DAC/AMP over-ear koptelefoon voor gebruik bij desktop PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Ik zoek...?
DAC+AMP (combi) om aan te sluiten op desktop PC, i.c.m. comfortabele en goede over-ear koptelefoons. Momenteel gebruiken we Sennheisers, ik een oude PC360G4ME, en zij een wat nieuwere, iets van een PC320.

Reden van vervangen is dat die van mij echt oud begint te worden, de stof aan de bovenkant raakt los, de volumeknop geeft de bekende problemen bij wisselen van volume (valt uit, stoort), en krijg hem niet echt meer goed schoon na zeker 6-8 jaar gebruik. Bij haar is vooral comfort het issue, oren/hoofd doen pijn na ~2 uur dragen, ook bij mij. Ook die volume knop heeft dezelfde problemen na pas ~1,5 jaar.

Met geluidskwaliteit wil ik er ook wel wat op vooruit gaan. Ze worden vaak en lang gedragen, dus dan mag er wel wat aan uitgegeven worden.

Wat betreft microfoons sta ik open voor suggesties, vooral voor mij relevant, maar dat hoeft geen toppertje te zijn.

Wat is je budget?
Zeer afhankelijk van prijs/kwaliteit verhouding, daar ben ik heel gevoelig voor. Zeg ~€300 p.p.?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet zo lyrisch over deze Sennheiser gezien het wederkerende defect op de volumeknop. Voor de DAC/AMP rond de €100 lees ik hele goede verhalen over Schiit, maar ik heb daar 0 verstand van, dus dat ik volledig gevoelsmatig.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Twee desktop PC's, een van ~4 jaar oud met willekeurig moederbord/audiochip, en een nieuwe PC met Asus X470 mobo.
Voornamelijkste gebruik is gaming (WoW, CSGO, Overwatch) en muziek ( pop/rock/metal ).

Over-ear is tot nu toe altijd mijn voorkeur geweest voor het comfort. Om zo'n koptelefoon >4 uur op mijn oor te hebben lijkt me zeer oncomfortabel. Gezien het verbruik binnen is mogen het open varianten zijn.

Zelf gevonden
Voor DAC/AMP:
http://www.schiit.com/products/fulla-2
Lijkt een relatief goed product voor de prijs (€125 in EU) en verrijking van geluid. Heeft surround hier nog enig effect/invloed op?

Fiio e10k: pricewatch: FiiO E10K Olympus 2 Hoofdtelefoon versterker
Zelfde als hierboven.

Koptelefoons:
pricewatch: Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm (Grijs, Zwart)
Goede all-rounder.

pricewatch: Beyerdynamic DT 990 (600 Ohm) (Zilver, Zwart)
Idem, misschien iets meer focus op de bass.

Lijkt een beetje een gat te zitten tussen de €150-€250? Interessante overige opties zie ik pas weer verschijnen rond de €300.

Microfoons kan ik niks van maken, degene die ergens op lijken vind ik eigenlijk flink duur. Ik wil verstaanbaar zijn, ik hoef geen professioneel streamer niveau. Plantronics .Audio 300 PC Microfoon lijkt een zeldzame voor <€60...

Dank voor enig inzicht en tips!

[ Voor 2% gewijzigd door Zebby op 05-09-2018 15:26 . Reden: Goede subforum! ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
CAA > CEA :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Of je kan ook gewoon de 32 Ohm versie van beide koptelefoons, dan hoef je daar in ieder geval geen speciale koptelefoon versterker voor te hebben. De audio chip op het X470 mobo zal waarschijnlijk een vergelijkbare kwaliteit geluid bieden als een DAC, voor de oudere PC is dat misschien een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:21
wat ik zou doen:

DAC:
fiio e10k voor beide pc's, op amazon.de voor 80 euro te kopen. Meer als genoeg power voor de meeste hoofdtelefoons uit eigen ervaring en geeft duidelijk een meerwaarde tov onboard. Je vraag over surround snap ik niet goed maar virtual surround is in mijn ogen nooit een voordeel omdat dit de geluidskwaliteit serieus verminderd.

Microfoon:
hier ga je een keuze moeten maken, ikzelf heb altijd de samson go mic gebruikt, kost +-35 euro. Klein ding en meer als goed genoeg voor gewoon te communiceren met anderen. Kijk hiervoor eens op bax shop onder de usb microfoons, gaan allemaal wel voldoen aan wat je wilt.

eventueel als je graag een microfoon aan je headset wilt, kan je eens kijken voor de antlion modmic of de massdrop minimic

Hoofdtelefoon:
als je graag terug open wilt en comfortabel zou ik voor de sennheiser hd 598 sr gaan, +-120 euro bij amazon.de . Hiervan is de kabel ook makkelijk vervangbaar als deze stuk zou gaan en earpads makkelijk verkrijgbaar. Nog beter zou de hd600 of gelijkaardig zijn maar die gaan boven budget zijn.

als je graag gesloten wilt, de beyerdynamic hd770 pro 80 ohm, ligt ook rond die prijs.

Natuurlijk is geluid iets persoonlijks en dit is wat ik zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
MonkeyJohn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:31:
Of je kan ook gewoon de 32 Ohm versie van beide koptelefoons, dan hoef je daar in ieder geval geen speciale koptelefoon versterker voor te hebben. De audio chip op het X470 mobo zal waarschijnlijk een vergelijkbare kwaliteit geluid bieden als een DAC, voor de oudere PC is dat misschien een ander verhaal.
Correct, maar als ik vooruit wil in kwaliteit lijkt me dat de beste stap zonder direct extreem de kosten in te gaan? En additionele reden dat ik het zo lastig vind is dat de een aangeeft dat er een merkbaar verschil is i.c.m. de versterker, en de ander niet :D
rubeuhh schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:38:
wat ik zou doen:

DAC:
fiio e10k voor beide pc's, op amazon.de voor 80 euro te kopen. Meer als genoeg power voor de meeste hoofdtelefoons uit eigen ervaring en geeft duidelijk een meerwaarde tov onboard. Je vraag over surround snap ik niet goed maar virtual surround is in mijn ogen nooit een voordeel omdat dit de geluidskwaliteit serieus verminderd.

Microfoon:
hier ga je een keuze moeten maken, ikzelf heb altijd de samson go mic gebruikt, kost +-35 euro. Klein ding en meer als goed genoeg voor gewoon te communiceren met anderen. Kijk hiervoor eens op bax shop onder de usb microfoons, gaan allemaal wel voldoen aan wat je wilt.

eventueel als je graag een microfoon aan je headset wilt, kan je eens kijken voor de antlion modmic of de massdrop minimic

Hoofdtelefoon:
als je graag terug open wilt en comfortabel zou ik voor de sennheiser hd 598 sr gaan, +-120 euro bij amazon.de . Hiervan is de kabel ook makkelijk vervangbaar als deze stuk zou gaan en earpads makkelijk verkrijgbaar. Nog beter zou de hd600 of gelijkaardig zijn maar die gaan boven budget zijn.

als je graag gesloten wilt, de beyerdynamic hd770 pro 80 ohm, ligt ook rond die prijs.

Natuurlijk is geluid iets persoonlijks en dit is wat ik zou kopen.
Surround is voor shooters essentieel, maar moet de koptelefoon zelf al gebouwd zijn om 5.1 uit te kunnen zenden of is het voldoende om dit virtueel te laten doen. Ik geloof dat Overwatch dit doet, maar momenteel vind ik het onmogelijk om te horen waar een geluid vandaan komt, dus echt werken doet het volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de Fiio e10k een goede keuze is, wellicht is een robuustere de iFi Nano iDSD LE ook een goede tegenhanger? iFi staat bekend om een goede prijs/kwaliteit. Ik weet dat de Byerdynamic DT vaker wordt gebruikt voor gaming, maar denk dat de combinatie e10k en 600 ohm BT990 niet ideaal is (te weinig volume).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:41:
Ik denk dat de Fiio e10k een goede keuze is, wellicht is een robuustere de iFi Nano iDSD LE ook een goede tegenhanger? iFi staat bekend om een goede prijs/kwaliteit. Ik weet dat de Byerdynamic DT vaker wordt gebruikt voor gaming, maar denk dat de combinatie e10k en 600 ohm BT990 niet ideaal is (te weinig volume).
Thanks voor de suggestie. Ik begrijp dat de 600 ohm mogelijk ook niet meer gemaakt wordt, dus dan wordt het sowieso 60 of 250 :) Ik twijfel beetje tussen de BT 770 Pro of BT 990 Pro serie. De 990 is open, wat geen issue is, maar lijkt minder bas te hebben dan de 770. Wat een onmogelijke keuzes ook zonder het te horen 8)7
Ga van het weekend kijken of er een audiozaak in de stad is die ze heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Echte 5.1 koptelefoons bestaan sowieso nauwelijks, en hebben vaak belabberde kwaliteit omdat de speakers te klein moeten worden. Dus ga er maar vanuit dat alles gewoon 2.0 is en de rest virtueel gedaan wordt.

Qua microfoon om te overwegen, heb ik toen ik nog geen gaming headset had deze gebruikt: https://www.thomann.de/nl/the_tbone_gc_100_usb.htm (en uiteraard genoeg vergelijkbare andere). Voordeel is dat prijs beperkt is (veel andere vind ik idioot duur als enige eis is dat je gewoon fatsoenlijk verstaanbaar bent voor je teamgenoten) en verder geen gedoe met extra microfoon op je shirt / headset ofzo met weer een extra kabel. Nadeel wel dat je teamgenoten altijd meer last van je toetsenbord zullen hebben. Zolang je push to talk gebruikt valt dat uiteraard mee, en ligt het ook aan je type toetsenbord.

Nog één dingetje: Als je wel besluit voor een 32 Ohm koptelefoon te gaan (of lager), dan kan je wel zo ongeveer je budget verdubbelen omdat je niet een extra €100 aan een versterker gaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Kijk ook naar de bt 880 die heeft een neutrale klank en schijnt erg goed te zijn, ook een open model trouwens.
Ik heb ook een open byer vind het geweldig klinken veel ruimtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Sissors schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:32:
Echte 5.1 koptelefoons bestaan sowieso nauwelijks, en hebben vaak belabberde kwaliteit omdat de speakers te klein moeten worden. Dus ga er maar vanuit dat alles gewoon 2.0 is en de rest virtueel gedaan wordt.

Qua microfoon om te overwegen, heb ik toen ik nog geen gaming headset had deze gebruikt: https://www.thomann.de/nl/the_tbone_gc_100_usb.htm (en uiteraard genoeg vergelijkbare andere). Voordeel is dat prijs beperkt is (veel andere vind ik idioot duur als enige eis is dat je gewoon fatsoenlijk verstaanbaar bent voor je teamgenoten) en verder geen gedoe met extra microfoon op je shirt / headset ofzo met weer een extra kabel. Nadeel wel dat je teamgenoten altijd meer last van je toetsenbord zullen hebben. Zolang je push to talk gebruikt valt dat uiteraard mee, en ligt het ook aan je type toetsenbord.

Nog één dingetje: Als je wel besluit voor een 32 Ohm koptelefoon te gaan (of lager), dan kan je wel zo ongeveer je budget verdubbelen omdat je niet een extra €100 aan een versterker gaat uitgeven.
Ik weet er onvoldoende vanaf, en heb het ook nooit gehoord, dus het verschil in kwaliteit tussen 32 Ohm en 250 is voor mij puur theoretisch. En is dan de dubbel-zo-dure koptelefoon beter, of de versterker :'(

De mic ziet er inderdaad precies uit naar wat ik zoek, simpel maar functioneel. Ik kan eventueel ook mijn oude koptelefoon met mic op m'n nek houden, maar dat is zo... praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wy17
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Kan ook kijken naar pricewatch: Beyerdynamic MMX 300 (v2) of pricewatch: Beyerdynamic Custom Game.

Met jouw budget zou ik het meeste ervan in de hoofdtelefoon zelf steken en geen DAC/amp kopen tenzij je merkbare problemen hebt met je mobo aansluitingen (gekraak, ruis, etc.), veel meer waar voor je geld.
Zeker wegblijven bij Schiit, dat is echte marketing troep waar slechte reviews verwijderd worden van sites zoals Head-Fi.

Verwijderd

Zebby schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:19:
[...]

Thanks voor de suggestie. Ik begrijp dat de 600 ohm mogelijk ook niet meer gemaakt wordt, dus dan wordt het sowieso 60 of 250 :) Ik twijfel beetje tussen de BT 770 Pro of BT 990 Pro serie. De 990 is open, wat geen issue is, maar lijkt minder bas te hebben dan de 770. Wat een onmogelijke keuzes ook zonder het te horen 8)7
Je mag ook altijd bij ons in Buren komen luisteren, zorg ik dat ze voor je klaarliggen! Kan ik ook een Fiio of iFi DAC/AMP naast neerleggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zebby schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:19:
[...]

Je mag ook altijd bij ons in Buren komen luisteren, zorg ik dat ze voor je klaarliggen! Kan ik ook een Fiio of iFi DAC/AMP naast neerleggen...

• Zebby
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:41:
[...]

Thanks voor het aanbod, maar dat ligt wel aardig uit de buurt :'( Zal eerst eens lokaal kijken.

Ik neig momenteel naar de DT 990 Pro met een DAC/AMP, gezien ik niet echt interessante koptelefoons zie rond de 300-400 euro met echt betere reviews. Of ik zoek niet goed, dit is typische wereld waar de meeste discussies losbarsten over details die mij niks zeggen. Een game koptelefoon (zeker met alleen stereo) lijkt me bijbetalen voor de gekoppelde mic en marketing dat ze de naam "game" erbij hebben gezet.

Ik ben toch nog wel een beetje bang voor de combi met het (virtuele) surround, waardoor een geluidskaart ook een optie blijft. Keuzes keuzes... :/

@Wy17 Heb je link(s) naar bewijs dat Schiit dit doet, ik kan zo snel niks vinden. Wel wat negatieve reviews over de customer service en de producten, maar dat kan ik van ieder merk wel vinden. Niks over verwijderen van reviews.

[ Voor 11% gewijzigd door Zebby op 12-09-2018 11:56 ]

Verwijderd

Ik heb Schiit nog nooit vast gehad of kunnen proberen, maar ik ken alleen maar lovende reacties!

• Wy17
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Zebby schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:54:
@Wy17 Heb je link(s) naar bewijs dat Schiit dit doet, ik kan zo snel niks vinden. Wel wat negatieve reviews over de customer service en de producten, maar dat kan ik van ieder merk wel vinden. Niks over verwijderen van reviews.
Zie hier en de posts eronder bv.
Pagina: 1