Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:38
Ik heb een paar maanden geleden een huis gekocht. We zijn nu bezig met een verbouwing van de badkamer (ervaringen met aannemers is zeurdraadwaardig, maar dat is een ander verhaal) De CV-ketel moet ook vervangen worden, want dat is een 18-jaar oude VR-ketel die nooit is onderhouden. Ik wil dit financieren dmv een Energiebespaarlening (2,3% rente, lager dan mijn hypotheek), maar die krijg je pas als je twee energiebesparende maatregelen laat uitvoeren aan je huis. Betere isolatie is helaas geen optie: jaren 30 huis met steense muren, dakisolatie doen we zelf). We wilden op termijn wel zonnepanelen laten plaatsen, en dat is een van de maatregelen die in aanmerking komen. Dus dachten we: waarom niet nu?

Wel, er is mogelijk een goede reden om het niet nu te doen: het salderen houdt namelijk op in 2020, en vanaf dan geldt er een minder gunstige terugleversubsidie. Er zijn ook nog heel wat onduidelijkheden over hoe de nieuwe regeling er zal uitzien. Wiebes heeft aangegeven dat ook over de nieuwe regeling de terugverdientijd (tvt) voor een installatie ongeveer 7 jaar zal blijven. Daarnaast heeft Wiebes laten vallen dat er mogelijk een overgangsregeling zal komen voor mensen die nu al panelen hebben.

Je zou ook kunnen denken: beter zo snel mogelijk zonnepanelen plaatsen, zodat je nog zo lang mogelijk gebruik kan maken van de gunstige saldeersysteem: alles wat je nu bij meepikt is mooi meegenomen, verkort je tvt, en wie weet is de overgangsregeling ook gunstiger dan de kale terugleversubsidie.

Als je nu panelen laat plaatsen, waar moet je dan rekening mee houden met het oog op de terugleversubsidie? Ik heb gelezen dat hoogst mogelijke opbrengst minder belangrijk wordt, maar dat je best de panelen kan spreiden over verschillende windrichtingen zodat je elk moment van de dag wel wat opwekt, en het opwekken dus meer is afgestemd op je eigen gebruik. Wat relevante gegevens in mijn geval: schuin dak op NO-ZW met plaats voor zo'n 11 panelen, en plat dak waarbij nog zo'n 5-6 panelen op het zuiden of ZW geplaatst zouden kunnen worden. Jaarlijks verbruik is moeilijk in te schatten, maar we gaan uit van zo'n 3500 per jaar.

Wat is wijsheid in dit geval?

Ps: tips voor een goede installateur die reële prijzen vraagt in Brabant zijn welkom!

[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 05-09-2018 11:44 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 16:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2522148/mogelijk-uitstel-nieuwe-regeling-zonnepanelen
DEN HAAG - Huishoudens en kleine bedrijven die zelf met zonnepanelen duurzame energie opwekken, kunnen mogelijk een jaar langer profiteren van de huidige subsidieregeling. Minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) kondigde eerder aan dat er in 2020 een nieuwe, versoberde regeling komt. Maar hij betwijfelt nu of die op tijd klaar is.

De huidige regeling maakt het mogelijk investeringen in zonnepanelen in zeven jaar terug te verdienen. Maar omdat zonnepanelen goedkoper worden, neemt die terugverdientijd bij ongewijzigd beleid de komende jaren sterk af, terwijl de uitgaven aan subsidies juist verder oplopen. Dat geld denkt het kabinet beter te kunnen besteden.

„Het moet niet minder aantrekkelijk worden om ook zelf kleinschalig te investeren in zon”, zei Wiebes woensdag in de Tweede Kamer. „Maar het is ook niet nodig om het aantrekkelijker te maken.” Het optuigen van een nieuwe regeling kost evenwel meer tijd dan voorzien. „Ik begin er wel een beetje een hard hoofd in te krijgen of 2020 haalbaar is”, aldus de minister. Als het niet lukt, blijft de huidige regeling een jaar langer bestaan.
Het lijkt alvast een jaar later te gaan worden.

Maar ik zou gewoon maximaal leggen wat je kwijt kan en kwijt wil (aan investering).
Rekening houden met wat je gebruikt heeft weinig nut meer als het salderen toch wegvalt.

Spreiden over verschillende windstreken is voor eigen verbruik het beste, zeker als er overdag vaak iemand thuis is.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36
... en de importheffing op chinese panelen loopt af, dus het wordt nog een beetje goedkoper.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 10:59

PcDealer

HP ftw \o/

Als salderen de enige reden is voor de aanschaf van pv dan heb je er niet voldoende over ingelezen. Waarom kan een jaren '30 woning niet geïsoleerd worden? Prijzen kun je zelf opvragen bij meerdere installateurs.

LinkedIn WoT Cash Converter

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou met een nieuwe PC ook wachten tot ze beter/goedkoper/sneller worden...

(snap je? gewoon nu doen dus. Ik leg net weer nieuwe panelen na 5 jaar, tijd voor wat nieuws. Van failliet Frans Senersun naar 25 jaar garantie en Japanse kwaliteit Panasonic hit kuro panelen)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2018 22:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek