Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Mijn broertje heeft een huis gekocht en daar zijn ze nu flink aan het klussen. Mijn vader is elektricien en heeft alle elektra vervangen op de begane grond. Daarom ligt het plafond er ook uit en is het plan om zowel COAX als UTP vanuit de meterkast (Ziggo AOP) via de loze leidingen naar de hoek waar de TV komt èn naar de bovenverdieping trekken. Er is ook een Google Nest thermostaat aanwezig die we gaan gebruiken.

Qua TV kom ik er wel uit (Hirschmann bekabeling en stekkers en een Tratec versterker in de meterkast) maar qua thuisnetwerk wil ik het even goed aanpakken, vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.

Ik heb al een en ander aan onderzoek gedaan, maar de functionele vraag wil ik in ieder geval even stellen. Het huis heeft twee verdiepingen en een achtertuin van +/- 10 meter diep. Zowel op de begane grond (een L-vormige open kamer en een entree/hal waar de meterkast zit) als op de eerste verdieping (Vier slaapkamers met CV-ruimte (loze leiding van beneden komt hier uit) en badkamer in het midden aan weerszijden van de hal) is het de bedoeling om een goede Wi-Fi verbinding te hebben. Internetgebruik is niet heel spannend. Telefoon, tablet en evt. een laptop moeten kunnen verbinden met Wi-Fi, de TV en PS4 etc. kunnen via een switch aangesloten worden. Internetgebruik is naast gamen op de PS4 vooral streaming (Netflix, Youtube) en huis-, tuin- en keuken internetgebruik.

Mogelijkheden voor LAN zijn benodigd bij de TV (voor TV, PS4 en mogelijk nog meer apparaten) en evt. boven op termijn ook. Bij het uitzoeken ben ik een en ander gaan opstellen, maar er staan nog een paar vraagtekens. Hoe ik het nu in gedachten heb, is als volgt.

Meterkast: Ziggo modem --> Switch met PoE --> Patch paneel --> Kabel naar TV hoek en kabel naar boven
TV hoek: Combi wall outlet met COAX en UTP.

Voor Wi-Fi zat ik te kijken naar twee (voor elke etage één) Unifi AP-AC Lite access points met PoE. Daarvoor is een PoE switch nodig, waarbij ik denk dat de TP-Link TL-SG1005P voldoende moet zijn. Ik vraag me echter af of dit niet overkill is voor het gebruik en we wellicht ook met een mesh-systeem geholpen zijn. Het is dan wellicht iets lastiger qua plaatsing en kabels?

Is het verstandig om het AP op de begane grond op een centrale plaats op te hangen aan het plafond/de muur zodat er buiten ook enig bereik is op een meter of 12-14 waarvan 10 buiten? Dat betekent dan een extra aansluiting vanuit het patch paneel denk ik, zodat de wall outlet bij de TV gebruikt kan worden voor een simpele 5 poorts switch voor apparatuur.

We hebben qua bekabeling S-FTP CAT6 bekabeling in gedachten die aangesloten kan worden tussen het patchpaneel en de wall outlets. Mis ik nu nog iets/zie ik iets over het hoofd en hebben jullie evt. nog vragen/tips/suggesties om het in één keer goed te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 04-09-2018 22:32 ]

Komoot

Beste antwoord (via MaSw85 op 05-09-2018 08:52)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Je originele plan klinkt degelijk en meer dan functioneel. Bedenk bovendien dat mesh-systemen niet alleen twijfelachtiger presteren maar ook zonder uitzondering duurder zijn dan gewoon een paar eenvoudige maar goede AP's zoals je al op het boodschappenlijstje hebt staan: twee UAP-AC Lites kosten EUR 150, de goedkoopste mesh-set met 3 nodes (3 nodes mesh dekt ~evenveel als 2 AP's met wired backhaul) kost bijna anderhalf keer zoveel.

Enige aanpassing die ik zou doen is die S-FTP weglaten en gewoon U-UTP nemen. De toegevoegde waarde van afscherming van S-FTP is alleen van nut bij het soort interferentie van een machinekamer oid, voor thuisgebruik totaal overkill. Niet alleen dat, maar het is naast duurder ook nog een stuk lastiger te trekken, en vereist dat je goed nadenkt over hoe je de boel gaat aarden om aardelussen over de foliemantel tegen te gaan. Gewoon goede kwaliteit (100% koper, CU dus - *geen* CCA) Cat6 U-UTP nemen, en bijbehorend U-UTP aansluitmateriaal. Geen gezeik met aarding, en net zo goed in staat om in de toekomst 10GbE te vervoeren als dat ooit nodig gaat blijken.

Hoe het buiten gaat werken qua WiFi hangt af van de muren en ramen en hoe die dingen geisoleerd zijn. Als je broertje een nieuwbouwwoning heeft met HR++-glas en metaalhoudende spouwmuurisolatie, dan heeft hij een perfecte Faraday-kooi en komt geen WiFi buiten (trouwens ook geen 2G/4G binnen :o ). In dat geval ga je een outdoor-AP nodig hebben. Ander extreem is een jaren '30 woning met beperkte isolatie en 'ouderwets' enkel of dubbel glas. Dan gaat WiFi overal dwars doorheen - maar die van de buren ook, dus gaat interferentie een grotere uitdaging zijn. Zorg voor 100% 5GHz-capable devices in dat scenario.

Ik zou iig de mogelijkheid openhouden voor bedrading voor een outdoor-AP, al ga je het in eerste instantie zonder proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Als je toch kabels aan het trekken bent, zou ik zeker voor bekabelde Access Points gaan en niet voor een mesh netwerk. Bekabeld geeft je 100% zeker een beter resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Je originele plan klinkt degelijk en meer dan functioneel. Bedenk bovendien dat mesh-systemen niet alleen twijfelachtiger presteren maar ook zonder uitzondering duurder zijn dan gewoon een paar eenvoudige maar goede AP's zoals je al op het boodschappenlijstje hebt staan: twee UAP-AC Lites kosten EUR 150, de goedkoopste mesh-set met 3 nodes (3 nodes mesh dekt ~evenveel als 2 AP's met wired backhaul) kost bijna anderhalf keer zoveel.

Enige aanpassing die ik zou doen is die S-FTP weglaten en gewoon U-UTP nemen. De toegevoegde waarde van afscherming van S-FTP is alleen van nut bij het soort interferentie van een machinekamer oid, voor thuisgebruik totaal overkill. Niet alleen dat, maar het is naast duurder ook nog een stuk lastiger te trekken, en vereist dat je goed nadenkt over hoe je de boel gaat aarden om aardelussen over de foliemantel tegen te gaan. Gewoon goede kwaliteit (100% koper, CU dus - *geen* CCA) Cat6 U-UTP nemen, en bijbehorend U-UTP aansluitmateriaal. Geen gezeik met aarding, en net zo goed in staat om in de toekomst 10GbE te vervoeren als dat ooit nodig gaat blijken.

Hoe het buiten gaat werken qua WiFi hangt af van de muren en ramen en hoe die dingen geisoleerd zijn. Als je broertje een nieuwbouwwoning heeft met HR++-glas en metaalhoudende spouwmuurisolatie, dan heeft hij een perfecte Faraday-kooi en komt geen WiFi buiten (trouwens ook geen 2G/4G binnen :o ). In dat geval ga je een outdoor-AP nodig hebben. Ander extreem is een jaren '30 woning met beperkte isolatie en 'ouderwets' enkel of dubbel glas. Dan gaat WiFi overal dwars doorheen - maar die van de buren ook, dus gaat interferentie een grotere uitdaging zijn. Zorg voor 100% 5GHz-capable devices in dat scenario.

Ik zou iig de mogelijkheid openhouden voor bedrading voor een outdoor-AP, al ga je het in eerste instantie zonder proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
dion_b schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:35:
Dat is fijn om te horen. Zelf heb ik in een (huur)appartement wel een mesh systeem (Ubiquiti Ampli-Fi) met één router en één mesh punt, dat werkt wel prima. Maar inderdaad, als het bekabeld kan dan moet dat ook. Is ook altijd mijn insteek geweest.
Mogelijk is er al bekabeling besteld, dus dan is dat maar even proberen. Hoop dat er alleen COAX is besteld. Zal hem eens een bericht sturen of dat inderdaad al gebeurd is.. Maar dan gaan we dat gewoon proberen. Moet vast lukken, de buis is een 2 cm breed en kent weinig bochten.

Ik ga het in eerste instantie inderdaad zonder proberen. Ik zag dat de controller van de Unifi apparatuur goede hulpmiddelen had betreffende de dekking en met een laptop en evt. de bekende InSSIDer programma's moeten we een eind komen. Het is een huis uit 1966, dus qua Faraday praktijken zal het meevallen.

Bedankt voor de hulp!

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waus26 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:51:
[...]

Mogelijk is er al bekabeling besteld, dus dan is dat maar even proberen. Hoop dat er alleen COAX is besteld. Zal hem eens een bericht sturen of dat inderdaad al gebeurd is.. Maar dan gaan we dat gewoon proberen. Moet vast lukken, de buis is een 2 cm breed en kent weinig bochten.
S-FTP is in principe goed spul dat wel te installeren valt, het is alleen onnodig lastig zonder meerwaarde. En zorg dat het ook puur koper is. S-FTP is net zo goed bagger als er aluminiumhoudende CCA ingezet wordt.

Let trouwens ook op kwaliteit coaxkabels. Neem C12 dikte, zorg voor minimaal 85dB demping van verstoring uit de omgeving en sowieso materiaal met Kabelkeur. Met de uitbreiding van LTE naar eerst 800MHz en binnenkort ook 700MHz is de omgeving een stuk vijandiger geworden en kom je er met Gamma schoenveter-C18 zonder fatsoenlijke afscherming echt niet meer. Hier geldt ook: als je de luxe hebt alles from scratch te doen, pak het goed aan.
[...]

Ik ga het in eerste instantie inderdaad zonder proberen. Ik zag dat de controller van de Unifi apparatuur goede hulpmiddelen had betreffende de dekking en met een laptop en evt. de bekende InSSIDer programma's moeten we een eind komen. Het is een huis uit 1966, dus qua Faraday praktijken zal het meevallen.
Ga er dan inderdaad vanuit dat je prima dekking hebt om de woning heen. Dan nog: mogelijkheid om draadje naar buiten te trekken is altijd verstandig. Al heb je het niet nodig voor een AP, het kan ooit wenselijk worden voor een camera, of een ander stuk IoT.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
dion_b schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:37:
[...]

S-FTP is in principe goed spul dat wel te installeren valt, het is alleen onnodig lastig zonder meerwaarde. En zorg dat het ook puur koper is. S-FTP is net zo goed bagger als er aluminiumhoudende CCA ingezet wordt.

Let trouwens ook op kwaliteit coaxkabels. Neem C12 dikte, zorg voor minimaal 85dB demping van verstoring uit de omgeving en sowieso materiaal met Kabelkeur. Met de uitbreiding van LTE naar eerst 800MHz en binnenkort ook 700MHz is de omgeving een stuk vijandiger geworden en kom je er met Gamma schoenveter-C18 zonder fatsoenlijke afscherming echt niet meer. Hier geldt ook: als je de luxe hebt alles from scratch te doen, pak het goed aan.
Net gehoord dat de bekabeling al besteld was. Heb niet de CCA maar het goeie spul. Voor COAX de Hirschmann bekabeling met 75 Ohm. De afstand is niet heel groot en er komt een versterker in de meterkast.
[...]
Ga er dan inderdaad vanuit dat je prima dekking hebt om de woning heen. Dan nog: mogelijkheid om draadje naar buiten te trekken is altijd verstandig. Al heb je het niet nodig voor een AP, het kan ooit wenselijk worden voor een camera, of een ander stuk IoT.
Mijn broertje kennende zal dat niet zo snel gaan gebeuren. Moet hem en mijn vader eerst overhalen om AP's aan te schaffen en die extra kabel(s) te trekken.

Misschien nog even een extra vraag ter controle: De genoemde switch heeft voldoende power om 2 of 3 van die AP's te voorzien van stroom via PoE lijkt me?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waus26 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:49:
[...]

Net gehoord dat de bekabeling al besteld was. Heb niet de CCA maar het goeie spul. Voor COAX de Hirschmann bekabeling met 75 Ohm.
Hoho, 75 Ohm is de impedantie, dat zegt niets over afscherming. Gelukkig is dat in dit geval prima op orde;
HF afscherming van 95 dB
Prima kabel, enig nadeel is dat het behoorlijk (en voor thuisgebruik) onnodig dik is ivm C9 ipv C12. Dat betekent wederom lastiger trekken en groot belang om ook C9 (en dus NIET C12) aansluitmateriaal te gebruiken.
De afstand is niet heel groot en er komt een versterker in de meterkast.
Does not compute. Als de afstand niet groot is en je max 2 aansluitingen nodig hebt is die versterker nergens voor nodig, sterker nog, je loopt risico het signaal te oversturen en problemen te introduceren.

Welke berekening heb je gedaan waaruit blijkt dat dat ding nodig is?
[...]

Mijn broertje kennende zal dat niet zo snel gaan gebeuren. Moet hem en mijn vader eerst overhalen om AP's aan te schaffen en die extra kabel(s) te trekken.
Punt is dat je doorgaans meer dan 1 of 2 jaar in een huis woont en dit soort zooi na 5 of 10 jaar achteraf doen veel meer geld, tijd en moeite kost. Kabel zelf kopen voor buiten is nu onnodig, maar nadenken over hoe dat ding naar buiten te krijgen *als* eentje nodig is over 5 a 10 jaar en zeker voorzien in loze leiding oid voor weinig geld en moeite nu zelden een overbodige luxe is.
Misschien nog even een extra vraag ter controle: De genoemde switch heeft voldoende power om 2 of 3 van die AP's te voorzien van stroom via PoE lijkt me?
Switch:
Supports PoE Power up to 15.4W for each PoE port
Supports PoE Power up to 56W for all PoE ports
UAP AC Lite:
Maximum Power Consumption 6.5W
Lijkt me duidelijk. Met twee UAP AC Lites kom je niet eens aan de helft van het vermogen van die switch.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
dion_b schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:09:
[...]

Hoho, 75 Ohm is de impedantie, dat zegt niets over afscherming. Gelukkig is dat in dit geval prima op orde;

[...]

Prima kabel, enig nadeel is dat het behoorlijk (en voor thuisgebruik) onnodig dik is ivm C9 ipv C12. Dat betekent wederom lastiger trekken en groot belang om ook C9 (en dus NIET C12) aansluitmateriaal te gebruiken.

[...]

Does not compute. Als de afstand niet groot is en je max 2 aansluitingen nodig hebt is die versterker nergens voor nodig, sterker nog, je loopt risico het signaal te oversturen en problemen te introduceren.

Welke berekening heb je gedaan waaruit blijkt dat dat ding nodig is?

[...]

Punt is dat je doorgaans meer dan 1 of 2 jaar in een huis woont en dit soort zooi na 5 of 10 jaar achteraf doen veel meer geld, tijd en moeite kost. Kabel zelf kopen voor buiten is nu onnodig, maar nadenken over hoe dat ding naar buiten te krijgen *als* eentje nodig is over 5 a 10 jaar en zeker voorzien in loze leiding oid voor weinig geld en moeite nu zelden een overbodige luxe is.

[...]

Switch:

[...]

UAP AC Lite:

[...]

Lijkt me duidelijk. Met twee UAP AC Lites kom je niet eens aan de helft van het vermogen van die switch.
Dank voor de reactie wederom! Duidelijk verhaal. Vrijdag ga ik op locatie een en ander toelichten dus dan hoop ik het verhaal goed over te brengen.

Voor wat betreft de versterker: Geen berekening, maar in de toekomst mogelijk vier aan te sluiten slaapkamers boven en drie jaar ervaring op de Helpdesk van Ziggo leren mij dat een versterker plaatsen geen kwaad kan. COAX is minder langer houdbaar dan UTP, ook als het goed is aangesloten.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
En nog even een korte vraag. Kan ik de AP's beter direct op de switch aansluiten met flexibele kabels of is dat ook beter via dat patchpaneel? Want ik las iets over het niet goed kunnen aansluiten van RJ-45 stekkers op die Stugge bekabeling?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
Waus26 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:20:
En nog even een korte vraag. Kan ik de AP's beter direct op de switch aansluiten met flexibele kabels of is dat ook beter via dat patchpaneel? Want ik las iets over het niet goed kunnen aansluiten van RJ-45 stekkers op die Stugge bekabeling?
Normaal gesproken wordt het geadviseerd om niet te doen inderdaad, connectoren op stugge kabels, maar persoonlijk maak ik in geval van AP's daar altijd een uitzondering voor. Daar heb ik wel zo m'n redenen voor :)
• Je hebt normaal gesproken geen/niet genoeg ruimte voor een inbouwdoosje/keystone + een hele korte patchkabel tussen je muur/plafond en je AP.
• Flexibele kabel kan je bijna niet goed door buizen trekken, deze knappen intern door de vele dunne draadjes heel snel als je eraan trekt.

Zorg wel altijd voor goede/juiste RJ-45 connectoren voor solide kabels (zijn dus verschillende connectoren voor solid en voor stranded kabel).

Dus je kunt inderdaad de kabels wel (netjes) via je patchpaneel laten lopen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1