Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Sinds een aantal jaren heeft de Belastingdient de mogelijkheid om schenkingen t.b.v. een koopwoning onbelast te geven, tot een bedrag van € 100.800 (2018).

Zie de site van de BD: belastingvrije-schenkingen-voor-koopwoning

Omdat ik denk dat hier meerdere mensen mee te maken heeft (gehad), een topic hierover.

De voorwaarden die de BD noemt zijn:
  1. U gebruikt het geld voor aankoop of verbouwing van uw eigen woning. Of voor de aflossing van uw hypotheek of restschuld. Óf u koopt er erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten mee af.
  2. U of uw partner is tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee.
  3. U gebruikt het geld uiterlijk in 2020.
  4. U kunt schriftelijk bewijzen dat de schenking is betaald, en dat u de schenking hebt gebruikt voor uw eigen woning.
  5. U hebt niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt. Dat is een belastingvrije schenking voor uw eigen woning of een dure studie, of een belastingvrije schenking die u vrij mag besteden.
  6. Hebt u de schenking in een overeenkomst vastgelegd? Dan mogen daarin geen voorwaarden voor de schenking staan. Behalve dat de schenking op tijd voor de eigen woning moet worden gebruikt.
Mij gaat het nu even om de eerste voorwaarde.

Wat zou hier allemaal onder (kunnen) vallen? Ik vind daar verder geen info over op de site van de BD.
Ze noemen in feite de volgende zaken:
  • aankoop of verbouwing van uw eigen woning.
  • aflossing van uw hypotheek of restschuld
  • afkopen er erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten
Maar:
Valt het vernieuwen van een badkamer of keuken hier ook onder?
Valt het storten van geld in een (bank-)spaarhypotheek hier onder?
Kan ik met dit geld ook mijn tuin laten opknappen?
Kan ik een setje zonnepanelen of een warmtepomp hiervoor aanschaffen?
Kan ik een nieuwe vloer laten leggen of de slaapkamers een nieuw behangetje geven?

Hoe ruim zijn deze voorwaarde te interpreteren? Zou natuurlijk zonde zijn als je alsnog een naheffing krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:35
Het beste vraag je dit even na bij de belastingdienst zelf. Alleen dan weet je het zeker. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 05-09-2018 08:39 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst ingeving: alles wat normaal onder een hypotheek gefinancierd kan worden (vaak alles wat "nagelvast" zit aan een huis) kan geschonken worden op deze manier..

Echter kun je bijvoorbeel maar een maximaal bedrag per jaar inleggen in het spaardeel. Loont dus niet echt als je 100k krijgt.

badkamer/keuken zou prima kunnen, maar ook hier 100k voor een badkamer/keuken is wel heel veel. :)
Zonnepanelen idem
Tuin en vloer zal een discussie punt worden.. (heeft vaak geen meerwaarde voor je huis)

Leg de punten voor aan de belastingdienst en ze geven je wel een antwoord.
Tenzij je alle punten tegelijk wil doen misschien toch eens kijken of een normale schenking niet mogelijk is. Dan zit je niet aan regels vast en is het vrij besteedbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Verwijderd schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:49:
Eerst ingeving: alles wat normaal onder een hypotheek gefinancierd kan worden (vaak alles wat "nagelvast" zit aan een huis) kan geschonken worden op deze manier..

Echter kun je bijvoorbeel maar een maximaal bedrag per jaar inleggen in het spaardeel. Loont dus niet echt als je 100k krijgt.

badkamer/keuken zou prima kunnen, maar ook hier 100k voor een badkamer/keuken is wel heel veel. :)
Zonnepanelen idem
Tuin en vloer zal een discussie punt worden.. (heeft vaak geen meerwaarde voor je huis)

Tenzij je alle punten tegelijk wil doen misschien toch eens kijken of een normale schenking niet mogelijk is. Dan zit je niet aan regels vast en is het vrij besteedbaar..
Het is niet zo dat je 100k MOET schenken, het is een maximale vrijstelling. Minder mag dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt de belastingdienst schriftelijk de vraag stellen of ze de de definitie van verbouwing kunnen toelichten.

Over het algemeen kun je met het restdeel van de schenking je hypotheek* aflossen, wat er overblijft na de verbouwing. Je hoeft ook niet het volledige bedrag te schenken, dat is slechts een maximum.

*de hypotheek voor het huis, dus niet je auto of iets anders.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:07
Je hoeft het niet maximaal te schenken nee. Maar als je zo veel geluk hebt dat je ouders het hebben en willen schenken ook wel het maximale gebruiken. Het is namelijk een eenmalige vrijstelling. je kan het niet 5 jaar later nog een keer gebruiken.

Je kan het wel over 3 jaar uitsmeren. de precieze details kun je beter opzoeken en navragen, maar het is al een stuk interessanter om bijvoorbeeld over 3 jaar heen elk jaar je 10% af te lossen en de rest te gebruiken voor een keuken, het jaar daarop het restant boven de 10% voor isolatie, warmtepomp en vloerverwarming.

Als ik de wetgeving goed begrijp wordt het een stuk interessanter als je elke jaar 1/3 voor de volgende aflossing kan gebruiken ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Verwijderd schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:49:

Zonnepanelen idem

Dank.
Ten eerste neem ik aan dat je niet één optie hoeft te kiezen, maar bijvoorbeeld een deel in badkamer/keuken, een deel aflossen en een deel inleggen in spaardeel. En ten tweede is de € 100k inderdaad een maximum.
jeroen3 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:53:
Je kunt de belastingdienst schriftelijk de vraag stellen of ze de de definitie van verbouwing kunnen toelichten.

Over het algemeen kun je met het restdeel van de schenking je hypotheek* aflossen, wat er overblijft na de verbouwing. Je hoeft ook niet het volledige bedrag te schenken, dat is slechts een maximum.

*de hypotheek voor het huis, dus niet je auto of iets anders.
Je kunt de BD niet mailen. Je hebt wel een apart nummer voor Schenken, zie ik nu.

[ Voor 21% gewijzigd door zeeg op 05-09-2018 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

zeeg schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:34:
Maar:
Verbouwing, kan.
Aflossing, kan.
Discutabel. Drainage, verranda, schuurtje,... zal geen probleem zijn. Duur standbeeld? Bijzondere boom? Lastig en zou ik laten toetsen als het bedrag flink oploopt.
Verbouwing, kan.
Kan ik een nieuwe vloer laten leggen of de slaapkamers een nieuw behangetje geven?
Verbouwing, kan.
Hoe ruim zijn deze voorwaarde te interpreteren? Zou natuurlijk zonde zijn als je alsnog een naheffing krijgt.
Redelijk ruim. De intentie is dat je het gebruikt voor aanschaf of verbetering van een woning of voor het verlagen van de hypotheekschuld.
Vrijwel elke verbouwing aan je woning valt onder het eerste punt en vrijwel elke vorm van aflossing of inleg in een spaar/beleg product gekoppeld aan de hypotheek valt onder aflossen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
zeeg schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:04:
[...]
Ten eerste neem ik aan dat je niet één optie hoeft te kiezen, maar bijvoorbeeld een deel in badkamer/keuken, een deel aflossen en een deel inleggen in spaardeel. En ten tweede is de € 100k inderdaad een maximum.
[...]
Je kunt de BD niet mailen. Je hebt wel een apart nummer voor Schenken, zie ik nu.
Je moet wel alles kunnen bewijzen, en de schenking zelf moet wellicht bij een notaris worden geregeld.
Het zou zo maar kunnen dat alleen vergunde verbouwingen tot deze regel behoren. De BD zit vol verassingen.
Wellicht loont het om een adviseur te raadplegen?

Een brief is ook schriftelijk. :P

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:00
Je kan als het moet maximaal € 25.731 vrij besteden volgens de belastingdienst.

Maar dan gebruik je waarschijnlijk gelijk de eenmalige verhoogde normale vrijstelling.

[ Voor 37% gewijzigd door Gerry1982 op 05-09-2018 09:25 ]

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
jeroen3 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:18:
Je moet wel alles kunnen bewijzen,
Vanzelfsprekend.
en de schenking zelf moet wellicht bij een notaris worden geregeld.
Nee, hoeft niet.
Het zou zo maar kunnen dat alleen vergunde verbouwingen tot deze regel behoren.
Welnee.
De BD zit vol verassingen.
Verassingen krijg je misschien iets mee te maken bij erfbelasting, maar bij schenkbelasting niet zo snel..

[ Voor 177% gewijzigd door Conono op 05-09-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:28

Theo

moederbord

Gerry1982 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:23:
Je kan als het moet maximaal € 25.731 vrij besteden volgens de belastingdienst.

Maar dan gebruik je waarschijnlijk gelijk de eenmalige verhoogde normale vrijstelling.
Je mag in een leven maar éénmalig ofwel die 25K7 belastingvrij ontvangen en vrij uitgeven, óf 100k8 belastingvrij ontvangen om aan je woning te besteden.
Gebruik maken van beide regels mag dus niet. Je mag dus niet 25k8 vrij besteden én de 'resterende' 74k2 belastingvrij ontvangen om aan je woning te besteden.

@zeeg

Maar met legaal creatief boekhouden kun je de 100K8 ook gebruiken om vrij uit te geven. Je moet de schenking volledig hebben gebruikt voor 31 december 2020 voor woning of hypotheek. Dat houdt in dat je de komende 2.5 jaren dat geld kan gebruiken om je maandelijkse hypotheeklasten te betalen. (laten we zeggen 800 euro per maand). Die 800 euro per maand die je daardoor overhoudt is van jezelf en kan je vrij besteden. Dat is tot eind 2020 toch 22.400 euro die je vrij kan besteden of kan sparen.

Je kan ook alles gelijk in je hypotheek stoppen en over een aantal jaren het huis verkopen. De overwaarde bevat die 100K8, maar daar zijn vziw geen extra restricties op. Koop je dan een woning van soortgelijke waarde terug dan is de overwaarde jouw geld geworden en is de klem van het geld af.

Er zullen vast ook wel niet legale manieren zijn om te zorgen dat je die 100K8 toch vrij kunt besteden, maar ik zou niet zomaar weten hoe. Of ze willen het je geven in ongemarkeerde biljetten van 50 euro in een mooi zwartlederen Samsonite koffertje :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Theo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:50:
Je mag in een leven maar éénmalig ofwel die 25K7 belastingvrij ontvangen en vrij uitgeven, óf 100k8 belastingvrij ontvangen om aan je woning te besteden.
Gebruik maken van beide regels mag dus niet. Je mag dus niet 25k8 vrij besteden én de 'resterende' 74k2 belastingvrij ontvangen om aan je woning te besteden.
Op de site van de BD staat:

"Krijgt u de schenking van uw ouders? Dan mag u van de € 100.800 een bedrag van maximaal € 25.731 besteden aan iets anders dan uw woning."
@zeeg

Maar met legaal creatief boekhouden kun je de 100K8 ook gebruiken om vrij uit te geven. Je moet de schenking volledig hebben gebruikt voor 31 december 2020 voor woning of hypotheek. Dat houdt in dat je de komende 2.5 jaren dat geld kan gebruiken om je maandelijkse hypotheeklasten te betalen. (laten we zeggen 800 euro per maand). Die 800 euro per maand die je daardoor overhoudt is van jezelf en kan je vrij besteden. Dat is tot eind 2020 toch 22.400 euro die je vrij kan besteden of kan sparen.

Je kan ook alles gelijk in je hypotheek stoppen en over een aantal jaren het huis verkopen. De overwaarde bevat die 100K8, maar daar zijn vziw geen extra restricties op. Koop je dan een woning van soortgelijke waarde terug dan is de overwaarde jouw geld geworden en is de klem van het geld af.
Ja klopt, dank.
Er zullen vast ook wel niet legale manieren zijn om te zorgen dat je die 100K8 toch vrij kunt besteden, maar ik zou niet zomaar weten hoe. Of ze willen het je geven in ongemarkeerde biljetten van 50 euro in een mooi zwartlederen Samsonite koffertje :P
:D
[b]Tsurany schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:11:

Vrijwel elke verbouwing aan je woning valt onder het eerste punt en vrijwel elke vorm van aflossing of inleg in een spaar/beleg product gekoppeld aan de hypotheek valt onder aflossen.
Inleg in bankspaarhypotheek valt onder aflossing? Hoe ben je daar zo zeker van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@Theo Van de € 100.800 is € 25.731 vrij te besteden.
Zo kun je bijvoorbeeld 75% in de woning/hypotheek stoppen, en 25% in inboedel.

Dit is een eenmalig aanbod van de belastingdienst die tot 2020 geldig is. Het is ook eenmalig in je leven.
Op alle overige schenkingen boven 5.363* moet belasting worden betaald.

*in 2018

http://wetten.overheid.nl...01#HoofdstukIII_Artikel33
Nog een deel is 53.602 voor een studie.

[ Voor 65% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2018 10:10 . Reden: wetsartikel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:55
zeeg schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:34:
Maar:
Zoals ik het zie: Ja, denk het wel, ja, ja, ja.
Al moet je van al die verbouwingen natuurlijk wel bonnetjes kunnen overleggen. Als jij 100k krijgt, je zegt dat je dat in verbouwingen steekt en je kan maar voor 50k aan bonnetjes overleggen. Dan heb je mogelijk een issue als ze je controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:00
Maar je mag dus wel bijvoorbeeld van je (opa en oma) en van je ouders een 100.000 euro voor het huis krijgen toch?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:08
Gerry1982 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:36:
Maar je mag dus wel bijvoorbeeld van je (opa en oma) en van je ouders een 100.000 euro voor het huis krijgen toch?
Ja, klopt. Die 100k is per gever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je mag, voor zover ik begrepen heb, niet extra inleggen in een bankspaarhypotheek maar wel extra aflossen op diezelfde hypotheek zodat de schuld lager wordt. De specifieke voorwaarden moet je echt met je hypotheekverstrekker bespreken, als je namelijk meer aflost en daarmee je hypotheek eerder af zou betalen moet je mogelijk nog wat terugbetalen aan hypotheekrenteaftrek. Hou dat dus in de gaten. Overigens kun je meer aflossen op je hypotheek als je rentevaste periode afloopt, dan zit je niet vast aan een aflosboete van je bank. Maar let dan wel weer op voorgaande.

Verder is het zo dat je het voor alles dat voor waardevermeerdering van de woning kan inzetten, nieuwe vloer, badkamer, keuken, renovatiewerk, schilderwerk, nieuwe ramen, zonnepanelen, etc. Je kunt het geld ook inzetten bij een verhuizing als eigen inleg.

En je mag van deze regeling gebruikmaken tot het jaar dat je 40 jaar oud wordt.

• zeeg
Frieda schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:05:
Je mag, voor zover ik begrepen heb, niet extra inleggen in een bankspaarhypotheek maar wel extra aflossen op diezelfde hypotheek zodat de schuld lager wordt.
Van wie heb je dat begrepen?

(ik krijg de belastingdienst, afdeling schenken, nog niet aan de lijn helaas)
Verder is het zo dat je het voor alles dat voor waardevermeerdering van de woning kan inzetten, nieuwe vloer, badkamer, keuken, renovatiewerk, schilderwerk, nieuwe ramen, zonnepanelen, etc. Je kunt het geld ook inzetten bij een verhuizing als eigen inleg.
Dat lijkt mij ook de meest logische interpretatie.
En je mag van deze regeling gebruikmaken tot het jaar dat je 40 jaar oud wordt.
Klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
zeeg schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:47:
[...]

Van wie heb je dat begrepen?

(ik krijg de belastingdienst, afdeling schenken, nog niet aan de lijn helaas)

[...]

Dat lijkt mij ook de meest logische interpretatie.

[...]

Klopt inderdaad.
Van mijn hypotheekverstrekker en de belastingdienst, toevallig alles vorige maand nog uitgezocht. Ik had blijkbaar mazzel bij de belastingdienst, hoefde maar 10 minuten te wachten ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Frieda schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:29:
Van mijn hypotheekverstrekker en de belastingdienst, toevallig alles vorige maand nog uitgezocht. Ik had blijkbaar mazzel bij de belastingdienst, hoefde maar 10 minuten te wachten ofzo!
Afgelopen dagen zelfs geen wachtrij, maar gewoon de mededeling dat de verbinding wordt verbroken. :X

Maar dan geven ze die (extra) informatie dus telefonisch? Waarom niet gewoon wat uitgebreider vermelden op de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Huh, dat lijkt me niet goed, als je niet in de wachtrij komt.. misschien een ander keuzenummer proberen en je laten doorverbinden?
En idd de informatie op de site is echt heel summier, geen idee waarom. Maar de hele site van de belastingdienst is sowieso niet praktisch ingericht. Ik werd er ook niet wijzer van, vandaar dat ik ze gebeld heb.
Pagina: 1