Toms Hardware heeft AMD ongeveer 30% van de GPU markt, en 12% van de CPU markt. Al stijgt dat laatste percentage wel mbv Ryzen.

Dat is een mooi lijstje, al gebruiken de meeste mensen hier de Handleiding Pricewatch.
Die voedingcalculator lijkt er wel erg ver naast te zitten: dit zijn metingen van GamerNexus:
https://www.gamersnexus.n...u-for-a-gaming-pc-wattage
Het je meerdere calculators gebruikt? Voor een hexacore + RX580/GTX1060 raden we meestal 450W aan.
De Formula Gold serie is niet modulair, dus je moet ongebruikte kabels in de kast kwijt. De Define S is redelijk groot, misschien kunnen reviews je vertellen hoe groot.

Alle reacties

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Little_Ad Je lijkt iets verkeerd te hebben gedaan met je post, ik zie geen lijstje om te sanity checken

(en daarnaast is Intel niet "de grote groene reus" ik zou er eerder blauw aan hangen, hoewel "Big Blue" natuurlijk IBM is)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• SpeedQber
In de GPU wereld is het wel AMD vs 'grote groene reus'.
Op welke resolutie ga je gamen? Een RX580 is doorgaans voldoende voor 1080p60, een RX570 mss ook nog wel, bekijk de benchmarks.
Voor een 8e gen Intel of Ryzen CPU heb je DDR4 nodig. Zo te zien heb je nog een DDR3 setje, dat past niet.

• Little_Ad
vectormatic schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:39:
@Little_Ad Je lijkt iets verkeerd te hebben gedaan met je post, ik zie geen lijstje om te sanity checken

(en daarnaast is Intel niet "de grote groene reus" ik zou er eerder blauw aan hangen, hoewel "Big Blue" natuurlijk IBM is)
Te snel op enter geduwd... Inmiddels post volledig gemaakt.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

SpeedQber schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:50:
In de GPU wereld is het wel AMD vs 'grote groene reus'.
Check, ik denk bij AMD nog steeds vooral aan CPUs, en heb ook het verschil in grootte tussen AMD en Nvidia nooit als zo groot ervaren als AMD vs Intel..

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• SpeedQber
Volgens Toms Hardware heeft AMD ongeveer 30% van de GPU markt, en 12% van de CPU markt. Al stijgt dat laatste percentage wel mbv Ryzen.

Dat is een mooi lijstje, al gebruiken de meeste mensen hier de Handleiding Pricewatch.
Die voedingcalculator lijkt er wel erg ver naast te zitten: dit zijn metingen van GamerNexus:
Het je meerdere calculators gebruikt? Voor een hexacore + RX580/GTX1060 raden we meestal 450W aan.
De Formula Gold serie is niet modulair, dus je moet ongebruikte kabels in de kast kwijt. De Define S is redelijk groot, misschien kunnen reviews je vertellen hoe groot.

• Little_Ad
SpeedQber schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:21:
Dank voor de tip. Had me veel werk gescheeld 8)7
SpeedQber schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:21:
Vond het al vreemd dat ik een zwaardere voeding nodig had dan in de BBG nodig was... Morgen zal ik nog even een aantal extra calculatoren proberen en dan kom ik daar op terug. De tekst op gamersnexus geeft al wel de indruk dat ik hier een paar euro kan besparen. Mogelijk dan toch terug naar de BBG voeding die wel modulair was, maar een minimaal slechtere technische bouw schijnt te hebben.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:30
Je lijstje leest wel een beetje irritant ;)

Anyway: Een 2600 meet zich aardig met een 8400, hoor :). Kan je meteen overklokken als je wilt, en steun je meteen AMD :> Zit ook een aardige stock koeler bij. 't zal qua prijs niet zo gek veel uitmaken - pricewatch: MSI B450M Pro-VDH en pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed is samen net zo duur als de intel variant.

Je oude ram past hooguit met een hamer.

Kast is inderdaad wat groot. pricewatch: Fractal Design Define Mini C lost dat probleem voor je op.

[Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 05-09-2018 23:24]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 19:01
Nat-Water schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:20:
Je lijstje leest wel een beetje irritant ;)

Anyway: Een 2600 meet zich aardig met een 8400, hoor :). Kan je meteen overklokken als je wilt, en steun je meteen AMD :> Zit ook een aardige stock koeler bij. 't zal qua prijs niet zo gek veel uitmaken - pricewatch: MSI B450M Pro-VDH en pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed is samen net zo duur als de intel variant.

Je oude ram past hooguit met een hamer.

Kast is inderdaad wat groot. pricewatch: Fractal Design Define Mini C lost dat probleem voor je op.
Een 2600 is inderdaad een mooi alternatief voor de i5. Overclocken kan inderdaad maar dat wil je natuurlijk niet met het bordje dat jij linkt.

Met een kleine overclock wil je zoiets: pricewatch: MSI B450 Tomahawk
Meer dan een kleine overclock wordt het toch niet met de stock koeler.

Ik zou inderdaad ook voor een mATX kast gaan.

• Little_Ad
Zojuist meerdere calculatoren voor voeding doorlopen. Nogal een verschil met outervision. MSI zegt 351W en BeQuiet 328W. Voldoende bewijs dat 450W meer dan voldoende. Dank voor de tip SpeedQber!

Voor de processor blijf ik bij de i5 aangezien die (incl. moederbord) net een paar euro goedkoper is en vergelijkbaar is met overgeclokte 2600.

De kast wordt de aangeraden 'mini'-kast. De oorspronkelijke kast was zelfs nóg groter dan de kast die ik nu al heb. Dank Nat-Water!

Het definitieve systeem (in leesbaar format ;) ):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 186,95€ 186,95
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 292,67€ 292,67
1Fractal Design Define Mini C€ 75,-€ 75,-
1Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart€ 138,-€ 138,-
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 141,35€ 141,35
1Seasonic Focus Gold 450W€ 63,99€ 63,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,38

• SpeedQber
Ik zou wat meer informatie over die Focus Gold 450W zoeken, het is namelijk geen Focus Gold Plus, zoals z'n 550W en 650W broers.
De 2600 is goedkoper dan de 8400 toch? Of bedoel je de 2600X?
Daarnaast heeft de 2600(X) 12 threads.

• Little_Ad
SpeedQber schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:20:
De 2600 is goedkoper dan de 8400 toch? Of bedoel je de 2600X?
Daarnaast heeft de 2600(X) 12 threads.
De 2600 is inderdaad goedkoper, maar in combinatie met moederbord wat overklokbaar is wordt het een paar euro duurder. Dat in combinatie met de moeite van het overclocken woog voor mij zwaarder dan m'n voorliefde voor AMD. Dus vandaar toch de i5.

• SpeedQber
Wat heb je dan allemaal op je mobo nodig? Ik heb een paar B450 mobos gevonden:
categorie: Moederborden

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 12:07

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

De pricewatch: Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart heeft een TN paneel, heb net zelf voor de pricewatch: LG 24MP59G-P Zwart gekozen omdat deze een IPS paneel heeft. De reactietijd van die monitor is wel 5ms ipv 1ms maar dat was voor mij niet zo'n probleem.

• Little_Ad
Dank voor het meedenken allemaal! Inmiddels staat hier een heerlijke pc te draaien en geniet ik van heerlijk scherpe en snelle beelden :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee