Computer noise op AC lijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierColijn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-09 13:40
Beste Tweakers,

Ik kom net van een lange 3-weekse reis terug en tijdens deze tijd heb ik al mijn stekkerdozen uit gehad. Nu kom ik net terug en ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan tijdens de vakantie...

Uit een van mijn (3) monitoren komt een geluid dat ik enkel kan beschrijven als coil whine. Het is een hoog-gepitcht geluidje, irregulair en gaat weg als ik de stekker van de monitor uit het stopcontact trek.

Ik dacht eerst dat het een kapotte monitor PSU bedroeg, echter is hetzelfde geluid ook terug te vinden door mijn speakers als ik het volume opschroef. Dus ik heb een vermoeden dat het noise bedraagt dat ergens vandaan komt.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd:

1. Enkel monitoren ingeplugd. Het geluid is weg. Dus hieruit concludeer ik dat het probleem niet in de monitoren kan zitten.

2. Monitoren en PC ingeplugd. Het geluid is terug en verdwijnt ook weer nadat ik de PC unplug.

3. Monitoren ingeplugd en speakers ingeplugd. Het geluid is weg.

Dit doet mij concluderen dat een onderdeel in de computer noise aan het veroorzaken is op de AC lijn welke de schermen voedt. Het gekke is dat als ik een ander stopcontact gebruik voor de PC voeding het probleem blijft bestaan.

Een ander bij effect is dat een van de drie monitoren (een andere dan degene die het geluid maakt) soms voor een paar seconden zwart beeld vertoond. Het zou echter kunnen dat dit ook door dezelfde noise komt, wellicht veroorzaakt het soms desyncs met de videokaart. (Het is de enige monitor die via displayport is verbonden, de andere twee zijn DVI)

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Kan het een faulty power supply zijn veroorzaakt door de lange 'droogstand' van de afgelopen 3 weken?

[ Voor 11% gewijzigd door RogierColijn op 04-09-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:12

OverloadOfRed

Bla, blabla

Even een aanname -Ongeaard stopcontact? Probeer voor de grap eens je stekker andersom in het stopcontact.
Het is goed mogelijk dat je wat stroom ‘lekt’ als het anders aangesloten is dan normaal. Zet bijvoorbeeld geen aangesloten geleidende materialen zoals je pc of losse kabels tegen de verwarming.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent