Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig: UTP kabel trekken - kabel kwijt in de buis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Philipvda
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 22:44
*EDIT: Na goede tip van MAX3400, ga ik dat eerst proberen.*

Mijn vraag: In ben in het proces van een UTP kabel te trekken van mijn modem naar studeerkamer. Ik wist nog niet dat internet via een COAX kon, dus probeerde via de COAX kabel de UTP kabel te trekken. Deze buizen liggen voornamelijk onder het huis. Nu is het eerste gedeelte gelukt door UTP te trekken, bij de laatste en langste buis is het misgegaan. COAX schoot los, moest die noodgedwongen eruit halen.

Daarna had ik alleen nog een telefoonkabel in deze buis, wilde dit doen met trekveer. Helaas is bij een poging paar cm extra te krijgen, de kabel geknapt en nu zit deze dus onbereikbaar in de buis. Daarna alsnog geprobeerd de kabelveer er langs te krijgen maar zonder succes.

Nu twijfel ik om een elektricien in te schakelen, of deze wellicht speciaal gereedschap heeft om deze telefoonkabel alsnog eruit te halen. Of eventueel te trekken via een elektriciteitskabel.

Zijn er andere tweakers met ervaringen in soort gelijke situaties? Of heeft iemand een goede tip?

*PLC had ik tijd terug al eens geprobeerd, maar zonder succes

Beste antwoord (via Philipvda op 04-09-2018 21:59)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

* MAX3400 zoekt even...

Ah, stofzuiger aan de ene kant aanzetten van de buis; andere kant een nylon / vis-draad in de buis frummelen; al dan niet voorzien van een klein balletje of een plukje stof. Dan zuig je het draaide door de buis, daarna trek je er een volgende draad doorheen (ijzerdraad) en daarna dus de kabel die je wil (trekveer of de uiteindelijke data-kabel).

FYI: als je denkt dat je niet hard genoeg zuigt, moet je een tuutje aan je zuiger maken die aansluit op de buis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Je verhaal is niet heel duidelijk. Zit er nu ergens in de buis een stuk kabel waar je van beide kanten af niet meer bij kunt komen? If so: dan zijn er geen oplossingen dan de vloer/muur open maken tot je bij de kabel bent uitgekomen.

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

* MAX3400 zoekt even...

Ah, stofzuiger aan de ene kant aanzetten van de buis; andere kant een nylon / vis-draad in de buis frummelen; al dan niet voorzien van een klein balletje of een plukje stof. Dan zuig je het draaide door de buis, daarna trek je er een volgende draad doorheen (ijzerdraad) en daarna dus de kabel die je wil (trekveer of de uiteindelijke data-kabel).

FYI: als je denkt dat je niet hard genoeg zuigt, moet je een tuutje aan je zuiger maken die aansluit op de buis.

• Philipvda
Hi JDM,

Sorry, zal mijn verhaal wat aanpassen. Maar ja, de kabel kan ik niet meer bereiken van beide kanten.

En eventueel via de elektro kabel? Daar kan ik namelijk prima bij via de kruipruimte

• Philipvda
MAX3400 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:55:
* MAX3400 zoekt even...

Goeie tip!! Ik ga het proberen :)

• MAX3400

MAX3400

Philipvda schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:56:
[...]

Goeie tip!! Ik ga het proberen :)
Bedankt dat ik "beste antwoord" ben, maar ga eerst maar zuigen :+ Hoor daarna graag of mijn tip je verder heeft kunnen helpen.

Extra tip: datakabel lichtjes invetten met zonnebloem-olie alvorens door de buis te trekken.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

MAX3400 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:01:
Extra tip: datakabel lichtjes invetten met zonnebloem-olie alvorens door de buis te trekken.
Vet -> talkpoeder.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:01:
[...]

Bedankt dat ik "beste antwoord" ben, maar ga eerst maar zuigen :+ Hoor daarna graag of mijn tip je verder heeft kunnen helpen.

Nooit en te nimmer iets van een olie/vet gebruiken, dat spul trekt stof/vuil aan + 't hecht aan de mantelpijp als één grote klont rommel daarna. Pak dan iets van talkpoeder/magnesium.... Dat spul wat ze bijvoorbeeld bij 't turnen gebruiken, dus.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Philipvda
Helaas nog niet verder kunnen gaan, morgen ga ik ermee aan de slag. Ik zal daarna een verslag geven ;)
Pagina: 1