Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divoji
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-04 11:05
Goedenavond

Hopelijk kan iemand mij een beetje op weg helpen met dit probleem.

Tijdens het gamen kreeg ik plots allemaal strepen in beeld en is mijn pc vastgelopen. Opnieuw getracht op te starten en kreeg de melding prepairing automatic repair, diagnosing problems. Hierna de melding automatic repair Couldnt repair your pc. . Ik heb de reset pc(met behoud van files) functie Al geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Toen geprobeerd terug te stappen naar vorige versie maar dat gaat ook niet. Helaas heb ik geen restorepunt gemaakt dus deze optie niet kunnen uitvoeren |:(
. Wat mij opvalt is dat de resolutie wel lager is geworden en krijg regelmatig strepen in het scherm bij het doorstappen naar een ander venster.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn. Hardware/software?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via divoji op 07-09-2018 21:17)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mogelijk ondersteunt de BIOS de nieuwere kaart niet goed. Een BIOS update verhelpt dit mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divoji
Nog even verder geprobeerd en pc wel op kunnen starten in veilige modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 12:11
Gecrashte pc's zijn altijd zuur. Ziet in de veilige modus alles er wel normaal uit?

Altijd lastig om op een afstand in te schatten wat het probleem is, maar mijn eerste indruk is een hardwareprobleem. Videokaart/geheugen/harde schijf (in die volgorde). Het zou overigens helpen als je wat meer info geeft: welke hardware / wat voor pc? Welk besturingssysteem?

Wat je vast zou kunnen proberen is opstarten met maar een enkel geheugenbankje (als je er meerdere hebt). Of met de onboard videokaart. Maar zoals je ziet: om goede adviezen te geven hebben we meer informatie nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Lijkt heel erg op een defecte videokaart. Stepen in beeld klinkt als artifacts en een lage resolutie geeft mogelijk aan dat de videokaart niet meer met de drivers wil werken omdat er een probleem mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divoji
Even wat meer info. Heb de pc ongeveer 7 jaar geleden zelf gebouwd.
Veilige modus werkt wel alleen geen muis en lage resolutie en strepen in beeld.
Videokaart Radeon Sapphire welk type weet ik zo niet.
Besturingssysteem is Windows 10
Moederbord gigabyte ga z77x 3dh dus geen onboard videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Strepen in beeld zegt eigenlijk genoeg. De kans dat dit iets anders is dan de videokaart is erg klein. Stel het zou je scherm zijn zou de PC het verder normaal doen. Dat het tijdens gamen gebeurt is geeft ook wat aan. Pak een andere videokaart is de eerste stap.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 05-09-2018 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
divoji schreef op woensdag 5 september 2018 @ 01:55:
Moederbord gigabyte ga z77x 3dh dus geen onboard videokaart.
Moederbord heeft 3 videouitgangen (VGA, DVI en HDMI) Of daar beeld uit komt is afhankelijk van de cpu die gebruikt wordt. Dus welke cpu heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 05-09-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divoji
Nog even een poging gedaan met 1 ram geheugen maar zonder succes. Besloten om toch maar een nieuwe videokaart te kopen. Upgrade was eigenlijk toch al hoog nodig. Van Radeon sapphire 7850 naar een MSI GeForce GTX 1070 Aero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Nou, veel plezier ermee. Als je een i5 hebt zal je die snel willen upgraden.

• divoji
Nieuwe videokaart binnen! Deze geplaatst maar nu start de pc niet meer door. Krijg het schermpje van gigabyte(moederbord) voor om naar bios te gaan of door te starten maar kan niks selecteren.

• divoji
Heb een corsair tx650m dus voeding lijkt me ruim voldoende. Wat opvalt is dat fan van de videokaart wel gaat draaien maar na enkele seconden weer stopt

[ Voor 44% gewijzigd door divoji op 06-09-2018 17:38 ]

• PilatuS
  • Niet online
divoji schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:35:
Nieuwe videokaart binnen! Deze geplaatst maar nu start de pc niet meer door. Krijg het schermpje van gigabyte(moederbord) voor om naar bios te gaan of door te starten maar kan niks selecteren.
Wordt de HDD/SSD gezien in de BIOS, zo niet, zitten de kabels goed ?

• divoji
Ik kan niet in de bios komen

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 14:16
Misschien dat een CMOS reset het probleem verhelpt.

https://www.manualslib.co...-Ga-Z77x-D3h.html?page=31

[ Voor 43% gewijzigd door brtk op 06-09-2018 17:42 ]

• PilatuS
  • Niet online
DEL, F12 ? Geen idee wat het bij jouw moederbord is.

• divoji
Cmos reset had geen nut. Normaal gesproken del om naar bios setup te gaan maar reageert nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
Gebruik je een USB toetsenbord? Soms werken die niet lekker zonder dat een OS is opgestart (heb ik ook last van met een Corsair K50, die weigert te werken in BIOS fase). Je kan proberen een PS2 keyboard aan te sluiten om in BIOS te komen.

• PilatuS
  • Niet online
Toetsenbord in een andere poort al geprobeerd ? USB2 boven aan het moederbord bij voorkeur. Anders trek eens wat dingen los die niet nodig zijn zowel in de PC als wat er aan de PC hangt. Het is toch even wat dingen proberen nu.

• divoji
Andere USB poort geprobeerd maar geen verschil. met ctrl alt del word het beeld even zwart dus hij werkt wel. Verder alle randapparatuur losgekoppeld maar blijf hetzelfde probleem houden

• divoji
Ik heb de oude videokaart even teruggeplaatst nu kom ik wel weer in de bios. Misschien toch de voeding? Of kaart word niet herkent oid? Ik lig er een beetje uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mogelijk ondersteunt de BIOS de nieuwere kaart niet goed. Een BIOS update verhelpt dit mogelijk.

• brtk
Dat lijkt op een stroom probleem... voeding op de 1070 correct aangesloten? Aparte lane gebruikt van de voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• divoji
Na veel geklooi, uiteindelijk mijn PC met nieuwe videokaart werkend gekregen! Na een update van m'n bios en het wijzigen van een aantal parameters in de BIOS heb ik weer beeld. Iedereen erg bedankt voor het meedenken en het uiteindelijk vinden van de oplossing.
Pagina: 1