Facebook Pages en problemen met publiek opbouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bareld Molenaar
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-09-2018
Op Facebook heb ik een zakelijke pagina *snip* spam die ik gebruik om enerzijds nieuwtjes binnen mijn vakgebied colormanagement te plaatsen, en anderzijds om mijn bedrijf te promoten.
Als ik regelmatig een promotie opzet of een bericht boost krijg ik inderdaad followers er bij, maar vaak zijn dat helemaal geen relevante. Sterker nog, die vallen buiten de regio en interessegebieden die ik heb aangegeven in de targetting.
Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe is dit beter te stroomlijnen? Er gaat nu best veel geld inzitten om e.e.a. te promoten, maar als ik dan vervolgens zie dat ik volgers krijg uit India die niets met mijn doelgroep te maken hebben of uit de erotische sector wat ook los staat van mijn kleurbeheersing technieken, dan vraag ik mij af hoe ik hier meer rendement uit kan halen!

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Al vast bedankt!

Bareld Molenaar

*snip* spam

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 04-09-2018 13:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Je hebt Facebook als kanaal gekozen. Op basis van welke keuzes was dat kanaal een logisch middel in je marketingcommunicatiestrategie?

Bij veel organisaties gaat de redenatie voor kanaalkeuze vaak niet verder dan: welke kanalen zijn populair en/of zitten veel mensen? Dan moet ik daar ook berichten plaatsen. Maar kanaalkeuze komt niet voort uit massa; het komt voort uit een set van vragen zoals: waarmee wil mijn organisatie anderen helpen? Past daar vooral een visuele vorm bij, of een tekstuele? Wat voor mensen zitten om deze informatie te springen? Is het info die men normaal gesproken via zoekmachines zoekt, heeft mijn specifieke doelgroep een kanaalvoorkeur, is het logisch dat iemand er op een sociaal medium over wil lezen? Kan ik een invalshoek bedenken waardoor mijn doelgroep mijn content uit zichzelf wil delen?

Er zijn meerdere redenen om misschien niet voor Facebook te kiezen:
  • Facebook toont sinds dit jaar minder content van bedrijven: ze willen weer dat het een kanaal wordt waar mensen dingen delen met mensen, zie https://newsroom.fb.com/n...g-people-closer-together/ . Als je weinig actieve volgers hebt, zal het erg moeilijk zijn relevante volgers erbij te krijgen door sec met Facebook bezig te zijn.
  • Veruit de meeste mensen zitten op Facebook, maar waneer je je doelgroep aan het Facebooken is, zijn ze misschien helemaal niet geïnteresseerd in colormanagement. Heb je bijvoorbeeld een zakelijke doelgroep, dan zitten ze tijdens werktijd als het goed is een stuk minder op Facebook: daar ga je eerder heen voor vermaak. Daarentegen zijn professionals wel weer bezig op een zakelijk netwerk als LinkedIn. Of misschien is jouw doelgroep wel heel actief op een specifiek ander kanaal of forum?
  • Wat je op Facebook plaatst, wordt vaak niet gezien, of is snel weer weg. Het is een beetje alsof je content door de goot spoelt. Een duurzame manier is om het op je eigen website te plaatsen. Daar blijft het jarenlang staan en kan het ook jarenlang traffic genereren, zeker als het zo nuttig is dat mensen het delen.
Het is makkelijker volgers op te bouwen als je een sterk merk hebt opgebouwd (lees: veel enthousiaste klanten). Die mensen zijn makkelijk enthousiast te krijgen, als je ze uitnodigt voor je kanaal.

Heb je weinig budget en nog geen sterk merk, dan zul je eerst een hele lange tijd moeten bouwen aan autoriteit, anders denkt iedereen: ik ken dit niet, dus dit is niet interessant. Met weinig budget en geen sterk merk is adverteren en promoten weinig effectief; je kunt beter kennis delen waar je doelgroep mee geholpen wordt. Dit is een proces van vele maanden/jaren. Je eigen website is daarvoor het beste startpunt.

Heb je hier wat aan?

Cogito ergo dubito