Diefstal van Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Beste tweakers,

Ik zou graag jullie hulp/advies willen inwinnen.

Vorig jaar ben ik overgestapt op Apple. Geen spijt van gehad. Werkt heerlijk. Een jaar lang plezier van het besturings- en ecosysteem gehad, totdat recentelijk mijn Macbook Pro 2017 is gestolen.

Op de laptop stond naast een boel persoonlijke spullen, ook een aantal zakelijke gegevens en documenten. Via mijn Iphone heb ik al ingesteld dat de laptop zichzelf wist zo gauw het verbinding maakt met het internet, maar vooralsnog heeft dat volgens mij nog niet plaatsgevonden. Daarnaast heb ik ondertussen al mijn wachtwoorden en inlogcodes veranderd.

Ik zit nu met een aantal zorgen:
1) Is er een manier waarop ik de gestolen laptop nog ontoegankelijker kan maken voor de ‘dief’?
2) Is er een manier waarop ik de gegevens van mijn laptop nog terug kan halen? Ik heb geen idee wanneer de laatste backup van mijn laptop naar de icloud heeft plaatsgevonden. Pas recent heb ik namelijk een uitbreiding van de icloud opslag aangeschaft. Valt dit überhaupt ergens te checken?
3) Moet ik me zorgen gaan maken dat informatie op straat belandt? De laptop was in ieder geval met een wachtwoord beveiligd.

Ik hoop dat jullie me enigzins van informatie kunnen voorzien. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:59
Had je je hardeschijf versleuteld? Dan kan de dief niets met je gegevens. Alle gegevens die gebackupt zijn moet je ook via iCloud.com terug kunnen vinden. Alles wat daar niet in staat is weg ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:14
Stond FileVault aan op de MacBook?
In dat geval kan de dief de data in iedergeval niet uitlezen zonder jouw wachtwoord te weten.
Ik ben bang dat je verder niks anders kan doen dan wat je al gedaan hebt. (Via iCloud aangeven dat hij zichzelf moet wissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
Oef, ik durf niet te zeggen of FileVault aan stond.

Ik zal via iCloud eens checken of de overige gegevens nog beschikbaar zijn.

Bedankt voor de replies in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:08
Heb je op je iPhone al de "Bestanden" app geopend? Voorheen was iCloud een aparte app op je iPhone, maar deze is vervangen door een alles-in-1 app waar je ook andere databronnen kan toevoegen.

Als je van je MacBook bepaalde mappen synchroniseert met iCloud, dan zou je deze ook via deze officiele app terug kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:56
Je zou de bestanden eventueel ook online kunnen bekijken via de iCloud website. En heb je alleen de optie wissen gekozen of ook de verloren modus geactiveerd?

Je kan het anders nog proberen als deze functie geactiveerd word dan zou de Macbook een firmware wachtwoord aan moeten zetten. Weet niet of deze functies nog werken als de dief de harde schijf direct gewist heeft en een herinstallatie heeft uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:31
Find my Mac aanstaan? https://support.apple.com...-my-iphone-ipad-mac-watch

[ Voor 14% gewijzigd door renegrunn op 05-09-2018 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GijsTerBeek
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-07 12:03
In de gevallen die ik ken waarbij een Macbook is gestolen, werd de Macbook meestal niet meer online gebracht na de diefstal, maar waarschijnlijk direct offline opnieuw geinstalleerd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat informatie op een Macbook na de diefstal werd gebruikt voor afpersing o.i.d.

Filevault / encryptie is een optie tijdens de setup van iedere nieuwe Macbook sinds 2014, maar wordt redelijk afschrikwekkend gepresenteerd ('als je dit doet en je raakt je wachtwoord kwijt, kan je NOOIT meer bij je gegevens' oid) dus als je het niet meer weet, heb je het waarschijnlijk niet gekozen.

Als je harde schijf met alleen een wachtwoord is beveiligd, kan'ie doorgaans simpel in een andere computer / enclosure worden overgezet en kan iemand alles van de schijf gewoon lezen. Jouw geluk is dat de ssd van 2017 Macbooks vastgesoldeerd zitten, dus die optie is uitgesloten of in ieder geval stukken moeilijker.

Hou marktplaats een tijdje in de gaten. Sommige minder professionele dieven posten foto's van het serienummer. Dat verandert namelijk niet na een clean install.

Gijs

[ Voor 29% gewijzigd door GijsTerBeek op 05-09-2018 09:16 . Reden: stukje vergeten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Technisch gezien kan iemand makkelijk bij de je data komen tenzij de disk is versleuteld zoals eerder al gezegd. Maar elke poging om geld van je los te krijgen via je data levert ook aanknopingspunten op om gepakt te worden.

Ik ben het met @GijsTerBeek eens, als jij niet geen reden hebt om aan te nemen dat de laptop specifiek omwille van de data is gestolen, dan gaat het de dief dus om de machine zelf. En zal de dief zo snel mogelijk de machine leegmaken en opnieuw installeren. Ik zou dus ook niet heel bang zijn voor het data-aspect behalve als je vermoed dat het echt op die data gericht zou kunnen zijn.

Je vraagt niet naar de optie om de machine terug te krijgen, en ik zou daar ook niet teveel moeite in stoppen. Dat zou vooral veel tijd en frustratie kosten. Er zijn nou eenmaal veel MacBooks dus het is niet te doen om Marktplaats, Ebay etc. af te struinen en te proberen bij elke advertentie om serienummers te vragen e.d. Sowieso zal een dief die natuurlijk niet geven.

[edit]
Wat Gijs zegt zou inderdaad nog wel kunnen, puur kijken of je toevallig een serienummer ziet. Maar ik zou, zeker als hij te claimen is via verzekering, ook je eigen tijd en frustratie mee laten wegen in hoeveel moeite je erin wilt steken.

[ Voor 11% gewijzigd door mddd op 05-09-2018 09:24 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Syriam schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:27:

1) Is er een manier waarop ik de gestolen laptop nog ontoegankelijker kan maken voor de ‘dief’?
2) Is er een manier waarop ik de gegevens van mijn laptop nog terug kan halen? Ik heb geen idee wanneer de laatste backup van mijn laptop naar de icloud heeft plaatsgevonden. Pas recent heb ik namelijk een uitbreiding van de icloud opslag aangeschaft. Valt dit überhaupt ergens te checken?
3) Moet ik me zorgen gaan maken dat informatie op straat belandt? De laptop was in ieder geval met een wachtwoord beveiligd.

Ik hoop dat jullie me enigzins van informatie kunnen voorzien. Bij voorbaat dank!
1. wat SacredRose zegt. Start je MacBook op in recovery of internet recovery en zet Firmware Password aan onder utilities. Als je dan de volgende keer wilt booten naar extern of recovery moet er een wachtwoord ingevuld worden.
2. Er zijn programma's zoals InSync en Crashplan waar je gebruik van kan maken.
3. Niet bekend op het gebied van hacking apple user accounts maar je kan bijvoorbeeld FileVault gebruiken om je drive te encrypten. Dat i.c.m. Firmware Password maakt het apparaat redelijk nutteloos voor een dief.

De nieuwe MacBooks komen met een T2 chip die voor nog betere encryptie moet zorgen tussen de drive en je macbook/ moederboard.
Apple T2 Chip
The next generation of security.
Introducing the Apple T2 chip — second‑generation custom Mac silicon designed by Apple to make MacBook Pro even more secure. Featured on the 13- and 15‑inch models with Touch Bar, the Apple T2 chip includes a Secure Enclave coprocessor that provides the foundation for secure boot and encrypted storage capabilities. It also consolidates many discrete controllers, including the system management controller, audio controller, and SSD controller, into one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Zelf helaas hetzelfde meegemaakt:

MacBook gestolen, hoe werkt de beveiliging?

Mijn MacBook is wel online gekomen en daarna gewist. Het grootste nadeel hieraan vond ik dat je de MacBook daarna niet meer kon traceren. Komt hij online, dan ben je hem ook echt 'kwijt'.
Misschien dat er in het topic nog wat antwoorden voor je staan.

[ Voor 9% gewijzigd door MartijnMartijn op 05-09-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 19:57
Enige tip die ik je nu kan geven is in iCloud te klikken op Vergrendel.
Hierbij wordt de Macbook gelockt zodra deze online komt, ook als er een schone installatie op komt.
De nieuwe gebruiker zal de code in moeten voeren om deze te unlocken. Niet alleen het OS wordt dan gelockt, ook komt er gelijk een firmware wachtwoord op en die krijg je er maar op 2 manieren af:
logicboard vervangen of via een service provider (met aankoopbon, zonder wordt je niet geholpen) in combinatie met Apple.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
Dank voor de replies iedereen.

Ik ga er vanuit dat ik FileVault niet aan had staan. Wat ik heb gedaan op het moment dat alles gestolen was is de Macbook automatisch laten wissen op het moment dat deze verbinding maakt met het internet, en natuurlijk mijn iCloud wachtwoord gewijzigd. De volgende dag heb ik ook meteen al mijn overige passwords gewijzigd.

Tot op dit moment is de Macbook nog steeds niet online geweest. Als ik nu via iCloud inlog heb ik alleen de optie tot het afspelen van geluid - vergrendelen lukt ook niet.

Er stonden geen belangrijke zaken op mijn Macbook, maar het gevoel dat iemand anders jouw gegevens, foto's en andere zaken heeft is niet een hele fijne.

In ieder geval wel weer een wijze les geleerd.

Gelukkig stond er op iCloud wel een redelijke recente backup van de Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:25
Ik zie het nergens tussen staan dus ik zeg het nog even: zorg er natuurlijk ook voor dat je aangifte doet, met serienummer is wel handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
Ook meteen gedaan natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Syriam op 05-09-2018 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Als je je Mac vergrendeld of wist op afstand zal er automatisch na verbinding met het internet een firmware wachtwoord op komen te staan, deze is enkel te verwijderen door de eigenaar of door een geautoriseerd service punt.

Ook al wordt het apparaat offline gehouden bij de herinstallatie zal deze alsnog bij een verbinding naar Apple zichzelf locken, het is daarbij wel van belang dat je de Macbook in je iCloud houdt.

Vanaf dit punt is je Mac onbruikbaar voor de dief en kan deze ook niet opnieuw geinstalleerd worden.

edit: spuit11 c:

[ Voor 23% gewijzigd door joon op 07-09-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-09 21:48
Het kan IMHO geen kwaad om hier het serienummer te vermelden: google zal dan dit wellicht hier oppikken als deze op marktplaats of elders verschijnt ...
Pagina: 1