goed plan moet je doen, zeker als je wat stroom over hebt van wat PV.
dan is het extra leuk.
hou er wel rekening mee, dat warmtepompboiler net zo als zonnecollectors.
maar een beperkte hoeveelheid gas besparen.
voorbeeld: in mijn huis word 25m3 gas gebruikt om te koken, 175m3 gas voor warm water, en 400/600m3 voor ruimte verwarming.
dus aandeel voor warm tap water is eigenlijk best laag, dus niet echt heel veel te besparen, helaas.
(subsidies maken veel goed, gelukkig.)
Deze moet dienen voor 4 personen (douche en bad), dus een model tussen 250 en 300 liter lijkt me de beste keuze.
(ik spreek hier in 300l@55 wat betekend dat je 300 liter hebt en dat 55 graden is in een boiler.
spreek ik van 15l/m@38 dan bedoel ik 15 liter per minuut van 38 graden wat je uit een kraan/douche tapt.
ter duidelijkheid.)
ik weet niet hoe je dit bepaald hebt?
dit omdat 300l@55 nog wat koud water bij gemengd moet worden omdat het anders te warm is.
en dan heb ik 500l@38.
in mijn huis is dit voldoende voor 4x een bad te pakken.
als er 1 bad per uur word gepakt (wat al best veel is) dan kan na 4 uur de boiler al weer warm zijn, en kun je dus ongelimiteerd baden pakken.
praktijk is bij mij dat een bad maar 1x per maand word gepakt, en nooit 4x per dag.
een douche gebruikt bij mij ook maar 20l/m@38, dus ik zou 25 minuten kunnen douchen.
maar ik heb een grote regendouche + zij stralers, en dat slurpt
veel water.
een "normale" douche gebruikt maar 10l/m@38 en dan zou het 50 minuten douchen zijn.
(hier komen nog wat meer minuten bij, omdat de warmtepomp al begint te werken voor die 50 minuten om zijn. hoeveel is lastig berekenen zonder cijfers.)
en zuinige douches kunnen al werken met <7l/m@38.
maar het kan zijn dat je met 1 vrouw en 2 tienerdochters in huis woont, dan gaat het wel wat harder al mijn 2 persoons-huis houden.
maar kleinere warmtepomp is snel goedkoper.
en bedenk ook dat 300l water ook al 300kilo weegt daar komt nog gewicht bij van warmtepomp + boiler.
en dat zijn best wel gewichten die niet zo maar op iedere vloer kunnen staan.

Ik wil graag een model met geintegreerde WP, vermits de modellen met buitenunit zijn op het eerste zicht duurder zijn.
het is niet alleen de prijs van zo een model wat verschilt.
maar ook de installatie prijs die goed kan verschillen.
een monoblock (geintegreerde WP) hoeft niet afgevuld te worden met speciaal middel en apparatuur.
waar buitenunit's dat vaak wel moeten.
Wat zijn anno 2018 de meeste moderne en energiezuinige (A+ of hoger) toestellen op de markt?
de meeste hier geven er geen bal om of het een zuinig apparaat is.
doe je warmwater maken met gas, dan heb je Xm3 gas nodig van 0,70€.
doe je dit met elektra boiler, dan heb je +/-8kWh nodig en dan kost +/- 1,60€ om gas te vervangen.
eigenlijk elk model haalt wel een cop van +/-2,5, en dan heb je veel minder kWh nodig en is de kost prijs lager als dat van gas.
als je dan ook nog kWh's overhebt van PV, dan is het al helemaal niet meer interessant of het zuinig is of niet.

Zijn er bepaalde merken/modellen aan te raden?
daar begin ik niet aan, heeft veel meer te maken met het type huis en welke ruimtes je kunt gebruiken.
wat voor de 1 goed is is voor de ander helemaal niks.

Bedankt
bedenk wel waar je hem wil plaatsen, dan kan vaak wel lastig zijn.
300l dat is geen klein tankje, maar gewoon een flink blok.
en de warmtepomp heeft vaak 250+m3/u lucht nodig om te werken.
een ruimte koelt erg snel af, dus je wil al snel buiten lucht gebruiken anders heb je niet genoeg warmte.
(ventilatie lucht gebruiken is helaas niet simpel met veel van die apparaten, maar 250+m3 afzuigen in huis is erg veel voor veel huizen.)
ik kan nog wel vertellen wat ik doe.
ik gebruik een inventum ecolution combi 50.
helaas heeft die maar een 50l@55, dus is wat krapjes.
deze is niet zo heel krachtig, maar kan wel op 100% ventilatie lucht draaien.
dus haalt 100% van de tijd een hoge cop (boven de 4.), de cop daalt niet in de winter.
is de boiler al warm, dan gaat hij over naar verwarmen van het huis.
dus ook een besparing op gas gebruik voor verwarming.
dus die draait in de winter bij mij 24x7. (ik heb dus altijd warme vloerverwarming, is wel een luxe kan ik zeggen.)
door de lage hoeveelheid water in de boiler, moet ik nog wel na verwarmen, maar nu met minder gas.
(ach doordat de warmtepomp ook mijn huis verwarmt, gebruik ik per jaar maar 300m3 gas, dus kan er niet wakker van liggen. bouw er nog wel een een leuke boiler achter en dan kan ik los van het gas, maar dat is toekomst.)
het hoeft zeker geen apparaat te zijn wat voor jouw leuk is, maar is een voorbeeld van hoe het ook kan.
als ik jouw was zou ik de zaak nog eens goed door rekenen.
ik twijfel of je wel de juiste waardes gebruikt.
je kunt gerust vragen stellen over hoe dingen te berekenen of te meten.
succes
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)