Vraag

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:57

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij hebben een iPad 2 (model A1822 MC3107).

Op internet is het onduidelijk of deze nu wel of niet GPS heeft. De een zegt dat alleen modellen met SIM een GPS functie hebben, anderen zeggen dat alle modellen het hebben.

Om het te testen hebben we een aantal apps geïnstalleerd.
O.a. Waze.
We gaan als volgt te werk... Thuis waar we wifi hebben, stellen we de route in en drukken dan op start. In de auto (waar de iPad niet meer met wifi verbonden is) geeft ie dan aan waar we ongeveer zijn. Steeds met enige vertraging. Dat wel. Maar we blijven wel op de route.
Ook toen ik met opzet van de route afweek, gaf hij na een aantal seconden aan dat we niet meer op de route zaten. Hij gaf ook de positie aan; alleen lag er geen kaart onder die het exacte adres aangaf.

Ik begrijp er niks van.
Als ie geen sim heeft (zodat ie zijn positie aan de omliggende zendmasten zou kunnen toetsen) en ook geen GPS, hoe weet de Waze softare op de iPad dan toch waar we ongeveer waren?

Beste antwoord (via Rzaan op 04-09-2018 19:39)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je die iPad toevallig tijdens het rijden aan een personal hotspot van een iPhone hangen? De iPhone deelt dan namelijk zijn GPS.

Andere mogelijkheid is inderdaad dat het op basis van WiFi locatiegegevens ging. Was het in de bebouwde kom?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08
Geen Sim = Geen GPS.
Locatiebepaling kan ook dmv wifi.

Nothing to see here

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Via de app System Status kun je onderaan de tab “Details” zien of GPS beschikbaar is.

Alleen iPads met 3G hebben doorgaans GPS. De WiFi versies moeten het doen met WiFi locatiebepaling.
Dit staat ook op de Wiki.
Wikipedia: iPad

[Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 04-09-2018 16:44]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Voor mij redelijk hocuspocus.

Maar is het dus zo dat - ook als de iPad zelf niet met wifi verbonden is - hij alsnog zijn locatie kan bepalen aan de hand van wifi-zenders die zich om hem heen bevinden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je die iPad toevallig tijdens het rijden aan een personal hotspot van een iPhone hangen? De iPhone deelt dan namelijk zijn GPS.

Andere mogelijkheid is inderdaad dat het op basis van WiFi locatiegegevens ging. Was het in de bebouwde kom?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Met hotspot hebben we ook geprobeerd.
De iPad laten inloggen.
Dan werkt het op de iPad als een tierelier. Die snap ik.

Zonder wifi deed hij het echter ook, zei het met horten en stoten en minder nauwkeurig.
Maar inderdaad, terugkijkend denk ik dat toen we door de polder reden hij er langer over deed om de positie te bepalen, dan nadat we de stad binnenreden.
Houdt dit in dat hij dus de verschillende wifi-punten (al dan niet vrij toegankelijk) als bakens gebruikt?

[Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 04-09-2018 18:06]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ruudzaan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:59:
Met hotspot hebben we ook geprobeerd.
De iPad laten inloggen.
Dan werkt het op de iPad als een tierelier. Die snap ik.

Zonder wifi deed hij het echter ook, zei het met horten en stoten en minder nauwkeurig.
Maar inderdaad, terugkijkend denk ik dat toen we door de polder reden hij er langer over deed, dan toen we de stad binnenreden.
Houdt dit in dat hij dus de verschillende wifi-punten (al dan niet vrij toegankelijk) als bakens gebruikt?
Ja.

Het apparaat gebruikt dan o.a. de FON hotspts om een redelijk accurate locatiebepaling te kunnen doen. Wil je een meer precieze locatiebepaling dan moet je de versie met een 3G module hebben (waarin automatisch ook een GPS chip zit om te kunnen bepalen wáár je ergens op een 3G netwerk wil gaan kunnen inloggen).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zou dat inhouden dat als ik - voor ik zou gaan rijden - mijn telefoon zou instellen als hotspot...
Maar ik laat de iPad toch niet inloggen... dat de iPad dan alsnog redelijk zou kunnen bepalen waar ik ben?
Simpel door het feit dat hij mijn hotspot 'ziet'?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat je beter even kan gaan uitleggen wát je nou eigenlijk wil gaan proberen te bereiken :9

Een iPad-2 uit 2011 kun je helaas niet meer voor alles gebruiken waar 't ding oorspronkelijk voor bedoeld was door Apple omdat veel huidige app's uit de (Apple) AppStore niet meer werken op iOS 9.3.5 en dat ook nooit meer gaan doen.

Ik heb hier ook nog zo'n ding liggen (mét een 3G module) maar gebruik 't ding alleen nog maar als veredelde afstandsbediening voor m'n domotica.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wimmel_1 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:21:
Misschien dat je beter even kan gaan uitleggen wát je nou eigenlijk wil gaan proberen te bereiken :9

Een iPad-2 uit 2011 kun je helaas niet meer voor alles gebruiken waar 't ding oorspronkelijk voor bedoeld was door Apple omdat veel huidige app's uit de (Apple) AppStore niet meer werken op iOS 9.3.5 en dat ook nooit meer gaan doen.

Ik heb hier ook nog zo'n ding liggen (mét een 3G module) maar gebruik 't ding alleen nog maar als veredelde afstandsbediening voor m'n domotica.
Als een app niet (meer) zou werken omdat IOS te oud is, installeer ik de app tijdelijk op mijn iphone.
Ga je dan naar de appstore, krijg je de melding of je de oude versie wilt gebruiken

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreshMaker schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:29:
[...]

Als een app niet (meer) zou werken omdat IOS te oud is, installeer ik de app tijdelijk op mijn iphone.
Ga je dan naar de appstore, krijg je de melding of je de oude versie wilt gebruiken
Dan moet de ontwikkelaar van die iPhone App destijds wél aangegeven hebben dat die App ook op een iPad gebruikt kan/mag worden, al dan niet door 't simpel laten scalen van de UI ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ruudzaan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:13:
Zou dat inhouden dat als ik - voor ik zou gaan rijden - mijn telefoon zou instellen als hotspot...
Maar ik laat de iPad toch niet inloggen... dat de iPad dan alsnog redelijk zou kunnen bepalen waar ik ben?
Simpel door het feit dat hij mijn hotspot 'ziet'?
Wifi locatiebepaling werkt omdat talloze vaste wifistations in kaart zijn gebracht. Dat gaat natuurlijk niet op voor jouw persoonlijke hotspot tijdens verplaatsing ;)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ah, ik dacht dat misschien doordat mij telefoon wel een goede gps bepaling heeft, dat hij dit dan ook verwerkt in zijn hotspot functie.

Ik zal uitleggen waarom ik het allemaal wil weten, want iemand vroeg daar heel vriendelijk om.
Wij gaan de VS en in plaats van dat ik een USA kaart op mijn Tomtom a € 65,- wil installeren, wil ik liever gebruik maken van onze telefoons of iPad.
Nu is data in de VS niet echt goedkoop, maar er zitten tevens nogal wat beperkingen op voor hotspot-gebruik.
Dus oze gedachte was met de telefoon in een wifi omgeving de route uitzetten in Google Maps, Waze, Here Wego o.i.d. en dan eenmaal offline van de navigatie gebruik maken.
Maar op de iPad zou ik beter en groter beeld hebben. Dus ik probeerde wat offline uit.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Of je installeert TomTom Go Mobile gratis op je telefoon en neemt voor een paar euro een abonnement voor die korte periode dat je het nodig hebt. Heb je de hele VS kaart gewoon offline beschikbaar.
Weliswaar niet op je tablet, maar dat blijft maar een beetje houtje touwtje zonder gps in je iPad.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Goed zo....

Kijk dan éérst eens of je huidige TomTom navigatiedevice met OSM (Open Street Map) overweg kan. Als dat niet wil lukken: Bij een 7/11 / Target / Wall-Mart koop je daar ter plekke voor een paar tientjes een nieuwe Tom-Tom mét daarop de kaarten van, je raadt 't niet, de VS :P

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ja, dat weet ik wel.
In het verleden ook gewoon met mijn Tomtom daar gereden, maar die is hemelen.
En op de nieuwe TomTom zit de USA kaart nog niet op, en ben ik ook niet van plan om die te kopen.
Vind die hele TomTom sowieso een kutapparaat.

Ik zocht gewoon naar een manier om voor weinig geld toch gewoon goed het land door te komen.
Op mijn telefoon kan ik prima off line gebruik maken van Here WeGo.
Dus dat lukt al.
Maar ik was zo benieuwd of ik het ook op de iPad had kunnen doen.
Niet dus indien deze off line is

[Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 04-09-2018 19:03]

Ruudzaan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:54:
ah, ik dacht dat misschien doordat mij telefoon wel een goede gps bepaling heeft, dat hij dit dan ook verwerkt in zijn hotspot functie.

Ik zal uitleggen waarom ik het allemaal wil weten, want iemand vroeg daar heel vriendelijk om.
Wij gaan de VS en in plaats van dat ik een USA kaart op mijn Tomtom a € 65,- wil installeren, wil ik liever gebruik maken van onze telefoons of iPad.
Nu is data in de VS niet echt goedkoop, maar er zitten tevens nogal wat beperkingen op voor hotspot-gebruik.
Dus oze gedachte was met de telefoon in een wifi omgeving de route uitzetten in Google Maps, Waze, Here Wego o.i.d. en dan eenmaal offline van de navigatie gebruik maken.
Maar op de iPad zou ik beter en groter beeld hebben. Dus ik probeerde wat offline uit.
Op je eerste dag even een AT&T store binnenlopen. Ik haal altijd een prepaid simmetje voor vijf tientjes, heb je een maand lang onbeperkte data :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dat onbeperkte data houdt in dat je maar 10GB als hotspot mag gebruiken.
Kost ook iets meer dan € 50,- maar dat is ook niet mijn vraag.
Ik weet redelijk wat van hoe ik moet bellen en hoe ik gunstig aan mijn data kan komen.
Wel bedankt voor de tip.

Ik was gewoon ook benieuwd hoe die iPad toch wist waar ik was in de polder tussen enkele boerderijen en wat verre gehuchten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ruudzaan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:22:
Ik weet redelijk wat van hoe ik moet bellen en hoe ik gunstig aan mijn data kan komen.
Wel bedankt voor de tip.

Ik was gewoon ook benieuwd hoe die iPad toch wist waar ik was in de polder tussen enkele boerderijen en wat verre gehuchten.
Hoe meer mensen die ogenschijnlijk onbelangrijke gegevens gaan delen met...... Hoe méér er te bepalen is door...., ook qua gegevens van mensen welke nooit iets (bewust) gedeeld hebben :+

Ruudzaan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:22:
Wel bedankt voor de tip.

Ik gebruik c.a. 200 GB als Hotspot elke trip en nog nooit problemen gehad :)

Maar goed als je vraag beantwoord is dan kan het topic dicht lijkt mij. Als je dan even een “beste antwoord” kunt kiezen zijn we klaar.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dan herkent AT&T bij jou niet dat je je telefoon als hotspot gebruikt.
Schijnt per toestel anders te kunnen zijn.
Zijn ook gevallen bekend dat het wel herkend wordt en dat je ineens geblokkeerd wordt.
Ruudzaan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:39:
Dan herkent AT&T bij jou niet dat je je telefoon als hotspot gebruikt.
Schijnt per toestel anders te kunnen zijn.
Zijn ook gevallen bekend dat het wel herkend wordt en dat je ineens geblokkeerd wordt.
Nee, nou althans nooit wat gehoord (ik gebruik iPhone's). Ooit eens begonnen toen ik in de VS een iPad 3G kocht (de eerste) en zag dat daar gewoon een AT&T sim in zat. Geactiveerd via de iPad en in mijn iPhone gestopt wat gewoon werkte.

Sinds dien loop ik op de luchthaven of gelijk erna even langs een AT&T store en haal ik een soortgelijke sim.
Doe dat jaarlijks en nooit problemen, twee jaar terug kreeg ik na 100 GB (ongeveer, ik back-up mijn foto's en film naar huis, vandaar de hoeveelheid) een SMS dat ik "langzamer" internet zou krijgen vanwege de reeds gebruikte data. Ik heb toen met de klantenservice gebeld en werd dit gelijk weer ongedaan gemaakt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee