Sinds een aantal jaren heeft de Belastingdient de mogelijkheid om schenkingen t.b.v. een koopwoning onbelast te geven, tot een bedrag van € 100.800 (2018).
Zie de site van de BD: belastingvrije-schenkingen-voor-koopwoning
Omdat ik denk dat hier meerdere mensen mee te maken heeft (gehad), een topic hierover.
De voorwaarden die de BD noemt zijn:
Wat zou hier allemaal onder (kunnen) vallen? Ik vind daar verder geen info over op de site van de BD.
Ze noemen in feite de volgende zaken:
Valt het vernieuwen van een badkamer of keuken hier ook onder?
Valt het storten van geld in een (bank-)spaarhypotheek hier onder?
Kan ik met dit geld ook mijn tuin laten opknappen?
Kan ik een setje zonnepanelen of een warmtepomp hiervoor aanschaffen?
Kan ik een nieuwe vloer laten leggen of de slaapkamers een nieuw behangetje geven?
Hoe ruim zijn deze voorwaarde te interpreteren? Zou natuurlijk zonde zijn als je alsnog een naheffing krijgt.
Zie de site van de BD: belastingvrije-schenkingen-voor-koopwoning
Omdat ik denk dat hier meerdere mensen mee te maken heeft (gehad), een topic hierover.
De voorwaarden die de BD noemt zijn:
- U gebruikt het geld voor aankoop of verbouwing van uw eigen woning. Of voor de aflossing van uw hypotheek of restschuld. Óf u koopt er erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten mee af.
- U of uw partner is tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee.
- U gebruikt het geld uiterlijk in 2020.
- U kunt schriftelijk bewijzen dat de schenking is betaald, en dat u de schenking hebt gebruikt voor uw eigen woning.
- U hebt niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt. Dat is een belastingvrije schenking voor uw eigen woning of een dure studie, of een belastingvrije schenking die u vrij mag besteden.
- Hebt u de schenking in een overeenkomst vastgelegd? Dan mogen daarin geen voorwaarden voor de schenking staan. Behalve dat de schenking op tijd voor de eigen woning moet worden gebruikt.
Wat zou hier allemaal onder (kunnen) vallen? Ik vind daar verder geen info over op de site van de BD.
Ze noemen in feite de volgende zaken:
- aankoop of verbouwing van uw eigen woning.
- aflossing van uw hypotheek of restschuld
- afkopen er erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten
Valt het vernieuwen van een badkamer of keuken hier ook onder?
Valt het storten van geld in een (bank-)spaarhypotheek hier onder?
Kan ik met dit geld ook mijn tuin laten opknappen?
Kan ik een setje zonnepanelen of een warmtepomp hiervoor aanschaffen?
Kan ik een nieuwe vloer laten leggen of de slaapkamers een nieuw behangetje geven?
Hoe ruim zijn deze voorwaarde te interpreteren? Zou natuurlijk zonde zijn als je alsnog een naheffing krijgt.