Chromebook: root filesystem (bijna) vol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:46
Ik heb een verse Chromebook (https://tweakers.net/pric...ok-15-cb515-1ht-c1w7.html) gekocht. En ben daar mee aan het hobbien geslagen.
Ik heb de developermode geactiveerd en 2 chroot-omgevingen via crouton geinstalleerd, namelijk bionic-xfce en bionic-core.
Op een gegeven moment zag ik dat /dev/root (waar het rootfilesystem op zit, met o.a. de /sbin, /usr /etc directories) voor 98% vol zat. In de Linux/Unix-wereld is dat iets om je zorgen te gaan maken, en daar iets aan te gaan doen.Het is een 1.7GB groot filesystem.

Ik krijg het echter niet opgeschoond. Probeersels:
- chroot omgevingen via crouton verwijderd
- terug naar non-developermode (is wipe van ChromeOS), en naar developermode (opnieuw reinstall van ChromeOS)
- RecoveryUSB gemaakt, en van daar af opnieuw ChromeOS geinstalleerd.

Resultaat is niets, / is nog steeds 98% vol.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
localhost ~ # df -h
Filesystem               Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root                1.7G  1.7G   50M  98% /
devtmpfs                 1.9G     0  1.9G   0% /dev
tmp                      1.9G  2.6M  1.9G   1% /tmp
run                      1.9G  708K  1.9G   1% /run
shmfs                    1.9G   32M  1.9G   2% /dev/shm
/dev/mmcblk1p1            53G  1.8G   49G   4% /mnt/stateful_partition
/dev/mmcblk1p8            12M   28K   12M   1% /usr/share/oem
/dev/mapper/encstateful   16G   49M   16G   1% /mnt/stateful_partition/encrypted
media                    1.9G     0  1.9G   0% /media
none                     1.9G     0  1.9G   0% /sys/fs/cgroup
/dev/loop1               441M  441M     0 100% /opt/google/containers/android/rootfs/root
/dev/loop2               4.0K  4.0K     0 100% /opt/google/containers/arc-removable-media/mountpoints/container-root
/dev/loop3               4.0K  4.0K     0 100% /opt/google/containers/arc-sdcard/mountpoints/container-root
/dev/loop4               4.0K  4.0K     0 100% /opt/google/containers/arc-obb-mounter/mountpoints/container-root
imageloader              1.9G     0  1.9G   0% /run/imageloader
tmpfs                    1.9G  4.0K  1.9G   1% /run/arc/oem
tmpfs                    1.9G     0  1.9G   0% /run/arc/sdcard
tmpfs                    1.9G     0  1.9G   0% /run/arc/obb
tmpfs                    1.9G     0  1.9G   0% /run/arc/media
tmpfs                    1.9G     0  1.9G   0% /run/arc/adbd
passthrough              1.9G     0  1.9G   0% /run/arc/media/removable
/dev/fuse                 53G  1.8G   49G   4% /run/arc/sdcard/default/emulated
/dev/fuse                 53G  1.8G   49G   4% /run/arc/sdcard/read/emulated
/dev/fuse                 53G  1.8G   49G   4% /run/arc/sdcard/write/emulated

Maak ik me zorgen om niets? Of is er een andere manier om de boel op te schonen?

Computers follow your orders, not your intentions.

Beste antwoord (via Big Mama op 06-09-2018 20:51)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik denk dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. In embedded Linux is het heel gebruikelijk dat de root partitie klein is, en meestal ook nog read-only.

Op alle directories waar iets moet worden veranderd/opgeslagen is een ander filesysteem gemount. In jouw geval is de 'grote hap' (/dev/mmcblk1p1, 53GiB) van de interne flash op /mnt/stateful_partition gemount, en die is vrijwel leeg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
50MB lijkt me erg krap om je niet over in te zitten (maar ik heb geen inhoudelijke kennis van ChromeOS, wellicht is het normaal). Maar heb je al gevonden waar de ruimte in is gaan zitten?

Met du -hsx ./* | sort -h kun je een overzicht krijgen van elke directory op het huidige niveau. Begin dus in / en 'cd' steeds naar de directory die je wilt onderzoeken. De parameter -x zorgt ervoor dat enkel het huidige filesystem geteld wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 04-09-2018 23:59 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Dat is indedaad het hele punt: ik heb - op 1 dag na - geen ervaring met ChromeOS, ik kan niet goed bepalen of dit een probleem is of 'works-as-designed'.
Misschien was het filesystem al 98% vol toen ik hem voor de eerste keer aangezet heb. Maar ik kwam daar pas achter toen ik al aan het hobbiën geweest was met crouton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkmanrj
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06-2024
Je kunt in elk geval een powerwash uitvoeren, dan is het ding weer helemaal schoon. Twee extra omgevingen op een machine met waarschijnlijk maar 16 GB storage is natuurlijk wel heel erg de grenzen opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Deze chromebook heeft 64GB, en (als het goed is) doet het installeren van een chroot-omgeving met crouton niets met het rootfilesystem. Daarnaast doet een powerwash volgens mij niet meer dan wat ik al geprobeerd heb: het van/naar developermode gaan en een recovery mbv USB-stick poetsen ChromeOS ook helemaal leeg.
Voor de zekerheid toch maar een powerwash geprobeerd: het root filesystem is nu voor 97% gevuld (54MB vrij ipv 50MB). Dus 4MB gewonnen ;-)
Ik begin te vermoeden dat het 'works as designed' is, en ik me druk maar om niets.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...vgu/root_filesystem_full/

Looks normal to me... And root ("/") still has 241M available... That may not seem like much, but it's a small, static partition that's normally near capacity.

Geen idee hoeveel waarde je daar aan mag ontlenen verder :P Ik heb nooit een Chromebook gehad. Denk er soms wel eens over na.

Het enige argument dat ik ervoor kan verzinnen is dat Google de root partitie expres zo klein mogelijk houdt, zodat je het maximale kunt halen uit de overige - niet al te riante - storage.

Hoe bevalt de Chromebook verder?

PS
https://www.theverge.com/...apollo-lake-linux-support

Heb je dat al eens geprobeerd? Jouw Chromebook staat erbij. Het lijkt me persoonlijk de mooiste oplossing om direct Linux applicaties op een Chromebook te draaien (geen Crouton meer nodig). Zodra dit stabiel is, wil ik ook een Chromebook :P

[ Voor 44% gewijzigd door Lethalis op 06-09-2018 08:21 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik denk dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. In embedded Linux is het heel gebruikelijk dat de root partitie klein is, en meestal ook nog read-only.

Op alle directories waar iets moet worden veranderd/opgeslagen is een ander filesysteem gemount. In jouw geval is de 'grote hap' (/dev/mmcblk1p1, 53GiB) van de interne flash op /mnt/stateful_partition gemount, en die is vrijwel leeg.
Pagina: 1